• 0

Eenmanszaak verkopen aan BV

Na een aantal zware jaren heb ik besloten om mijn eenmanszaak te verkopen. De eenmanszaak is winstgevend maar ik heb niet het geld om deze laten groeien. Daarnaast zijn er diversen schulden bij leveranciers die niet kleiner worden omdat er te weinig wordt verdiend voor zowel levensonderhoud als daarnaast het aflossen van deze schulden.

 

Nu heb ik een koper weten te vinden. Deze wil het volledige bedrijf overnemen incl. de uitstaande schulden bij leveranciers. Het wil alles in een BV zetten en vervolgens het bedrijf continueren.

 

Omdat de schulden op mijn eenmanszaak staan en dus op mij persoonlijk, is mijn vraag waar ik op moet letten. Het is natuurlijk belangrijk dat na overname de schulden op naam van de BV staan en niet meer op mijn naam.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omdat de schulden op mijn eenmanszaak staan en dus op mij persoonlijk, is mijn vraag waar ik op moet letten. Het is natuurlijk belangrijk dat na overname de schulden op naam van de BV staan en niet meer op mijn naam.

Dat vereist dan uitdrukkelijke (schriftelijke) instemming door de schuldeiser(s), waarbij jij dan (schriftelijk) wordt gevrijwaard.

 

Als schuldeiser zou ik niet zo maar een vordering op een eenmanszaak omzetten naar een BV zonder vorm van garantstelling of deelbetaling, maar dat terzijde.. zolang je maar snapt dat jij en de BV niet om de schuldeisers heen kunnen: die zijn onlosmakelijk part of the deal.....tenzij....

 

.....de BV die schulden gewoon direct aflost...dat is ook een optie uiteraard

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Vandaag heb ik weer met de met de potentiële koper gesproken en deze heeft het over een zogenaamde indeplaatsstelling. Hierdoor zouden de schulden worden overgenomen en zou ik niet meer aansprakelijk gesteld kunnen worden. Alleen de BV kan dan aansprakelijk gesteld worden.

 

Hij claimt dat schuldeiser hier altijd mee akkoord gaat en eigenlijk geen keuze heeft. De eenmanszaak wordt immers compleet verkocht aan zijn BV, incl. de schulden.

 

Nu ben ikzelf een beetje terughoudend en bang dat wanneer ik mijn zaak verkocht en overgedragen heb de schuldeisers nog steeds aan mijn broek hangen. Dan heb ik geen zaak meer maar wel nog schuld...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zomaar iemand van marktplaats gelukkig. Hij heeft in het verleden meerdere (succesvolle) bedrijven gehad en dit is ook terug te vinden op het internet in diversen interviews en publicaties. Dus daar lijkt het wel goed te zitten.

 

Als de schuldeiser akkoord moeten gaan met overgang naar een ander bedrijf (BV) is het dan verstandig dat ik ze zelf inlicht met dat ik een koper heb en of ze hiermee willen instemmen?

 

Het is mij allemaal een beetje onduidelijk en ingewikkelder dan ik gedacht had.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hij heeft in het verleden meerdere (succesvolle) bedrijven gehad en dit is ook terug te vinden op het internet in diversen interviews en publicaties.

Je zal ze de kost moeten geven die op internet een prachtige historie weten te creëren. Vergeet vooral niet om na te gaan of die interviews en publicaties echt zijn.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste thawizz,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Vandaag heb ik weer met de met de potentiële koper gesproken en deze heeft het over een zogenaamde indeplaatsstelling. Hierdoor zouden de schulden worden overgenomen en zou ik niet meer aansprakelijk gesteld kunnen worden. Alleen de BV kan dan aansprakelijk gesteld worden.

 

Hij claimt dat schuldeiser hier altijd mee akkoord gaat en eigenlijk geen keuze heeft. De eenmanszaak wordt immers compleet verkocht aan zijn BV, incl. de schulden.

Het lijkt me dat je jezelf behoorlijk laat leiden door verhalen van die potentiële koper. Mooie verhalen met klokken zonder klepels.

 

Ten eerste kun je een eenmanszaak niet in zijn geheel verkopen. Omdat een eenmanszaak geen rechtspersoonlijkheid heeft, is er eigenlijk geen onderscheid tussen de eenmanszaak en privé. Je kunt wel onderdelen uit die eenmanszaak verkopen (bijvoorbeeld website, merknaam, voorraad, enz.). Je kunt vorderingen die jouw eenmanszaak heeft op anderen ook verkopen.

 

Andersom is het andere koek; omdat een eenmanszaak geen rechtspersoonlijkheid heeft, is er geen ook geen onderscheid tussen zakelijke schulden van de eenmanszaak en privéschulden. Je bent hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden. Als je die schulden zomaar zou kunnen verhuizen naar een BV met beperkte aansprakelijkheid zou dat nadelig zijn voor de schuldeisers. Dat kan dus niet zonder toestemming van de schuldeisers.

 

Een indeplaatsstelling bij bedrijfsoverdracht is wat anders en gebeurt ook niet automatisch door verkoop. Als de potentiële koper bijvoorbeeld jouw huurcontract voor een bedrijfsruimte wil overnemen zal de verhuurder toestemming moeten geven. Weigert deze dat, dan kun je de rechter verzoeken om een machtiging om de potentiële koper als huurder in jouw plaats te stellen. Een indeplaatsstelling is speciaal voor huur (art. 7:307 lid 1 en 2 BW), niet voor schulden.

 

Als de potentiële koper blijkbaar bereid is om uiteindelijk de schulden te betalen aan de schuldeisers, kun je vragen of de potentiële koper ook bereid is om dat bedrag aan jou te betalen bij de overnamesom. Dat is veel eenvoudiger en dan kun jij die schulden zelf aflossen en ben je in een klap van de problemen af. (Maar ik vermoed dat de potentiële koper dat niet wil, want ook ik vrees hier addertjes onder het gras van de potentiële koper.)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.