• 0

inschrijving KvK maar nog niet bij belastingdienst aangemeld

Ik wil me aanmelden bij de KvK maar zal de komende 2 maanden vooral met voorbereidingen bezig zijn. Een KvK nummer is daarbij wel nuttig omdat sommige bedrijven alleen informatie verstrekken als er een KvK nummer is. Maar er zal nog geen omzet zijn. Het is meer een voorbereidingsperiode.

 

Ik las net op de website van KvK dat ik m'n nieuwe eenmanszaak kan inschrijven en in later stadium zelf de aanmelding bij de BD kan laten plaatsvinden. Is dat de manier om deze situatie te managen?

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is dat de manier om deze situatie te managen?

Nee, gewoon 1 x een nulaangifte BTW indienen over Q1 in april. Zo spannend is dat niet: letterlijk 3 minuten werk.

 

Maar er zal nog geen omzet zijn. Het is meer een voorbereidingsperiode.

Er zijn mogelijk al wél kosten verbonden aan deze voorbereidingen . De BTW daarvan kun je terugvorderen. Extra reden om gewoon ook direct je BTW nummer te hebben

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil me aanmelden bij de KvK maar zal de komende 2 maanden vooral met voorbereidingen bezig zijn. Een KvK nummer is daarbij wel nuttig omdat sommige bedrijven alleen informatie verstrekken als er een KvK nummer is. Maar er zal nog geen omzet zijn. Het is meer een voorbereidingsperiode.

Ook in de voorbereidingsperiode maak je kosten, waarvan de btw weer per kwartaal is terug te vorderen. Als je het mij vraagt, dan is inschrijven bij de Kamer van koophandel én aanmelden bij de Belastingdienst, de meest aangewezen weg om te bewandelen ... tenzij het allemaal niet zo serieus genomen moet worden, maar dan kan je de inschrijving in het handelsregister ook wel achterwege laten.

 

Wat betreft de informatievoorziening en de KvK ... mocht je heel toevallig informatie willen ontvangen van groothandelaren in de kledingbrance dan zal slechts een KvK-nummer je in de meeste gevallen ook niet veel verder helpen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor snelle reacties. Nee, zeker geen plannen op gebied van kledingbranche :-).

 

Kwestie is meer dat ik nog in WW zit en van UWV niet mag ''ondernemen''. Dan raak ik meteen uitkering kwijt. Ik mag alleen onderzoeken.

 

Als ik geen BTW nummer heb KAN ik dus niet ondernemen maar wel m'n onderzoek doen.

 

Ik geef toe dat het een beetje krom is maar zo zijn de regels.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik geef toe dat het een beetje krom is maar zo zijn de regels.

Nee, zo zijn de regels gelukkig niet ;)

 

Voorbereidende werkzaamheden, waaronder inschrijving KvK en aanvragen BTW nummer, bouwen site (zonder deze al live te zetten) , het aanvragen van vergunningen et cetera: dat mag allemaal in de onderzoeksperiode zonder dat dit gevolgen heeft voor WW uitkering en/of WW startersregeling.

 

Zie ook deze reactie van UWV Webcare op een eerdere vraag over voorbereidende werkzaamheden:

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Dat dacht ik ook maar op mijn vraag hierover stelt mijn adviseur werk:

 

"Slechts bij grote uitzondering staan we toe dat klanten zich reeds inschrijven bij de KVk (bijvoorbeeld als zij vergunningen moeten aanvragen)."

 

Ik interpreteer dat als een ''nee'' maar heb net om verheldering gevraagd.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik geef toe dat het een beetje krom is maar zo zijn de regels.

Nee, zo zijn de regels gelukkig niet ;)

 

Je hebt toch echt een te optimische blik Norbert.. Dat antwoord werd gegeven in een specifieke situatie omdat TS daar een KvK nummer moest hebben om zijn vergunning aan te vragen en dan hoeft dat na vooroverleg geen belemmering te zijn.

 

In het algemeen is het hebben van een KvK nummer OF een BTW nummer in eerste aanleg wel degelijk als bewijs gezien dat je onderneemt. Als je zonder instemming van het UWV inschrijft kan dat gevolgen hebben voor je uitkering.

 

Op alle voorlichtingen door het UWV word vertelt dat het inschrijven of aanvragen wordt gezien / kan worden gezien als een ondernemingsactiviteit.

 

Kortom voor zowel KvK als btw nummer geldt doe het niet zonder toestemming van je werkcoach.

Doe je het wel loop je het risico dat je uitkering wordt stopgezet en je veel moeite moet doen om aan te tonen dat je nog niet onderneemt en het UWV is nu niet de meest toegankelijke organisatie om die te overtuigen van een ander standpunt.

 

Daarnaast is die regel dat je een kvk nummer moet hebben bij leveranciers vaak boterzacht. Het is meer om het kaf van het koren te scheiden dat soms die vraag wordt gesteld in een gesprek of op de website wordt vermeld als eis. Als jij een leverancier belt met een serieus verhaal wordt je heus wel serieus genomen en zelfs als je gevraagd wordt naar een KvK en je legt uit dat je dat nog even niet kan vanwege een lopend ww voorbereidingstraject dan zal dat over het algemeen geen belemmering zijn.

Kortom je zult je misschien wat ondernemender op moeten stellen dan je op dat moment bent (of voelt) maar een verkoper overtuigen dat je plannen serieus zijn is toch een stuk eenvoudiger en een stuk minder riskant dan je maar alvast in te schrijven om die "lastige vraag" te omzeilen, met als mogelijk gevolg dat je toch problemen krijgt met je uitkering.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt voor je toelichting.

 

Ja, je advies is zeker te overwegen.

 

Maar dan komen we dus weer terug bij de originele vraag: als de BD je niet als ondernemer beschouwd omdat je nog geen BTW nummer hebt aangevraagd, dan kan het UWV moeilijk hard maken dat je aan het ondernemen bent.

 

Maar ja, ze komen niet echt open minded over..... :-)

Link naar reactie
  • 0

Maar dan komen we dus weer terug bij de originele vraag: als de BD je niet als ondernemer beschouwd omdat je nog geen BTW nummer hebt aangevraagd, dan kan het UWV moeilijk hard maken dat je aan het ondernemen bent.

Toch wel, want het UWV kan andere criteria hanteren voor de beoordeling van het ondernemerschap. De Belastingdienst meet zelf ook met drie maten (ondernemerschap als overige inkomsten, ondernemerschap voor inkomstenbelasting, ondernemerschap voor de btw) en de KvK heeft weer andere criteria. Vraag dus bij het UWV wat in jouw situatie en wel niet mag en hou je daaraan. Er zijn vanuit de WW verschillende manieren om te beginnen met ondernemen, als je het maar in overleg doet.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Maar dan komen we dus weer terug bij de originele vraag: als de BD je niet als ondernemer beschouwd omdat je nog geen BTW nummer hebt aangevraagd, dan kan het UWV moeilijk hard maken dat je aan het ondernemen bent.

 

Maar ja, ze komen niet echt open minded over..... :-)

 

die stelling is een onjuiste aanname van jou, het UWV kan dat prima hard maken

 

Er zijn drie ondernemersbegrippen.

 

- ondernemerschap op basis van de wet op het handelsregister

- ondernemerschap op basis van de wet op de omzetbelasting (BTW nummer)

- ondernemerschap op basis van de wet op de inkomstenbelasting.

 

Toekenning van een kvk nummer wijst dus op een vorm van ondernemerschap, en voor de WW is elke vorm van ondernemerschap verboden, tenzij al bestaand voor aanvang WW (met de nodige spelregels) of met specifieke toestemming van het UWV.

 

Het UWV heeft dus meerdere objectieve bronnen om te bepalen of je onderneemt of niet. En die kan zij dus ook toetsen. Daarom is het hebben van een KvK nummer een bedreiging van je uitkering.

Het is geen zekerheid, want als ze het niet controleren weten ze er niet van.

 

En ja geen enkele overheidsinstantie is open minded.. ze zijn slechts gericht op handhaven van de regels. Als jij geen gezeur wil moet je zorgen dat je je aan de regels houdt en pro-actief bent in het voorkomen van problemen en dan niet omdat elke brave burger zo moet zijn, maar gewoon om een hoop onnodig gezeik te voorkomen..

 

Dus jou werkcoach heeft gezegd dat ze alleen bij uitzondering toestaan dat klanten (lees uitkeringsgerechtigden) zich al inschrijven bij de kvk.

Als jij dus nu toch inschrijft en je werkcoach komt daar achter dan heb jij een probleem met je ww uitkering, dat geef ik je op een briefje..

 

je hoeft het antwoord niet als een harde nee te ervaren, maar als een nee, tenzij..

Kortom jij zult gemotiveerd aan moeten geven waarom inschrijven voor jou noodzakelijk is.

Norbert bakker heeft in dit draadje al gelinkt naar een voorbeeld waar dat het geval bleek. In dit geval was een vergunning van de AFM nodig om te mogen ondernemen, voor de aanvraag van de vergunning is een kvk nummer verplicht (omdat o.a. de vergunning daar aan gekoppeld wordt)

In dat geval wijkt de UWV regel AFM regel, maar dat gebeurd door toestemming van het UWV.

 

En als weggever alvast: jou argument dat je anders geen informatie krijgt is te dun.. Dat zal onvoldoende zwaarwegend zijn om jou toestemming te geven om alvast in te schrijven. Je zult met zwaarder geschut moeten komen om die uitzondering te krijgen..

 

Link naar reactie
  • 0

En ja geen enkele overheidsinstantie is open minded. ze zijn slechts gericht op handhaven van de regels.

Offtopic: daar ben ik het niet helemaal mee eens, gelukkig bestaat de overheid niet slechts uit uitvoeringsinstanties en handhavers. Innoveren en maatwerk leveren in gebieden waar wetten en regels gelden is vaak een complexe een uitdaging, maar het kan en gebeurt wel degelijk. Kijk bijvoorbeeld eens naar alle logo's onderaan dit forum.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt toch echt een te optimische blik Norbert.. Dat antwoord werd gegeven in een specifieke situatie omdat TS daar een KvK nummer moest hebben om zijn vergunning aan te vragen en dan hoeft dat na vooroverleg geen belemmering te zijn.

 

Déjà vu ;D

- het inschrijven bij de kvk gaat wel degelijk serieuze risico's opleveren voor je ww aanvraag, en gaat deze vrijwel zeker vertragen.

De WW aanvraag of de WW startersregeling, Roel?

 

de link waarnaar verwezen word had een zeer specifieke context waarbij inschrijving noodzakelijk was om een AFM-vergunning aan te kunnen vragen.

Maar de reactie van UWV Webcare daar is juist erg a-specifiek en algemeen, Roel:

Het feit dat je staat ingeschreven bij de KvK zegt niets over het verrichten van zelfstandige arbeid. Je kunt om die reden ook niet buitengesloten worden van de startersregeling op basis van je KvK-inschrijving. Dat kan alleen als je al zelfstandige activiteiten verricht.

 

De Wet en de brochures van UWV reppen nergens over noodzakelijke voorbereidende handelingen.

En mede naar aanleiding daarvan heeft UWV op HL en Hallo een aantal duidelijke uitspraken gedaan over wat (toegestane) voorbereidende werkzaamheden zijn.

Edit: maar ik zie dat ze ook tegenovergestelde reacties hebben gegeven :'(

 

Ik ben dus benieuwd naar de reactie van UWV Webcare

 

En de reactie van UWV Webcare:

 

 

In bovenstaande discussie ontstaat een verschil tussen de gevolgen van zelfstandige arbeid voor de WW (in het algemeen) en de WW-starterperiode. Ik zal proberen een en ander te verduidelijken. Voor beide geldt dat het inschrijven bij de KvK als zodanig geen zelfstandige arbeid is. Het heeft dus geen invloed.

 

 

Laat ik, voor de verandering en de goede vrede, genuanceerd concluderen:

Een werkcoach mag de startersregeling er niet op afwijzen, maar als je de eventuele discussie en weerstand wilt vermijden, moet je je pas inschrijven (bij KvK én Belastingdienst) als je toestemming hebt, behoudens situaties (zoals vergunningen) waar dat noodzakelijk is. Okay? ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.