• 0

Heffingen e.d. bij importeren vanuit China per boot.

Ik heb producten (samples) besteld bij een leverancier in China, 175kg - 0.75m3. Vliegtuig was te duur, boot een alternatief. Shipping fee (CFR) naar Rotterdam was $190. Akkoord gegaan. Dat er allerlei kosten bij zouden komen had ik wel verwacht.

Materiaal is onderweg en komt 5 januari aan.

 

Nu krijg ik per mail van (ik denk) een expediteur uit Barendrecht een Sea Freight LCL Arrival Notice, een gespecificeerde nota:

- Destination ERS

- Destination Gas Measuring Surcharge

- Destination Import Service Fee

- Destination Stripping Charges

- Destination THC

- Palletising

- Delivering Order Fee

- China Import Service

 

Totaal EUR. 469,-

 

Is zo'n gespecificeerde nota normaal bij import uit China, staan er standaard zaken op?

Wat kan ik verder nog verwachten? Inklarings-/invoerkosten/BTW...

 

Het lijkt erop dat het volume vele malen groter moet zijn wil shipping by boat interessant zijn. Bij veel van de kosten zit deze partij onder het minimum van wat ze rekenen.

 

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Groet, Cees

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

In onze ervaring is zo'n gespecificeerde nota wel normaal. De kosten van EUR469 voor <1cbm is best hoog, ervanuitgaande dat de bezorging binnen NL is.

 

Afhankelijk van het soort product kun je zeker invoerrechten verwachten. Zelf op te zoeken via: http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=nl

Of je kunt navraag doen bij de expediteur of douane.

 

Is het niet mogelijk om door een andere expediteur je zending te laten afhandelen die het goedkoper kan uitvoeren?

Link naar reactie
  • 0

Over deze menukaart aan kosten zijn al diverse topics en waarschuwingen uitgegaan. Je kan klagen bij de leverancier en anders is het helaas betalen anders krijg je de goederen niet(en moet je hoge opslag kosten betalen). Kosten zijn in deze casus echter wel schandalig hoog...... maar je doet hier nu weinig meer aan. Normaal is tussen de euro 300 en 400. Maar deze gaat al tegen de euro 500,-- hiermee betaal je kort gezegd het transport 2x. Deel van dit bedrag wordt namelijk weer terug gestuurd naar China.

 

Let wel dit is nog exclusief het leveren van de goederen en exclusief de kosten voor een douane aangifte / invoerrechten / BTW.

 

Enige echte optie om dit te voorkomen is FOB kopen en door een Nederlandse expediteur het vervoer te laten regelen.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Bij een kleine zending als deze zal een leverancier niet snel meewerken aan korting want zijn producten zijn wellicht goedkoper dan de totale vracht kosten nu. Wellicht zou het helpen hem aan te geven dat je bij een volgende bestelling wel verwacht dat hij iets van deze kosten goed maakt op de prijs.

 

Maar Cees je bent niet de eerste en vast niet de laatste die het zo leert (regelt).

 

Volgende keer FOB kopen zoals Maarten al aangeeft en het regelen met een expediteur in NL.

 

Succes,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie.

 

Het is gelukkig een test om te kijken of het product aanslaat. Met deze kosten verdampt de winst wel, jammer. Veel toeslagen uit het rijtje hadden een minimaal bedrag waar deze hoeveelheid behoorlijk onder zat.

 

Het advies om op basis van FOB te kopen is een goed plan. Nu had ik de garantie dat het product werkend hier in Nederland aankomt maar daar betaal je dus voor.

 

Groet, Cees

Link naar reactie
  • 0

Transport is altijd de spelbreker je wordt er nooit vrolijk van. Is zoiets niet te vinden in oost Eu dat product van jou. dan kan het vervoert worden over de weg, scheelt allicht zo`n klein vrachtje.

Het voorbeeld heb je al, dus copy - paste net zoals de Chinezen het doen en misschien nog wel goedkoper ook.

 

Ideetje hoor,

Link naar reactie
  • 0

Hoi atlas1302,

 

Dit heb je zelf nog nooit vergeleken neem ik aan? Want ik verwacht dat 1 cbm FOB uit China goedkoper (of na genoeg het zelfde) is als het transporteren van 1 CBM uit Oost-Europa met truck.

 

Succes,

 

Roy

 

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roy,

 

Ik raad zo maar wat omdat ik vaten van 200 ltr. naar CV stuur voor 40 euro via schip, dus het kan wel goedkoop!

Dat Nld. er een menukaart aanhangt waar je niet over heen kan springen is erg demotiverend om te importeren.

Dus als je al in Europa blijft met een mini truckje dan misloop je in ieder geval al die menukaart, weet je wat dat scheelt!

Dan een goede leverancier zoeken, en die zijn er absoluut en nog betere kwaliteit. Dan kan die leverancier misschien wel weer spullen gebruiken uit Nld. voor op de terugreis, dat truckje verdient zijn eigen geld terug.

 

We zijn ondernemers toch ;) Menukaarten bekijken doe ik wel bij de chinees, kloeploek bij.

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is de lading aangenomen en ben ik gebeld door de expediteur.

Ik moet wel zeggen dat netjes wordt geholpen met de nodige formulieren voor de inklaring.

Voor de eerste keer moeten wat nummers aangevraagd worden maar dat zal volgende keer eenvoudiger worden. Het is nog even afwachten of alles geaccepteerd wordt.

Link naar reactie
  • 0

In dit geval is het te laat, maar via de luchtvracht had je minder transportkosten gehad... de bijkomende kosten voor zeevracht voor zo'n relatief kleine zending zijn erg hoog. Veel handelingen drijven de prijs (per item) op. Door de lucht zijn er ook meerdere leveringscondities mogelijk. Huis-Huis leveren lijkt in 1e instantie erg duur maar gezien de snellere looptijd en minder afhandelingskosten het overwegen altijd waard. Heb je het ook nog eens veel sneller in huis. Dit geldt ook bij landen als Thailand.

Succes & Groet, Ton

 

Consulting & forwarding in de logistiek, transportanalyses, inkoop (benchmark) van transport, ondersteunend of sturend in tenders/ aanbestedingen & salesondersteuning

Link naar reactie
  • 0

Denk dat ze een EORI nummer gaan laten activeren. dit is echter niet nodig zie hier de tekst van de website van de douane

-----

Marktdeelnemers die een RSIN (Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer) hebben, hoeven in Nederland niet expliciet een EORI-nummer aan te vragen, omdat zij dat zelf kunnen afleiden. Bij Formaat EORI-nummer vindt u meer informatie over de opbouw van het EORI-nummer.

Doet u douane-aangifte in Nederland? Dan hoeft u het EORI-nummer niet aan te vragen (maar leid het af uit het RSIN).

Gebruikt u voor een eerste keer het EORI-nummer in een douane-aangifte? Dan krijgt de houder van het EORI-nummer verdere informatie over het gebruik ervan.

Doet u douane-aangifte buiten Nederland? Vraag dan ruim voordat u het EORI-nummer wilt gebruiken in een douane-aangifte in het buitenland, een EORI-nummer aan. Doe dat met het formulier - zie hieronder.

U kunt het EORI-nummer echter ook expliciet aanvragen met het formulier Aanvraag EORI-nummer voor bedrijven met hoofdvestiging in Nederland. Ook is er een toestemmingsformulier (antwoordbrief) waarmee u toestemming geeft voor het publiceren van uw EORI-gegevens op de Europese EORI-website (in Engelse taal).

----

Dus echt geen idee wat ze gaan aanvragen..... maar klopt m.i niet!

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

EORI heb ik aangevraagd bij de douane. Het was nodig als je een BTW-nummer hebt.

Een pallet verzenden van 170kg heeft nu zo'n 700 euro gekost, excl ophalen 200km. Of het per vliegtuig goedkoper kon weet ik niet zo gauw, die heffingen hebben het prijzig gemaakt.

Voor grotere volumes zal ik op basis van FOB informeren.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar heb je jouw pakketje nu inderdaad in huis of moet je nog op die EORI documenten wachten. Elke dag betaal je ook nog eens opslagkosten dus ik hoop dat je het snel op de aanhanger hebt en weg ermeee.

 

Ik denk gewoon wat ze in China maken voor goedkoop en maar afwachten wat je krijgt, dit op een hele andere manier moet doen.

 

Je zou toch je licht eens kunnen opsteken in Oost Europa of de componenten los kopen en hier in elkaar zetten. Heb een zak met potmeters gekocht op Aliexpress van een bekend merk en dat waren originele meters uit Mexico. Dus ze maken niet alles zelf daar in China maar graaien het overal vandaan of recyclen het. (veel electronica).

 

Alles versnipperd invoeren linksom of rechtsom, dat is het volgens mij.

 

succes.

Atlas 1302

Link naar reactie
  • 0

Alles is ingeklaard, ik heb de factuur ontvangen en betaald. Nu de reactie afwachten waar en wanneer ik het kan afhalen. De EORI-aanvraag loopt nog, dus was blijkbaar niet nodig zoals hier eerder gezegd is.

 

Ik heb redelijk wat ervaring met Chinese handelaren en importeren maar dat ging altijd met DHL. Gezien het volume en gewicht had ik gekozen voor de boot als test. Die heffingen zijn wat hoog uitgevallen. Volgende keer via een expediteur laten regelen en wat grotere volumes.

 

Oost Europa heb ik geen ervaring mee maar misschien wel interessant om dat uit te zoeken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.