Jump to content
questionasker
Verberg

Gigantisch goed idee voor Promotie. I-Depot

vraag

Ik heb een heel goed idee voor promotie/service dat ik wil verlenen, maar ik ben bang dat als alles klaar is andere concurrenten mijn idee gaan kopieren en na boosten.

 

Helpt I-depot mij hier mee, en hoe kan ik voorkomen dan mensen mij gaan na apen. Ik heb nog nooit zoon promotie/service idee bij mijn concurrenten gezien en ik kan er eigenlijk al vanuit gaan dat er belletjes gaan rinkelen als de promotie de deur uit is.

 

Mijn onderneming is niet groot maar ik zou echt heel kwaad worden als een grotere concurrent met mijn idee er vandoor gaat en lekker omzet daar mee gaat krijgen.

Link to post
Share on other sites

19 answers to this question

Recommended Posts

  • 1
  • Rate this answer

Mijn onderneming is niet groot maar ik zou echt heel kwaad worden als een grotere concurrent met mijn idee er vandoor gaat en lekker omzet daar mee gaat krijgen.

Welkom in de echte wereld. Overigens zit succes zelden in een briljant idee, maar bijna altijd in een goede (danwel perfecte) uitvoering daarvan. Ga dus niet krampachtig op een zoldertje je idee geheim zitten houden, maar ga de wijde wereld in en ga ondernemen!

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben best bang ja, stel je voor als iemand echt mijn idee steelt kan ik dan ook geen rechtzaak starten of is het echt toegestaan om elkaars na te apen met ideeën ?.

Ja het is echt toegestaan om elkaars ideeën na te apen. Een idee is niet patenteerbaar.

 

Maar eerlijk gezegd: een idee waar je bang voor bent dat het nageaapt wordt, is meestal geen goed idee.


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is hierboven al gezegd: Een goed idee betekent niets. Het gaat om de uitvoering. Daarnaast lopen andere mensen ook met het idee rond, dus begin!


Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een I-depot zal je niet helpen. Het bewijst alleen dat jij op een bepaald moment een bepaald idee had. Maar je krijgt daar NIET exclusieve rechten op dat idee door.

 

Een I-depot geeft je dus GEEN bescherming, ook niet een klein beetje.

 

Ideeen zijn niet te beschermen. De uitwerking ervan soms wel (octrooi/patent of modelregistratie) maar vaak ook niet, als het om een business-idee gaat.

 


Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een I-depot geeft je dus GEEN bescherming, ook niet een klein beetje.

 

Yep, maar het wordt nog steeds verkocht als een soort Ei van Columbus

(Wat, by the way, destijds ook al niet te beschermen viel: iedereen kan en mag een ei rechtop laten staan) .

 

Arnoud Engelfriet schreef er al eens een spraakmakende column over:

Nee, vastleggen van je idee in een i-depot gaat je écht niet helpen

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

even heel actueel:

http://www.sgxl.nl/jongen-van-14-slaat-bod-van-30-miljoen-op-zijn-uitvinding-af

Jongen (14) vindt een ehbo-vending machine uit.Ook niet meer dan een idee. Naast de frisdrankautomaat staat een automaat waar je pleisters, verband etc kunt halen.

Dit idee lijkt me ook redelijk te kopiëren, of bijv in te passen in de bestaande automaten. Toch werd er dus nu 30 mln op geboden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@realist, ik zie toch echt een apparaat

Ja, maar dat apparaat heeft hij niet uitgevonden: daar is niets nieuws en patenteerbaars aan.

 

Het enige dat de jongen had was het idee om een EHBO setje in een vending machine te stoppen.

Eerlijkheidshalve: ook dáár is niets nieuws aan. Ben ik minstens 15 jaar geleden al in Duitste benzinepompen tegengekomen, samen met scheersets en tandverzorgingsets

 

Bijzonder dus dat iemand daar 30 miljoen voor wilde bieden. Ben overigens erg benieuwd wie dat was want ik heb zelf een paar werkelijk g-e-n-i-a-l-e- ideeën voor een vendingmachine 2.0 . Ik mag nog niets verklappen, behalve dat het iets met baardgroei en je gebit te maken heeft ;)

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Maar eerlijk gezegd: een idee waar je bang voor bent dat het nageaapt wordt, is meestal geen goed idee.

Niet mee eens.

 

Soms is een goed idee zo simpel dat het verbazend is dat niemand het al uitgevoerd heeft. En blijkt daar alsnog een goede reden voor.

 

Maar de angst voor na-apers is heel reëel.

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik vermoed dat TS iets over ideeën of i-DEPOT op de site van Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom gelezen heeft. De toepassingsmogelijkheden en werkzaamheid van een registratie staat daar op zich duidelijk toegelicht naast informatie over merken en modellen.

 

Volgend jaar een verzekeringenautomaat met aanraakscherm bij HEMA naast de rookworstenkorf? ;D

 

Als je er zeker van bent dat je de eerste bent met een idee in een zekere branche, kan zo'n i-DEPOT als 'time stamp' natuurlijk best van waarde zijn. Je zou kunnen communiceren dat je innovatief bent, kunt innovatieprijzen zien te winnen e.d. met als einddoel free publicity en eventueel samenwerkingen. Bij een volgend idee heb je dan in ieder geval meer ervaring en hopelijk meer slagkracht! En je doet hiermee aan personal branding.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik vermoed dat TS iets over ideeën of i-DEPOT op de site van Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom gelezen heeft. De toepassingsmogelijkheden en werkzaamheid van een registratie staat daar op zich duidelijk toegelicht naast informatie over merken en modellen.

 

Volgend jaar een verzekeringenautomaat met aanraakscherm bij HEMA naast de rookworstenkorf? ;D

 

Als je er zeker van bent dat je de eerste bent met een idee in een zekere branche, kan zo'n i-DEPOT als 'time stamp' natuurlijk best van waarde zijn. Je zou kunnen communiceren dat je innovatief bent, kunt innovatieprijzen zien te winnen e.d. met als einddoel free publicity en eventueel samenwerkingen. Bij een volgend idee heb je dan in ieder geval meer ervaring en hopelijk meer slagkracht! En je doet hiermee aan personal branding.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Volgend jaar een verzekeringenautomaat met aanraakscherm bij HEMA naast de rookworstenkorf?

Men neme: 1 tablet, 1 zero administration kit en 1 browser met 1 site. Ik ga dit pitchen bij Hema, moet toch minstens 30 miljoen waard zijn ;D

 

Niet mee eens.Soms is een goed idee zo simpel dat het verbazend is dat niemand het al uitgevoerd heeft. En blijkt daar alsnog een goede reden voor.

Maar de angst voor na-apers is heel reëel.

 

Ik had het anders/beter moeten verwoorden: een ondernemer die zo bang is voor na-apers dat hij/zijn idee daardoor niet durft uit te voeren of te presenteren, is meestal geen goede ondernemer.

 

Zoals Stephen Key schrijft:

Don’t let fear control your actions. Take responsibility. We’re entrepreneurs, after all. Risk is inherent.

 

(Citaat van "Don't Let the Fear of Your Idea Being Stolen Hold You Back")

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Volgend jaar een verzekeringenautomaat met aanraakscherm bij HEMA naast de rookworstenkorf?

Men neme: 1 tablet, 1 zero administration kit en 1 browser met 1 site. Ik ga dit pitchen bij Hema, moet toch minstens 30 miljoen waard zijn ;D

 

Niet mee eens.Soms is een goed idee zo simpel dat het verbazend is dat niemand het al uitgevoerd heeft. En blijkt daar alsnog een goede reden voor.

Maar de angst voor na-apers is heel reëel.

 

Ik had het anders/beter moeten verwoorden: een ondernemer die zo bang is voor na-apers dat hij/zijn idee daardoor niet durft uit te voeren of te presenteren, is meestal geen goede ondernemer.

 

Zoals Stephen Key schrijft:

Don’t let fear control your actions. Take responsibility. We’re entrepreneurs, after all. Risk is inherent.

 

(Citaat van "Don't Let the Fear of Your Idea Being Stolen Hold You Back")

 


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Norbert gooit ons zomaar een voorbeeld in de schoot: natuurlijk volgt dan ook snel een zekere horrorclown die verzekertbijhema.nl registreert...

 

Daar kun je dan voor betalen, tegen procederen of dit zo laten als onderneming. Allemaal bijverschijnselen.

 

Blokker zou natuurlijk eenzelfde concept kunnen beginnen en daarbij kortingsblokken bouwen. Action is natuurlijk goedkoper en wordt dan de grootste in kleine lettertjes met verzekeringen tegen actieprijzen... ;D

 

Kwa aantallen filialen zijn de drie behoorlijk concurrerend, maar voor het aanbieden van verzekeringen moeten ze alle drie denk ik toch echt partneren met bestaande verzekeringspartijen met kennis en middelen.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Norbert gooit ons zomaar een voorbeeld in de schoot: natuurlijk volgt dan ook snel een zekere horrorclown die verzekertbijhema.nl registreert...

 

Daar kun je dan voor betalen, tegen procederen of dit zo laten als onderneming. Allemaal bijverschijnselen.

 

Blokker zou natuurlijk eenzelfde concept kunnen beginnen en daarbij kortingsblokken bouwen. Action is natuurlijk goedkoper en wordt dan de grootste in kleine lettertjes met verzekeringen tegen actieprijzen... ;D

 

Kwa aantallen filialen zijn de drie behoorlijk concurrerend, maar voor het aanbieden van verzekeringen moeten ze alle drie denk ik toch echt partneren met bestaande verzekeringspartijen met kennis en middelen.

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

 

Ik had het anders/beter moeten verwoorden: een ondernemer die zo bang is voor na-apers dat hij/zijn idee daardoor niet durft uit te voeren of te presenteren, is meestal geen goede ondernemer.

Al het idee zo goed is, maar ook gemakkelijk na te apen, dan moet je snel zijn. En groter aanpakken.

Zorg dat je, op het moment dat je met je idee naar buiten komt, alles al kant-en-klaar verkoopbaar en toepasbaar hebt. De na-apers zullen toch altijd enige tijd nodig hebben.

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

 

Ik had het anders/beter moeten verwoorden: een ondernemer die zo bang is voor na-apers dat hij/zijn idee daardoor niet durft uit te voeren of te presenteren, is meestal geen goede ondernemer.

Al het idee zo goed is, maar ook gemakkelijk na te apen, dan moet je snel zijn. En groter aanpakken.

Zorg dat je, op het moment dat je met je idee naar buiten komt, alles al kant-en-klaar verkoopbaar en toepasbaar hebt. De na-apers zullen toch altijd enige tijd nodig hebben.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 119 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept