• 0

Kleding inkopen, prijs goed?

Hallo,

 

Ik ga natuurlijk niet vragen waar je het beste je kleding in kunt kopen, maar ik heb wel een andere vraag.

 

Ik heb een beginnend kleding bedrijf dus vastzitten aan een minimale inkoop van 100, dat zit er voor mij niet in. Ik heb zelf al een drukkerij (in NL) gevonden waarbij ik niet vastzit aan een minimale inkoop, wat voor mij gunstig is.

 

Ik wil beginnen met het uitbrengen van: Unisex sweaters, stretch shirts voor mannen, truckercaps, shirts voor vrouwen.

 

Mijn vraag was of de prijzen goed waren, om met die inkoopprijs mijn eerste kleding te verkopen.

Inkoopkosten onder een rijtje:

 

Unisex Sweater (Totale kosten per sweater)

Inkoop Unisex sweater: 6,92

Vaste drukkosten: 7,50

Totale prijs per sweater: 14,42

 

Stretch shirts

De stretch shirts kopen we zelf bij de drukkerij in, omdat dat voor ons goedkoper uitkomt.

Totale prijs per stretch shirt: 12,50

 

Trucker Cap

Inkoop pet: 3,44

Vaste drukkosten voor pet: 4

Totale kosten pet pet: 7,44

 

Dit zijn onze kosten ongeveer per product die we uitbrengen, we hoeven eigenlijk alleen maar te weten wat jullie mening is (of de prijs te hoog is).

 

Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoe komen de sweaters en caps bij de drukker? En hoe komen de gedrukte kledingstukken bij jullie of de klant?

Sluit een vaste drukprijs staffelkorting op deze kosten uit voor identieke exemplaren?

Of dit een goede prijs is, is voor zowel de kledingsstukken als het drukwerk afhankelijk van de kwaliteit.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Logisch dat je redeneert vanuit inkoopprijzen, maar heb je ook al onderzoek gedaan naar wat de verkoopprijs zou mogen zijn? M.a.w.: wat vragen je concurrenten voor vergelijkbare kledingstukken, zet van elk artikel minimaal 10 prijzen in een sheet, pak het gemiddelde en kijk of je vanuit deze inkoopprijzen gerekend een gezonde marge kan maken, waarmee je je kosten kunt dekken.

 

Belangrijk daarbij is ook; kun je op de gemiddelde marktprijs zitten, of kun je meer vragen (zo ja, wat is dan de waarde die je extra toevoegt?), moet je goedkoper zijn (om de markt te 'kopen'), etc.?

 

Kortom, kijk ook naar verkoopprijs en dus marge, en beoordeel dan of je inkoop scherp genoeg is.

 

Succes!

Nordhaven - Online Marketingbureau voor bedrijven met online ambitie. http://www.nordhaven.nl

Link naar reactie
  • 0
Logisch dat je redeneert vanuit inkoopprijzen, maar heb je ook al onderzoek gedaan naar wat de verkoopprijs zou mogen zijn? ... Kortom, kijk ook naar verkoopprijs en dus marge, en beoordeel dan of je inkoop scherp genoeg is.
Een knuffel geven aan een nieuwkomer is nog niet mogelijk, maar anders had je er een gekregen.

 

Het zou overigens veel logischer zijn als iedere ondernemer uitgaat van de verkoopprijs van producten/diensten in het marktsegment waarmee de ondernemer wil concurreren en daarna pas kijken of dat o.a. qua inkoopkosten haalbaar is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

We hebben al gekeken wat de verkoopprijs zou zijn als we kijken naar de beleving van ons merk en onze concurrenten. We willen ons merk niet te goedkoop maken, maar wel weer onder onze echte concurrent zitten. Dan komen we uit op 59,95 per sweater, en 39,95 per stretch shirt. Bij een pet zitten we op 29,95. We hanteren gratis verzendkosten binnen NL dus dan word de verkoopprijs wat lager (bij de meeste gevallen).

 

En de inkoopprijs moet altijd toch zo laag mogelijk blijven (zolang je maar goede kwaliteit hebt)? Heb trouwens nog een drukker uit Pakistan gevonden, die rekende deze tarieven:

- 11 voor sweater

- 8,25 voor shirt

- 7,5 voor pet

Minimale afname 30 + 178eu verzendkosten, en ik weet ook niet of die betrouwbaar is. En de inkoopkosten zijn ook niet erg laag.

Link naar reactie
  • 0

Al die getallen zeggen toch helemaal niets. Hoe moet je zeggen of 15.000 euro voor een nieuwe auto duur is? Want praten we over een Dacia Logan of over een BMW M5? Heb je de producten al gezien wat is de kwaliteit (stofsoort/afwerking/kleur/maten/labels & mogelijkheden)?

 

Verder zul je moeten beseffen dat opdrukken zoals ze die in het buitenland doen helemaal niet mogelijk zijn in Nederland (wetgeving) en de view and feel zijn helemaal anders.

 

Verder vraag ik me af of dit een school opdracht is. Anders was je met de opdruk technieken al wel eerder tegen deze info aangelopen.

 

Verder is Johan de Wit op het juist spoor inderdaad, verkopen is de key !

 

Succes,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

De verkoopprijs is vrij hoog. Ik koop voor die prijs mijn Tommy kleding, ik ben erg gehecht aan dat merk. Waarom zou ik ineens zoveel geld neerleggen voor een ander merk? Marge technisch zal ik mij niet drukmaken. Als je 15 euro moet investeren om 60 euro bruto te verdienen doe je het niet slecht.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

De basis van ons merk (hoe we bekendheid krijgen, etc word vooral gedaan met Instagram en straks ook Facebook. Dit doen we vooral door een goede instafeed te maken en bekende mensen onze producten op te sturen en dat die het voor ons gaan promoten. (We zitten nu op 10k)

 

We hebben al wat kleding laten maken om alvast te verkopen aan kenissen, vrienden. De reacties waren positief (ook van de mensen die meestal negatief zijn). Op Instagram hebben we al wat geintresseerde, maar op onze Instagram en site moet het nog officieel uitkomen, en daar ging deze post over (of het wel een redelijke inkoopprijs was).

Link naar reactie
  • 0

Die vraag beantwoorden is lastiger dan hem stellen. Wanneer is een inkoopprijs te hoog?

 

Je moet 15 euro betalen om 60 euro te verdienen. Je verkoopprijs is 4x de inkoopprijs. Dat is een flinke marge. Dus qua cijfers is er niet zoveel verkeerd. Maar, is 15 euro om zo'n trui in te kopen niet te duur? Dat is de vraag en die kan je zelf het beste beantwoorde denk ik?

 

Met hoeveel leveranciers heb je contact gehad? Met hoeveel drukkers heb je contact gehad? Waarom kies je voor deze stof? Wat kost die stof gemiddeld? Op hoeveel plekken kan je dit model / of een soort gelijk model inkopen? En wat kost het dan?

 

Het voorbeeld is al aangehaald door Blous. Stel dat jij een auto goede auto kan inkopen voor 10K en die direct kan doorverkopen voor 40k. Is de inkoopprijs dan goed? In mijn ogen is die prima, want je verdient op die deal 30K.

 

Waarom is die inkoopprijs voor jou zo belangrijk in het begin?

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Deze hele discussie over de hoogte van de inkoopprijs van merkloze standaard kleding en het bedrukken daarvan is helemaal niet zo interessant.

 

Twee belangrijke zaken - misschien wel de belangrijkste - die de marge tussen inkoopprijs en verkoopprijs bepalen:

 

1. Wat is de toegevoegde creatieve waarde?

2. Hoe goed ben je in verkopen?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Streven naar een zo laag mogelijke inkoopprijs is niet per se zinvol, want daarmee gaat ook vaak ook de kwaliteit omlaag. Welke kwaliteit wil de klant? Hoeveel wil de klant daarvoor betalen? Hoeveel kun je tegen die prijs verkopen?

 

Natuurlijk kun je dan kijken naar inkoopprijzen en marge per stuk, maar zelfs dat is niet zo interessant. Als je maar twee cent marge per kledingstuk realiseert maar je verkoopt er een miljoen, dan is dat misschien ook goed Als je per kledingstuk 20 euro marge realiseert maar dat kost je gemiddeld 25 euro aan verkoopkosten, dan is dat in elk geval niet goed. Kortom, als je alle bedrijfskosten (inkoopkosten, verkoopkosten, enz.) meerekent, haal je dan een redelijk rendement op geïnvesteerd vermogen?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kapitaalkrachtig ben je om een eerste, tweede en derde collectie in te kopen? En hoeveel budget blijft dan nog over voor marketing en onvoorzien? Hebben je vrienden en bekenden de genoemde doelprijzen betaald?

 

Kloppen je rekensommen als je prijzen gaat vergelijken? Bij een Pakistaanse levering komen bijvoorbeeld nog meer kosten kijken, als je daarvoor zou kiezen.

 

Heb je een ondernemingsplan en marketingplan voor deze onderneming geschreven of zit het allemaal in je hoofd?

 

Maakt een sweater, shirt, cap combinatie een zinnig kledingpakket wat je als zodanig aan zou kunnen bieden?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Die vraag beantwoorden is lastiger dan hem stellen. Wanneer is een inkoopprijs te hoog?

 

Je moet 15 euro betalen om 60 euro te verdienen. Je verkoopprijs is 4x de inkoopprijs. Dat is een flinke marge. Dus qua cijfers is er niet zoveel verkeerd. Maar, is 15 euro om zo'n trui in te kopen niet te duur? Dat is de vraag en die kan je zelf het beste beantwoorde denk ik?

 

Met hoeveel leveranciers heb je contact gehad? Met hoeveel drukkers heb je contact gehad? Waarom kies je voor deze stof? Wat kost die stof gemiddeld? Op hoeveel plekken kan je dit model / of een soort gelijk model inkopen? En wat kost het dan?

 

Het voorbeeld is al aangehaald door Blous. Stel dat jij een auto goede auto kan inkopen voor 10K en die direct kan doorverkopen voor 40k. Is de inkoopprijs dan goed? In mijn ogen is die prima, want je verdient op die deal 30K.

 

Waarom is die inkoopprijs voor jou zo belangrijk in het begin?

 

Reden keuze sweater: voor mannen en vrouwen te dragen, is niet te los en niet te strak, niet te duur.

 

Ik weet ook niet of 15eu voor een sweater duur is vandaar de vraag, het is wel het goedkoopst wat ik nu kan doen. Heb al veel drukkerijen gecontacteerd maar dan zit je al gauw rond de 18+ euro.

 

Inkoopprijs is belangrijk omdat we niet een supergroot budget hebben, en niet teveel willen betalen als het niet nodig is.

Link naar reactie
  • 0

Deze hele discussie over de hoogte van de inkoopprijs van merkloze standaard kleding en het bedrukken daarvan is helemaal niet zo interessant.

 

Twee belangrijke zaken - misschien wel de belangrijkste - die de marge tussen inkoopprijs en verkoopprijs bepalen:

 

1. Wat is de toegevoegde creatieve waarde?

2. Hoe goed ben je in verkopen?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

1. Toegevoegde creatieve waarde is dat het een strak ontwerp is met een Romeins tintje eraan. We hebben ook ons eigen handgebaar (de M) als uniek iets, zo laten we bekende mensen de foto maken.

 

2. Verkopen gaat voor een groot deel om presentatie, herkenning en beleving, en dat doen we via Instagram.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kapitaalkrachtig ben je om een eerste, tweede en derde collectie in te kopen? En hoeveel budget blijft dan nog over voor marketing en onvoorzien? Hebben je vrienden en bekenden de genoemde doelprijzen betaald?

 

Kloppen je rekensommen als je prijzen gaat vergelijken? Bij een Pakistaanse levering komen bijvoorbeeld nog meer kosten kijken, als je daarvoor zou kiezen.

 

Heb je een ondernemingsplan en marketingplan voor deze onderneming geschreven of zit het allemaal in je hoofd?

 

Maakt een sweater, shirt, cap combinatie een zinnig kledingpakket wat je als zodanig aan zou kunnen bieden?

 

Groet,

 

Highio

 

 

Ik kijk zo erg naar de inkoopprijs (en opgenoemd) omdat we simpelweg niet goedkoper kunnen vinden. We weten ook niet of de kwaliteit hiervan goed is. De drukker stelt gewoon vaste drukkosten van 7,50 en we kunnen dan ook zelf onze kleding naar hem sturen.

 

Andere drukkerijen zit je meestal vast aan vaste instelkosten, extra betalen voor elk ontwerp, betalen voor de grootte.

 

En we hebben deels een plan geschreven, niet volledig omdat we vinden dat het niet echt nodig is.

Link naar reactie
  • 0

Hoe kapitaalkrachtig ben je om een eerste, tweede en derde collectie in te kopen? En hoeveel budget blijft dan nog over voor marketing en onvoorzien? Hebben je vrienden en bekenden de genoemde doelprijzen betaald?

 

Kloppen je rekensommen als je prijzen gaat vergelijken? Bij een Pakistaanse levering komen bijvoorbeeld nog meer kosten kijken, als je daarvoor zou kiezen.

 

Heb je een ondernemingsplan en marketingplan voor deze onderneming geschreven of zit het allemaal in je hoofd?

 

Maakt een sweater, shirt, cap combinatie een zinnig kledingpakket wat je als zodanig aan zou kunnen bieden?

 

Groet,

 

Highio

 

 

Ik kijk zo erg naar de inkoopprijs (en opgenoemd) omdat we simpelweg niet goedkoper kunnen vinden. We weten ook niet of de kwaliteit hiervan goed is. De drukker stelt gewoon vaste drukkosten van 7,50 en we kunnen dan ook zelf onze kleding naar hem sturen.

 

Andere drukkerijen zit je meestal vast aan vaste instelkosten, extra betalen voor elk ontwerp, betalen voor de grootte.

 

En we hebben deels een plan geschreven, niet volledig omdat we vinden dat het niet echt nodig is.

 

De M is de beginletter van onze merknaam.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een beginnend kleding bedrijf dus vastzitten aan een minimale inkoop van 100, dat zit er voor mij niet in.

 

Inkopen is onderhandelen ;) Wat voor aantallen heb je genoemd bij leveranciers die deze prijzen hebben opgegeven?

 

Misschien moet je gewoon wel een offerte voor 100 stuks (of meer) vragen. dan weet je direct of de eerst ontvangen prijzen goed of te hoog zijn.

 

En kwaliteit weet je pas als je het in handen hebt en een paar keer gedragen/gewassen hebt.

 

(is mijn eigen ervaring met kopen van [bedrijfs]kleding. ;))

 

Link naar reactie
  • 0

En wat bedoel je met het drukken ivm met de wetgeving in NL?

De meest gebruikte druktechniek in lagelonenlanden is zeefdruk met plastisol inkt. Om de rekbaarheid over een lange periode van dragen en wassen te kunnen overleven, bevatten die plastisol inkten een paar nare stofjes ... niet echt goed voor de gezondheid en het milieu.

 

zie o.a. Textile printing and the environment.

 

Al zelf overwogen om de kleding zelf te bedrukken? In kleine, sterk wisselende, aantallen kan dat zelfs goedkoper zijn dan al dat inpakken, verzenden en weer bedrukt terug ontvangen ... in ieder geval efficiënter.

 

Overigens zijn er meerdere druktechnieken - direct of indirect - mogelijk, elk met zijn voor-en nadelen. Al eens verdiept wat de (on)mogelijkheden zijn?

 

Met de vriendelijke groeten van nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

En wat bedoel je met het drukken ivm met de wetgeving in NL?

De meest gebruikte druktechniek in lagelonenlanden is zeefdruk met plastisol inkt. Om de rekbaarheid over een lange periode van dragen en wassen te kunnen overleven, bevatten die plastisol inkten een paar nare stofjes ... niet echt goed voor de gezondheid en het milieu.

 

zie o.a. Textile printing and the environment.

 

Al zelf overwogen om de kleding zelf te bedrukken? In kleine, sterk wisselende, aantallen kan dat zelfs goedkoper zijn dan al dat inpakken, verzenden en weer bedrukt terug ontvangen ... in ieder geval efficiënter.

 

Overigens zijn er meerdere druktechnieken - direct of indirect - mogelijk, elk met zijn voor-en nadelen. Al eens verdiept wat de (on)mogelijkheden zijn?

 

Met de vriendelijke groeten van nedzhibe

 

 

Hey, ik heb inderdaad al erbij nagedacht om zelf kleding te bedrukken. Maar zitten daar niet hoge (begin) kosten aan vast? Lijkt me sowieso tof om te doen!

 

Ik had het trouwens gezien in het AD, een jongen van 20 die dat deed voor z'n eigen merk (Rivero).

 

Link naar reactie
  • 0

Hey, ik heb inderdaad al erbij nagedacht om zelf kleding te bedrukken. Maar zitten daar niet hoge (begin) kosten aan vast? Lijkt me sowieso tof om te doen!

Het is wel een leuke leerschool: t-shirtjes laten bedrukken en verkopen aan mensen die bereid zijn wat extra te betalen voor de moeite.

 

Nike doet hetzelfde. Die verdient meer aan bedrukte niemandalletjes dan schoenen.

 

Maar probeer al doende wat te leren. Over de kwaliteit van stoffen bijvoorbeeld. De ene sweater is de andere niet. Over druktechnieken en transfers. Toen ik 14 was kon je al in het buurthuis t-shirts bedrukken met een zelfgetimmerd zeefdruk-apparaat. Vraag je ook eens of waarom Zeeman hetzelfde product voor een tientje kan verkopen.

 

Wat is het verschil? Die M die jij toevoegt? Is jouw branding echt zoveel waard?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.