• 0

Geld overboeken van BV naar prive rekening

Ik heb prive rekening-courant waarop ik 25.000 euro rood sta.

 

In de maand november heb ik in mijn BV (waar ik 100% van de aandelen heb) een omzetbelasting teruggave gehad van 50.000 euro.

 

Het geld heb ik op het moment niet nodig in de BV. Graag zou ik van de BV rekening 25.000 euro overmaken naar mijn prive rekening, zodat ik geen rente hoef te betalen.

 

Kan dit/mag dit wat zijn er gevolgen voor de boekhouding/belastingdienst

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het geld heb ik op het moment niet nodig in de BV. Graag zou ik van de BV rekening 25.000 euro overmaken en op mijn prive rekening parkeren, zodat ik geen rente hoef te betalen.

Kan dit/mag dit wat zijn er gevolgen voor de boekhouding/belastingienst

Ja, dat mag. Je moet echter als privépersoon wel een rekening-courantovereenkomst hebben met je bv, waarin je afspreekt wat de vergoeding is. Je kunt dus wel geld lenen van je bv, maar daar zul je dus ook rente voor moeten vergoeden (voordeel is natuurlijk dat je die rente aan je eigen bv betaalt).

 

Je kunt dus 25.000 euro van je eigen bv lenen. Vervolgens los je privé je schuld af. Je voorkomt daarmee dat je nog rente hoeft te betalen aan de bank, maar die rente moet je dus wel weer aan je eigen bedrijf betalen. Deze rente is voor de bv voor de vennootschapsbelasting belastbare winst.

 

Als je trouwens niet van plan bent om die 25.000 euro 'tijdelijk' te lenen (dus langer dan een jaar), dan is er trouwens gewoon sprake van een lening. Je zult dan een leningovereenkomst moeten afsluiten met je bv, waarin je afspraken maakt omtrent het onderpand, aflossingspad en hoogte van de rente. Je moet het daarbij zakelijk houden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Voordat je gaat lenen van je BV, heeft de BV nog toekomstige verplichtingen naar jou zoals pensioen of lijfrente? Daar ligt een fiscale claim op zodat de fiscus ook nog wat te zeggen heeft als de lening van 25k onzakelijk zou blijken. Met name het gebrek aan onderpand is nog wel eens een 'issue' voor de fiscus.

 

Alternatief: Kan je BV niet gewoon dividend uitkeren? Dan tik je de 25% heffing af en is er ook geen lening van je BV nodig.

 

Of maakt je BV nog geen winst (gezien de 50k btw teruggave)?

 

Er zijn meerdere mogelijkheden, onderzoek die eens met je boekhouder, adviseur.

Maar wees erop bedacht dat een BV geen eenvoudige leningverstrekker is zonder gevolgen als het niet zakelijk benaderd en uitgevoerd wordt.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.