• 0

Merknaam

Hallo,

ik ben bezig om een sieradenshop/lijn op te zetten. Nu is het zo dat het atelier waar ik mijn sieraden vandaan wil gaan halen tevens een lijn heeft lopen in Nederland waar een merknaam opstaat. Ik wil deels dezelfde sieraden gaan importeren maar met een andere naam erop. Volgens het atelier zijn de opwerpen van henzelf en heeft niemand daar patent op. Wat denken jullie kan ik daar problemen mee krijgen of echt alleen de ontwerpen kiezen die nog "uniek" zijn. Hoe kan ik een eventueel modelrecht checken? Er is wel een merk gedeponeerd maar dat ga ik nergens opzetten.

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat betekent dat: "een lijn heeft lopen"?

 

Je vraag is beter te beantwoorden als je wat meer je best doet om in duidelijke taal te schrijven. Jij koopt in bij een leverancier die zelf ook verkoopt in Nederland onder merk X. Eerste wat je moet doen is nagaan (in het merkenregister) of merk X inderdaad op naam staat van je leverancier.

 

Vervolgens mag je beseffen dat de rookworstfabriek van Unilever in Oss rookworsten verkoopt met merken als Unox en Zwan, maar ook levert aan HEMA. Er is dus op zich geen probleem als jij iets verkoopt van een atelier dat ook onder andere merken levert.

 

Tenzij, tenzij... dat atelier producten maakt in opdracht van derden (de echte merkeigenaar bijvoorbeeld) en kopieën aan jou verhandelt.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad niet helemaal duidelijk. Je koopt sieraden bij een "atelier" buiten Europa(?). Een andere (web) shophouder doet de sieraden in een verpakking met daarop een merk. Dan is dat merk, als het inderdaad geregistreerd is, beschermd. Mogelijk is er sprake van een handelsnaam die bescherming geniet als de naam wel bekendheid geniet maar niet is geregistreerd. Daar moet je dus uit de buurt blijven. Maar het merk heeft dan op zich niets met de sieraden zelf te maken.

 

Als de model- en auteursrechten bij het atelier liggen zoals je schrijft, en je koopt ze daar dan geven ze meteen toestemming om die sieraden te verhandelen.

 

Of het atelier inbreuk maakt op het model- of auteursrecht van iemand anders is niet eenvoudig vast te stellen. Vaak kom je er pas achter als je een brief in de bus krijgt. Je kan wel nagaan of de ontwerpen niet heel veel lijken op merksieraden. Daarna is het een grijs gebied want je mag jezelf wel laten inspireren door anderen. Het wordt echt gevaarlijk als er verwarring zou kunnen ontstaan. Je kan ook nagaan of er meerdere webshops het betreffende design verkopen.

 

Zeker ben je nooit maar met gezond verstand kom je een heel eind.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.