• 0

DGA salaris BV bij weinig tot geen omzet

Situatie:

Momenteel ben ik al geruim 9 jaar parttime ondernemer, dit heb ik altijd gedaan naast een dienstverband. Dit doe ik vanuit een eenmanszaak (ongeveer 10 uur gemiddeld per week), waarbij het ene jaar nauwelijks winst werd gemaakt en het andere jaar wel leuke winsten werden gemaakt. Mijn activiteiten zijn dat ik een internet ondernemer ben en diverse projecten opstart die soms wel en soms niet werken. Sinds een jaar ben ik niet meer werkzaam in loondienst (gezondheidsredenen), maar ben momenteel wel weer aan het zoeken naar een dienstverband.

 

Afgelopen jaar was een jaar waar ik een leuke winst heb gemaakt met mijn eenmanszaak, maar de activiteiten zorgen er ook voor dat ik meer scheiding wil tussen prive / zakelijk vermogen. Afgelopen maanden (november / december) is er eigenlijk niks verdiend en daardoor zijn de inkomsten gewoon heel wisselen of soms gewoon nihil. Projecten gaan en komen.

 

Ik weet dat een BV financieel minder interessant is en dat accepteer ik ook helemaal, het gaat mij echt om de afscheiding van prive vermogen.

 

Waar ik me enorm druk over maak als ik de BV ga oprichten is hoe ik het DGA salaris moet vaststellen.

 

Stel dat ik het ene jaar maar 3000 euro winst maak en het jaar erop 50000 euro winst maak en het jaar later weer bijna nihil. Hoe moet ik de DGA kunnen betalen op dat moment?

 

Is het mogelijk om DGA alleen te betalen wanneer je winst hebt en wanneer je geen winst verwacht te hebben dat je dan om een verlaging vraagt?

 

Geld wat er niet is kan ik niet betalen, maar wordt er dan verwacht dit uit prive te gaan betalen?

 

De eenmanszaak zou worden gestaakt uiteindelijk en de BV zal hier een fictief bedrag voor betalen van bijv. 1000 euro, aangezien er verder geen verdere dingen in zitten. Het zijn een paar facebook pagina's en wat websites (die momenteel geen inkomsten meer genereren).

 

Tevens ben ik momenteel ook nog op zoek naar een baan en zal ik uiteindelijk gewoon parttime blijven ondernemen, maar dit kan de ene week 0 uur zijn en de andere week 20 a 30 uur.

 

Hoe om te gaan met DGA en voornamelijk wat als het geld er gewoon niet is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je antwoord. Dat had ik inderdaad al vernomen.

 

De inkomsten die wisselen gewoon heel erg en ik kan er geen prognose van doen. Soms werkt het wat ik uitvoer en genereert het iets soms niet. Wil graag weten wat voor invloed het heeft als ik iets bevoorbeeld niet haal. Gaat de BV dan meteen failliet en ben ik daarvoor persoonlijk aansprakelijk.

 

Of doe ik telkens een verlaging aanvragen wanneer ik zie dat ik geen winst heb dat jaar of een hogere winst heb dat jaar?

Link naar reactie
  • 0

Probeer je eens wat meer te verdiepen in het waarom van het DGA salaris. De fiscus wil voorkomen dat er alleen maar dividend wordt uitgekeerd en geen salaris. Dividend wordt namelijk minder belast.

 

Geld dat er niet is kan ook niet worden uitgekeerd aan salaris, dat snapt de fiscus ook. Zet je prognose op 0 omdat je aan het experimenteren bent. Dat is voldoende.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het helemaal waarom er een DGA salaris is.

 

Maar heb ook berichten gelezen op dit forum dat men niet kijkt naar de inkomsten maar naar de werkzaamheden.

 

Werkzaamheden zijn nog geen geld. Wil gewoon vooraf weten dat ik niet in de problemen kom als ik

 

2016 50000 winst (eenmanszaak)

2017 0 winst vanuit BV

2018 15000 winst vanuit BV

2019 0 winst vanuit BV

2020 100000 winst vanuit BV

2021 10000 winst vanuit BV

 

Ga ik gewoon elke keer dat ik denk dat ik geen winst of meer winst ga maken een brief sturen naar de belastingdienst? Doe je dat per maand of per jaar?

 

Weet niet of je loon kan uitkeren per maan zetten op 0 als de winst ook niks is, alle winst komt bijvoorbeeld binnen in november / december dat dan alsnog een verhoging aanvraagt voor DGA en loon gaat uitkeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De fiscus wil voorkomen dat er alleen maar dividend wordt uitgekeerd en geen salaris. Dividend wordt namelijk minder belast.

 

Bij uitdividenden betaal je ook effectief 40% (20% VBP + 25% in box 2).

Dat "minder belast" valt dus wel mee...

 

Denk eerder dat het is om te voorkomen dat er teveel opgepot wordt, en helemaal niets uitgekeerd.

Link naar reactie
  • 0

Bij uitdividenden betaal je ook effectief 40% (20% VBP + 25% in box 2).

Dat "minder belast" valt dus wel mee...

 

Denk eerder dat het is om te voorkomen dat er teveel opgepot wordt, en helemaal niets uitgekeerd.

 

Bij 44k maakt het inderdaad niet zoveel uit. Maar die 44K is wel de ondergrens.

 

De fiscus maakt gebruik van een 'normsalaris'. Als jouw bedrijf 800K omzet per jaar, wat zou een directeur dan krijgen voor een salaris? De fiscus gaat dan niet akkoord met een normsalaris van 44K.

 

Dan wordt er gekeken naar wat verdient een ander bij soortgelijke werkzaamheden. Als het salaris gemiddeld 100K is. Dan wordt jouw normsalaris gesteld op ongeveer 75K. Waarmee je automatisch in een hogere belastingschijf komt en 52% betaalt in plaats van 40%.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar heb ook berichten gelezen op dit forum dat men niet kijkt naar de inkomsten maar naar de werkzaamheden.

 

Het gaat niet om de werkzaamheden, maar of de financiële positie het toelaat om salaris te betalen.

 

2016 50000 winst (eenmanszaak)

2017 0 winst vanuit BV

2018 15000 winst vanuit BV

2019 0 winst vanuit BV

2020 100000 winst vanuit BV

2021 10000 winst vanuit BV

 

Zijn deze cijfers echt reëel? Het ene jaar geen winst en het volgende jaar een ton?

 

Ga ik gewoon elke keer dat ik denk dat ik geen winst of meer winst ga maken een brief sturen naar de belastingdienst? Doe je dat per maand of per jaar?

 

Weet niet of je loon kan uitkeren per maan zetten op 0 als de winst ook niks is, alle winst komt bijvoorbeeld binnen in november / december dat dan alsnog een verhoging aanvraagt voor DGA en loon gaat uitkeren.

 

Stuur de belastingdienst een brief met de vraag het DGA salaris op nihil te zetten en ga lekker ondernemen. Merk je dat je voldoende winst maakt bel dan een boekhouder op om te kijken of er naar het DGA salaris gekeken moet worden.

 

Nogmaals: de regeling is om belastingfraude tegen te gaan. Niet om startende ondernemers te pesten.

 

 

 

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik snap het helemaal waarom er een DGA salaris is.

 

Maar heb ook berichten gelezen op dit forum dat men niet kijkt naar de inkomsten maar naar de werkzaamheden.

 

Werkzaamheden zijn nog geen geld. Wil gewoon vooraf weten dat ik niet in de problemen kom als ik

 

2016 50000 winst (eenmanszaak)

2017 0 winst vanuit BV

2018 15000 winst vanuit BV

2019 0 winst vanuit BV

2020 100000 winst vanuit BV

2021 10000 winst vanuit BV

 

Ga ik gewoon elke keer dat ik denk dat ik geen winst of meer winst ga maken een brief sturen naar de belastingdienst? Doe je dat per maand of per jaar?

 

Weet niet of je loon kan uitkeren per maand zetten op 0 als de winst ook niks is, alle winst komt bijvoorbeeld binnen in november / december dat dan alsnog een verhoging aanvraagt voor DGA en loon gaat uitkeren.

 

Hallo,

 

Vraag is of de BV voor jou fiscaal de geschikte rechtsvorm is bij een gemiddelde winst van € 30.000.

Trouwens is de "winst BV" inderdaad voor aftrek van het loon ?

Aanpassingen zijn mogelijk maar is ook weer afhankelijk van voorwaarden.

Bijvoorbeeld relatie hoeveelheid werkzaamheden en omzet BV.

Voor meer informatie zie link;

Gebruikelijk loon aanpassen

 

Afstemmen met fiscus is niet verplicht maar wel verstandig als je de grenzen van wat mogelijk is opzoekt.

Voorkomt nare verrassingen achteraf.

 

Wat betreft afscheiden van privé vermogen.

Met internetonderneming loop je geen grote risico's om grote schulden op te bouwen in de onderneming.

Je hoeft geen grote investeringen te doen en hebt geen grote voorraden nodig neem ik aan.

Als je geen loon uit de BV krijgt kun je ook je privé uitgaven niet betalen.

Door huwelijkse voorwaarden met jaarlijkse verdeling kan je 50% van het vermogen bij echtgeno(o)t(e)

onderbrengen.

 

Vriendelijke groet

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0
Ik weet dat een BV financieel minder interessant is en dat accepteer ik ook helemaal, het gaat mij echt om de afscheiding van prive vermogen.

 

In aanvulling op de reactie van Easy Does it: welke concrete risico's denk jij te vermijden met een BV (en dan bedoel ik oorzaken, niet de gevolgen voor het privé vermogen) ?

 

Wat doe je precies als internet ondernemer? Lever je goederen (zo ja, maak je die zelf of importeer je die van buiten de EU) of bied je diensten aan?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal is het zeker geen geschikte rechtsvorm, dat wist ik al en dat accepteer ik ook.

 

Ik wil gewoon voorkomen door direct met prive vermogen aansprakelijk te zijn bij een evt fout of iets dergelijks.

 

Momenteel ben ik voornamelijk bezig met webshops en en informatieve websites. Deze webshops hebben voornamelijk betrekking op internationale handel, veel US, Australie en UK. Dat kunnen producten zijn uit Azie, maar ook partijen in EU en US zijn leveranciers.

 

Claimcultuur in US is iets wat me afschrikt, maar het is niet onmogelijk om daar te ondernemen (100000en amerikanen doen het zelf ook, Etsy, Ebay, Amazon etc staan er niet voor niks vol mee).

 

Sommige dingen zijn moeilijk of niet te verzekeren. Een BV geeft een beschermend gevoel dat een fout niet direct het prive vermogen ter sprake is wat bij een eenmanszaak wel zo is. Ik weet uiteraard dat er ook een vorm van bestuurdersaansprakelijkheid is, maar de drempel van prive direct aansprakelijk zijn tov van een BV is nog net wat anders.

 

Het enige wat me afschrift van een BV is het DGA salaris, het wel of niet aan kunnen voldoen en wat voor effecten dat kan / zal hebben. Hoe vaak aanpassen, wanneer aanpassen etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Ga ik gewoon elke keer dat ik denk dat ik geen winst of meer winst ga maken een brief sturen naar de belastingdienst? Doe je dat per maand of per jaar?

Per maand? Daar zullen ze blij mee zijn bij de Belastingdienst.

 

Het is ondernemen, geen loondienst. Het is de bedoeling dat de onderneming op de lange termijn gemiddeld genomen genoeg geld oplevert om het gebruikelijk loon (danwel in elk geval de loonheffing daarover) te betalen. Als dat niet zo is, moet je jezelf eens achter de oren krabben of je die BV wel in de lucht moet willen houden.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Sommige dingen zijn moeilijk of niet te verzekeren.

Dat klopt, gevaarlijke rommel importeren en verkopen bijvoorbeeld. Maar daarvoor helpt een BV je ook niet veel verder. Aanspraken in het privé vermogen zijn bovendien dan niet je enige probleem: het heeft ook strafrechtelijke gevolgen.

 

Het enige dat echt helpt is verantwoord en verstandig ondernemen

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat zou er gevaarlijk moeten zijn aan kleding die je in de EU of US inkoopt / verkoopt. Of wat zou er gevaarlijk moeten zijn aan sierraden, handdoeken etc. Ik ga zeker niet bewust slechte artikelen verkopen , want daar wil ik helemaal niet aan beginnen.

 

Ook gaat het niet om namaakproducten, copyright of iets dergelijks, daar wordt gedegen onderzoek naar gedaan.

 

In Amerika is de claim cultuur gewoon aanwezig, als een kind bijv. een ketting van zijn ouder inslikt kun je daar al aansprakelijk voor gesteld worden. Terwijl het gewoon een gedegen product zou zijn.

Link naar reactie
  • 0

Wat zou er gevaarlijk moeten zijn aan

Leuke vraag voor een riskmanager, maar wees je er wel van bewust dat je dan wat leeuwen en beren op de weg krijgt :)

 

kleding die je in de EU of US inkoopt / verkoopt

Waar wordt het geproduceerd en wordt het ook gecontroleerd? Dat is veel relevanter dan waar je het inkoopt en verkoopt.

Denk oa. aan brandgevaarlijke stoffen (brandgevaarlijke pyjama's bijvoorbeeld) en allergieën en eczeem door gebruikte chemicaliën. In 2015 bleken zendingen leren jassen van AliExpress geïmpregneerd met een bijtende stof die brandwonden opleverde.

 

sieraden

Zolang het geproduceerd is in EU of VS valt het wel mee. Komt het van elders, dan haken de meeste verzekeraars af: veel sieraden geproduceerd in lage lonen landen bevatten ongezonde tot zeer gevaarlijke concentraties lood, nikkel en cadmium.

Zie ook dit Artikel uit Bild van november 2016

 

handdoeken

Specifieke risico's m.b.t handdoeken zijn mij niet bekend, ik vermoed dat daarvoor het zelfde geldt als kleding: textiel is immers textiel.

 

(Verder is een handdoek is het handigste hulpmiddel voor een lifter. Alleen oppassen voor Vogons, hun gedichten zijn vreselijk)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.