• 0

Beloning via MM Fee vanuit eigen holding of loondienst in werkmaatschappij

Ik wil me laten adviseren wat voor mij de beste (of wettelijk gezien de enige) keuze is om mijn maandelijkse vergoeding zo interessant mogelijk bij met te laten komen.

 

Ik ben eigenaar van een holding met daaronder een aantal werkmaatschappijen. Ik sta op de loonlijst van 1 werkmaatschappij die 100% mijn eigendom is en vanaf volgend jaar verkoop ik een meerderheidsaandeel van een andere onderneming die onder mijn holding valt. Ik blijf zelf eigenaar van 20% van de aandelen en wil nu weten wat voor mij de juiste constructie is voor het innen van mijn salaris in deze werkmaatschappij. Er is me aangeboden om in loondienst te komen van deze werkmaatschappij echter zou ik graag willen vernemen wat de mogelijkheden zijn om deze vergoeding direct naar mijn holding te halen middels een management fee facturatie. Ik zou graag de voor-/nadelen hiervan willen weten inzake belasting, en mijn beste bescherming (loondienst of facturatie) om met zekerheid mijn betalingen binnen te krijgen. Ik ben in deze werkmaatschappij algemeen directeur, ook statutair.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Bartje,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Ik wil me laten adviseren wat voor mij de beste (of wettelijk gezien de enige) keuze is om mijn maandelijkse vergoeding zo interessant mogelijk bij met te laten komen.

 

Beide opties zijn mogelijk, en er is geen wettelijke verplichting om te kiezen voor loondienst.

 

Houdt er wel rekening mee dat je voor deze deelneming in principe verplicht sociaal verzekerd bent voor WW en WGA. Er zijn wel mogelijkheden om dat te vermijden, maar dat is de verantwoording van de werkmij, die is ook de afdrachtplichtige

 

Verder val je bij het in dienst treden van de werkmij ook onder de loondoorbetalingsplicht van de werkgever van max 2 jaar.

 

Mocht je ook voor andere werkmijen waar je aanmerkelijk belanghouder bent arbeid verrichten, houdt dan wel rekening met het feit dat in dienst treden van deze werkmij kan betekenen dat je in een andere werkmij of holding ook een gebruikelijk loon moet toepassen.

Dat gegeven (dubbel salaris, extra loonheffing) pleit er dan meestal voor om niet in dienst van de werkmij te treden, maar dat soort details zou ik overlaten aan een goede fiscalist: het is geen doe het zelf materie voor op een forum :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.