• 0

Auto zaak / prive

Hallo allemaal,

 

Na heel veel zoeken en rekentools heb ik toch nog wat vragen over te maken keuzes. Mijn prive auto begint al wat ouder te worden en dus ben ik op zoek naar een vervangende auto. Jong gebruikt import model is wat ik in gedachte heb.

 

Aangezien ik ZZP'er ben ook meteen maar de vraag: prive of zakelijke aanschaf.

 

De Audi A6 die ik in gedachte heb kost ongeveer €55.000 incl duitse BTW. Dan nog een slordige 6.000/7.000 import (bpm). (cataloguswaarde nieuw €80.000)

 

Op dit moment rijdt ik ongeveer 25.000 km per jaar waarvan de helft zakelijk. Dus 22% bijtelling want ik heb geen zin om een sluitende km-registratie bij te houden (prive of zakelijk)

 

Stel ik zet de auto op de zaak:

Jaaromzet: 70.000

Aanschaf auto: -46.218(netto)

BPM: -7000

-------------------------------------

Op rekening: 23.781 (BTW teruggevorderd)

 

Afschrijving per jaar: 10.000 (max 20%)

 

Bijtelling 22% van 80.000: 17.600

 

IB 77.000

 

Aftrek wegenbelasting (2000)/verzekering(1500)/onderhoud(3000)/brandstof(3700) etc: 10.200

 

IB 66.800

 

===========================================================

 

Prive aanschaf:

IB 70.000

 

Prive aanschaf dus geen BTW terug: -55.000

BPM -7000

 

Per gereden zakelijke kilometer (12.500 * 0,19): €2.375

IB 67.625

 

===========================================================

 

Zoals ik het zie is er weinig verschil prive / zakelijk zolang ik geen km-registratie bijhoud. Het enige voordeel dat ik heb bij zakelijk bezit is dat ik prive gemaakte kosten dus zakelijk kan aftrekken en een lagere IB overhoudt? (stel ik rijdt minder zakelijke km's dan verandert bij prive het bedrag, maar zakelijk niet).

 

Mijn kromme gedachte: Afschrijving/onderhoud/wegenbelasting en verzekering zijn net zo hoog als de bijtelling. Dus onder de streep bespaar ik de BTW van de auto bij aanschaf.

 

Ik heb het vermoeden dat ik iets over het hoofd zie ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste seabird,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik heb het vermoeden dat ik iets over het hoofd zie ...

Bij 10.000 afschrijving ga je uit van een afschrijving tot 0 euro in vijf jaar. Is dat wel realistisch? Als je dat al doet is de verkoopwaarde over vijf jaar volledig als winst te bezien voor de inkomstenbelasting. Uiteraard moet je ook BTW afdragen over de toekomstige verkoop van de auto. Kortom, de afschrijving is waarschijnlijk (of beter) lager.

 

Aan de andere kant is de bijtelling gemaximeerd tot de werkelijke kosten en afschrijvingen. Effectief kan de bijtelling dus lager uitvallen van 22%, zeker als je maar 25.000km per jaar rijdt.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bij 10.000 afschrijving ga je uit van een afschrijving tot 0 euro in vijf jaar. Is dat wel realistisch? Als je dat al doet is de verkoopwaarde over vijf jaar volledig als winst te bezien voor de inkomstenbelasting. Uiteraard moet je ook BTW afdragen over de toekomstige verkoop van de auto. Kortom, de afschrijving is waarschijnlijk (of beter) lager.

De bedoeling is eigenlijk om de auto 3 of 4 jaar op de zaak te hebben en hem dan voor een appel en een ei over te nemen. Dus ipv 9000 btw te betalen maar een fractie daarvan.

Link naar reactie
  • 0

Mijn kromme gedachte: Afschrijving/onderhoud/wegenbelasting en verzekering zijn net zo hoog als de bijtelling. Dus onder de streep bespaar ik de BTW van de auto bij aanschaf.

Maar de fiscus is ook niet gek. :) Je moet de eerste 5 jaar waarschijnlijk zo'n 1.750 euro btw bijtellen - elk jaar. Je moet aan het einde van het jaar niet alle 22% van de cataloguswaarde bij je inkomen optellen, je moet ook 2,7% van de cataloguswaarde bij de btw-afdracht optellen. Na vijf jaar wordt dat 1,5%. Na 10 jaar heb je op die manier de volledige btw in feite weer terugbetaald aan de Belastingdienst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.