• 0

Verloren Douane documenten en verklaringen

Ik importeer een veterinair produkt uit Azie en schakel hiervoor een Logistic bedrijf om het gehele process voor mij te regelen:

1.De zending wordt aangenomen gebracht naar het lokale kantoor Azie, door mijn leverancier en door het Logistic Bedrijf verstuurd naar Nederland

2. Op Schiphol wordt deze conform de normale processen verwerkt: inklaring, douane, enz.

 

Het probleem nu is dat, bij de laatste zending heeft het Logistic Bedrijf een Luchtvracht carrier (Qatar Air) ingeschakeld en deze heeft de originele Documenten verloren en ik moet nieuwe documenten en verklaringen regelen anders wordt mijn zending niet vrijgegeven door de Nederlandse autoriteiten!

Door dit probleem wordt mijn zending oinnodig lang in de quarantine vastgehouden totdat deze wordt vrijgegeven met de nodige additionele (zeer hoge) kosten!

Het Logistic bedrijf gaat deze kosten proberen (!) te claimen bij Qatar Air, MAAR ik moet eerst de volledige factuur betalen aan het Logistic Bedrijf!

 

Ik vind het niet eerlijk dat ik hierbij het (financiele) risico draag voor de fouten van een ander! Ik heb formeel geen relatie met Qatar Air, alleen een contract met het Logistic Bedrijf om mijn zending te regelen vanuit Azie naar Nederland.

 

Wat is uw advies? Wat moet ik doen om dit probleem te kunnen oplossen!

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.....!

 

[verandering: titel]

 

ICT Infrastructure Architect

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo te lezen het gezondheidscertificaat. B/L gebruik je voor zeevervoer. Hier betreft het luchtvervoer.

 

Het kwijt raken van dit soort papieren is altijd erg vervelend zeker bij luchtvracht maar dit kan helaas gebeuren. Ik heb geen idee van de hoogte van de kosten maar je ontkomt er vermoedelijk niet aan eerst te betalen en dan proberen je gelijk te halen. Anders resulteert het er in dat je de goederen niet geleverd krijgt tot je wel betaald.

 

Tip hierin is. Los het op neem voor nu je verlies en probeer aansluitend je gelijk te halen. Vooraf in discussie gaat vrijwel zeker resulteren in meer kosten. Dit is niet leuk maar wel de meest realistische oplossing. In hoeverre je gelijk gaat krijgen achteraf is ook nog maar de vraag. Niemand wil dit soort kosten straks voor zijn rekening nemen is mijn ervaring. Tenzij je commercieel wat in de melk hebt te brokkelen.....

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor uw reactie.

Voor de duidelijkheid: ik heb reeds met moeite nieuwe documenten/certificaten/verklaringen kunnen regelen en de zending is ook al reeds opgehaald.

Maar, ik vind het merkwaardig dat een Logistic Bedrijf zijn verantwoordelijkheid van zich afschuift op de klant. Ik heb niet om QATAR AIR gekozen, zij hebben deze beslissing gemaakt.....

ICT Infrastructure Architect

Link naar reactie
  • 0

Ok, maar dit begrijp ik niet...

Als ik een huis ga laten bouwen, em ik heb hiervoor een hoofdaannemer ingeschakeld: hij is eindverantwoordelijk voor alle opleveringen? Als een onderaannemer iets verknalt, ik spreek maar 1 partij aan, en dat is mijn hoofdaannemer en niet de sub-contractors...!

 

Ik vind het te makkelijk en kort door de bocht..!

ICT Infrastructure Architect

Link naar reactie
  • 0

Dit is een appel en peer vergelijk. In de expeditie wereld is de dagelijkse gang van zaken wat anders.

Tegen voorbeeld: Boek je een reis pakketreis bij het reisbureau en raakt de KLM tijdens je vlucht je koffer kwijt. Bij wie zal je dan uiteindelijke moeten gaan claimen?

 

Daarnaast vermoed ik dat zowel de expeditie voorwaarde als de airwaybill condities van toepassing zijn. Ik weet niet op welke manier de vervoersovereenkomst is afgesloten. Maar grote kans dat jij juridisch contractant van de luchtvaartmaatschappij bent geworden.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Tegen voorbeeld: Boek je een reis pakketreis bij het reisbureau en raakt de KLM tijdens je vlucht je koffer kwijt. Bij wie zal je dan uiteindelijke moeten gaan claimen?

 

Als het geen KLM was geweest, maar een lastig bereikbare verre oosten maatschappij zou ik geneigd zijn gewoon bij het reisbureau te claimen...

En dat mag ook volgens Consuwijzer

 

Hebt u een pakketreis geboekt?

 

Dan kunt u uw reisorganisatie aansprakelijk stellen. De reisorganisator is verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van uw reis. Daar hoort ook het vervoer van uw bagage bij.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik snap het. Ik probeer het proces te begrijpen en precies te weten wat de rol/verantwoordelijkheid van een expediteur is...

 

Als ik nu ´s ipv een expediteur te nemen, een DHL/FedEX als alternatief... Dus ik laat DHL/FedEX mijn zending versturen (ook per luchtvracht).

Is het proces dan hetzelfde...?

 

ICT Infrastructure Architect

Link naar reactie
  • 0

Tip in zijn algemeenheid is om dit soort documenten niet achter de airwaybill te stoppen maar apart met een documenten koerier. Dat kost iets meer maar voorkomt dit gedoe.

 

Maar je kunt natuurlijk ook van het idee zijn dat het zo ook moet kunnen dan zul je eens in de x tijd deze uitdaging houden.

 

succes,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik snap het. Ik probeer het proces te begrijpen en precies te weten wat de rol/verantwoordelijkheid van een expediteur is...

 

Als ik nu ´s ipv een expediteur te nemen, een DHL/FedEX als alternatief... Dus ik laat DHL/FedEX mijn zending versturen (ook per luchtvracht).

Is het proces dan hetzelfde...?

 

 

Hallo allemaal,

Ik zou graag nog een reactie op deze vraag.... 8)

Dus, ipv een expediteur wil ik graag "gewoon" een DGL/FedEX gebruiken; wat moet ik zelf dan nog regelen....?

 

Alvast bedankt voor jullie adviezen en tips.

 

ICT Infrastructure Architect

Link naar reactie
  • 0

Tip in zijn algemeenheid is om dit soort documenten niet achter de airwaybill te stoppen maar apart met een documenten koerier. Dat kost iets meer maar voorkomt dit gedoe.

 

Maar je kunt natuurlijk ook van het idee zijn dat het zo ook moet kunnen dan zul je eens in de x tijd deze uitdaging houden.

 

succes,

 

Roy

 

Roy, Bedankt voor deze waardevolle tip! Ik wist niet dat deze apart mogen worden verstuurd, had altijd begrepen dat deze samen met de zending mee moesten... 8)

 

ICT Infrastructure Architect

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gezien dat je de zending nu ook krijgt. Wel belangrijk om de juiste koeriersdienst te kiezen om de docs te laten versturen. Laat deze eventueel direct naar je expediteur gaan zodat hij de papieren op Schiphol op de juiste plek kan brengen. Daarmee bespaar je eventueel een dag. DHL/UPS zou ik niet doen. Als je daar iemand te pakken moet krijgen duurt het wellicht nog langer

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Tip in zijn algemeenheid is om dit soort documenten niet achter de airwaybill te stoppen maar apart met een documenten koerier. Dat kost iets meer maar voorkomt dit gedoe.

 

Maar je kunt natuurlijk ook van het idee zijn dat het zo ook moet kunnen dan zul je eens in de x tijd deze uitdaging houden.

 

succes,

 

Roy

 

Roy, Bedankt voor deze waardevolle tip! Ik wist niet dat deze apart mogen worden verstuurd, had altijd begrepen dat deze samen met de zending mee moesten... 8)

 

 

 

ICT Infrastructure Architect

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gezien dat je de zending nu ook krijgt. Wel belangrijk om de juiste koeriersdienst te kiezen om de docs te laten versturen. Laat deze eventueel direct naar je expediteur gaan zodat hij de papieren op Schiphol op de juiste plek kan brengen. Daarmee bespaar je eventueel een dag. DHL/UPS zou ik niet doen. Als je daar iemand te pakken moet krijgen duurt het wellicht nog langer

 

Ik wil de Expediteur helemaal overslaan.....

Wat ik graag wil weten is: Wat er precies gebeurt tussen het "Overhandigen" van mijn Pakket tot het "Inklaringsproces"....

Kan iemand mij dit vertellen?

 

Alvast bedankt.

ICT Infrastructure Architect

Link naar reactie
  • 0

Hi Hyperdrive2016,

 

Als je DHL of UPS het per luchtvracht laat versturen dan zal je bij een ander deel van het bedrijf terecht komen waarbij die zich eigenlijk ook als een expediteur gedragen. Dus daar veranderd eigenlijk niets door. Plus kom je in een mega grote organisatie terecht met waarin jouw vragen minder relevant zijn dan de massa die ze doen.

 

Wat wil je bereiken en waarom?

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi Hyperdrive2016,

 

Als je DHL of UPS het per luchtvracht laat versturen dan zal je bij een ander deel van het bedrijf terecht komen waarbij die zich eigenlijk ook als een expediteur gedragen. Dus daar veranderd eigenlijk niets door. Plus kom je in een mega grote organisatie terecht met waarin jouw vragen minder relevant zijn dan de massa die ze doen.

 

Wat wil je bereiken en waarom?

 

Groeten,

 

Roy

 

Voornaamste reden is dat ik met DHL 1 contract heb, zeg maar een hoofdaannemer welke verantwoordelijk is voor mijn zending tot aan de deur!

 

Ik heb begrepen uit de reactie op de forum, dat een Expediteur 3de partijen inschakelt waarmee ik een betrekking heb en bij problemen zelf in aktie moet komen en hiervoor een financiele risico loop.

 

Tot dusver is mijn ervaring met DHL/FedEX: 1 accountmanager die alles voor je regelt! Ik krijg 1 factuur met overzichtelijke posten.

ICT Infrastructure Architect

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hyperdrive...

 

Als je tevreden bent zou ik daar niets aan veranderen en dit met hun regelen. Maar al je andere bezwaren (zoals het financieel risico) verdwijnen daarmee niet. Ook hun zullen zonder de juiste documenten niet kunnen importeren. Ook dan krijg je extra kosten.

 

Succes,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hyperdrive...

 

Als je tevreden bent zou ik daar niets aan veranderen en dit met hun regelen. Maar al je andere bezwaren (zoals het financieel risico) verdwijnen daarmee niet. Ook hun zullen zonder de juiste documenten niet kunnen importeren. Ook dan krijg je extra kosten.

 

Succes,

 

Roy

 

Dag Blous,

Het gaat mij vooral om proces optimalisatie, maar ook uit nieuwsgierigheid.

Tot dusver, heeft niemand mij nog kunnen (of willen) vertellen wat er precies gebeurt vanaf het moment NA overdracht pakket.

 

ICT Infrastructure Architect

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hyperdrive

 

Dat komt omdat je vraag te vaag is. Wat bedoel je met "NA overdracht pakket"? In welke situatie?

 

Groeten,

 

Roy

 

Roy Bedankt voor uw reactie. Aangezien dit onderwerp niet meer relevant is voor deze forum, heb ik een andere thread geopend. Uw heeft volgens mij daar ook op gereageerd. Ik zal uw vragen daar proberen te beantwoorden.

ICT Infrastructure Architect

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.