• 0

Financial lease wel of niet op balans

Beste leden,

 

Mijn vraag gaat over mijn financial lease auto die ik volgens mijn privé boekhouder beter niet op balans kan zetten. Mijn privé boekhouder die mijn IB altijd heeft gedaan heeft voor mijn auto en mijn situatie o.a. het inkomen meegerekend en hierbij deze conclusie getrokken.

 

Op internet heb ik al best veel gezocht of het nou verplicht is om de auto op balans te zetten omdat het een financial lease auto is, of dat ik het ook als privé kan gebruiken en alleen 19 cent per km aftrek voor de zakelijke ritten?

 

Gr.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op internet heb ik al best veel gezocht of het nou verplicht is om de auto op balans te zetten omdat het een financial lease auto is, of dat ik het ook als privé kan gebruiken en alleen 19 cent per km aftrek voor de zakelijke ritten?

Het is de etikettering van de auto - zakelijk of privé - die bepaald of de auto op de balans komt te staan en niet de financiering middels financial lease.

 

Wat betreft die etikettering ... Vaak is er sprake van een keuzemogelijkheid, in enkele gevallen niet.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Op internet heb ik al best veel gezocht of het nou verplicht is om de auto op balans te zetten omdat het een financial lease auto is, of dat ik het ook als privé kan gebruiken en alleen 19 cent per km aftrek voor de zakelijke ritten?

Als je de financial lease zakelijk aangaat en betaalt, hoort de auto op de balans. De auto is dan immers fiscaal eigendom van de onderneming. Je krijgt dan in privé eventueel bijtelling en in de btw aangifte is eventueel privé correctie nodig, afhankelijk van het privégebruik en het soort auto. Als je dat niet wilt, kun je de financial lease privé aangaan en betalen (of anderszins privé een auto kopen, leasen of huren). In dat laatste geval kun je dan 19ct per zakelijke kilometer opvoeren, want de auto fiscaal privé eigendom. De keuze is niet altijd mogelijk, zoals (de link van) Nedzhibe al aangeeft.

 

Hoewel je vraagt naar de balans, lijkt het hier te gaan om de effecten op je inkomstenbelasting. Dat heeft niet alleen met de balans te maken. Een zakelijke betaalde huurauto of zakelijke betaalde operational lease komen ook niet op je balans, maar hebben wel hetzelfde effect op je inkomstenbelasting (bijtelling) en btw aangifte (privé correctie).

 

Ter verdere aanvulling:

 

Operational leaseFinancial Lease
Juridisch eigendom leasemaatschappijJuridisch eigendom leasemaatschappij
Fiscaal eigendom leasemaatschappijFiscaal eigendom ondernemer
Economisch eigendom leasemaatschappijEconomisch eigendom ondernemer
Op balans leasemaatschappijOp balans ondernemer

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als je de financial lease zakelijk aangaat en betaalt, hoort de auto op de balans. De auto is dan immers fiscaal eigendom van de onderneming.

Niet als het een onzakelijke lening betreft.

 

"Een ondernemer die via zijn onderneming ter financiering van zijn privé-uitgaven een schuld aangaat zal deze schuld tot zijn privé-vermogen moeten rekenen."

 

"Verplicht privé-vermogen zijn vermogensbestanddelen die naar hun aard en of functie alleen tot het privé-vermogen kunnen behoren. Deze zijn vermogensbestanddelen die geen enkel verband met de onderneming hebben en dienstbaar zijn aan het persoonlijke belang van de ondernemer."

 

"Net zoals de activa behoren de schulden die naar hun aard en krachtens hun functie privé zijn ook tot het privé-vermogen."

 

Bron: Vermogensetikettering van onroerende zaken in de inkomstenbelasting.

 

referentie: Fiscale Encyclopedie de Vakstudie, onderdeel inkomstenbelasting 2001, artikelsgewijs commentaar op art. 3.8 Wet IB 2001, aantekening 8.1.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als je de financial lease zakelijk aangaat en betaalt, hoort de auto op de balans. De auto is dan immers fiscaal eigendom van de onderneming.

Niet als het een onzakelijke lening betreft.

 

"Een ondernemer die via zijn onderneming ter financiering van zijn privé-uitgaven een schuld aangaat zal deze schuld tot zijn privé-vermogen moeten rekenen."

 

"Verplicht privé-vermogen zijn vermogensbestanddelen die naar hun aard en of functie alleen tot het privé-vermogen kunnen behoren. Deze zijn vermogensbestanddelen die geen enkel verband met de onderneming hebben en dienstbaar zijn aan het persoonlijke belang van de ondernemer."

 

"Net zoals de activa behoren de schulden die naar hun aard en krachtens hun functie privé zijn ook tot het privé-vermogen."

 

Bron: Vermogensetikettering van onroerende zaken in de inkomstenbelasting.

 

referentie: Fiscale Encyclopedie de Vakstudie, onderdeel inkomstenbelasting 2001, artikelsgewijs commentaar op art. 3.8 Wet IB 2001, aantekening 8.1.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Hallo,

 

Kom op Cosara geen loopgraven discussie.

Ja inderdaad kijk je of het tot ondernemings- of privévermogen behoort.

En dan kijk je naar de financieringsvorm of het economisch risico en dus de economische eigendom bij de ondernemer ligt en het activum op de balans komt te staan.

 

Kunnen toch beter de beslissingen op een rijtje zetten dan te blijven hangen in een welles/nietes

discussie?

Daar is niemand mee geholpen.

 

Vriendelijke groet.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Kom op Cosara geen loopgraven discussie.

Twee nee/ja reacties zijn, zelfs met een flinke dosis fantasie, toch geen loopgravendiscussie te noemen.

Beetje overtrokken reactie uwerzijds.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bij financial lease dient het leaseobject te worden geactiveerd en dienen de jegens de lessor geldende financiële verplichtingen door te lessee te worden gepassiveerd. De initiële activering vind plaats tegen de reële waarde van het leaseobject op het moment van het aangaan van de leaseovereenkomst, tenzij de contante waarde van de minimale leasebetalingen lager is. in dat laatste geval dient de activering tegen de contante waarde van de minimale leasebetalingen plaats te vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.