• 0

Fiscaal advies, neveninkomsten naast loondienst

Beste Highlevel leden,

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met een fiscale vraagstuk.

Momenteel ben ik werkzaam in loondienst met salaris van 80K.

Aanvullend op het salaris werkt het bedrijf met een aanvullende bonus die, in mijn geval, afgesproken is op 30K. Dit wordt einde van het jaar uitgekeerd.

 

Samen met de werkgever ben ik de mogelijkheden aan het bekijken om deze bonus zo "fiscaal interessant" mogelijk uit te laten keren.

Uiteraard kan het gewoon als loon uitgekeerd worden, echter zit je hier direct met 52% belasting.

Nu stelt de werkgever de vraag of ik een eigen BV heb waar eventueel het bedrag naar uitgekeerd kan worden. Hierbij aangegeven dat ik bijvoorbeeld een factuur voor consultancy maandelijks stuur om op deze wijze het bedrag te verkrijgen van de werkgever.

 

Mijn vraag is nu, is dit een interessante optie of kan ik het beter als loon direct uit laten keren?

Wellicht nog belangrijk om te vermelden is dat het bedrag jaarlijks terugkeert en ik het geld niet nodig heb om van te leven. Het zou een spaarpot zijn om over 3 tot 5 jaar te willen gebruiken bij aanschaf nieuwe woning.

 

Wie kan mij helpen bij het maken van de juiste keuze?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste jori87,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Nu stelt de werkgever de vraag of ik een eigen BV heb waar eventueel het bedrag naar uitgekeerd kan worden. Hierbij aangegeven dat ik bijvoorbeeld een factuur voor consultancy maandelijks stuur om op deze wijze het bedrag te verkrijgen van de werkgever.

Je werkgever kan niet zomaar geld sturen aan de BV, daar moet een overeenkomst voor zijn en iets tegenover staan. Als dat arbeid is, zoals consultancy, werk jij dus voor de BV. Dan moet je BV jou een gebruikelijk loon gaan betalen (44.000 euro!) danwel de loonheffing daarover afdragen aan de Belastingdienst. Om over de kosten van het opzetten en onderhouden van een BV maar te zwijgen. Kortom, dat wordt alleen maar duurder en ingewikkelder.

 

Dit is daarnaast geen ondernemersvraag, omdat een onderneming hier geen oplossing is. Het is ook helemaal geen onderneming. Het is een vraag over belastingontwijking van een medewerker in loondienst. Uit de forumregels, waarmee je tijdens het aanmaken van een account akkoord bent gegaan:

 

Wij hebben gekozen voor een scherpe focus op actief en innovatief ondernemerschap. Dit houdt in dat vragen buiten deze focus niet worden toegestaan en worden gesloten of verwijderd.

 

Verdere tip: met een bonus van 30K kun je het je wellicht permitteren om eens naar een fiscaal adviseur te gaan om je goed te laten adviseren over jouw persoonlijke situatie.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.