• 0

Hoe zit het nou met voorraad en inkopen en balansposten?

Op zich ben ik inmiddels aardig bekend in de wereld van het boekhouden. Ik zit ongeveer op 80% en probeer de laatste procenten ook te begrijpen.

 

De winst en verliesrekening is op zich vrij duidelijk debet de kosten en credit de opbrengsten.

Het gaat met name om de balans.

 

1. Wat doet bijvoorbeeld de post kruisposten op de balan met de winst?

Er staat bijvoorbeeld een bedrag van € 4000 debet op de balans aan het einde van het jaar.

Dat betekent dat er nog €4000 'onderweg is' naar een andere rekening. Wat doet dit bedrag met de winst? Het verhoogt of verlaagt toch mijn ondernemingsvermogen (en daarmee de winst) of juist niet?

 

2. Hetzelfde geld voor voorraad op de balans. Het verhoogt toch ook mijn ondernemingsvermogen? En daarom moet ik er winst over betalen of?...

 

Kan iemand mij in 'jip en janneke taal' uitleggen hoe het zit :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

kruisposten doet helemaal niets met je winst en ondernemingsvermogen.

Als je rekening zuiver wordt gebruikt staan er alleen posten op die op de dag van opmaak van de balans bijv als je op 31-12 kasgeld afstort bij de bank in de afstortkluis. Dan is je kassaldo al afgenomen, maar het banksaldo nog niet toegenomen, dat wordt op 2 januari (of eerste werkdat) pas bijgeschreven.

OP de eindbalans staat de kas dus op het saldo zonder de cash en het wordt geparkeerd op kruisposten totdat het bankafschrift wordt geboekt waar de saldo toename is te zien.

 

Het heeft dus geen uitwerking op de winst en verliesrekening of de vermogensbepaling. Kruisposten is een tussenrekening voor een verschuiving tussen 2 balansrekeningen.

 

 

Voor voorraad, uiteraard beinvloed die je resultaat maar niet op moment dat je de balans opmaakt, maar pas als je iets verkoopt, dan gaan de kosten van het verkochte artikel naar de winst en verlies rekening en tegelijkertijd ontstaat er een opbrengst. Het verschil tussen die twee is je marge of voor doel van deze uitleg je winst.

 

die winst wordt "toegevoegd" aan het eigen vermogen als resultaat lopend boekjaar. MAar de rekening voorraad zelf heeft geen invloed op het ondernemersvermogen alleen de verkooptransacties van de voorraadartikelen hebben dat.

Link naar reactie
  • 0

De rekening kruiposten wordt inderdaad helemaal zuiver geboekt en er staan alleen overboekingen op. Ik hanteer het kasstelstel. Wat gebeurd er dan met die 4000 die debet op de balans staat? De balans moet in balans zijn dus debet en credit hetzelfde, is het dan niet zo dat het ondernemingsvermogen met 4000 toeneemt?

 

De voorraad wordt een per jaar geteld en geboekt dus niet bij elke verkoop.

Als de voorraad is toegenomen:

3000 Voorraad

Aan 7000 Inkopen

Wat doet deze journaalpost eigenlijk precies? Want hoe kan op deze manier dan mijn winst bepaald worden?

Link naar reactie
  • 0

Op zich ben ik inmiddels aardig bekend in de wereld van het boekhouden. Ik zit ongeveer op 80% en probeer de laatste procenten ook te begrijpen.

 

De winst en verliesrekening is op zich vrij duidelijk debet de kosten en credit de opbrengsten.

Het gaat met name om de balans.

 

Wederom welkom.

Voor de 100% dan :) .

 

[quote}

1. Wat doet bijvoorbeeld de post kruisposten op de balan met de winst?

Er staat bijvoorbeeld een bedrag van € 4000 debet op de balans aan het einde van het jaar.

Dat betekent dat er nog €4000 'onderweg is' naar een andere rekening. Wat doet dit bedrag met de winst? Het verhoogt of verlaagt toch mijn ondernemingsvermogen (en daarmee de winst) of juist niet?

[/quote}

 

Kruispost is een tussenrekening;

Voorbeeld je stort van je kasgeld € 1.000 op de bank;

 

Kasboek; Debet Credit

Kruisposten 1.000

A/ kas

Bankboek; 1.000

Bank 1.000

a/Kruisposten 1.000

 

Je ziet je "Geldmiddelen" nemen niet toe of af je boekt van de ene naar de ander post onder Geldmiddelen. Je gebruikt de tussenrekening Kruisposten alleen maar zodat je de mutatie in beide dagboeken kan verwerken. Zou je twee keer boeken Bank a/ Kas dan zou je dus dubbel boeken en kloppen de saldi niet meer. ook gebruik je Kruisposten om de tijd tussen storting en bijschrijving op de bankrekening te overbruggen. Dat is gelukkig niet meer zo lang als vroeger.

 

2. Hetzelfde geld voor voorraad op de balans. Het verhoogt toch ook mijn ondernemingsvermogen? En daarom moet ik er winst over betalen of?...

 

Zoals reeds vermeld zou je Inkopen moeten boeken op de voorraad en bij verkoop de kostprijs van de voorraad naar de kostenrekening moeten boeken.

Nu boek jij alles op "inkopen" de (kostprijs) kostenrekening en corrigeert die aan het eind van het jaar voor de voorraad zoals die nog in je winkel ligt.

Zo kom je op hetzelfde uit alleen de volgorde is anders.

De voorraad op je balans moet aansluiten met de voorraad die werkelijk in de winkel ligt.

Dat is dan tevens "vermogen".

Je boekt de inkomende nota's voor inkoop dus op inkoop of op voorraad.

Je boekt vervolgens per verkoop de kostprijs van de verkopen als "kosten" en voorraadafname of corrigeert alle inkopen voor de eindvoorraad.

Maakt uiteindelijk niets uit in beide manieren van werken worden de posten kostprijs verkopen en voorraad even groot.

Als je een kolommenbalans maakt ziet dat er als volgt uit;

 

Beginbalans Mutaties Winst en Verlies Eindbalans

Debet Credit Debet Credit Debet Credit Debet Credit

 

Beginvoorrad + Inkopen - Kostprijs =Eindvoorraad. (allemaal Debet posten!)

 

 

Vul deze maar in a.d.h.v. de onderstaande formules;

Beginvoorraad+ Inkopen - Kostprijs Verkopen = Eindvoorraad.

Inkopen plus saldo (Beginvoorraad minus Eindvoorraad)= Kostprijs verkopen. (zo boek jij het).

 

Debet en credit van de Winst en verliesrekening is gelijk aan de winst of het verlies.

Alle Debet en Creditposten van de Eindbalans plus saldo Winst en Verliesrekening is dan weer in evenwicht.

Dus als de kostprijs lager is dan is je winst hoger en is je post voorraad hoger en is dus ook je eigen vermogen hoger.

Probeer het maar uit a.d.h.v. de formules in een kolommenbalans te zetten.

 

Kan iemand mij in 'jip en janneke taal' uitleggen hoe het zit :)

 

Ik weet niet of Jip en Janneke kunnen boekhouden :) .

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat de rekening kruisposten alleen boekingen bevat die zeg maar onderweg zijn. Dat is me duidelijk. Maar stel nou dat er 4000 euro op die rekening staat debet op 31-12. Hoe wordt dit verwerkt in mijn aangifte? Als debet 4000 staat moet er credit ook iets met 4000 omhoog lijkt me?

Link naar reactie
  • 0

nee want je kas is 4000 omlaag gegaan en je bank is nog niet 4000 omhoog gegaan. Dus om te voorkomen dat de verlaging van de kas zorgt dat de balans niet meer scheef loopt moet je kruisposten gebruiken om de balans weer in evenwicht te brengen.

 

En begin januari als het banksaldo toeneemt moet je ook weer een tegenrekening hebben om scheef trekken van de balans te voorkomen en dus gebruik je weer kruisposten. Per saldo is kruisposten nu weer 0 terwijl je kas en banksaldo ook weer kloppen kas is 4000 lager en bank is 4000 hoger.

 

Eigenlijk is de journaalpost bij een kas naar bank storing simpelweg

 

Bank 4000

aan Kas 4000

 

maar omdat de bank niet altijd op dezelfde dag bijschrijft op de rekening heb je kruisposten nodig

 

op 31-12 de kasafname

 

Kruisposten 4000

aan Kas

 

op 2 januari

 

Bank 4000

aan Kruisposten

 

 

Op de eindbalans heb je dus een kruisposten saldo ipv een kas- of banksaldo omdat het geld "zweet tussen die 2 rekeningen.

Link naar reactie
  • 0

Zoals reeds vermeld zou je Inkopen moeten boeken op de voorraad en bij verkoop de kostprijs van de voorraad naar de kostenrekening moeten boeken.

Nu boek jij alles op "inkopen" de (kostprijs) kostenrekening en corrigeert die aan het eind van het jaar voor de voorraad zoals die nog in je winkel ligt.

Zo kom je op hetzelfde uit alleen de volgorde is anders.

De voorraad op je balans moet aansluiten met de voorraad die werkelijk in de winkel ligt.

Dat is dan tevens "vermogen".

Je boekt de inkomende nota's voor inkoop dus op inkoop of op voorraad.

Je boekt vervolgens per verkoop de kostprijs van de verkopen als "kosten" en voorraadafname of corrigeert alle inkopen voor de eindvoorraad.

Maakt uiteindelijk niets uit in beide manieren van werken worden de posten kostprijs verkopen en voorraad even groot.

Als je een kolommenbalans maakt ziet dat er als volgt uit;

 

Beginbalans Mutaties Winst en Verlies Eindbalans

Debet Credit Debet Credit Debet Credit Debet Credit

 

Beginvoorrad + Inkopen - Kostprijs =Eindvoorraad. (allemaal Debet posten!)

 

 

Vul deze maar in a.d.h.v. de onderstaande formules;

Beginvoorraad+ Inkopen - Kostprijs Verkopen = Eindvoorraad.

Inkopen plus saldo (Beginvoorraad minus Eindvoorraad)= Kostprijs verkopen. (zo boek jij het).

 

Debet en credit van de Winst en verliesrekening is gelijk aan de winst of het verlies.

Alle Debet en Creditposten van de Eindbalans plus saldo Winst en Verliesrekening is dan weer in evenwicht.

Dus als de kostprijs lager is dan is je winst hoger en is je post voorraad hoger en is dus ook je eigen vermogen hoger.

Probeer het maar uit a.d.h.v. de formules in een kolommenbalans te zetten.

 

Ik ben dit aan het proberen maar stuit op het volgende:

Mij beginvoorraad is zeg maar 5500

Mijn inkopen zijn 4000

Hoe weet ik wat mijn kostprijs is?

Mijn eindvoorraad is 6500

 

Dus als ik de formule zou draaien dan zou mijn kostprijs €3000 zijn?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er gaan even wat zaken verwarrend worden door te gemakkelijk woorden te gebruiken.

beginvoorraad 1100 stuks à € 5 per stuk = € 5500

inkopen 800 stuks a € 5 = 4000

onder kostprijs wordt nu verstaan '(inkoop)kostprijs van deze verkopen"

bij jou nu nog even onbekend

je eindvoorraad is € 6500, we nemen aan dus

1300 stuks a € 5 = € 6500.

 

in stuks heb je

1100 + 800 - verkopen = 1300 en dus heb je 600 verkocht

 

in euro's, alles tegen € 5 heb je

5500 + 4000 -inkoopprijs van de verkopen = 6500

en dus is het ontbrekende bedrag 3000.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben dit aan het proberen maar stuit op het volgende:

Mij beginvoorraad is zeg maar 5500

Mijn inkopen zijn 4000

Hoe weet ik wat mijn kostprijs is?

Mijn eindvoorraad is 6500

 

Dus als ik de formule zou draaien dan zou mijn kostprijs €3000 zijn?

 

Hi,

 

Of niks verwarrends maar gewoon "Ja" :).

je moet er enkel rekening mee houden dat de formule

alleen opgaat bij aantallen en dezelfde (inkoop)waarde.

 

Groetjes.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.