• 0

2 mans VOF, BTW, inkomstenbelasting etc.

Goeden middag allen,

 

Omdat ik een ICT achtergrond heb en in mijn familie en omgeving geen kennissen heb zitten met kennis op dit gebied raadpleeg ik dit forum.

 

Samen met een compagnon ben ik een VOF aan het opzetten. We zijn bezig met het bepalen van een uurtarief en ik loop hier tegen een aantal onduidelijkheden aan.

 

Stel, en puur hypothetisch: Na de eerste maand hebben wij een factuur van €16.000 ex. naar onze klant verstuurd en deze wordt aan onze VOF betaald. Beide vennoten nemen €2000,- als arbeidsvergoeding op om privé kosten mee te betalen zoals de hypotheek etc.

 

Nu heb ik uitgezocht dat de VOF BTW moet afdragen. Hoeveel is dit, en over welk bedrag is dit?

Aanname 1: wij hebben verder geen kosten in de VOF omdat wij vanuit huis werken.

Wat is dan de winst die wij over houden?

 

De winstverdeling hebben wij in het VOFcontract op 50/50 gezet. Nu is mijn vennoot van mening dat je direct de overgebleven winst kunt verdelen en 'opnemen' uit de VOF. Is dit gebruikelijk? Of is het meer gebruikelijk na dat vennoten na de arbeidsvergoeding de overgebleven winst in de VOF laten en jaarlijks uitkeren? Ik mis hier gewoon een gigantisch stuk ervaring. En is de winst nu voor de arbeidsvergoeding of na de arbeidsvergoeding? Dan nog een vraag, volgensmij betaald iedere vennoot afzonderlijk inkomstenbelasting. Over welk bedrag?

 

Samengevat zit ik dus even vast met de termen winst, btw, inkomstenbelasting en arbeidsvergoeding.

 

Ik heb vast nog meer vragen, maar ik hou het voor dit bericht even hier bij. Ik zou ontzettend geholpen zijn als iemand mij een zet de juiste richting op geeft. Wellicht met een reken voorbeeldje :)

 

Toelichting op aanname 1:

Met wat voor een kosten moeten wij rekening houden?

 

Alvast bedankt,

 

Tom

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan eigenlijk geen geld 'opnemen' uit een VOF. Een VOF is een natuurlijke rechtspersoon. Geld dat de VOF bezit, is al in het bezit van jou en jouw partner als prive persoon.

 

BTW draag je af over je complete omzet. Het wordt daarom ook wel omzetbelasting genoemd. Als je dus een factuur van 16000 ex. naar de klant stuurt, dan vermeld je op die factuur (16000*1.21=) 19360 euro, waarvan 3360 euro BTW.

 

Link naar reactie
  • 0

Goeden middag allen,

 

De winstverdeling hebben wij in het VOFcontract op 50/50 gezet. Nu is mijn vennoot van mening dat je direct de overgebleven winst kunt verdelen en 'opnemen' uit de VOF. Is dit gebruikelijk? Of is het meer gebruikelijk na dat vennoten na de arbeidsvergoeding de overgebleven winst in de VOF laten en jaarlijks uitkeren? Ik mis hier gewoon een gigantisch stuk ervaring. En is de winst nu voor de arbeidsvergoeding of na de arbeidsvergoeding? Dan nog een vraag, volgensmij betaald iedere vennoot afzonderlijk inkomstenbelasting. Over welk bedrag?

 

Samengevat zit ik dus even vast met de termen winst, btw, inkomstenbelasting en arbeidsvergoeding.

 

Tom

 

 

Hallo, welkom op HL.

 

Jullie hebben een vof en verdelen de winst 50/50.

De Arbeidsvergoeding is onderdeel van de winstverdeling.

De winst is omzet (exclusief BTW) minus de kosten (exclusief BTW).

Inkomstenbelasting betaal je over de winst die gemaakt is in de vof.

Na reservering van de noodzakelijke kosten e.d. kun je die uitkeren.

In een vof zijn jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de vof!

De verschuldigde BTW over ICT diensten is 21% (Hoog tarief).

Zie de site van de Belastingdienst voor de afzonderlijke onderwerpen.

Over vof's staan tich topics op deze site dus bekijk die ook eens.

 

Rekenkundig ziet het er als volgt uit;

 

Omzet

Minus kosten;

bijvoorbeeld;

Reis- en verblijfkosten (eventueel gedeeltelijk)

Kantoorkosten (porto, telefoon, papier enz.)

Advieskosten, Beroepsaansprakelijkheidsverzekering enz

Afschrijving op computers enz.

 

= winst

 

Winstverdeling;

Arbeidsvergoeding

Rentevergoeding Kapitaal

50% overige winst

 

Winstaandeel vennoot 1 en 2.

 

In jullie geval dus 50/50 want de arbeidsvergoeding is gelijk en inbreng startkapitaal zie ik niet vermeld.

 

Handboek ondernemen

 

Lees in ieder geval het handboek eens door.

Zoek een boekhouder voor uitleg over Omzetbelasting, investeringspremies en overige specifiek ondernemers en startersaftrekposten in de inkomstenbelasting.

Als je de boekhouding en belastingaangiften zelf wil doen laat dan in ieder geval iemand de concept aangiften e.d. even doorlopen (administratiekantoor of belastingadviseur) voordat je die in stuurt.

 

Veel succes.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.