• 0

Doorleasen van werkmij naar holding

Vanaf komend jaar ben ik 10% aandeelhouder van het bedrijf waar ik nu werk. Ik richt daarvoor een eigen BV op vanwaaruit ik factureer i.p.v. mijn huidige arbeidsovereenkomst.

 

Nu rijd ik momenteel een leaseauto in de werkmij welke nog ruim een jaar loopt en volgens dit topic is dat ook slim om zo te houden:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=60034;start=msg547833

 

Kan iemand mij, voordat ik domme dingen tegen de boekhouder ga zeggen, vertellen hoe het 'doorleasen' dan in zijn werk gaat? Of is het zo simpel als:

-werkmij rekent 1:1 de kosten van de leasmij door

-ik zet de auto op mijn eigen loonstrook en betaal de bijbehorende bijtelling

-ik verhoog mijn factuur met autokosten (deze krijg ik nu natuurlijk in mijn salaris vergoed)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Kan iemand mij, voordat ik domme dingen tegen de boekhouder ga zeggen, vertellen hoe het 'doorleasen' dan in zijn werk gaat?

 

 

Welkom op HL,

 

Casus wijkt iets af.

Heb je het lease contract al bekeken of je de auto mag "door leasen" ?

Meestal mag je een lease auto niet doorverhuren.

Heeft te maken met aansprakelijkheid, verzekering enz.

 

Heb je je plannen al laten bekijken op;

Wel of niet arbeidsovereenkomst werkmij. , welke BV premieplichtig is enz.?

 

Ik denk eerder aan gewoon in dienst blijven bij werkmij..

Of als je dat perse niet wil auto laten "omzetten" op naam nieuwe BV.

Maar premieplicht is geen vrijblijvende keuze, besef dat goed!

 

Vriendelijke groet.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Als het doorleasen niet mag dan moet het inderdaad anders worden opgelost.

Doel je met premieplicht ook op de auto of in algemene zin?

 

Omdat ik aanzienlijk dividend zal krijgen uit de werkmij zal de belastingdienst willen dat ik DGA salaris uitbetaal. Daarom zal ik met een management fee moeten werken is het idee.

Maar dat is een andere discussie.

 

In dit geval ging het mij eigenlijk om de casus 'doorleasen' de rest ligt bij de fiscalist en wordt daarna voorgesteld aan de belastingadviseur natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Als het doorleasen niet mag dan moet het inderdaad anders worden opgelost.

Doel je met premieplicht ook op de auto of in algemene zin?

 

Omdat ik aanzienlijk dividend zal krijgen uit de werkmij zal de belastingdienst willen dat ik DGA salaris uitbetaal. Daarom zal ik met een management fee moeten werken is het idee.

Maar dat is een andere discussie.

 

In dit geval ging het mij eigenlijk om de casus 'doorleasen' de rest ligt bij de fiscalist en wordt daarna voorgesteld aan de belastingadviseur natuurlijk.

 

 

Hi,

 

Nee, met premieplicht bedoelde ik sociale verzekeringen over loon.

Verstandig dat de rest bij een adviseur ligt.

 

Groetjes,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

De term doorleasen is in deze context onjuist, je kunt geen leaseovereenkomst sluiten van iets wat je zelf least.. maar dat is een beetje (taal)technisch geneuzel.. dus dat laat ik even voor wat het is.

 

De kern van je vraag is volgens mij of de kosten van jou leaseauto doorbelast kunnen worden naar de holding, het simpele antwoord daarop is: ja, dat kan..

maar als je daarna een managementfee afspreekt waar ook een vergoeding voor een auto inzit is dat weinig zinvol.. dan ben je administratief werk aan het creëren met facturen over en weer.

Kortom spreek nu af wat de managementfee wordt incl autokosten en trek daar dan de kosten van de leaseauto vanaf voor de periode dat de leaseovereenkomst nog loopt. Desnoods vermeld je die vermindering maandelijks op de factuur voor de managementfee..

 

Als jij een salaris gaat ontvangen uit de holding dan zul je de bijtelling inderdaad daar op de loonstrook moeten zetten.

 

Maar easy does it refereert er ook al naar. Als jij 10% aandeelhouder bent dan is de kans vrij groot dat je geen nevengeschikte aandeelhouder bent ten opzichte van de andere aandeelhouders.

Dat is het geval als het verschil in aandelenbezit tussen 2 aandeelhouders ca 10% of meer is.

Als dat zo is dan wordt de aandeelhouder met het kleinere aandeel voor de sociale premies als werknemer gezien en moet de werkmaatschappij voor jou gewoon de sociale premies betalen.

In dat geval is het meestal zinvol de arbeidsovereenkomst in de werkmij te houden en de holding alleen te gebruiken voor het houden van de aandelen en ontvangen van dividenduitkeringen.

 

Kortom jou vragen over de leaseauto zouden mogelijk niet relevant zijn omdat je de zaak anders moet opzetten omdat er waarschijnlijk sprake is van verzekeringsplicht voor de sociale premies

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad 10% en er is 1 andere aandeelhouder van 90%, beide via een eigen BV natuurlijk.

De werkmaatschappij bevat zo'n 15 medewerkers.

 

De facturatie snap ik inderdaad maar hoe dit in de regel gedaan wordt is mij nog niet helemaal duidelijk. Vooral omdat ik in het andere artikel las dat je de auto meestal in de werkmij stopt.

Mag je hem dan überhaupt voor een niet-werknemer inzetten?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar dat is nu juist het punt.. je zou vrij zeker wel werknemer moeten blijven in de werkmaatschappij.

Door die ongelijke aandelenverhouding ben jij gewoon (net als die 15 werknemers) verplicht verzekerd voor de sociale premies. Die moeten door de werkmaatschappij betaald worden / aangegeven worden in de loonbelasting aangifte. Om die reden is het dus vermoedelijk het meest logisch om gewoon werknemer te blijven in de werkmaatschappij en dus ook de auto in de werkmaatschappij te laten.

 

Er is dan in principe geen sprake van een managementfee, maar gewoon van salaris. Zoals ik in mijn vorige reactie als schreef, de rol van jou persoonlijke holding blijft dan beperkt tot het houden van de aandelen en ontvangen van dividend.

Het salaris dat je in de werkmaatschappij ontvangt zal door de belastingdienst gewoon worden gezien als jou DGA salaris..

 

Link naar reactie
  • 0

Topic krijgt wel een iets andere wending nu.

 

Vreemd, niemand heeft mij tot op heden vertelt (fiscalist, accountant) dat ik met 10% aandelen in loondienst moet blijven. Of moeten de premies voor mij ook betaald worden door de werkmaatschappij als ik niet in loondienst ben maar via de Holding werk?

 

En ten tweede komt dat de vraag of ik niet in de problemen kom met het minimale DGA salaris als ik dividend krijgt maar mezelf geen salaris uitkeer, of wordt het salaris van de werkmij daarin meegewogen?

Link naar reactie
  • 0

En ten tweede komt dat de vraag of ik niet in de problemen kom met het minimale DGA salaris als ik dividend krijgt maar mezelf geen salaris uitkeer, of wordt het salaris van de werkmij daarin meegewogen?

 

Het salaris dat je in de werkmaatschappij ontvangt zal door de belastingdienst gewoon worden gezien als jou DGA salaris..

 

Het is dus niet verplicht om een salaris in de holding te hebben, de belastingdienst kijkt door de bv stuctuur heen om naar het totale dga salaris te kijken.

 

als externe link over verzekeringsplicht, dit gaat over een "nieuwe regeling er 1 jan 2016, maar dat is alleen een wijziging, het is dus niet pas in 2016 ingevoerd..

https://actueel.pwc.nl/op-de-hoogte/nieuwe-regeling-verzekeringsplicht-werknemersverzekeringen-voor-dgas/

 

In de HOlding kun je geen werknemerspremies betalen omdat je daar 100% aandeelhouder bent en je per definitie geen gezagsverhouding met jezelf kan hebben. Dat is 1 van de voorwaarden voor een arbeidsrelatie.

De heffing van premies gebeurd dus bij de werkmaatschappij.

 

Het is mogelijk (in theorie) om salaris in de holding te betalen en premies in de werkmaatschappij, maar dat is in de meeste gevallen onnodig ingewikkeld. omdat je dan loonbelasting in de holding betaald en de sociale premies (via de aangifte loonbelasting) in de werkmaatschappij.

Link naar reactie
  • 0
Het is mogelijk (in theorie) om salaris in de holding te betalen en premies in de werkmaatschappij, maar dat is in de meeste gevallen onnodig ingewikkeld. omdat je dan loonbelasting in de holding betaald en de sociale premies (via de aangifte loonbelasting) in de werkmaatschappij.

 

Kijk daar was in vanuit gegaan. In dienst van de Holding en de premies zijn voor de werkmij, of ik daar nu in dienst ben of niet. De fiscalist heeft mij tot op heden nooit gezegd dat de keuze om in de Holding te werken niet de slimste is.

 

Even terug naar de lease auto. Blijkbaar is het redelijk normaal dat een aandeelhouder die niet op de loonlijst staat maar via een managementfee werkzaamheden verricht toch een auto uit de werkmij rijdt.

Ik vroeg mij af toen ik dit topic opende hoe je dit dan regelt.

Mag de werkmij een auto die zij van een leasemaatschappij leasen ter beschikking stellen aan zowel werknemers als personen onder een management contract?

Link naar reactie
  • 1

ja waarom zou dat niet mogen.. de werkmaatschappij mag doen met de auto wat ze wil. Je maakt het gewoon onderdeel van de managementovereenkomst en je moet zorgen dat er bijtelling wordt betaald.

 

Dus als je salaris in de holding hebt en sociale lasten (verplicht) via de werkmaatschappij moet je ook afspreken wie de bijtelling gaat aangeven. Ik ken de exacte regels daaromtrent niet maar het zou kunnen dat ook daar de werkmaatschappij verplicht is om dat te doen omdat zij als werkgever wordt gezien en volgens de wet de werkgever de bijtelling moet inhouden.

Link naar reactie
  • 0

Topic krijgt wel een iets andere wending nu.

 

Vreemd, niemand heeft mij tot op heden vertelt (fiscalist, accountant) dat ik met 10% aandelen in loondienst moet blijven. Of moeten de premies voor mij ook betaald worden door de werkmaatschappij als ik niet in loondienst ben maar via de Holding werk?

 

En ten tweede komt dat de vraag of ik niet in de problemen kom met het minimale DGA salaris als ik dividend krijgt maar mezelf geen salaris uitkeer, of wordt het salaris van de werkmij daarin meegewogen?

 

 

hallo,

 

Zie ook dit draadjes inzake dag en loonverwerking en de doorbetaald loonregeling.

 

Draadje

dga-loon

Het kan namelijk zijn dat je in de Holding kosten maakt die je wil aftrekken.

Als je dan geen belaste inkomsten zoals een Management Fee in de Holding hebt "verdampen" deze als het ware.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor de informatie, de accountant is op moment van spreken al een en ander aan het uitzoeken wat slim is om te doen.

 

Als ik even terug ga naar de 2 vragen van dit topic, los van het feit of een en ander slim is, begrijp ik dan goed dat:

1. Een lease auto van de werkmaatschappij ter beschikking gesteld mag worden aan een medewerker op de loonlijst ofwel een persoon via een managementovereenkomst? In het tweede geval betekent dat wel dat het bedrijf dat de managementovereenkomst heeft (in dit geval mijn Holding) bijtelling via het loon moet verrekenen.

 

2. De werkmaatschappij kan premies afdragen ook al sta ik niet op de loonlijst maar werk ik via een managementverklaring. Echter, dan moet de werkmij wel afdragen over het salaris dat ik mij in de Holding uitkeer.

Link naar reactie
  • 0

Alvast bedankt voor de informatie, de accountant is op moment van spreken al een en ander aan het uitzoeken wat slim is om te doen.

 

Als ik even terug ga naar de 2 vragen van dit topic, los van het feit of een en ander slim is, begrijp ik dan goed dat:

1. Een lease auto van de werkmaatschappij ter beschikking gesteld mag worden aan een medewerker op de loonlijst ofwel een persoon via een managementovereenkomst? In het tweede geval betekent dat wel dat het bedrijf dat de managementovereenkomst heeft (in dit geval mijn Holding) bijtelling via het loon moet verrekenen.

 

Het gaat erom welke de BV de auto ter beschikking stelt. Logischerwijs is dat de BV waarop de auto geregistreerd staat. Daarom lijkt het mij zinvol om de Lease mij. te vragen om de juiste naamstelling te gebruiken. (Werkmij of Holding). Dat voorkomt misverstanden en een hoop heen en weer factureren.

 

2. De werkmaatschappij kan premies afdragen ook al sta ik niet op de loonlijst maar werk ik via een managementverklaring. Echter, dan moet de Werkmij wel afdragen over het salaris dat ik mij in de Holding uitkeer.

 

Correct, tenzij je de doorbetaald loonregeling hanteert de werkmij stoot dan als het ware de loonbetaling door naar de Holding zodat die dan de premies kan betalen. Deze regeling wordt ook veel gebruikt met meerdere dienstbetrekkingen waarbij de jaarmaxima premieloon worden overschreden.

Doorbetaald loonregeling

 

Vergeet niet dat je eigenlijk 2 dienstbetrekkingen hebt 1 met de Werkmij en 2 met je Holding.

 

 

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0
Het gaat erom welke de BV de auto ter beschikking stelt. Logischerwijs is dat de BV waarop de auto geregistreerd staat. Daarom lijkt het mij zinvol om de Lease mij. te vragen om de juiste naamstelling te gebruiken. (Werkmij of Holding). Dat voorkomt misverstanden en een hoop heen en weer factureren.

 

Reeds gedaan, deze werken in beide situaties volledig mee. Overzetten naar Holding mag, blijven rijden in werkmij mag ook.

 

Punt 2 is mij geheel duidelijk!

Link naar reactie
  • 0

 

Correct, tenzij indien je de doorbetaald loonregeling hanteert de werkmij stoot dan als het ware de loonbetaling door naar de Holding zodat die dan de premies Volksverzekeringen en Zvw kan betalen.

Doorbetaald loonregeling

 

 

Punt 2 behoeft een aanvulling;

 

Ik had de premies duidelijker moeten noemen. :-[

 

citaat uit stappenplan;

 

Doorbetaaldloonregeling als werknemer bij doorbetaler is verzekerd

U mag de doorbetaaldloonregeling ook toepassen als de werknemer bij de hoofdwerkgever niet verzekerd is voor de werknemersverzekeringen.

Is de werknemer bij de doorbetaler verzekerd voor de werknemersverzekeringen en niet bij de hoofdwerkgever,

dan moet de doorbetaler aangifte doen van het premieloon en de premies werknemersverzekeringen van de werknemer betalen.

In dat geval geldt de doorbetaaldloonregeling dus alleen voor de loonbelasting/premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw.

De hoofdwerkgever moet de werkgeversheffing Zvw betalen of op het nettoloon bijdrage Zvw inhouden. Werkgeversheffing betaalt hij bijvoorbeeld voor een commissaris.

Bijdrage Zvw houdt de werkgever bijvoorbeeld in op het nettoloon van een directeur-grootaandeelhouder.

 

Ik wil je natuurlijk niet op verkeerde ideeën brengen. :-[

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Haha en nu in Jip en Janneke taal ;D

 

Jip en Janneke hebben geen Holding :) .

 

Bij toepassing van de doorbetaald loonregeling;

 

In de Holding (doorbetaler !?) heb je 100% aandelen dus geen verzekeringsplicht werknemersverzekeringen.

In de Werkmij (hoofdwerkgever) heb je 10% aandelen dus wel verzekeringsplicht werknemersverzekeringen.

 

De Werkmij moet dus de premies werknemersverzekeringen betalen.

De Holding Loonbelasting en Zvw (inhouden en uitbetalen.

 

Hoe onlogisch dat ook lijkt.

Denk dat het te maken heeft met (historische) verschillen in geldstromen

Belastingen en Volksverzekeringen en Sociale (werknemers)Verzekeringen.

 

Als je niet verzekeringsplichtig wil zijn kun je in de Werkmij bijzondere (letter)aandelen gebruiken die alleen over jouw benoeming gaan.

De grootaandeelhouder kan je dan weliswaar niet ontslaan wat wellicht een probleem is maar sommigen beweren dat via een stemovereenkomst dit weer ongedaan gemaakt kan worden.

(je moet dan het stemadvies van de algemene aandelenvergadering of van je grootaandeelhouder opvolgen en jezelf ontslaan (komisch ;) ).)

 

Leg alles svp voor aan je accountant of belastingadviseur want ik denk dat hier allemaal nog niet het laatste woord over gesproken is maar voordat de Hoge Raad duidelijkheid geeft zijn we wellicht weer een paar jaar verder. (bezwaar, beroep, hoger beroep doorlooptijd minimaal 2 a 3 jaar).

 

Grappige voorbeeld is dat er in Maart 2016 een uitspraak van de Hoge raad was (Geen Arbeidsovereenkomst) maar dat die over `oude` jaren ging en in 2016 dus niet opgaat omdat men nu door de Holding heenkijkt ;

Besluit 2016: Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. bestuurder:1.de bestuurder van een vennootschap, bedoeld in artikel 132 of 242 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. ingeval de bestuurder een rechtspersoon is, de natuurlijke persoon, die de werkzaamheden voor de vennootschap als bestuurder feitelijk verricht; )

 

Geen kost voor doe het zelvers zonder toegang tot recente jurisprudentie.

 

Maar ik wil je wel helpen om in ieder geval de juiste vragen te kunnen stellen.

 

 

Vriendelijke groet,

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Alle hulp is welkom!

 

Ik zoek alles graag vooraf goed uit voordat ik met de eerste vraag bij de accountant, belastinginspecteur of boekhouder kom. Zoals uit dit topic al blijkt leidt 1 vraag (zeker voor een leek) tot meerdere vervolgvragen.

 

Omdat het mijn vakgebied niet is zal ik het nooit tot in detail snappen maar ik wil er wel zoveel mogelijk van weten. Ik moet toch uiteindelijk een aantal keuzes maken.

De afspraak met de accountant van de werkmij staat op 11 januari. Ik heb zelf nog een gepensioneerd fiscalist in de familie die wat vragen aan het uitzoeken is en nog een zus die boekhouding kan doen (AA en dan niet de alcoholisten). Als iedereen er iets van vind kan ik mooi alle antwoorden naast elkaar leggen en de juiste keuze maken hoop ik.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.