• 0

Vis importeren vanuit de Caribbean

Omschrijving van je concept:

Beste lezers,

 

Dit is mijn eerste bericht hier op het forum en ik weet eigenlijk niet of dit het geschikte onderdeel is aangezien er overlappingen zijn in de vragen die ik heb.

Het idee waar ik mee rondloop (al jaren) is het importeren van een vis voor consumptie uit het Caribisch gebied, te beginnen Curacao, welke nog niet wordt verhandeld in Europa anders als siervis.

 

Deze vis heb ik zeer veel gevangen tijdens het duiken en ook ten tijde dat ik op Curacao woonde ook lokaal in gehandeld. De vis is giftig en zeer sierlijk en wordt langzamerhand een plaag in het Caribisch gebied en is alleen te vangen door duikers. Het gif zit alleen in de stekels en hij is perfect eetbaar en wordt in de Caribbean en Florida geserveerd in restaurants.

De vis is een bedreiging voor het rif omdat deze oorspronkelijk niet voorkomt in het gebied en dus niet of nauwelijks natuurlijke vijanden heeft. Eet voornamelijk jonge vis en zeer veel, plant zich snel voort.

 

Aangezien hij in Europa nog niet geserveerd wordt in restaurants loop ik met idee deze vis te importeren en aan te bieden aan de horeca, in eerste instantie de wat exclusievere restaurants.

 

Uitdaging ligt een goed netwerk aan afnemers op te zetten. Doe ik dit zelf, neem ik hiervoor een groothandel en maak gebruik van hun netwerk van afnemers?

 

Wat wordt de verkoopprijs vd vis, totale kosten om de vis in NL te krijgen met ?? marge. Hoe bepaald de exclusiviteit de waarde vd vis waar deze voor wordt verkocht aan de restaurants.

 

Wat is de marge van een restaurant op een product. Wordt mijn verkoopprijs niet te hoog zodat een restaurant de marge niet kan halen.

 

Ik ben nog lang niet zover om te beginnen, echter wil ik hier al wat vragen stellen en wie weet komen er waardevolle opmerking en/of vragen.

 

In elk geval alvast bedankt voor enige feedback.

 

Gr Alex

 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

- Import- export eisen uitgezocht zoals documentatie (EUR1, form A, vangst certificaat etc etc)

- offertes opgevraagd bij transporteurs, opslag en distributie bedrijven

- Contacten gelegd om een netwerk van duikers voor vangst op te zetten

- SWOT analyse in de maak

- Contact gehad met Kvk

- Douane benaderd

- Cites lijst doorzocht naar de vis, voor de zekerheid ook gemaild, nog geen terugkoppeling.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Een exclusieve vis op de markt brengen in Europa en daarbij de handel in de vis opzetten waardoor er meer op gejaagd wordt en dus de dreiging op het rif verminderd wordt.

 

Doel is een zelfstandig bedrijf opzetten en hier een inkomen uit te halen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

De vis is nog niet bekend als consumptie vis in Europa.

 

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Algemeen over het idee zelf.

 

Alles zelf doen of een groothandel inschakelen en gebruik maken van hun netwerk.

 

Informatie over hoe de restaurants benaderen, aquisitie doen etc.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je daarvoor best eens contact met De Jong Marinelife te Spijk kan opnemen. Een van de grotere Zeevissen importeur van europa.

Er is zeer veel kennis bij die gasten en vaak ook wel bereid iemand te helpen.

 

Ik heb veel zaken met ze gedaan toen ik een webshop in deze vissen had.

 

 

xscloud.nl , De expert op het gebied van ICT. Freelancer voor al uw Netwerk , voip, telecom en server projecten

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er vrij zeker van welke vis je bedoelt, ik denk dat doordat ze 'handmatig' gevangen moeten worden en ze vanwege hun giftigheid toch met extra veel zorg behandeld moeten worden je marge erg erg klein word.

 

Er is rond 2002 een campagne in de USA geweest om ze meer te gaan eten (i.v.m. de bestrijding ervan), alleen daar reageerde de Amerikaanse 'NVWA' niet heel erg enthousiast:

 

But another government agency, the Food and Drug Administration, now frowns on the “Eat deze-vis” campaign after tests of nearly 200 deze-vis show that more than a quarter exceed federal levels for a toxin that can cause ciguatera, a potentially dangerous fish food poisoning.

 

“We certainly don’t promote any campaign like that since we have found levels above our guidance,” said Alison Robertson, the FDA’s lead ciguatera researcher for the chemical hazards branch of the Gulf Coast Seafood laboratory. “It certainly wouldn’t be our recommendation at this time.”

 

Ik zou nog contact opnemen met de NVWA om te vragen wat hun visie hierop is, en mogelijk ook met een instantie zoals de Universiteit Wageningen.

 

En als extra onderzoeksmogelijkheid: waarom kan je ze niet gewoon kweken? Gezien de overpopulatie in de wereld is het geen moeilijk voortplantbare vis.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Ik ben er nog.

 

Er wordt op dit moment redelijk veel Lionfish gegeten en de vraag is in Miami, Golf van Mexico groter dan het aanbod op dit moment. Ik heb recentelijk contact gehad met een Amerikaan waarmee ik in contact stond toen ik op Curacao woonde. Zelf ving ik redelijk wat vis destijds en de afzet was altijd gegarandeerd en steeds meer restaurants kregen interesse tot aan de Sushibars aan toe.

 

Het kweken van de vis gaat juist aan het doel voorbij om hem te vangen en het rif te behoeden voor deze vis door het ongestoord kunnen voortplanten.

 

Het artikel wat je bedoeld is volgens mij met name gericht op de bovenwindse eilanden en Golf van Mexico. Als ik het goed heb wordt de Baracuda hierdoor in deze wateren ook niet eetbaar. In de Curacaose wateren komt dit niet of nauwelijks voor. Hier weet ik echter niet voldoende van op dit moment om het te onderbouwen. Puntje zoekwerk dus.

 

Door drukte op werk en studie kom ik er helaas niet erg aan toe op het moment.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

De Caribbean zijn groot en zoals ik aangaf, bovenwinds komt dit voor en de Virgin Islands en nog enkele riffen. Het wordt veroorzaakt door een algensoort welke bij de benedenwindse eilanden niet voorkomt. En dan nog, 300% van...? 3 gevallen of 300 gevallen, maakt ook verschil natuurlijk. (bron?)

 

Even snel Googlen leert dat er wel degelijk voor gewaarschuwd wordt, en dat het aantal gevallen in de

Caraïben de laatste 30 jaar met 300% is toegenomen.

 

Iets langer googlen: Onderzoek van het NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) blijkt dat het gif inderdaad voorkomt in de Lionfish net als in de baracuda, grouper, snapper etc. Alleen niet bij de ABC eilanden. Voorzichtigheid is altijd noodzakelijk uiteraard.

NOAA

Possible_Presence_of_Ciguatoxin_in_Red_Lionfish)

CDC.GOV

 

Daar komt bij kijken dat voor de vis wordt geëxporteerd steeksproefgewijs samples van moeten worden genomen en worden getest op toxins etc.

 

 

A nice summary actually is NOAA’s official response: : "Avoid consuming lionfish from locations known to be affected by ciguatera toxins. Check with local and state authorities if in doubt. Eat lionfish as you would with any other reef fish, with caution."

 

Areas of ciguatera risk in the eastern Caribbean are shown in the image created by NOAA. Luckily Curacao is not on the list.

 

 

Bedankt voor het meedenken.

 

Link naar reactie
  • 0

Iets langer googlen: Onderzoek van het NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) blijkt dat het gif inderdaad voorkomt in de Lionfish net als in de baracuda, grouper, snapper etc. Alleen niet bij de ABC eilanden.

Misschien toch wel bij de ABC-eilanden, want dit speelde vorig jaar op Curaçao:

 

Doodziek door vergiftigde vis: 'Wonder dat ik nog leef'

Link naar reactie
  • 0

Veel vis wordt geïmporteerd en niet lokaal gevangen (weet ik uit eigen ervaring). Vooral de grotere vissoorten zijn al door lokale visserij in mindere mate aanwezig. Op curacao gegeten wil niet zeggen dat het daar ook gevangen is natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb absoluut geen moeite om te gaan met de realiteit, mocht dat op een of andere manier zo over komen. Ik ga alleen niet direct iets aannemen als het geroepen wordt.

 

Er zijn verschillende onderzoeken en niet alleen even betrouwbaar.

 

Onderstaande tekst komt uit het artikel waar je naar verwijst.

In addition, we have also found CFP toxins in lionfish (Pterois volitans and Pterois miles) collected in waters surrounding the U.S. Virgin Islands. However, as of January 2013, there have been no reports of CFP illnesses associated with the consumption of lionfish.

 

Dat ontkracht het weer. maar wel interssant artikel, dank je.

 

M.a.w. voor het in een welles nietes competitie uitdraait. Er is nog voldoende uitzoekwerk te doen op dit vlak.

 

prettig weekend.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ontkracht het weer.

Voor lionfish rond de US Virgin Islands, ja.

 

Je wekt heel sterk de indruk dat je koste wat kost niet wilt accepteren dat er een risico in zit dat je niet met steekproeven kunt ondervangen. Waarmee ik dus niet zeg dat dat zo is, maar elke onderbouwde waarschuwing die gegeven wordt 'weerleg' je direct, en aangezien het om gezondheid gaat zeur ik daar dan even over door... ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.