• 0

Fulltime dienstverband en BV oprichten ivm KickStart project

Dag,

 

Als ik naast mijn loondienst 4 uur per week besteed aan de BV (een KickStart project) kan ik dan een salaris van 4400 rechtvaardigen, als de winst misschien 20.000 is?

 

Of moet ik dan "gewoon" 20.000 aan salaris geven?

Ik weet echter niet vantevoren wat de daadwerkelijke winst gaat worden...

 

Ik wil de BV met name om "niet aansprakelijk" te zijn en om privé en BV gescheiden te houden.

Daarnaast voor het geval het KickStart project enorm succesvol blijkt te zijn.

 

Of is het veel gebruikelijker om als eenmanszaak te Kickstarten?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Of moet ik dan "gewoon" 20.000 aan salaris geven?

Kwestie van vooraf schriftelijke afspraken maken met de Belastingdienst. En het hangt ook af van de bestemming van die winst: als je die weer wilt investeren in het bedrijf zelf, sta je een stuk sterker in het verzoek om het DGA salaris niet of verlaagd te mogen toepassen

 

 

Of is het veel gebruikelijker om als ZZP-er te Kickstarten

Je bedoelt vermoedelijk "als eenmanszaak"? (ZZP-er zijn kan ook met een BV namelijk)

 

Ik ken de regels van Kickstarter niet. Ik weet wel dat redelijk wat kredietverstrekkers en crowdfunders graag zien dat de ondernemer zelf risico loopt. Dat maakt het allemaal net iets spannender en minder vrijblijvend.

Een onderneming drijven is immers vaak een kwestie van eerst de vent (of meid), dan de tent.

(waarmee bedoeld wordt: wie het gaat uitvoeren is net zo belangrijk of zelfs nog belangrijker dan het idee zelf)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Norbert,

Dank voor je reactie. Helder!

 

Ja, ik bedoelde "eenmanszaak".

 

Met Kickstarter is het alles (of meer) of niets. Als het mislukt zijn promotiekosten en zo van de man wel verloren, maar de potentiële "bijdragers" verliezen niets. Meestal wordt er ook pas bij de fabriek besteld nadat de "pledges" en het doelbedrag behaald is.

 

Een onderneming drijven is immers vaak een kwestie van eerst de vent (of meid), dan de tent.

(waarmee bedoelt wordt: wie het gaat uitvoeren is net zo belangrijk of zelfs nog belangrijker dan het idee zelf)

Helemaal mee eens!

 

Dank!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil de BV met name om "niet aansprakelijk" te zijn en om privé en BV gescheiden te houden.

 

De laatste keer dat iemand een kaartspel op Kickstarter zette, en vervolgens niet leverde, is deze ook als bestuurder aansprakelijk gesteld in het buitenland.

En terecht natuurlijk.

 

Welke risico's verwacht je verder bij het laten drukken van een kaartspelletje te lopen?

Lijkt me nou niet een ingewikkeld experimenteel technisch product waarbij er veel mis kan gaan.

Of lijkt je spel heel erg op dat van de concurrent, en voorzie je gelazer op IE gebied?

Link naar reactie
  • 0

Dag Maxn,

 

Interessant stuk. En terecht inderdaad.

Als het gefund is, is er uiteraard verplichting om de goederen te leveren.

Kickstarter zegt:

“When a project is successfully funded, the creator must complete the project and fulfill each reward. Once a creator has done so, they’ve satisfied their obligation to their backers.”

 

Mijn streefbedrag is met grote marge om onvoorziene kosten toch te kunnen dekken.

Het is dus niet voor dit soort praktijken dat ik risico probeer te vermijden.

 

Op IE gebied zijn er naar mijn weten weinig beperkingen in de spellenwereld.

Octrooien en patenten (is natuurlijk net wat anders dan copyright en IE) zijn iig onbegonnen werk.

En ik kopieer niet 1-op-1 een ander spel. Hoewel je met een goed kaarten-deck enorm veel spellen kunt spelen (wat wel mijn doelstelling is).

Artwork is helemaal eigen, dus ook daar zie ik geen risico.

 

Maxn, zou jij dan een eenmanszaak adviseren?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn streefbedrag is met grote marge om onvoorziene kosten toch te kunnen dekken.

 

Maar ook als je geen grote marge zou hebben, en door meerdere tegenslagen verlies zou draaien, is dat mijnziens gewoon het risico dat bij ondernemen hoort.

Dan neem je desnoods maar een krantenwijk erbij om de tekorten aan te kunnen vullen en een maand later alsnog te kunnen leveren.

 

Een BV kan verstandig zijn als je grote risico's loopt, je personeel hebt, of er anderzijds schulden zouden kunnen ontstaan die je in geen 10 jaar afgelost krijgt.

Maar anders zou ik het gewoon bij een eenmanszaak laten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.