• 0

Auteursrecht eigen applicatie

Beste,

 

Ik ben sinds kort (3 maanden) aan het werk bij een it-consultant bedrijf en in mijn contract staat dat het auteursrecht van eender welke uitvinding of aanpassingen van iets eigendom van de werkgever is.

 

Nu heb ik een website gemaakt en een ios app gemaakt voor ik ben beginnen met werken bij dit bedrijf, nu ben ik daar aangenomen als android developer en heb ik in mijn vrije tijd ook een android app gemaakt voor ditzelfde product en een aantal technische aanpassingen aan de andere. Ik heb die ios app en website ook laten zien tijdens mijn sollicitatie maar dat ik er nog mee bezig ben weten ze niet. STEL dat deze app bekend wordt en ik stop met werken om hier full time aan verder te werken. Is dit dat eigendom van mijn werkgever of niet?

 

Met vriendelijke groeten,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de software helemaal niet te maken heeft met hetgeen is afgesproken in de arbeidsovereenkomst heb je volgens mij weinig of niets te vrezen.

Het wordt mogelijk wel problematischer als je een heel brede taakomschrijving hebt en de ontwikkeling van de software hieronder zou kunnen vallen. Het maakt namelijk niet uit of je de software in de baas zijn tijd schrijft of thuis.

Als je kan bewijzen dat de software ontwikkeld is voor er sprake was van een dienstverband dan zou ik zeker melden dat je van plan bent om die software onafhankelijk van de werkgever door te ontwikkelen en hierover afspraken maken die schriftelijk worden bevestigd.

 

Wat staat er precies over in je arbeidsovereenkomst?

 

Link naar reactie
  • 0

STEL dat deze app bekend wordt en ik stop met werken om hier full time aan verder te werken.

 

Wat als je app niet bekend genoeg wordt om van te leven, maar je werkgever deze wel in de app store tegenkomt, en ziet dat deze tijdens je dienstverband is toegevoegd?

 

Als je bij een IT consultancy bedrijf aangenomen bent om allerhande mobiele apps te ontwikkelen, lijkt het me -zonder toestemming- niet verstandig om welke app dan ook zelf te exploiteren.

Ook niet als die app op een ander platform draait, dan waarvoor je bent aangenomen.

Link naar reactie
  • 0

Alle uit­vindingen waarvan de werknemer ingevolge zijn te­­werkstelling de (me­de)auteur zou kunnen zijn, be­ho­­ren onherroepelijk toe aan de werk­gever zonder dat daar­­voor enige andere vergoeding verschuldigd is, bui­­ten deze opgenomen in deze ar­beids­over­een­komst.

 

Dit staat in mijn contract.

Link naar reactie
  • 0

Ontwikkel je deze app en site als ondernemer? Wordt een onderneming bijvoorbeeld op jouw CV genoemd?

 

Heeft de aok een bepaling over nevenwerkzaamheden en concurrentie- of relatiebeding?

 

Dit lijkt met de huidige vraagstelling eerder een werknemersvraag dan een ondernemersvraag...

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is dan wel handig om (bij voorbaat) te vermelden op een Nederlands ondernemersforum.

 

Ga in overleg met jouw werkgever en leg afspraken schriftelijk vast. Dan doe ik dit topic op slot.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.