• 0

Broodfonds via CommonEasy

Dag iedereen,

 

Aangezien ik ZZP'er ben, heb ik me een tijdje geleden georienteerd op een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Ik vond het allemaal erg prijzig en ben geinteresseerd geraakt in broodfondsen. Die zijn vrijwel allemaal "gesloten", je kunt er niet zomaar bij komen want het is vrijwel altijd een bestaande groep van ondernemers.

 

Uiteindelijk kwam ik terecht bij CommonEasy, omdat ik ruimte huur in hetzelfde kantoorpand leerde ik ze kennen. Het is een website waar je je eigen broodfonds kunt instellen, dus waarbij je je eigen groep aanmaakt (groep = cirkel in hun terminologie). Het is niet echt een AOV want de dekking is maximaal twee jaar. Het is dus meer voor ziekte.

 

Ruwweg werkt het als volgt: je stelt een bepaalde gewenste dekking in, bijv. 2000 euro. Afhankelijk daarvan spaar je een bepaald bedrag per maand, wat geincasseerd wordt door Mangopay (onafhankelijke partij, niet CommonEasy zelf dus). Je voegt mensen aan je cirkel toe, en die doen hetzelfde. Daarmee kruip je langzaam naar je gewenste dekking toe. Dat gaat vrij snel, want niet alleen jouw cirkel dekt het risico af. Maar ook de cirkels van jouw cirkel, maar dan voor een lager bedrag.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

maar als je zelf reserveert ( dan bepaal je zelf in alle vrijheid ingangsdatum, hoogte en duur van de uitkering.

Als je zelf reserveert duurt het (tot 20 of 40x) langer voordat je je reserve op peil hebt. Ook dat is een keuze inderdaad.

[*]Raak je 1 maand na start broodfonds arbeidsongeschikt dan krijg je - indien nodig - 2 jaar uitkering.

[*]Raak je 1 maand nadat je begon met opbouw reserve arbeidsongeschikt, dan heb je vrij snel pech...en is de pot leeg.

[*]Hád je de reserve al, dan is het weer anders: maar dat was niet het uitgangspunt van deze discussie: wie de buffer al heeft hoeft immers ook geen gebruik te maken van een broodfonds

 

Broodfonds en verzekeren werken op dezelfde manier: je dekt een risico af dat je nu niet zelf kunt dragen en je doet dat zolang je het niet zelf kunt dragen (dus: tot je het wel zelf kunt dragen)

Kun je het risico wel zelf dragen, dan moet je niet verzekeren en niet deelnemen aan een broodfonds

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat een hybride oplossing: een combinatie van broodfonds en 'klassieke' verzekeringsmaatschappij kan bijdragen tot de degelijkheid en betaalbaarheid van een arbeidsongeschiktheidsverzekering?

 

De verzekeringsnemers samenbrengen in sociale, lokale groepjes van 40 personen in combinatie met de grotere schaal van een verzekeringsmaatschappij om meer stabiliteit en knowhow in te brengen.

 

Ik heb sinds kort ook zo'n verzekering (geen broodfonds) en de makelaar heeft wel zijn tijd genomen om het goed uit te leggen en om mijn vragen te beantwoorden maar het zou toch een meerwaarde zijn als je de ervaringen van andere verzekeringnemers zou horen in ongeveer dezelfde situatie met dezelfde verzekeringspolis.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Financieel is een heel ander verhaal. Als je zelf reserveert, dien je ca. 2.000*24 = 48.000 opzij te zetten.

 

Maar dat bedrag hoeft niet volledig op je normale bankrekening te staan.

 

Als je bijvoorbeeld iets aan je pensioen doet, en een lijfrenterekening met een dergelijk bedrag hebt, zou je er ook voor kunnen kiezen deze vroegtijdig aan te spreken.

Dat mag zonder revisierente als de verwachting is dat je minimaal 12 maanden arbeidsongeschikt bent.

 

Voordeel is dat de inleg aftrekbaar is, en het potje niet in box 3 staat.

Neem je er geld uit op dan zal daar wel belasting over betaald moeten worden, maar veel zal dat niet zijn, als het een klein bedrag is, en je dat jaar door de omstandigheden geen ander inkomen hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Maar het abonnementsgeld voor CommonEasy is tientje per maand. Veel goedkoper gaat het niet worden, toch?
Integendeel: ik vind het duur. Ik ken geen enkel broodfonds waar er een tientje per maand aan kosten wordt berekend.

 

 

Hi Norbert,

 

Op de site van Broodfonds staat dat de kosten hoger zijn dan €10 per maand bij CommonEasy:

"De eenmalige opstartkosten zijn € 250 per deelnemer bij nieuwe groepen. Langer bestaande broodfondsen hanteren soms een ander bedrag. Ga je meedoen aan het broodfonds dan betaal je dit.

Daarnaast is er een maandelijkse contributie van € 10 per deelnemer. Deze kosten maak je over naar je eigen broodfonds."

 

Verder is CommonEasy geen commercieel initiatief, maar een erkende social enterprise. Het is opgericht om een tegengeluid te zijn tov de verzekeringsindustrie. De filosofie van CommonEasy is gebaseerd op een positief mensbeeld en staat haaks op die van de status quo.

 

Blockchain zou gaaf zijn. Maar erop wachten hoeft niet, want het is nu al mogelijk en er zijn honderden gebruikers.

Link naar reactie
  • 0

Verder is CommonEasy geen commercieel initiatief, maar een erkende social enterprise.

Kun je dat eens uitleggen? Het bv-gedeelte van CommonEasy lijkt me toch wel enigzins commercieel. En door wie is CommonEasy eigenlijk 'erkend' als social enterprise? Om wat voor erkenning hebben we het dan precies?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Frappant Citaat uit NRC artikel:

 

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) is voor veel starters niet haalbaar.

Uit Handboek Eigen Baas blijkt wel dat je voor een dekking op bijstandsniveau een polis kunt krijgen tegen een jaarlijkse premie van minder dan 1.000 euro

 

De 2e zin ontkracht de eerste. Een AOV is voor de meeste starters wél haalbaar, maar men heeft de prijs er niet voor over..kwestie van keuzes (en betere voorlichting)

 

EDIT: Voor wie goed leest:....een dekking op bijstandsniveau..ik kan me voorstellen dat menig startend ondernemer zonder gezin en/of koopwoning denkt.... "waarom betalen voor een dekking op bijstandsniveau als ik die dekking ook bij de bijstand zelf kan krijgen"?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De 2e zin ontkracht de eerste. Een AOV is voor de meeste starters wél haalbaar, maar men heeft de prijs er niet voor over..kwestie van keuzes (en betere voorlichting)

Ja, jammer is dat er geen duidelijke vergelijking (incl. prijs) wordt gemaakt. Typisch voor het gros van de media.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.