• 0

Bedrijf in Nederland, wonen en werken vanuit Duitsland

Beste forumleden,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot werken vanuit Duitsland.

 

Ik wil namelijk een bedrijf in Nederland registreren (Eenmanszaak), maar ik wil in Berlijn gaan wonen en dus mijn werkzaamheden gedeeltelijk vanuit Duitsland gaan uitvoeren.

 

De belangrijkste redenen waarom ik liever in Nederland mijn bedrijf registeer is dat mijn toekomstige klanten hoofzakelijk Nederlandse bedrijven zullen zijn en een Nederlands Kvk nummer dus de voorkeur heeft. Daarnaast ben ik de Duitse taal nog niet machtig, en zal het papierwerk in het Nederlands veel tijd besparen.

 

Ik heb een adres in Nederland om mijn eenmanszaak op te registreren. Samengevat, bedrijf in Nederland, Nederlandse klanten, daarnaast wonen en werkzaamheden verrichten vanuit Berlijn.

 

- Mijn vraag is of dit in de eerste plaats kan?, is de huur die ik in Berlijn betaal bijvoorbeeld van de belasting aftrekbaar als bedrijfsruimte?

 

- Betaal ik belasting in Duitsland of Nederland?

 

- Waar moet ik mijzelf verzekeren (zorgverzekering?, daarnaast overige verzekeringen als aansprakelijkheid?)

 

Ik hoop dat iemand antwoord of advies heeft voor een of meerdere vragen, en wellicht andere tips.

 

Alvast bedankt voor de aandacht.

 

Groetjes,

Tim

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het opzetten van een bedrijf in Nederland is overigens niet het punt. Mijn vraag is meer wat erbij komt kijken (verzekeringen en belastingen) als ik mijn werkzaamheden verricht vanuit mijn woning in Duitsland, terwijl mijn bedrijf 'gewoon' in Nederland geregistreerd staat.

 

Een handig overzicht kan deze zijn van Grensinfopunt, een initiatief van verschillende overheidsorganisaties.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tim,

 

Als ik het goed lees ben je een startend ondernemer met weinig kennis van zaken, laat je eens voorlichten bij de K.V.K die kunnen al je vragen perfect beantwoorden.

 

Waarom wil je eigenlijk zover weg van je klanten gaan wonen terwijl je alles in Nld. gaat opzetten. Je hebt een adres maar waarschijnlijk kan je daar niet wonen of je bedrijfsvoering uitoefenen, maar wel in Duitsland!

 

Inschrijven in Nederland ben je uiteraard ook verantwoording schuldig aan de belastingdienst, je boekhouder helpt je uit de gevaren ZONE te blijven.

 

succes.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie.

 

'Waarom wil je eigenlijk zover weg van je klanten gaan wonen terwijl je alles in Nld. gaat opzetten. Je hebt een adres maar waarschijnlijk kan je daar niet wonen of je bedrijfsvoering uitoefenen, maar wel in Duitsland!'

 

De reden is dat ik voor mijn persoonlijke leven liever in Berlijn woon. Mijn werksector is online marketing, dus daarom ben ik ook niet plaatsgebonden aan Nederland wat betreft werklocatie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het opzetten van een bedrijf in Nederland is overigens niet het punt. Mijn vraag is meer wat erbij komt kijken (verzekeringen en belastingen) als ik mijn werkzaamheden verricht vanuit mijn woning in Duitsland, terwijl mijn bedrijf 'gewoon' in Nederland geregistreerd staat.

 

Ik hoop dat wellicht iemand hier op het forum hier antwoorden op heeft.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.