Jump to content
yzy32
Verberg

tweedehands motor opgeven bij IB als aftrekpost

vraag

Ik heb in maart een tweedehands motor gekocht (van een particulier, dus zonder BTW) om zakelijk te gebruiken (voornamelijk om files te vermijden). Deze gebruik ik naast mijn prive-auto (die niet als zakelijk geregistreerd staat). Per jaar rij ik zo'n 8 tot 10.000 KM (nu maak ik gebruik van de 19c/km regeling).

 

Nu overweeg ik om de aanschaf voor de motor af te trekken als onderdeel van de KIA bij de inkomstenbelasting. Een aantal vragen hierbij:

 

1) Kan dit zomaar?

2) Kan ik het volledige aanschafbedrag aftrekken?

3) Hoe zit het met de afschrijving?

4) Kan ik (nieuw gekochte) motorkleding ook aftrekken?

5) Kan ik nu nog gebruik blijven maken van de 19c/km regeling?

 

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

1) Ja, dat mag. Hoe vreemd en scheef ik het persoonlijk ook vind, de (personen) auto wordt met name genoemd als niet vallend onder de KIA, de motor blijft buiten deze uitzondering.

2) Ja, je mag 28% van het aanschafbedrag aftrekken van de winst. Het moet wel een marktconform bedrag zijn. Ook essentiële onderdelen, helm, tassen, navigatie, horen hierbij.

3) Als je starter bent, mag je het aanschafbedrag (geheel los van die 28%) ook nog eens willekeurig afschrijven. Ben je geen starter meer, dan volg je een gangbare afschrijvingsmethode. Bij een tweedehands motor zou ik gewoon lineair doen, of iets dat je fiscaal beter past.

4) Kleding is uitgesloten van alle belastingaftrek, of het moet zeer speciale (werk)kleding zijn die niet gewoon te dragen is. De helm staat al bij punt 2, speciale beschermende kleding, laarzen ook aftrekbaar als kosten. En dan de btw ook nog eens. Denk aan punt 6.

5) Als je naast je motor nog andere kosten maakt, blijven die gewoon aftrekbaar. Als je met de trein zou gaan bijv, of vliegen. Dus ja, ook nog 19 ct aan een prive-auto.

 

6) Houd wel rekening met een correctie voor privekilometers. Dit gaat gewoon op basis van percentages: Je neemt alle motorkosten, rijd je 30% prive dan moet je prive ook 30% van deze kosten dragen.

(ook 30% van de btw)

 

7) Woon-werkverkeer is met de motor zakelijk. Dit dus in tegenstelling tot de auto. Wellicht dat de wetgever beoogt de files wat terug te dringen.

Een kilometeradministratie voor de privekm's is niet verplicht, je moet het dus slechts aannemelijk maken. Is het niet aannemelijk, dan ligt de bewijslast bij de fiscus.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb in maart een tweedehands motor gekocht (van een particulier, dus zonder BTW) om zakelijk te gebruiken (voornamelijk om files te vermijden).

Is er in jouw geval nog sprake van woon-werkverkeer (heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats) met de auto en/of de motor?


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 169 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept