• 0

BTW Verleggen Particulier Turkije

Goedemiddag allemaal,

 

Even een korte vraag waar ik niet uit kom;

 

Ik heb via een internet forum iemand ontmoet die teksten voor mij gaat schrijven.

Nu zijn de eerste twee teksten geschreven en ontvang ik hiervoor een factuur.

 

Op deze factuur is geen vestigingsadres en btw nummer vermeld.

Hierop heb ik haar een mailtje gestuurd met de vraag of ze deze wil vermelden aangezien er op de factuur vermeld wordt dat de btw verlegd wordt.

 

Nu krijg ik de volgende reactie; ''alle klanten vinden het prima dat ik btw verlegd op de factuur vermeld. ik werk particulier''

Ze schrijft mij tevens dat ze in Turkije woont en werkt en daar nog geen vestigingsadres heeft.

 

Hoe dien ik hiermee om te gaan? Kan ik deze factuur wel accepteren en inboeken? (zonder btw nummer en vestigingsadres)

 

Edit: zelf heb ik gevonden dat deze dienst belast is in Nederland.(bron: Belastingdienst) Maar kan ik deze factuur dan wel accepteren aangezien er geen vestigingsadres en land op vermeld staat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De dienst is belast in uw land. In dit geval Nederland. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

 

Wat moet u als Nederlandse afnemer doen?

 

- U krijgt een factuur zonder btw. De dienstverlener verlegt de btw naar u.

- U geeft deze dienst aan in uw btw-aangifte. U moet dan zelf de btw berekenen. Hierbij geeft u de dienst aan in het tijdvak waarin deze aan u is geleverd.

- U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets. Dit kan alleen als u recht hebt op aftrek van btw.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het rekeningnummer is overigens wel Nederlands. Het maakt dus niet uit dat er geen land en vestigingsadres vermeld wordt op de factuur?

Als het om een particulier gaat met een Nederlandse bankrekening en geen (legaal) woonadres in Turkije, dan valt er niets te verleggen. De factuur en het factuurbedrag is dan ook ex btw.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik boek de factuur in als binnenlandse factuur en verwerk deze onder rubriek 2a in de btw aangifte.

Correct me if i'm wrong :)

Het betreft een factuur van een - naar ik aanneem - Nederlandse particulier zonder bedrijf en zonder btw-nummer, dus je kunt de factuur wel in je administratie opnemen, maar die zal in rubriek 2a in de btw-aangifte niet tot uiting komen, omdat er geen btw in rekening gebracht mag worden.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dien ik deze factuur helemaal niet op te nemen in de btw aangifte? ... Ik neem aan dat ik wel 21% over moet afdragen over het totaal bedrag van de factuur?

Een particulier is niet gerechtigd om btw in rekening te brengen. Ook btw verleggen is hier dus niet van toepassing. Je kunt de gemaakte kosten - het bedrag op de factuur - inboeken. Het verminderd de winst, maar met btw heeft dat niets te maken.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.