• 0

Vraagjes inzake de CV

Heb wat vraagtekens inzake een CV (en dan bedoel ik niet mn verwarming maar een commanditaire vennootschap ;-)

 

Als je met 3 -actieve- mensen -elk via een Ltd,- een CV start,

 

Vraag-1:

krijg je dan 1 beherend vennoot met 3 Ltd's als eigenaren

of krijg je dan 3 beherende vennoten ?

 

en vraag-2 inzake de bestuurder/de directie...

Krijg je in die situatie dan 1 directeur welke aangewezen moet worden

door de (1of3) beherende venno(o)t(en) ?

of krijg je dan 3 directeuren, de 3 Ltd's,

welke door de 3 Ltd-eigenaren worden vertegenwoordigd ?

 

vraag-3:

Bij een CV is er geen sprake van aandelen

maar je kunt volgens mij wel een verdeling van de winst afspreken

via het vennootschapscontract

en als dat vennootschspcontract er niets is,

dan zal het wel in dit geval 3 x 1/3 deel.

Begrijp ik dat zo goed ?

 

Vraag-4:

Het vennootschapscontract van een CV wordt volgens mij nergens geregistreerd.

Klopt die indruk ?

en kun je dat contract dan ook onderling tussentijds wijzigen ?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Vandaag begreep ik van iemand dat -omdat een CV geen aandelen heeft- je niet met 3 eigenaren(Ltd's) eigenaar kunt zijn van een CV maar dat je dan een 4e Ltd nodig hebt als beherend vennoot van de CV

en dat de 3 eigenaren (via hun Ltd's) dan deel-eigenaar kunnen worden van de 4e Ltd/de beherende vennoot.

Klopt dat ?

 

En heb je bij een CV ook te maken met een min. DGA-salaris ?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb wat vraagtekens inzake een CV (en dan bedoel ik niet mIJn verwarming maar een commanditaire vennootschap ;-)

 

Als je met 3 -actieve- mensen -elk via een Ltd,- een CV start,

 

 

 

Een CV is een speciale vennootschap waar één of meer vennoten alleen geld inbrengen.

De zogenaamde "stille" vennoten.

Dit is hier volgens mij niet van toepassing.

Ook het tussenvoegen van ltd's komt mij "vreemd" voor.

Gebruikersvoorwaarden van dit forum houden in dat je eerst zelf enige poging tot informatieverzameling moet doen.

Zie;

wiki

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik gok dat het dezelfde reden heeft als die John al in z'n eerdere topic gaf:

Met 2 zakenrelaties wil ik enkele websites opstarten met erotisch karakter.

Dat wordt helaas nog steeds als dubieus gezien en daarom willen we persoonlijk niet op de voorgrond treden om onze andere zakelijke activiteiten niet te verstoren.

 

Het kan natuurlijk ook nog te maken hebben met afscherming ivm. eerder genoemde financiële problemen.

 

Link naar reactie
  • 0

Houd er wel rekening mee dat in tegenstelling tot de Nederlandse KVK waar voor informatie betaald moet worden, de gegevens van Ltds en hun bestuurders niet alleen gratis en voor niets bij Companies House opvraagbaar is, maar deze informatie ook prima door Google wordt geindexeerd.

 

Daarmee zijn Ltds tegenwoordig juist een stukje transparanter dan menig andere rechtsvorm.

Link naar reactie
  • 0

Houd er wel rekening mee dat de gegevens van Ltds en hun bestuurders gratis opvraagbaar is,

Goede tip, iets om rekening mee te houden.

De link die je vermeldde betrof echter een beta-website met beperkte lijst test-bedrijven volgens mij.

Een goede zoeklink heb ik nog niet gevonden, maar dat kan ook aan mij liggen en daarbij is het anders vast een kwestie van tijd....

Link naar reactie
  • 1

Heb wat vraagtekens inzake een CV (en dan bedoel ik niet mn verwarming maar een commanditaire vennootschap ;-)

Vraag-1:

krijg je dan 1 beherend vennoot met 3 Ltd's als eigenaren

of krijg je dan 3 beherende vennoten ?

 

Je krijgt 3 beherende vennoten.

of je moet een 4e ltd en die wordt beherend vennoot en de 3 ltd's worden dan aandeelhouder in de 4e ltd.

Er geldt geen beperking voor het aantal beherende vennoten en/of stille vennoten of de verhouding daartussen.

 

n vraag-2 inzake de bestuurder/de directie...

Krijg je in die situatie dan 1 directeur welke aangewezen moet worden

 

een CV heeft beherend vennoten of stille vennoten, directeur is geen formele functie.

beherend vennoten zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld. je krijgt met 3 ltd's dus 3 medeeigenaren die hoofdelijk aansprakelijk zijn.

stille vennoten lopen alleen risico over hun inleg

(op voorwaarde dat ze geen beheersdaden uitvoeren, want in dat geval worden ze ook behandeld als beherend vennoot)

 

 

vraag-3:

Bij een CV is er geen sprake van aandelen

maar je kunt volgens mij wel een verdeling van de winst afspreken

via het vennootschapscontract

en als dat vennootschspcontract er niets is,

dan zal het wel in dit geval 3 x 1/3 deel.

Begrijp ik dat zo goed ?

 

een vennootschapscontract opstellen is niet verplicht maar wel uitermate verstandig. Winstverdeling kan daar onderdeel van zijn maar kan ook jaarlijks opnieuw bepaald worden in overleg tussen de vennoten.

Er is geen wettelijke regel die stelt dat indien niets is afgesproken er dan naar gelijke delen wordt toegekend.

 

Vraag-4:

Het vennootschapscontract van een CV wordt volgens mij nergens geregistreerd.

Klopt die indruk ?

en kun je dat contract dan ook onderling tussentijds wijzigen ?

Dat klopt. een vennootschapscontract kent geen vormvereisten en is niet openbaar. Je kunt er alles in afspreken wat je wilt en net als ieder contract is het wijzigbaar, zolang alle partijen instemmen uiteraard.

 

 

Dit zijn de "technische" antwoorden op jou vragen. Dat zegt echter helemaal niets over het feit of het een verstandige danwel nuttige constructie is.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Vraag-4:

Het vennootschapscontract van een CV wordt volgens mij nergens geregistreerd.

Klopt die indruk ?

en kun je dat contract dan ook onderling tussentijds wijzigen ?

 

Dat klopt. een vennootschapscontract kent geen vormvereisten en is niet openbaar. Je kunt er alles in afspreken wat je wilt en net als ieder contract is het wijzigbaar, zolang alle partijen instemmen uiteraard.

 

Hallo,

 

Jaja, een CV contract is vormvrij maar een CV moet wel worden ingeschreven in de KvK.

De hoofdelijk aansprakelijke beherende vennoten zullen dan echt wel vermeld worden.

Wijzigingen daarin moeten ook worden ingeschreven.

 

Trouwens een CV zonder stille vennoten is dus gewoon een VOF.

Het lijkt mij helemaal niet zo vreemd dat jullie die bij de KvK als VOF moeten inschrijven.

 

Groetjes.

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Jaja, een CV contract is vormvrij maar een CV moet wel worden ingeschreven in de KvK.

De hoofdelijk aansprakelijke beherende vennoten zullen dan echt wel vermeld worden.

Klopt, je moet een CV bij KvK inschrijven.

Zoals Roel aangaf kan 4e Ltd dan beherend vennoot zijn en de bestuurder van die 4e Ltd moet dan de inschrijving van de CV doen. Maar dat is dan iemand anders dan de 3 eigenaren.

 

Trouwens een CV zonder stille vennoten is dus gewoon een VOF.

Het lijkt mij helemaal niet zo vreemd dat jullie die bij de KvK als VOF moeten inschrijven.

Als dat vereist is, verzinnen we wel een stille vennoot...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jaja, een CV contract is vormvrij maar een CV moet wel worden ingeschreven in de KvK.

De hoofdelijk aansprakelijke beherende vennoten zullen dan echt wel vermeld worden.

Klopt, je moet een CV bij KvK inschrijven.

Zoals Roel aangaf kan 4e Ltd dan beherend vennoot zijn en de bestuurder van die 4e Ltd moet dan de inschrijving van de CV doen. Maar dat is dan iemand anders dan de 3 eigenaren.

Neen, dat is eigenlijk aan Roel, maar dat zegt hij niet.

Je krijgt 3 beherende vennoten.

of je moet een 4e ltd en die wordt beherend vennoot en de 3 ltd's worden dan aandeelhouder in de 4e ltd. Er geldt geen beperking voor het aantal beherende vennoten en/of stille vennoten of de verhouding daartussen.

De 3 Ltds worden aandeelhouder in de 4e ltd. en die is dan de enige beherende vennoot.

Trouwens een CV zonder stille vennoten is dus gewoon een VOF.

Het lijkt mij helemaal niet zo vreemd dat jullie die bij de KvK als VOF moeten inschrijven.

Als dat vereist is, verzinnen we wel een stille vennoot...

Ik begrijp de frustratie maar dat verandert niets aan de rechtspositie van de beherende vennoten.

Er is namelijk geen verschil in aansprakelijkheid voor de vennoten van een vof of die van beherende of actieve vennoten in een CV.

Een CV zonder stille vennoten is gewoon een VOF (behoudens een open CV)

Ok, we kunnen steeds dieper duiken maar ook dit verandert niets aan de rechtspositie (hoofdelijke aansprakelijkheid) van de 3 beheren of actieve vennoten tov de vennoten in een VOF. De aansprakelijkheid beperking geldt alleen voor de stille vennoot die alleen geld inbrengt.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Jaja, een CV contract is vormvrij maar een CV moet wel worden ingeschreven in de KvK.

De hoofdelijk aansprakelijke beherende vennoten zullen dan echt wel vermeld worden.

Klopt, je moet een CV bij KvK inschrijven.

Zoals Roel aangaf kan 4e Ltd dan beherend vennoot zijn en de bestuurder van die 4e Ltd moet dan de inschrijving van de CV doen. Maar dat is dan iemand anders dan de 3 eigenaren.

Neen, dat is eigenlijk aan Roel, maar dat zegt hij niet.

 

De bestuurder van die 4e Ltd (welke Ltd dan beherend vennoot is) kan een gevolmachtigd bestuurder zijn, dus dat kan een 4e persoon zijn, welke door de 3 eigenaren van de Ltd's is gemachtigd tot inschrijving van de CV. En eventueel kan een week later die volmacht worden ingetrokken.

En als Roel het hiermee niet eens is, zullen we dat vast wel horen ;-)

 

> De 3 Ltds worden aandeelhouder in de 4e ltd.

> en die 4e Ltd is dan de enige beherende vennoot.

Klopt.

 

>> Als dat vereist is, verzinnen we wel een stille vennoot...

> Ik begrijp de frustratie

> maar dat verandert niets aan de rechtspositie van de beherende vennoten.

> Er is namelijk geen verschil in aansprakelijkheid voor de vennoten van een vof

> of die van beherende of actieve vennoten in een CV.

Nee, er is geen frustatie,

en ja het is me duidelijk dat dat (cv of vof) geen verschil maakt voor aansprakelijkheid...

heeft ook niemand hier eerder beweerd volgens mij...

 

> De aansprakelijkheid beperking geldt alleen voor de stille vennoot

Ja klopt

en de actieve vennoot (bv de 4e Ltd) is hoofdelijk aansprakelijk

maar de Ltd's zijn een aansprakelijkheidsbeperking voor de aandeelhouders erachter (net als bij een bv).

 

De CV is geen eigen rechtspersoon maar krijgt bij de belastingdienst wel een eigen RSIN-nr en dus een eigen BTW-nr.

Daarbij is de CV voldoende normaal in Ned. zodat een bankrek.nr. geen probleem hoeft te zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jaja, een CV contract is vormvrij maar een CV moet wel worden ingeschreven in de KvK.

De hoofdelijk aansprakelijke beherende vennoten zullen dan echt wel vermeld worden.

Klopt, je moet een CV bij KvK inschrijven.

Zoals Roel aangaf kan 4e Ltd dan beherend vennoot zijn en de bestuurder van die 4e Ltd moet dan de inschrijving van de CV doen. Maar dat is dan iemand anders dan de 3 eigenaren.

Neen, dat is eigenlijk aan Roel, maar dat zegt hij niet.

De bestuurder van die 4e Ltd (welke Ltd dan beherend vennoot is) kan een gevolmachtigd bestuurder zijn, dus dat kan een 4e persoon zijn, welke door de 3 eigenaren van de Ltd's is gemachtigd tot inschrijving van de CV. En eventueel kan een week later die volmacht worden ingetrokken.

En als Roel het hiermee niet eens is, zullen we dat vast wel horen ;-)

> De 3 Ltds worden aandeelhouder in de 4e ltd.

> en die 4e Ltd is dan de enige beherende vennoot.

Klopt.

 

Ik denk dat je met eigenaren de 3 aandeelhouders bedoelde doch ik keek naar de eigenaren van de CV.

Ja, de 4e Ltd is de enige beherende vennoot en dus de "eigenaar" van de CV.

Tenminste de enige (rechts-)persoon die deelneemt in het kapitaal.

En ja, de bestuurder van de 4e Ltd kan vervangen worden.

Maar als het in UK net als hier is moeten nieuwe bestuurders worden ingeschreven.

Ik twijfel over de registratie van de aandeelhouders maar op "mijn" uittreksel van de KvK zie ik die wel genoemd.

 

Dus wat is nu het voordeel?

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

De CV is geen eigen rechtspersoon maar krijgt bij de belastingdienst wel een eigen RSIN-nr en dus een eigen BTW-nr.

Daarbij is de CV voldoende normaal in Ned. zodat een bankrek.nr. geen probleem hoeft te zijn.

 

Ik zou daar niet zo zeker over zijn!

Zoek eens op UBO.

Bij een gekunstelde constructie als deze kan dat best eens lastig zijn, waardoor geen bank een rekening zal willen openen.

Link naar reactie
  • 0

Ik twijfel over de registratie van de aandeelhouders maar op "mijn" uittreksel van de KvK zie ik die wel genoemd.

Bij een CV is geen sprake van aandeelhouders, dus jouw uittreksel KvK is vast niet van een CV.

 

 

ja, en dan bedoel ik dus .... ??

Context, volgorde, ja ?

Kom,....... je kan het :) .

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

ja, en dan bedoel ik dus .... ??

Context, volgorde, ja ?

Kom,....... je kan het :) .

 

Sorry, maar hier valt het kwartje ook niet. Kun je niet gewoon noemen welk punt je wil maken? Stuk minder vermoeiend en verwarrend ;)

 

Het lijkt er sowieso op dat je op het verkeerde been gezet bent door de opmerking "dan verzinnen we wel een stille vennoot", want dat berust op een fout: het is juist de beherend vennoot die desgewenst verzonnen wordt . De intentie is 1 beherend vennoot (al dan niet verzonnen, of tijdelijk van kracht) en de 3 Ltd's als stille vennoten. Die staan dan dus ook niet met naam en toenaam genoemd bij de KvK, en ook niet bij de Companies house

Edit: denkfout, inmiddels duidelijk

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De intentie is 1 beherend vennoot (al dan niet verzonnen, of tijdelijk van kracht) en de 3 Ltd's als stille vennoten.

 

Net als jij had ik de indruk dat "Easy does it" niet meer Easy te volgen was

maar ik vrees dat jij nu op verkeerde been staat.

Intentie was -zoals Roel ook aangaf- een 4e Ltd als Beherend vennoot.

dan heb je wel een "Jan" nodig, welke gevolmachtigd bestuurder wordt voor de CV (en gemachtigd door die 4e Ltd) voor inschrijving bij KvK.

Daarbij gaf ik aan dat je die gevolmachtigd dir. evt. een week later kunt staken.

En verder ging de discussie even of je zonder stille vennoot niet een vof werd,

waarop ik reageerde met "als dat nodig is, dan verzinnen we die wel"....

waarmee ik bedoelde dat je bij de CV-inschrijving altijd kunt zeggen

dat je wel een stille vennoot hebt (want die worden toch niet ingeschreven).

 

En ja, de eigenaren staan dan wel bij Companies House maar als ik het goed heb alleen op persoonsnaam en zonder prive-adres en tja..... met een "Mr. N. Bakker" in dat register weet je nog niets ;-)

 

Link naar reactie
  • 0
De 3 Ltds worden aandeelhouder in de 4e ltd.

en die 4e Ltd is dan de enige beherende vennoot.

En ja, de eigenaren staan dan wel bij Companies House maar als ik het goed heb alleen op persoonsnaam en zonder prive-adres en tja..... met een "Mr. N. Bakker" in dat register weet je nog niets ;-)

De bank waar jij je rekening wilt openen zal zeker naam en toenaam willen weten van diegene (Privépersonen) die aan de touwtjes van jouw CV trekken. Dus ook van die 3 Ltds van jouw beherende Ltd.

En dat is nu net jouw bedoeling niet, toch......?

Link naar reactie
  • 0
maar ik vrees dat jij nu op verkeerde been staat.

Ah, het kwartje valt nu pas: de 4e beherende ltd daar zitten de 3 ltd's achter, en de vermeende stille vennoot voor de CV kan desgewenst iedereen zijn. (maar ook desgewenst de 3 ltds, dat maakt helemaal niets uit)

 

Het kan allemaal, zolang je maar geen bankrekening wilt openen...(maar die UBO-info hoef je dan alleen aan de bank te verstrekken uiteraard)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

En ja, de eigenaren staan dan wel bij Companies House maar als ik het goed heb alleen op persoonsnaam en zonder prive-adres

 

Maar goed, de KVK toont van Nederlandse BVs ook geen prive adressen van bestuurders meer.

 

De volledige naam, nationaliteit en geboortedatum van de bestuurders van de Ltds zijn net als bij de KVK wel altijd openbaar.

En sinds kort moet ook jaarlijks dezelfde info van de UBO gedeponeerd worden (noemen dat PSC maar komt op hetzelfde neer).

Link naar reactie
  • 0

De bank waar jij je rekening wilt openen zal zeker naam en toenaam willen weten van diegene (Privépersonen) die aan de touwtjes van jouw CV trekken. Dus ook van die 3 Ltds van jouw beherende Ltd.

En dat is nu net jouw bedoeling niet, toch......?

Allereerst lijkt me dat wel overkombaar...

en daarnaast kun je bij een Euro-bv zonder een notaris snel zaken muteren

dus op maandag kun je 1 eigenaar/Holding_Ltd hebben en dan naar de bank gaan en de dag later 3 eigenaren/Holding_Ltd's hebben.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.