• 0

Kleine ondernemersregeling

Goedemiddag,

Sinds 1 juli 2016 is mijn broer een bedrijf begonnen.

Het 3e kwartaal heeft hij 874,46 aan BTW bij moeten betalen.

In november heeft hij een nieuwe auto gekocht waardoor de voorbelasting zo hoog werd dat hij in het 4e kwartaal geld terugkrijgt van de belasting voor de BTW.

Als hij de auto niet in het 4e kwartaal zou hebben betaald had hij +/- 800 aan BTW moeten betalen.

Dat zou dan in totaal voor de 2 kwartalen op 1650,00 aan BTW bedragen.

Ik vrees nu dat hij, omdat hij in het laatste kwartaal de auto heeft gekocht, niet in aanmerking komt voor de kleine ondernemersregeling.

Is er een mogelijkheid om dit om te zetten zodat hij toch in aanmerking komt voor die regeling?

Alvast bedankt voor uw reactie(s).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de broer nog geen aangiftes heeft gedaan, is de KOR dan wellicht nog te redden door de auto zo mogelijk als privé te etiketteren voor de BTW? (Hoeft niet per sé voordelig te zijn, maar je kunt eens gaan rekenen.)

Mogelijk, maar deze keuze die ja mag maken is eenmalig en permanent voor de duur dat de auto in bezit is.

 

Wat betreft de KOR ...

Corrigeer mij als ik ongelijk heb, maar zoals ik het lees in het relaas van TS, zonder de btw van de auto:

3e kwartaal 874 euro + 4e kwartaal 800 euro = 1.674 euro aan btw af te dragen in 2016.

De KOR wordt dan: 2,5 x (1.883 - 1.674) = 522 euro.

Niet echt een vetpot om de btw van de auto privé te gaan etiketteren.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als je de btw voor de auto wél terugvraagt, heb je mogelijk nog wel te maken met een btw-correctie wegens privégebruik (niet te verwarring met de bijtelling!). Hierdoor kan de teruggave nog iets lager uitvallen dan je al dacht.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Deze auto wordt alleen zakelijk gebruikt

Let dan toch goed op. Die btw-correctie voor privégebruik is óók van toepassing als je de auto uitsluitend zakelijk gebruikt, maar geen kilometerregistratie bijhoudt. Het is dus handig om alle zakelijke ritten bij te houden. Deze heb je trouwens ook nodig om aan te tonen dat je minder dan 500 km per jaar privé rijdt om de ib-bijtelling te voorkomen. Omdat de auto in november is gekocht, moet je dus aan kunnen tonen dat je minder dan 83 km (namelijk naar rato - bedankt Erik) privé met de auto hebt gereden om die bijtelling te voorkomen, anders geldt ook voor de inkomstenbelasting een bijtelling (alleen een "Verklaring geen privégebruik auto" is dus niet voldoende).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.