• 0

btw bij aankoop en verkoop van particulier

Even een vraagje over btw. Ik heb twee maal met de belastingdienst gebeld, maar krijg twee maal een een ander antwoord.

Ik heb een onderneming waarbij ik zeilboten verhuur. Nu wil ik een tweedehands zeilboot van een particulier gaan kopen en deze gaan verhuren. Omdat het een boot van een particulier is kan ik de BTW Deze boot wil ik 1 a 2 jaar verhuren en dan weer verkopen. Moet ik dan btw afdragen bij de verkoop van deze boot?

Dit lijkt me namelijk niet eerlijk omdat ik deze ook niet heb kunnen terugvragen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Even een vraagje over btw. Ik heb twee maal met de belastingdienst gebeld, maar krijg twee maal een een ander antwoord.

Ik heb een onderneming waarbij ik zeilboten verhuur. Nu wil ik een tweedehands zeilboot van een particulier gaan kopen en deze gaan verhuren. Omdat het een boot van een particulier is kan ik de BTW Deze boot wil ik 1 a 2 jaar verhuren en dan weer verkopen. Moet ik dan btw afdragen bij de verkoop van deze boot?

Dit lijkt me namelijk niet eerlijk omdat ik deze ook niet heb kunnen terugvragen.

 

Ja, in dat geval moet je BTW afdragen bij verkoop.

Link naar reactie
  • 0

Is de margeregeling dan niet van toepassing, zodat ik alleen btw hoef af te dragen over de event. winst bij verkoop?

Anders zou het betekenen dat ik voor bv. 50.000 een boot koop van een particulier. Als ik diezelfde boot een jaar later voor 50.000 weer verkoop betekend dit dat ik € 10.500 btw moet afdragen en dus 10.500 verlies heb op de verkoop.

Link naar reactie
  • 0

Je koopt de boot prive, en brengt zo een actief in.

Te zijner tijd onttrek je de boot weer aan van de zaak, dat is dan zonder btw.

Prive kun je de boot dan verkopen.

aldus Ido in 2013.

 

Vreemd dat een margeregeling hier niet mag. Er zijn wel meer bedrijfstakken waar verkoop en verhuur wat door elkaar lopen, ik denk aan allerlei vervoersmiddelen. (een fietsenzaak die verkoopt en verhuurt, kano's, ski's, auto's etc.)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Is de margeregeling dan niet van toepassing, zodat ik alleen btw hoef af te dragen over de event. winst bij verkoop?

Anders zou het betekenen dat ik voor bv. 50.000 een boot koop van een particulier. Als ik diezelfde boot een jaar later voor 50.000 weer verkoop betekend dit dat ik € 10.500 btw moet afdragen en dus 10.500 verlies heb op de verkoop.

Nee, de margeregeling is van toepassing als de handel in die boot jouw reguliere bedrijfsvoering is. Dat betekent overigens ook, op de rand van de regeling, dat als jij structureel gebruikt koopt, verhuurt en weer verkoopt, de margeregeling mogelijk wel toegepast kan worden.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je koopt de boot prive, en brengt zo een actief in.

Te zijner tijd onttrek je de boot weer aan van de zaak, dat is dan zonder btw.

Prive kun je de boot dan verkopen.

aldus Ido in 2013.

 

Vreemd dat een margeregeling hier niet mag. Er zijn wel meer bedrijfstakken waar verkoop en verhuur wat door elkaar lopen, ik denk aan allerlei vervoersmiddelen. (een fietsenzaak die verkoopt en verhuurt, kano's, ski's, auto's etc.)

Als de verkoop BTW belast is, is de onttrekking dat ook, imho.

Link naar reactie
  • 0

je maakt een veel gemaakte denkfout door in prijzen incl btw te denken en mogelijk betaal je daardoor teveel voor de boot, want een particulier mag nu eenmaal geen btw rekenen dus moet je die ook niet aan hem betalen en de prijs verlagen.

 

Een object, in dit geval een boot heeft een bepaalde waarde, deze waarde is objectief vast te stellen middels een taxatie. als die waarde 40000 euro zou bedragen dan moet je nooit meer dan 40000 euro betalen voor de boot. Van een particulier krijg je dan een rekening van 40.000 euro. En zou je van een ondernemer/handelaar kopen dan betaal je 40000+btw = 48.400 en vraag je de 8400 euro btw terug.

 

Uiteraard zal een particulier denken dat zijn boot 48400 waard is want voor hem is dat de kostprijs. Maar helaas voor hem is zijn boot maar 40.000 euro waard. Dus zodra hij de haven uitvaart is hij al 8400 euro armer want als hij de boot direct weer wil verkopen (aan een handelaar) dan krijgt hij nooit meer dan 40.000 euro. Vandaar dat veel particulieren zo graag via marktplaats verkopen want daar bied je aan een markt aan die gewend zijn aan de 48.400 kostprijs en dus bereid zijn meer te betalen dan een ondernemer.

 

Het is dus aan jou om te zorgen dat je niet te duur inkoopt en dan heb je totaal geen last van met of zonder btw inkopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.