• 0

VOF oprichten met collega's

Hallo

 

Ik en mijn mede collega's willen graag naast onze baan ook een bedrijfje opstarten.

Wij kwamen uit op een VOF aangezien je dan geen personeel hoeft te nemen en ook geen jaarrekening moet opstellen wat ons ook weer scheelt in kosten.

 

Nu is mijn vraag of wij dan ook per persoon inventaris kunnen aanschaffen op de zaak?

Nieuwe laptop of telefoon?

Wij zijn met 3 man en hebben gewoon een full time baan hiernaast.

En wij zijn bang dat dit niet mogelijk. Aangezien wij niet full time met de nieuwe VOF bezig zijn, maar meer in de avond en weekenden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu is mijn vraag of wij dan ook per persoon inventaris kunnen aanschaffen op de zaak?

Nieuwe laptop of telefoon?

Je kunt kosten voor de onderneming (behoudens uitzonderingen) aftrekken, maar vergeet niet de btw correctie voor privegebruik. Begin eerst eens met het lezen van het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn vanuit juridisch perspectief meerdere mogelijkheden:

(1) De VOF opent een bankrekening, alle vennoten storten een bedrag en de VOF koopt daarvan de benodigde inventaris. Als het geen succes wordt en jullie houden er mee op, dan moeten de schulden van de VOF worden betaald waarna een eventueel resterend banksaldo en de inventaris kan worden verdeeld onder de vennoten (of de inventaris wordt verkocht en de opbrengst wordt verdeeld).

(2) De vennoten kopen zelf de inventaris die zij nodig hebben en brengen die inventaris in de VOF in. Als het geen succes wordt, dan moeten de schulden van de VOF worden betaald. Is dat gebeurd, dan heeft iedere vennoot recht op teruggave van zijn inbreng. (NB: hier zijn variaties mogelijk omdat de inbreng ook alleen economisch kan zijn of de vorm kan hebben van alleen een gebruiksrecht, maar het lijkt me dat je het in dit stadium niet te ingewikkeld moet maken.)

 

In alle gevallen is het verstandig om de onderlinge afspraken in een vennootschapsakte vast te leggen.

 

Veel succes met jullie onderneming!

Caroline Malmberg

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo

Hallo,

 

Ik en mijn mede collega's willen graag naast onze baan ook een bedrijfje opstarten.

Wij kwamen uit op een VOF aangezien je dan geen personeel hoeft te nemen en ook geen jaarrekening moet opstellen wat ons ook weer scheelt in kosten.

Ik weet niet wat je hier mee precies bedoelt.

Iedere ondernemer moet een administratie bijhouden.

De fiscale jaar winst wordt bepaald door regelmatig boekhouden met jaarlijkse afsluitingen.

Tot de jaarlijkse afsluitingen en bij de aangifte Inkomstenbelasting horen tenminste een Balans en een Winst- en Verliesrekening.

Het is wel zo verstandig ook een toelichting met specificaties op te nemen of bij de hand te hebben.

De Balans en de Winst- en verliesrekening horen te worden opgesteld volgens Goed Koopmansgebruik en moeten dus voldoen aan alle fiscale regels.

Verder heb je de Balans en de Winst- en Verliesrekening van de v.o.f. ook nodig om de Winstverdeling en de Kapitaalrekeningen van de vennoten te bepalen.

Balans voor ZZP'er

100 jr arresten Goed Koopmansgebruik

Art52 AWR

Nu is mijn vraag of wij dan ook per persoon inventaris kunnen aanschaffen op de zaak?

Nieuwe laptop of telefoon?

Wij zijn met 3 man en hebben gewoon een full time baan hiernaast.

En wij zijn bang dat dit niet mogelijk. Aangezien wij niet full time met de nieuwe VOF bezig zijn, maar meer in de avond en weekenden.

Iedere vennoot in een v.o.f. heeft fiscaal gezien als het ware zijn eigen onderneming.

Nu is het wel zo makkelijk als alles direct aansluit met de v.o.f. Balans en Winst- en verliesrekening.

Maar Buitenvennootschappelijke activa en (afschrijvings)kosten kunnen worden toegevoegd in de persoonlijke aangiften Inkomstenbelasting bij de Winst uit Onderneming.

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0
Jawel, dat kan gewoon, maar alles binnen het redelijke. Overdag ben je aan het werk voor je baas. 's avonds gebruik je de zakelijke laptop om aan het bedrijf te werken. Hier is niets mis mee.
Het hangt er vanaf wat voor werk dat is ... Bedenk wel dat je baas gaat sputteren als "zijn" werk overdag hetzelfde is als "jouw" werk 's avonds en in het weekend.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Het hangt er vanaf wat voor werk dat is ... Bedenk wel dat je baas gaat sputteren als "zijn" werk overdag hetzelfde is als "jouw" werk 's avonds en in het weekend.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Hallo,

 

Inderdaad wat voor activiteiten worden opgestart?

Is dat in concurrentie met de werkgever?

Is er geen concurrentiebeding in jullie arbeidsovereenkomst opgenomen die dit verbiedt?

Als de werkgever geen concurrentiebeding heeft opgenomen is het dan slim je werkgever via "marktplaats" te beconcurreren?

Daar wil je immers wel graag je loon van blijven ontvangen?

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Jawel, dat kan gewoon, maar alles binnen het redelijke. Overdag ben je aan het werk voor je baas. 's avonds gebruik je de zakelijke laptop om aan het bedrijf te werken. Hier is niets mis mee.
Het hangt er vanaf wat voor werk dat is ... Bedenk wel dat je baas gaat sputteren als "zijn" werk overdag hetzelfde is als "jouw" werk 's avonds en in het weekend.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Dat is niet waar. De vraag was: "Nu is mijn vraag of wij dan ook per persoon inventaris kunnen aanschaffen op de zaak?" Dat mag, ongeacht of zijn baas het er wel of niet mee eens is.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Jawel, dat kan gewoon, maar alles binnen het redelijke. Overdag ben je aan het werk voor je baas. 's avonds gebruik je de zakelijke laptop om aan het bedrijf te werken. Hier is niets mis mee.
Het hangt er vanaf wat voor werk dat is ... Bedenk wel dat je baas gaat sputteren als "zijn" werk overdag hetzelfde is als "jouw" werk 's avonds en in het weekend.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Dat is niet waar. De vraag was: "Nu is mijn vraag of wij dan ook per persoon inventaris kunnen aanschaffen op de zaak?" Dat mag, ongeacht of zijn baas het er wel of niet mee eens is.
Wat is waarheid?

 

Gezien de basale vraag is er bij TS en beoogde companen misschien sprake van enige onwetendheid en kan het zo zijn dat er veel belangrijkere zaken over het het hoofd worden gezien ... en dat kan achteraf wel eens heel vervelende consequenties hebben.

 

Een gewaarschuwd man telt voor twee ... vandaar de gratis toegevoegde informatie. 8)

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.