• 0

Bijverdiensten van minderjarige

Met de kerstdagen sprak ik met mijn neefje, en die heeft wat bijverdiensten met een computerspelletje. Daarbij heeft hij een add on gemaakt, en die verkoopt hij online.

Volgens de ondernemerscheck is hij op geen enkele manier een ondernemer, alleen het bedrag zou op kunnen gaan lopen, en dan blijft men ook hierin onduidelijk. Zet je de verdiensten op <5000, dan is het bijverdienste, zet je die op 5000-10.000 dan blijkt toch weer de twijfel.

 

Zou hij toch als ondernemer gezien worden dan heeft ook met btw-afdrachten consequenties. Niet dat hij die hoeft af te dragen, het is waarschijnlijk allemaal VS-verkoop en anders valt hij in de KOR, maar het probleem is: de nationaliteit van de koper is (vooralsnog) niet te achterhalen. Betaling gaat via paypal.

 

Vragen dus:

1. wanneer zijn het (nog) biverdiensten?

2. hoe kun je bij betalgin via paypal de nationaliteit invullen?

Mod edit: titel verbeterd

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou hij toch als ondernemer gezien worden dan heeft ook met btw-afdrachten consequenties. Niet dat hij die hoeft af te dragen, het is waarschijnlijk allemaal VS-verkoop en anders valt hij in de KOR

 

Hij heeft alleen maar Amerikanen en Nederlanders als klant?

 

Software verkopen over het Internet valt onder elektronische diensten.

Indien hij klanten heeft in andere EU landen zal daarover gewoon het BTW percentage van het land van de klant betaald moeten worden.

 

 

hoe kun je bij betalgin via paypal de nationaliteit invullen?

 

Zal een echt webwinkeltje op moeten zetten, of iets als e-junkie.com moeten gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

1. wanneer zijn het (nog) biverdiensten?

De grens ligt op meerdere vlakken simpelweg op 5.000 euro omzet of op 5.000 euro netto verdiensten. Voor de inkomstenbelasting wordt door de Belastingdienst inderdaad de grens van 5.000 euro gehanteerd om te bepalen of er geen sprake is van een onderneming. Maar ook voor bijvoorbeeld de Kinderbijslag geldt dat deze volledig wordt ingetrokken zodra je de grens van zo'n 1.250 euro netto per kwartaal overschreidt.

 

de nationaliteit van de koper is (vooralsnog) niet te achterhalen. Betaling gaat via paypal.

Als je de nationaliteit niet achterhaalt, blijf je als ondernemer zelf in gebreke. Je moet namelijk zélf zorgen dat je de lokatie van de klant achterhaalt. Je moet daarvoor 2 of 3 niet-tegenstrijdige bewijsmiddelen verzamelen (afhankelijk van de soort dienst).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden. uiteraard had ik zelf ook al gekeken, en inderdaad zou de kinderbijslag nogal een punt kunnen worden. € 1266 bijverdienen - geen probleem; 1267 bijverdienen in een kwartaal zak je meteen naar nul. (dat speelde ook maar had ik er maar niet bijgezet want zelf al gevonden.

Overigens kent die kbw naast de 1266 ook nog in de vakantie eenmailg 1300 die je mag bijverdienen.

 

Opvallend, tot in het irritante toe bijna, dat er allerlei vragen gesteld worden, hele ondernemerschecks zijn, terwijl het allemaal uit lijkt te komen op gewoon dat bedrag omzet per jaar.

En juist daarover heeft hij geen enkel inzicht. het is al opvallend dat mensen het nu kopen.

 

Verkopen via internet, inderdaad zou dit als officiële partij netjes moeten, maar hij heeft eigenlijk geen idee waar mensen, pubers vaak waarschijnlijk die ook dat spel spelen, zich bevinden.

Ze moeten een account nemen voor de betaling, en daar inderdaad een paar dingetjes invullen zoals altijd bij een account. Volgens hem zitten klanten/spelers er niet echt op te wachten maar een vinkje voor het land zou er inderdaad wel bij kunnen. Probleem is ook: dit is wel op te vragen, maar niet te verifiëren.

Zelf heb ik geen enkele ervaring of kennis met Paypal, maar ook bijv wiki lijkt op te leveren dat je inderdaad erg weinig gegevens hebt. Het landenvinkje, al dan niet naar waarheid ingevuld, zou het tweede gegeven zijn, want een ip-adres had hij wel. (@highio ook, edit)

 

Hij heeft alleen maar Amerikanen en Nederlanders als klant?

 

Software verkopen over het Internet valt onder elektronische diensten.

Indien hij klanten heeft in andere EU landen zal daarover gewoon het BTW percentage van het land van de klant betaald moeten worden.

geen idee waar de klanten zitten, maar ongetwijfeld met name in de VS. Inderdaad zou je in de EU wel btw in rekening moeten brengen, maar alleen als hij zich als ondernemer presenteert.

Mij was nog enigszins onduidelijk of de KOR ook voor deze buitenlandse (binnen EU)-bedragen geldt.

Wel is bekend, dat je dit op één punt aan kunt geven: bij de NL btw-aangifte.

 

Mocht ie als ondernemer gezien worden, moet hij ook zvw aangeven, alleen is hij net 16. Oeps dat had ik niet vermeld zie ik. Dan krijg je die zvw weer terug of zo? In beginsel kan hij nog geen bedrijf beginnen, al zijn er uitzonderingen. Ook dat leidt er allemaal toe dat het onder bijverdiensten houden veel aantrekkelijker is lijkt mij.

 

Link naar reactie
  • 0

geen idee waar de klanten zitten, maar ongetwijfeld met name in de VS. Inderdaad zou je in de EU wel btw in rekening moeten brengen, maar alleen als hij zich als ondernemer presenteert.

 

Alleen BTW betalen als je jezelf als ondernemer presenteert?

Dan denk ik dat ik me voortaan ook maar als hobbyist presenteer :P

 

Ondernemer voor de BTW ben je al heel snel.

Van de eerder genoemde ondernemerscheck:

 

Wanneer ben je ondernemer voor de btw?

 

Je bent normaal gesproken ondernemer voor de btw als je zelfstandig werkt en daaruit inkomsten hebt. Het maakt daarbij niet uit of je winst maakt met je bedrijf, of hoeveel omzet je draait.

 

 

Mij was nog enigszins onduidelijk of de KOR ook voor deze buitenlandse (binnen EU)-bedragen geldt.

 

Nee.

 

Er ligt wel een voorstel om een drempelbedrag van 10k in te voeren voor verkopen aan andere EU landen.

Maar zelfs als dat wordt aangenomen, gaat dat pas op zijn vroegst in 2018 in.

 

Momenteel moet je altijd BTW betalen als je elektronische diensten aan ander EU landen levert, al is het maar één app van een euro.

 

 

Mocht ie als ondernemer gezien worden, moet hij ook zvw aangeven

 

Indien het als "inkomsten uit overig werk" opgegeven wordt ook.

Alleen als het echt als hobby gezien zou worden niet. Maar kans lijkt me bij software verkoop erg klein.

 

Link naar reactie
  • 0
Je bent normaal gesproken ondernemer voor de btw als je zelfstandig werkt en daaruit inkomsten hebt.

Hij werkt eigenlijk niet: hij heeft iets gemaakt, en via een ook snel in elkaar gezette website "verkoopt" hij dat. Mensen maken even 15 of 20 euro over. Op "onze' (vader en ik) vraag 'maar waarom kopen dat mensen dan?" volgde het bijna hilarische, heel droge: 'ja, dat weet ik ook niet".

 

Zo bezien zijn het eigenlijk meer royalties. Daar heb ik ook nog bij gekeken, maar dan is het bij wat ik vond altijd een uitgever o.i.d die er tussen zit, de uitgever

 

In die zin leverden vrijwel alle vragen van de ondernemerscheck een 'neen' op:

hij werkt er niet voor, er zit geen continuïteit in de onderneming, geen investering, geen risico, geen wanbetalingsrisico, waarschijnlijk geen langdurige inkomsten als je over echt meerdere jaren kijkt, wel zelfstandigheiid tav bijv tariefstelling, werktempo en -instrucites, en eigen materialen.

 

Als je eenmalig iets maakt en dat in één keer verkoopt ben je nog geen ondernemer.

Mijn neefje heeft één keer iets gemaakt dat hij verkoopt, alleen aan meerdere personen.

Misschien ligt daar de oplossing: een tussenpersoon die de licentie koopt?

Link naar reactie
  • 0

In die zin leverden vrijwel alle vragen van de ondernemerscheck een 'neen' op:

hij werkt er niet voor, er zit geen continuïteit in de onderneming, geen investering, geen risico, geen wanbetalingsrisico, waarschijnlijk geen langdurige inkomsten als je over echt meerdere jaren kijkt, wel zelfstandigheiid tav bijv tariefstelling, werktempo en -instrucites, en eigen materialen.

 

Is maar net hoe je die ondernemerscheck invult.

 

Investeringen kunnen ook in tijd i.p.v. geld zijn. Neem aan dat de software niet zichzelf geschreven heeft, en de website niet zichzelf ontworpen heeft.

 

Paypal en credit card betalingen zijn niet gegarandeerd, en kunnen tot een maand of 13 later nog door een klant teruggedraait worden.

Dus een zeker betalingsrisico is er ook.

 

Beantwoord hij wel eens een vraag over de software?

Geven van ondersteuning is ook werk.

 

Ook geen plannen om ooit een update voor de software uit te brengen?

 

 

Verder heb ik de indruk dat de ondernemerscheck meer bedoeld is om schijnzelfstandigen aan te pakken, en ondernemersfaciliteiten te onthouden.

Compleet met vragen als "krijg je doorbetaald bij ziekte" e.d.

En niet echt om onderscheid te maken tussen hobbies en inkomsten uit onderneming/overig werk.

 

Link naar reactie
  • 0

Mocht ie als ondernemer gezien worden, moet hij ook zvw aangeven, alleen is hij net 16. Oeps dat had ik niet vermeld zie ik. Dan krijg je die zvw weer terug of zo?

Waarom zou hij Zvw terugkrijgen? Hij is toch gewoon verzekerd? Dus moet hij Zvw-bijdrage betalen over zijn verdiensten. Als hij bij een supermarkt zou werken, zou zijn werkgever immers ook gewoon Zvw over zijn loon afdragen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Omdat hij nog geen achttien is. Je bent dan nog via je ouders verzekerd, ook een zorgverzekeriing zelf hoef je dan nog niet te hebben. Bijverdiensten via een bedrijf zijn in principe nog niet mogelijk.

Boven je achttiende betaalt de studiefinanciering (mits van toepassing uiteraard) de zvw.

In salarisadministratie zit ik niet, dus hoe dat bij jeugdloon is wist ik niet, maar de vraag doemde op of het bijv via de kbw geregeld is.

Dus de vraag leek me legitiem.

Link naar reactie
  • 0

Met de kerstdagen sprak ik met mijn neefje, en die heeft wat bijverdiensten met een computerspelletje. Daarbij heeft hij een add on gemaakt, en die verkoopt hij online.

Laten we eens beginnen met een schouderklopje uit te delen aan zo'n jonge ontwikkelaar / uitvinder / ondernemer. Dat is het slag wat over een paar jaar banen toevoegt aan de economie. Dus help ze.

 

Het is wel duidelijk dat de regulering niet echt rekening houdt met deze varianten van ondernemerschap. Stel nou eens dat zijn inkomen bestaan had uit tegoeden in een groot online game (MMOG), dan was het nog ingewikkelder geweest.

 

Zijn er geen creatieve oplossingen?

 

Als ouder zou ik overwegen om een stichting op te zetten, een licentie te nemen en af te spreken met zoonlief dat de inkomsten in de rechtspersoon belanden om over tijd aangewend te worden voor studie en ontwikkeling bijvoorbeeld. Moet het wel om duizenden gaan, natuurlijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mocht ie als ondernemer gezien worden, moet hij ook zvw aangeven, alleen is hij net 16. Oeps dat had ik niet vermeld zie ik. Dan krijg je die zvw weer terug of zo?

Waarom zou hij Zvw terugkrijgen? Hij is toch gewoon verzekerd? Dus moet hij Zvw-bijdrage betalen over zijn verdiensten. Als hij bij een supermarkt zou werken, zou zijn werkgever immers ook gewoon Zvw over zijn loon afdragen.

Omdat hij nog geen achttien is. Je bent dan nog via je ouders verzekerd, ook een zorgverzekeriing zelf hoef je dan nog niet te hebben.

So What? ... Je betaald geen bijdrage-ZWV omdat je een zorgverzekering hebt, maar omdat je inkomsten hebt ontvangen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Omdat hij nog geen achttien is. Je bent dan nog via je ouders verzekerd, ook een zorgverzekeriing zelf hoef je dan nog niet te hebben. Bijverdiensten via een bedrijf zijn in principe nog niet mogelijk.

Boven je achttiende betaalt de studiefinanciering (mits van toepassing uiteraard) de zvw.

Ik heb het idee dat je foute aanname of foute aanname stapelt. Waar haal je dat toch allemaal vandaan?

 

Hoezo 'via' je ouders verzekerd? Minderjarigen zijn gewoon zelfstandig verzekerd, en dat hoeft dus niet op de polis van (één van) de ouders te zijn. Kinderen kunnen totaal ergens anders verzekerd zijn dan hun ouders. Het enige dat kinderen niet hoeven te doen, is nominale premie te betalen. Die wordt uit algemene middelen betaald. Ze krijgen uiteraard geen zorgtoeslag. Maar dat staat los van het betalen van procentuele Zvw-premie. Die betaalt iedereen met inkomen (en/of een werkgever).

 

En hoezo zouden bijverdiensten niet mogelijk zijn? Nogmaals. Waar haal je dat vandaan? Als je 16 of 17 bent, kun je jezelf gewoon in laten schrijven in het Handelsregister, als je ouders dat goed vinden (of met een handlichting).

 

En meerderjarigen die de Zvw door de stufi laten betalen? Waar komt dát nou weer vandaan? Als je 18 wordt, moet je gewoon zélf nominale premie gaan betalen en mag je daarvoor ook zorgtoeslag aanvragen. Als je als student werkt, betaalt je werkgever Zvw-premie voor je. De studiefinanciering (of wat er nog van over is) betaalt zeker geen Zvw voor je. Dat is namelijk een lening en geen inkomen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Je quote buitengewoon selectief.

 

Ik geef heel nadrukkelijk aan dat ik een vraag stel.

dan wordt de wedervraag gesteld waarom ik dat denk, en dan antwoord ik:

hieronder de hele quote:

Omdat hij nog geen achttien is. Je bent dan nog via je ouders verzekerd, ook een zorgverzekeriing zelf hoef je dan nog niet te hebben. Bijverdiensten via een bedrijf zijn in principe nog niet mogelijk.

Boven je achttiende betaalt de studiefinanciering (mits van toepassing uiteraard) de zvw.

In salarisadministratie zit ik niet, dus hoe dat bij jeugdloon is wist ik niet, maar de vraag doemde op of het bijv via de kbw geregeld is.

Dus de vraag leek me legitiem].

Het lijkt me duidelijk dat bij kinderen andere regels gelden. Tot waar die regels gelden was me niet duidelijk, en kon ik op dit punt niet goed vinden op internet

 

Voor welk probleem precies?

Dat er (omzet) belasting en ZVW betaald moet worden?

Dat is inderdaad waar het om gaat.

Belasting betalen, (en al zeker de zvw) is geen probleem.

Het is meer dat er een behoorlijke rompslomp bij komt kijken als het niet meer via bijverdiensten kan.

Het aanvragen van handlichting kost griffiekosten en publicatiekosten, allemaal voor niks want sterk op de Nederlandse situatie gericht.

 

Zijn er geen creatieve oplossingen?

 

Als ouder zou ik overwegen om een stichting op te zetten, een licentie te nemen en af te spreken met zoonlief dat de inkomsten in de rechtspersoon belanden om over tijd aangewend te worden voor studie en ontwikkeling bijvoorbeeld. Moet het wel om duizenden gaan, natuurlijk

Dat zijn inderdaad zaken waar ik ook aan zat te denken.

Het is inderdaad aannemelijk dat dit eenmalig een douceurtje is, en er volgende jaren gewoon niks meer gebeurt. Altijd maar de vraag hoe lang zo'n spel actueel blijft.

Link naar reactie
  • 0

Als je de kosten baten scherp hebt, kun je zodra ongewenste grenzen in beeld komen ook kiezen voor gratis verstrekking of de kosten laten oplopen...

 

Je zou ook bij voorbaat een quotum kunnen instellen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het is meer dat er een behoorlijke rompslomp bij komt kijken als het niet meer via bijverdiensten kan.

Het aanvragen van handlichting kost griffiekosten en publicatiekosten, allemaal voor niks want sterk op de Nederlandse situatie gericht.

 

Als hij met zijn vader naar de KVK gaat, en deze ook zijn krabbel naast die van zijn zoon zet, kan er gewoon een eenmanszaak worden ingeschreven.

Ook zonder handlichting.

 

Link naar reactie
  • -1

Je quote buitengewoon selectief.

Selectief? De eerste volledige helft van een integrale tekst is selectief? Ik quote letterlijk je eigen tekst woord voor woord, waarin je een drietal stellingen doet die kant noch wal raken. Ik was alleen daar gestopt, omdat ik het anders te genant vond worden. Maar als je wilt dat ik op de tweede helft van je tekst in ga, zodat ik niet 'selectief' ben...geen probleem.

 

Het heeft dus ook niets met salarisadministratie te maken, want we hadden het over iemand die bijverdiensten had. Er is dan geen sprake van salaris of een salarisadministratie. De Zvw-bijdrage betaal je gewoon via je aangifte inkomstenbelasting. En dat doen ook minderjarigen.

 

En met jeugdloon heeft het al helemaal niets te maken, want dat heeft voor meer dan de helft betrekking op (zo'n 1 miljoen) meerderjarigen. Jeugdloon ziet trouwens toe op de minimumvergoeding in loondienst. Ook hier: heeft er allemaal geen klap mee te maken. En wat is kbw? Bedoel je AKW?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals, ik stel gewoon een vraag. Over de zvw, waarbij ik stel dat hij die ook gewoon moet betalen, óf, vraag ik, geldt hier voor minderjarigen een uitzondering.

De naam van het beestje doet namelijk vermoeden dat het hier om een retributie gaat9betalen voor zorgkosten), waarbij kinderen via de ouders verzekerd zijn. Zoals blijkt is het gewoon een extra belasting.

Omdat over minderjarige ondernemers weinig te vinden is, stel ik de vraag hier.

Begin dan aub niet met vervelende opmerkingen als

Ik heb het idee dat je foute aanname of foute aanname stapelt. Waar haal je dat toch allemaal vandaan?

 

 

maxn schreef:

Als hij met zijn vader naar de KVK gaat, en deze ook zijn krabbel naast die van zijn zoon zet, kan er gewoon een eenmanszaak worden ingeschreven.

Ook zonder handlichting.

OK, bedankt, dat is al een hele zorg minder, vergeleken met

http://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/bedrijf-starten/hoe-start-u-een-bedrijf/info-en-advies/starten-als-minderjarige/[/url]

 

We dwalen wat af van de vraag. Die gaat nl helemaal niet om belastingen, behalve dan de btw.

Bedrijf of overige inkomsten maakt nl. niet zo gek veel uit, in beide gevallen zal het in box 1 komen en omdat de verdiensten ook weer niet de pan uit rijzen (wellicht 5 a 10.000) valt het te betalen belastingtarief nog mee, met kortingen. En omdat je ook nog mag middelen komt ie denk ik op nul uit.

 

Het gaat er hooguit om onder de norm van de kinderbijslag te blijven, op jaarbasis.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Als hij met zijn vader naar de KVK gaat, en deze ook zijn krabbel naast die van zijn zoon zet, kan er gewoon een eenmanszaak worden ingeschreven.

Ook zonder handlichting.

OK, bedankt, dat is al een hele zorg minder, vergeleken met

http://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/bedrijf-starten/hoe-start-u-een-bedrijf/info-en-advies/starten-als-minderjarige/[/url]

 

 

Hallo,

 

Hoezo?

Daar staat ook;

Neem dan een bewijs van de handlichting mee.

Als u deze niet heeft of krijgt, dient u een ouder of verzorger mee te laten tekenen tijdens uw inschrijving.

 

 

Alleen dan geldt wel de beperking dat alle overeenkomsten ook door de ouder moeten worden meegetekend.

" Want wie wil er nu zaken met u doen als achteraf een overeenkomst ongedaan kan worden gemaakt? En hoe vervelend is het voor elke handeling toestemming te vragen? ""

 

Groetjes,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Hoezo 'via' je ouders verzekerd? Minderjarigen zijn gewoon zelfstandig verzekerd, en dat hoeft dus niet op de polis van (één van) de ouders te zijn. Kinderen kunnen totaal ergens anders verzekerd zijn dan hun ouders. Het enige dat kinderen niet hoeven te doen, is nominale premie te betalen. Die wordt uit algemene middelen betaald. Ze krijgen uiteraard geen zorgtoeslag. Maar dat staat los van het betalen van procentuele Zvw-premie. Die betaalt iedereen met inkomen (en/of een werkgever).

 

 

 

Misschien omdat in de praktijk de kinderen bijna altijd bij de ouders op de polis staan.

 

De Wet luidt;

Art 2.3 ZVW;

Degene die het gezag over een minderjarige, jonger dan achttien jaar, uitoefent, een curator, een bewindvoerder of een mentor als bedoeld in de titels 16, 19 of 20 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, zorgt ervoor dat de minderjarige verzekeringsplichtige, dan wel de onder curatele, bewind of mentorschap gestelde verzekeringsplichtige krachtens een zorgverzekering verzekerd is

 

Dus voor minderjarigen ligt de verantwoordelijkheid dat een minderjarige "verzekerd" is wel degelijk bij de ouders. Maar dat zou inderdaad op een andere polis dan de eigen kunnen.

 

Wat betreft de financiering van de ZVW heb ik lang zitten zoeken maar ik kan niet vinden vanaf welke leeftijd men premieplichtig is. Veel volksverzekeringen sluiten aan met de AOW maar of dat voor de ZVW ook geldt is mij niet duidelijk geworden.

Wel gaat de leeftijd van 15 jaar (minimumleeftijd volksverzekeringen) in de toekomst omhoog naar 17 gelijke tred houdende met de pensioenleeftijd (65>>67 jr.).

 

Vreemd is dat de nominale premie niet en de procentuele premie wel betaald of ingehouden moet worden.

Komt dat door de aansluiting met Inkomstenbelasting enerzijds en Volksverzekeringen anderzijds?

In ieder geval niet door het al dan niet verzekeringsplichtig zijn want dan moest het gelijk zijn.

Verwijzing naar een Wet(sartikel) of besluit kan ik zeer waarderen.

Ik wil het graag goed begrijpen.

 

Alvast bedankt.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de financiering van de ZVW heb ik lang zitten zoeken maar ik kan niet vinden vanaf welke leeftijd men premieplichtig is. Veel volksverzekeringen sluiten aan met de AOW maar of dat voor de ZVW ook geldt is mij niet duidelijk geworden.

Je bent premieplichtig zodra je premieplichting inkomen hebt. Oftewel, wanneer je in loondienst gaat werken. Een krantenwijkje is dat bijvoorbeeld niet, maar een vakantiebaantje bij de supermarkt wel. Alle volksverzekeringen zitten gewoon in de inkomensheffingen. En Zvw wordt tegelijkertijd met de loonheffingen ingehouden, dus je gaat gewoon betalen op het moment dat je inkomen hebt (ongeacht je leeftijd). Voor de Zvw-premieheffing wordt (logischerwijs) niet aangesloten bij de AOW-premieheffing, want dat zou betekenen dat AOW-ers geen bijdrage meer zouden hoeven te betalen.

 

Je moet bij de AOW trouwens premieplichtige jaren ook niet verwarren met verzekeringsjaren. Zeker voor de huidige generatie kan de zure situatie ontstaan dat ze vanaf hun 15e premieplichtig zijn, terwijl ze pas vanaf hun 17e of later verzekeringsjaren gaan opbouwen. Veel mensen van een jaar of 30 of 40 zullen pas vanaf hun 70e met AOW kunnen. Dat betekent dus dat de opbouw van de verzekeringsjaren van hun 20e t/m hun 69e heeft plaatsgehad, terwijl ze misschien al vanaf hun tienerjaren premieplichtig waren. Je kunt overigens ook niet éérder met de AOW op het moment dat je 50 jaar hebt betaald en de AOW-leeftijd nog niet hebt bereikt, maar je kun ook niet méér dan 100% opbouwen! Gewoon jammer, maar helaas dus.

 

Vanwege het feit dat je meestal niet zo veel verdient als je jong bent, en tegelijkertijd recht hebt op een aantal heffingskortingen, zul je in de praktijk niet snel 'te veel' premie hebben betaald (want: nix namelijk), maar heel principieel gesproken, is het niet juist. Zeker als de AOW-leeftijd (ver) boven de 68 uit gaat komen, is de kans zeer reëel dat je te maken krijgt met mensen die meer dan 50 jaar - nota bene als meerderjarige - daar premie voor hebben betaald.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Alleen dan geldt wel de beperking dat alle overeenkomsten ook door de ouder moeten worden meegetekend.

 

De andere partij kan daar om vragen als bewijs dat de overeenkomst met toestemming van de ouders tot stand is gekomen.

Maar zou er zelf niet over beginnen...

 

==

 

Vreemd is dat de nominale premie niet en de procentuele premie wel betaald of ingehouden moet worden.

 

Denk dat dit bij de invoer van het nieuwe zorgstelsel zo geregeld is.

Moest vroeger -onder het oude systeem- op mijn 16e wel een eigen ziekenfondsverzekering afsluiten toen ik een vast bijbaantje kreeg, en heb toen dus wel ook nominale premie betaald.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.