Jump to content
mcx61
Verberg

Heffingen e.d. bij importeren vanuit China per boot.

vraag

Ik heb producten (samples) besteld bij een leverancier in China, 175kg - 0.75m3. Vliegtuig was te duur, boot een alternatief. Shipping fee (CFR) naar Rotterdam was $190. Akkoord gegaan. Dat er allerlei kosten bij zouden komen had ik wel verwacht.

Materiaal is onderweg en komt 5 januari aan.

 

Nu krijg ik per mail van (ik denk) een expediteur uit Barendrecht een Sea Freight LCL Arrival Notice, een gespecificeerde nota:

- Destination ERS

- Destination Gas Measuring Surcharge

- Destination Import Service Fee

- Destination Stripping Charges

- Destination THC

- Palletising

- Delivering Order Fee

- China Import Service

 

Totaal EUR. 469,-

 

Is zo'n gespecificeerde nota normaal bij import uit China, staan er standaard zaken op?

Wat kan ik verder nog verwachten? Inklarings-/invoerkosten/BTW...

 

Het lijkt erop dat het volume vele malen groter moet zijn wil shipping by boat interessant zijn. Bij veel van de kosten zit deze partij onder het minimum van wat ze rekenen.

 

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet, Cees

 

Link to post
Share on other sites

17 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

In onze ervaring is zo'n gespecificeerde nota wel normaal. De kosten van EUR469 voor <1cbm is best hoog, ervanuitgaande dat de bezorging binnen NL is.

 

Afhankelijk van het soort product kun je zeker invoerrechten verwachten. Zelf op te zoeken via: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=nl

Of je kunt navraag doen bij de expediteur of douane.

 

Is het niet mogelijk om door een andere expediteur je zending te laten afhandelen die het goedkoper kan uitvoeren?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Over deze menukaart aan kosten zijn al diverse topics en waarschuwingen uitgegaan. Je kan klagen bij de leverancier en anders is het helaas betalen anders krijg je de goederen niet(en moet je hoge opslag kosten betalen). Kosten zijn in deze casus echter wel schandalig hoog...... maar je doet hier nu weinig meer aan. Normaal is tussen de euro 300 en 400. Maar deze gaat al tegen de euro 500,-- hiermee betaal je kort gezegd het transport 2x. Deel van dit bedrag wordt namelijk weer terug gestuurd naar China.

 

Let wel dit is nog exclusief het leveren van de goederen en exclusief de kosten voor een douane aangifte / invoerrechten / BTW.

 

Enige echte optie om dit te voorkomen is FOB kopen en door een Nederlandse expediteur het vervoer te laten regelen.

 

 


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bij een kleine zending als deze zal een leverancier niet snel meewerken aan korting want zijn producten zijn wellicht goedkoper dan de totale vracht kosten nu. Wellicht zou het helpen hem aan te geven dat je bij een volgende bestelling wel verwacht dat hij iets van deze kosten goed maakt op de prijs.

 

Maar Cees je bent niet de eerste en vast niet de laatste die het zo leert (regelt).

 

Volgende keer FOB kopen zoals Maarten al aangeeft en het regelen met een expediteur in NL.

 

Succes,

 

Roy


Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor jullie reactie.

 

Het is gelukkig een test om te kijken of het product aanslaat. Met deze kosten verdampt de winst wel, jammer. Veel toeslagen uit het rijtje hadden een minimaal bedrag waar deze hoeveelheid behoorlijk onder zat.

 

Het advies om op basis van FOB te kopen is een goed plan. Nu had ik de garantie dat het product werkend hier in Nederland aankomt maar daar betaal je dus voor.

 

Groet, Cees

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Transport is altijd de spelbreker je wordt er nooit vrolijk van. Is zoiets niet te vinden in oost Eu dat product van jou. dan kan het vervoert worden over de weg, scheelt allicht zo`n klein vrachtje.

Het voorbeeld heb je al, dus copy - paste net zoals de Chinezen het doen en misschien nog wel goedkoper ook.

 

Ideetje hoor,

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi atlas1302,

 

Dit heb je zelf nog nooit vergeleken neem ik aan? Want ik verwacht dat 1 cbm FOB uit China goedkoper (of na genoeg het zelfde) is als het transporteren van 1 CBM uit Oost-Europa met truck.

 

Succes,

 

Roy

 

 


Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Roy,

 

Ik raad zo maar wat omdat ik vaten van 200 ltr. naar CV stuur voor 40 euro via schip, dus het kan wel goedkoop!

Dat Nld. er een menukaart aanhangt waar je niet over heen kan springen is erg demotiverend om te importeren.

Dus als je al in Europa blijft met een mini truckje dan misloop je in ieder geval al die menukaart, weet je wat dat scheelt!

Dan een goede leverancier zoeken, en die zijn er absoluut en nog betere kwaliteit. Dan kan die leverancier misschien wel weer spullen gebruiken uit Nld. voor op de terugreis, dat truckje verdient zijn eigen geld terug.

 

We zijn ondernemers toch ;) Menukaarten bekijken doe ik wel bij de chinees, kloeploek bij.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je bij de Chinees besteld krijg je een Chineese menukaart...... Koop je FOB en via een Nederlandse expediteur dan weet je van te voren waar je aan toe bent en wordt je niet in Rotterdam voor het blok gezet met allerlei pikposten


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als je bij de Chinees besteld krijg je een Chineese menukaart...... Koop je FOB en via een Nederlandse expediteur dan weet je van te voren waar je aan toe bent en wordt je niet in Rotterdam voor het blok gezet met allerlei pikposten


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Inmiddels is de lading aangenomen en ben ik gebeld door de expediteur.

Ik moet wel zeggen dat netjes wordt geholpen met de nodige formulieren voor de inklaring.

Voor de eerste keer moeten wat nummers aangevraagd worden maar dat zal volgende keer eenvoudiger worden. Het is nog even afwachten of alles geaccepteerd wordt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik snap hem ook niet helemaal? Ik ga er vanuit dat jij je B/L, packinglist en invoice en evt andere documenten naar de expediteur hebt gestuurd? Dan moet het verder allemaal niet zo bijzonder zijn

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

In dit geval is het te laat, maar via de luchtvracht had je minder transportkosten gehad... de bijkomende kosten voor zeevracht voor zo'n relatief kleine zending zijn erg hoog. Veel handelingen drijven de prijs (per item) op. Door de lucht zijn er ook meerdere leveringscondities mogelijk. Huis-Huis leveren lijkt in 1e instantie erg duur maar gezien de snellere looptijd en minder afhandelingskosten het overwegen altijd waard. Heb je het ook nog eens veel sneller in huis. Dit geldt ook bij landen als Thailand.


Succes & Groet, Ton

 

Consulting & forwarding in de logistiek, transportanalyses, inkoop (benchmark) van transport, ondersteunend of sturend in tenders/ aanbestedingen & salesondersteuning

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Denk dat ze een EORI nummer gaan laten activeren. dit is echter niet nodig zie hier de tekst van de website van de douane

-----

Marktdeelnemers die een RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer) hebben, hoeven in Nederland niet expliciet een EORI-nummer aan te vragen, omdat zij dat zelf kunnen afleiden. Bij Formaat EORI-nummer vindt u meer informatie over de opbouw van het EORI-nummer.

Doet u douane-aangifte in Nederland? Dan hoeft u het EORI-nummer niet aan te vragen (maar leid het af uit het RSIN).

Gebruikt u voor een eerste keer het EORI-nummer in een douane-aangifte? Dan krijgt de houder van het EORI-nummer verdere informatie over het gebruik ervan.

Doet u douane-aangifte buiten Nederland? Vraag dan ruim voordat u het EORI-nummer wilt gebruiken in een douane-aangifte in het buitenland, een EORI-nummer aan. Doe dat met het formulier - zie hieronder.

U kunt het EORI-nummer echter ook expliciet aanvragen met het formulier Aanvraag EORI-nummer voor bedrijven met hoofdvestiging in Nederland. Ook is er een toestemmingsformulier (antwoordbrief) waarmee u toestemming geeft voor het publiceren van uw EORI-gegevens op de Europese EORI-website (in Engelse taal).

----

Dus echt geen idee wat ze gaan aanvragen..... maar klopt m.i niet!

 


Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

EORI heb ik aangevraagd bij de douane. Het was nodig als je een BTW-nummer hebt.

Een pallet verzenden van 170kg heeft nu zo'n 700 euro gekost, excl ophalen 200km. Of het per vliegtuig goedkoper kon weet ik niet zo gauw, die heffingen hebben het prijzig gemaakt.

Voor grotere volumes zal ik op basis van FOB informeren.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maar heb je jouw pakketje nu inderdaad in huis of moet je nog op die EORI documenten wachten. Elke dag betaal je ook nog eens opslagkosten dus ik hoop dat je het snel op de aanhanger hebt en weg ermeee.

 

Ik denk gewoon wat ze in China maken voor goedkoop en maar afwachten wat je krijgt, dit op een hele andere manier moet doen.

 

Je zou toch je licht eens kunnen opsteken in Oost Europa of de componenten los kopen en hier in elkaar zetten. Heb een zak met potmeters gekocht op Aliexpress van een bekend merk en dat waren originele meters uit Mexico. Dus ze maken niet alles zelf daar in China maar graaien het overal vandaan of recyclen het. (veel electronica).

 

Alles versnipperd invoeren linksom of rechtsom, dat is het volgens mij.

 

succes.

Atlas 1302

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Alles is ingeklaard, ik heb de factuur ontvangen en betaald. Nu de reactie afwachten waar en wanneer ik het kan afhalen. De EORI-aanvraag loopt nog, dus was blijkbaar niet nodig zoals hier eerder gezegd is.

 

Ik heb redelijk wat ervaring met Chinese handelaren en importeren maar dat ging altijd met DHL. Gezien het volume en gewicht had ik gekozen voor de boot als test. Die heffingen zijn wat hoog uitgevallen. Volgende keer via een expediteur laten regelen en wat grotere volumes.

 

Oost Europa heb ik geen ervaring mee maar misschien wel interessant om dat uit te zoeken.

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 4 leden online en 122 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept