• 0

Koerswijziging van bedrijf.

Begin vorige zomer merkte ik dat het bedrijf, dat ik had gebouwd om mijn uitvinding heen, niet zou gaan lopen. Ik had er veel geld in gestoken, maar het is een product dat vrijwel niemand wilde hebben.

Ik beschreef dit hier op 17 mei (9e bijdrage): https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=25;action=display;threadid=31690;start=255

 

Ik ben toen gestopt met het me actief bemoeien met de bedrijfsvoering en ben mijn energie gaan stoppen in een stichting Gezond belast. Een organisatie waarin ik inventarisaties en adviezen ging geven aan bedrijven hoe ze het beste met fysieke belasting konden omgaan en de politiek op dit punt ging benaderen. Ik heb daarin veel praktische ervaring opgedaan en merkte dat daar bedrijven wel op zaten te wachten.

 

Ik heb aan mijn (ex) collega’s in het bedrijf gezegd dat ik er geen geld meer in ging steken, dat ik nu ergens anders mijn inkomen vandaan zou gaan halen en dat ze vanaf nu hun eigen broek moesten gaan ophalen. Mijn dochter die altijd meehielp is in december iets anders gaan doen, en half februari dit jaar hebben de andere twee (waarvan er eentje directeur was), de pijp aan maarten gegeven. De stekker was er zo’n beetje uit.

 

Na kort overdenken besloot ik de nazorg voor bestaande klanten en eventuele nieuwe aanvragen vanuit mijn nog aangehouden eenmanszaak, maar op te pakken. Niet dat ik er veel van verwachtte maar ik kan eenmaal niet zien gebeuren dat een klant een slecht gevoel zou krijgen. Ik ben geen verkoper maar als iemand iets aan me vraagt kan ik wel een oplossing aanbieden.

 

De aanvragen via de website was al een aantal jaren stabiel. Een stuk of tien per week. Ben gewoon gaan doen wat er gevraagd werd. Demo’s doen, offertes maken, en nabellen. Bij afwijzing uit gaan zoeken wat er aan schortte. Factuur sturen en bij aflevering laten betalen.

 

Tot mijn verbazing kregen veel mensen de smaak van het product te pakken en gingen tot aankoop over. Ik maakte maatwerk oplossingen, vertaalde aanvragen uit het buitenland met Google Translate, leverde af, gaf instructies en adviezen om alles in de bedrijfsprocessen in te passen.

Ik gaf iedereen op zo’n kort mogelijk termijn antwoord en meestal in de eigen taal (met bij voorbaat excuses over de taalfouten erbij)

 

Omdat het product toch niet in grote series over de toonbank zou gaan heb ik ook de productie bij mijn leverancier weggehaald en ben dit zelf gaan doen. Nieuwe afspraken met toeleveranciers gemaakt. En uiteindelijk het productieproces gestroomlijnd en geoptimaliseerd, zodat het me zo weinig mogelijk tijd zou kosten. Alle dealers en importeurs die eigenlijk in de loop der jaren niet veel hebben toegevoegd een veel kleinere marge aangeboden of afscheid van ze genomen, omdat ik toch al de demo’s en uitleg aan de eindklant zelf moest doen

 

Het resultaat is tot mijn eigen verrassing dat mensen bij mij gingen bestellen. Geen grote aantallen, maar dat hoeft ook niet. Als men maar tevreden was, dan was ik het ook. Uiteindelijk na 10 maanden is de omzet van vorig jaar nu 2,5 keer zo groot dit jaar; Is dit het eerste jaar dat ik aan dit product wat verdiend hebt; en dat vind ik het belangrijkst: Ik slaap weer als een roos.

 

Het blijkt dat dit soort producten een compleet andere aanpak nodig heeft dan het aloude fabriek/importeur/dealer/klant systeem. Persoonlijke binding van de uitvinder/fabrikant aan de eindklant is hierbij blijkbaar het enige wat werkt. Een behoorlijk koerswijziging dus.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Het blijkt dat dit soort producten een compleet andere aanpak nodig heeft dan het aloude fabriek/importeur/dealer/klant systeem.
De tijd is gewoon rijper voor meer D2C, oftewel: direct to customer. Kan op deze schaal toch ook prima.

 

 

Als je ineens volumes zoals heftrucks zou gaan maken, wordt het weer anders. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

 

 

Als je ineens volumes zoals heftrucks zou gaan maken, wordt het weer anders. ;)

 

 

Die gedachte aan grote aantallen is juist mijn valkuil geweest. Ik ben hierop jaren aan het voorbereiden geweest en heb alle beslissingen in het 'groot' genomen. Dat heeft tonnen gekost.

Helaas heeft niet één adviseur, fabrikant, verkooporganisatie, dealer, kvk (syntens), novu, of patentorganisatie me op dit potentiele probleem gewezen. Het probleem dat het weleens een hele kleine markt zou zijn.

 

Iedereen zag een 'wereldproduct' en daardoor ikzelf ook. Met deze dure les als gevolg. Gelukkig heb ik het 'gat in de markt' gevonden en heb me daar nu op aan kunnen passen.

 

Uiteraard zit er wel een risico aan. Het product blijkt ook aan mij vast te zitten, waardoor als ik uitval het product ook stopt. Maar dat probleem hebben, denk ik, vele ondernemers op dit forum.

 

Link naar reactie
  • 0

Na het lezen van dit bericht toch maar weer eens ingelogd hier.

 

De post van Herman is voor een zeer wijze les die ik afgelopen jaren ook ervaren heb. Beter op eigen kracht klein beginnen en langzaam uitbouwen dan meteen groot denken en het financieel niet winstgevend krijgen!

 

Fijn dat jij een manier gevonden hebt Herman!

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.