• 0

Voertuig op belgisch kenteken laten zetten, maar in Nederlandse vestiging laten

Beste Forumleden,

 

Ik rijd op dit moment in een auto welke met de nodige subsidieregelingen (MIA/KIA/VAMIL) is aangeschaft binnen onze VOF.

 

Ik heb het afgelopen jaar een (deeltijd)opdracht uitgevoerd in België en de opdrachtgever wil graag dat ik dit uit ga breiden naar een volle week voor het komend jaar. De opdrachtgever heeft eerder als eis gesteld dat ik mij in België zou vestigen, wat ik ook heb gedaan.

 

Wanneer ik voltijds ga werken, moet ik ook mijn auto voorzien van een Belgisch kenteken. De auto blijft echter wel op de balans van mijn Nederlandse bedrijf staan.

 

Maar wat gebeurt er nu met mijn regelingen wanneer ik het voertuig over laat schrijven? Ik heb verschillende bronnen benaderd, van belastingtelefoon tot aan fiscalist en van mijn boekhouder tot aan een jurist.

Het meest zinnige antwoord wat ik tot nog toe heb gekregen was: "dat is een interessante!". Verder speculaties en desinformatie.

 

Is er iemand in dit forum die hier ervaring mee heeft?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik rijd op dit moment in een auto welke met de nodige subsidieregelingen (MIA/KIA/VAMIL) is aangeschaft binnen onze VOF.
Verwarrend verhaal ... de auto is aangeschaft binnen onze vof, maar daarna lees ik alleen maar ik, ik, ik.

 

Voordat er iemand een zinnig antwoord kan geven ... op welke naam staat de auto nu bij de RDW geregistreerd?

 

De opdrachtgever heeft eerder als eis gesteld dat ik mij in België zou vestigen, wat ik ook heb gedaan.
Is de vof naar België verhuist of alleen jij als firmant?

Bestaat de vof überhaupt nog wel?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reply en excuses voor de verwarring ;)

 

De VOF bestaat uit twee personen. We hebben een aantal klanten in Nederland en sinds een aantal maanden 1 in België.

De auto staat op naam van de VOF bij de RDW.

 

Ik ben als firmant naar België verhuisd, de VOF blijft gewoon in Nederland en blijft daar ook klanten bedienen, voornamelijk door mijn medefirmant (ik blijf wat incidentele ondersteuning doen).

 

Op dit moment rijd ik met een 6 maanden ontheffing met een nederlands kenteken, maar deze ontheffing kan niet worden verlengd. De auto moet dus OF op een Belgisch kenteken, of ik moet een andere auto aanschaffen hier in België.

 

De auto verkopen is niet echt een optie omdat er dan in elk geval een verrekening plaats gaat vinden.

Link naar reactie
  • 0
Op dit moment rijd ik met een 6 maanden ontheffing met een nederlands kenteken, maar deze ontheffing kan niet worden verlengd. De auto moet dus of op een Belgisch kenteken, of ik moet een andere auto aanschaffen hier in België.
Automobilisten mogen in België maar beperkt in een auto met een buitenlandse nummerplaat rijden. Volgens mijn (oude) informatie is dat 6 maanden met een eenmalige verlenging, maar misschien is dat verlengen inmiddels opgeheven.

 

De auto verkopen is niet echt een optie omdat er dan in elk geval een verrekening plaats gaat vinden.

Bij verkoop binnen vijf jaar zal er een desinvesteringsbijtelling moeten plaatsvinden, wat de winst van de onderneming in het jaar van de bijtelling verhoogd. Als dat financieel pijnlijk gaat worden, dan is een andere auto kopen misschien een goedkopere oplossing. Mochten de zaken daar in België goed lopen dan kan je ook overwegen om de vijfjaarstermijn uit te zitten om de auto daarna alsnog te uit de vof te halen. Overigens ... je compagnon (de medefirmant) zal de (gesubsidieerde) auto toch ook nodig hebben?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • -1

Ik woon al 13 jaar in België met een auto op Nederlands kenteken (auto van de zaak). Geen haan die ernaar kraait. Autobelasting is in België dan ook maar peanuts vergeleken met Nederland. In het stadje waar we wonen stikt het ook van de dure Luxemburgse auto's omdat daar de belasting nog veel lager is.

 

Regels bedenken kunnen ze prima in België, maar handhaven schiet er (in dit geval gelukkig) vaak bij in. Het fatsoensbegrip dat Nederlanders in de meeste gevallen jegens de overheid kennen (netjes belasting betalen, proactief aan de regels voldoen, vergunningen aanvragen voordat je iets gaat bouwen) ontbreekt grotendeels in de Belgische cultuur. Een Belg had die vrijstelling waarschijnlijk nooit aangevraagd en was gewoon blijven rijden met zijn buitenlandse kenteken. Omdat je je al aangemeld hebt is dat in jouw geval misschien niet zo verstandig maar ik denk dat je er nooit meer iets van hoort als je verder niks doet en de auto op Nederlands kenteken laat.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0
Geen haan die ernaar kraait ... Regels bedenken kunnen ze prima in België, maar handhaven schiet er (in dit geval gelukkig) vaak bij in. Het fatsoensbegrip dat Nederlanders in de meeste gevallen jegens de overheid kennen (netjes belasting betalen, proactief aan de regels voldoen, vergunningen aanvragen voordat je iets gaat bouwen) ontbreekt grotendeels in de Belgische cultuur.
Het blijft mij telkens weer verbazen wanneer op een openbaar forum personen worden aangezet tot het overtreden van wettelijke regels.

 

Als altijd ... Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard is het volkomen onjuist om hier advies te geven de (Belgische) wettelijke regels te overtreden. dat de controle minimaal is, wil natuurlijk niet zeggen dat je dan maar moet doen en laten wat je het beste uitkomt.

Zover mij bekend worden subsidies e.d. niet bepaald op basis van het kenteken, maar op basis van het bezit van een aktiva.Zolang de auto eigendom is van de VOF, zullen er geen gevolgen zijn. Wel blijft er bijtelling van het privé-gebruik bestaan, omdat de auto in Nederland wordt gebruikt. Hiervoor zijn voor buitenandse ingezetenen aparte regelingen.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Zover mij bekend worden subsidies e.d. niet bepaald op basis van het kenteken, maar op basis van het bezit van een aktiva. Zolang de auto eigendom is van de VOF, zullen er geen gevolgen zijn.
Voor de activa zal het inderdaad weinig gevolgen hebben, maar wij mogen er hierbij toch wel vanuit gaan dat TS de auto in België laat registreren enkel en alleen om de auto in België te gaan gebruiken. Als dat inderdaad het geval is, dan vervalt het recht op investeringsaftrek wegens gebruik in het buitenland.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het blijft mij telkens weer verbazen wanneer op een openbaar forum personen worden aangezet tot het overtreden van wettelijke regels.

Ik zet niemand aan tot het overtreden van de regels - TS vraagt om ervaringen en die heb ik gegeven uit eerste hand. Wat hij ermee doet is aan hem - ik neem aan dat het een volwassene is die zelf kan bepalen wat verstandig is of niet.

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

In de tijd dat ik nu in België werk is me inderdaad opgevallen dat men wat losser met de regels omgaat dan ik ben gewend. Verkeersregels in het bijzonder lijken meer suggesties te zijn in de trend van: het zou leuk zijn als je hier 50 gaat rijden, maar doe je ding.

 

Ik ben geen moraalridder, maar voel me wel te gast. Misschien is dat wel de voornaamste reden om het volgens de regels te doen.

 

Ik gebruik de auto overigens voornamelijk in België, nog geen 5 % van mijn kilometers gaan over de grens.

 

Wat Nedzhibe aangeeft is inmiddels ook bevestigd door de (Nederlandse) belastingdienst. Na een drietal volkomen verschillende antwoorden ben ik teruggebeld. De WIA/VAMIL subsidieregelingen zijn bedoeld om het Nederlandse milieu te ontzien. Omdat er voornamelijk Belgische kilometers worden verreden, is dat niet aannemelijk te maken (mijn opmerking dat de wind vooral uit het zuidwesten waait maakte weinig indruk ;) De WIA/VAMIL zou ik naar verhouding moeten verrekenen. De KIA echter niet omdat het voertuig op de balans van de Nederlandse VOF staat.

 

Ik moet eens even gaan rekenen wat de verstandigste (lees: goedkoopste) oplossing is.

 

Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken/reageren!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.