• 0

Rekening-courantovereenkomst tussen DGA en BV en Art 1:88

Hoe zit dit nu precies?

 

Ik moet een Rekening-courantovereenkomst tussen DGA en BV tekenen, maar mijn echtenote moet meetekenen. Echter wil ze dit niet. Wat is hier van de consequentie?

 

* Is dit echt verplicht?

* Wat is het gevolg als ik wel geld opneem R/C opneem zonder dat er getekend is?

 

Voor de zekerheid, het gaat hier niet om geleend geld, maar geld wat afkomstig is uit dividend uitkering uit de holding.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, dat vroeg ik me ook al af. Er is dus een BV opgericht en de accountant heeft mij een "Rekening-courantovereenkomst tussen DGA en BV" doorgestuurd. Is dit dus helemaal niet verplicht en kan ik geld opnemen van mijn R/C zonder dat mijn echtenote heeft getekend. Ben ik dan wel hoofdelijk aansprakelijk?

 

Link naar reactie
  • 0

Er is dus een BV opgericht en de accountant heeft mij een "Rekening-courantovereenkomst tussen DGA en BV" doorgestuurd.

Ik ken de constructie van die BV niet en weet niet welke rol jouw echtgenote in die BV speelt. Zou je dit niet beter aan de accountant kunnen vragen die je dit heeft opgestuurd?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het is een normale Werk BV/Holding BV/DGA constructie. Waarbij ik dus gewoon loon krijg uit mijn eigen holding BV. Mijn echtenote speelt geen enkele rol in de hele constructie. De vraag heb ik uitstaan bij mijn accountant, maar ik wil ook graag advies via een andere weg.

Link naar reactie
  • 0

Het is een normale Werk BV/Holding BV/DGA constructie. Waarbij ik dus gewoon loon krijg uit mijn eigen holding BV. Mijn echtenote speelt geen enkele rol in de hele constructie. De vraag heb ik uitstaan bij mijn accountant, maar ik wil ook graag advies via een andere weg.

 

Dubbel wazig dan? ::)

Ten eerste lijkt geen sprake van een overeenkomst zoals genoemd in art 1:88, lid 1 sub c: het is immers een schuld van de Holding BV aan jou, niet andersom.

Ten tweede lijkt toestemming van de echtgenote niet nodig op grond van art 1:88, lid 5.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik moet een Rekening-courantovereenkomst tussen DGA en BV tekenen, maar mijn echtenote moet meetekenen. Echter wil ze dit niet. Wat is hier van de consequentie?

 

Als jouw vrouw niet tekent dan is er geen overeenkomst. Met een RC overeenkomst leg je vast hoe jouw BV tijdelijk geld voorschiet voor privé. Dit is een kleine tijdelijke schuld. Omdat je - waarschijnlijk - getrouwd bent moet jouw vrouw meetekenen voor de 'schuld'.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik moet een Rekening-courantovereenkomst tussen DGA en BV tekenen, maar mijn echtenote moet meetekenen. Echter wil ze dit niet. Wat is hier van de consequentie?

 

Als jouw vrouw niet tekent dan is er geen overeenkomst. Met een RC overeenkomst leg je vast hoe jouw BV tijdelijk geld voorschiet voor privé. Dit is een kleine tijdelijke schuld. Omdat je - waarschijnlijk - getrouwd bent moet jouw vrouw meetekenen voor de 'schuld'.

 

Er is wel een overeenkomst, maar de vrouw kan die overeenkomst vernietigen.

Link naar reactie
  • 0

Voor het aangaan van een lening/schuld sec is er geen toestemming van de echtgenote vereist.

 

Dat is te simpel en ligt aan hoe deze mensen getrouwd zijn. Ik ga er stiekem toch wel vanuit dat het juist is uitgezocht. Andere vraag trouwens: waarom wil deze echtgenote niet tekenen?

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor het aangaan van slechts een lening is geen toestemming vereist.

 

Voor slechts een eigen lening inderdaad niet. Het is alleen te simpel om te roepen dat het bij het aangaan van een schuld in het algemeen niet hoeft.

 

Ook in deze situatie is het te simpel om te roepen. Wellicht wordt het inkomen van de vrouw wel meegenomen in de berekening of er terugbetaald kan worden. Als privépersoon kan je niet oneindig en ongecontroleerd lenen bij de eigen BV.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor het aangaan van slechts een lening is geen toestemming vereist.

 

Voor slechts een eigen lening inderdaad niet. Het is alleen te simpel om te roepen dat het bij het aangaan van een schuld in het algemeen niet hoeft.

 

Ook in deze situatie is het te simpel om te roepen. Wellicht wordt het inkomen van de vrouw wel meegenomen in de berekening of er terugbetaald kan worden. Als privépersoon kan je niet oneindig en ongecontroleerd lenen bij de eigen BV.

Bij het aangaan van een schuld in het hoeft er in beginsel geen toestemming gevraagd te worden, zo simpel is het (wel).

 

Dat een eventueel inkomen van een partner wordt meegerekend, heeft niets te maken met het toestemmingsvereiste. De echtgenote kan de overeenkomst dan ook niet op die grond vernietigen.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.