• 0

Verkoop product: welke percentages/marges/commissie hanteren?

Hallo iedereen,

 

Ik sta binnenkort met mijn product op een beurs. Ik verwacht retailers, agentschappen, distributeurs, groothandelaars etc.. Ik twijfel over meerdere punten:

1. Het percentage die gegeven wordt aan agentschappen. Hoeveel commissie vangt een agentschap in percentage van de omzet?

2. Wat zijn de marges bij grote bestellingen? Bijvoorbeeld tussen 0-5000 euro .. hoeveel % korting wordt gegeven? Hoeveel 5001-10.000 euro etc.? Hier praten we over groothandelaars.

3. Aan wat voor prijzen worden gedacht aan distributeurs?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen en bij voorbaat dank!

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste LilC,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik twijfel over meerdere punten

Op alle drie punten hetzelfde antwoord: dat hangt er vanaf. Er is geen antwoord op te geven in zijn algemeenheid. Het hangt af van de prijs, de omzetsnelheid, logistiek en opslag, de verkoopkosten enzovoorts enzovoorts. Je zult daar voor jouw product in jouw markt zelf een antwoord op moeten vinden door de markt te leren kennen en te kijken wat een reële vergoeding is voor de te verwachten inspanning en kosten van deze partijen.

 

Als ik 1.000 van jouw producten in een uur door zou kunnen verkopen als agent en daar 500 euro kosten voor moet maken, dan zou ik bijvoorbeeld een marge van 600 euro willen (500 kosten + 100 euro uurloon), dus 60 cent per product. Reken het percentage dan maar uit afhankelijk van de prijs van het product. Het is dus een rekensom op basis van de vraag: hoe zorg jij dat die retailers, agentschappen, distributeurs, groothandelaars straks redelijke inkomsten kunnen ontlenen aan de wederverkoop van jouw product?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Wil daar nog aan toevoegen dat je prijs, naast de kosten en een redelijke marge voor de diverse partijen, ook afhankelijk kan/moet zijn van de markt zelf.

 

Als jij de eerste bent met een product, laten we navulinkt voor printers als voorbeeld nemen, dan kan je zelf een heel hoge marge nemen en de gangbare of zelfs lage marges voor de distributiepartners. Immers die zullen onder aan de streep voldoende overhouden bij een attractief product. Later kan je door grotere series de prijs laten zakken. Als er meer aanbieders komen zal je de prijs verder moeten aanpassen. Dit mechanisme wordt ook wel

genoemd.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 302 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.