• 0

Onwillende aandeelhouder

Best Forum,

 

Ik zou het liever anders doen maar zie dit als een mogelijkheid objectieve informatie in te winnen voor ik dit via de normale wegen doe en de gemoederen gelijk al "activeer".

 

Ik heb in mijn bedrijf te maken met een onwillende aandeelhouder, de bedoeling is zijn aandelen over te nemen en van elkaar afscheid te nemen. We zijn een prijs voor de aandelen overeengekomen en willen deze overnemen en afscheid van elkaar nemen.

Het punt is dat sindsdien een substantieel bedrag aan liquiditeit is opgebouwd en hij hier naar rato ook aanspraak op kan maken; er is nog niets formeel vastgelegd. Ik wil de mogelijkheden in kaart brengen om te voorkomen dat hij hier ook in meedeelt.

 

Zie ik het goed dat dit eigenlijk alleen kan door de huidige activeiten en klanten naar een nieuwe rechtspersoon over te brengen en de huidige werkmaatschappij dood te laten bloeden (door dalende omzet en middelen die eraan onttrokken worden via de fee's die nog lopen)?

 

Bij voorbaat dank,

 

Mark

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mark,

 

Welkom op Higherlevel.

 

We zijn een prijs voor de aandelen overeengekomen en willen deze overnemen en afscheid van elkaar nemen.

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

 

Het punt is dat sindsdien een substantieel bedrag aan liquiditeit is opgebouwd en hij hier naar rato ook aanspraak op kan maken.

Waarom heeft deze aandeelhouder daar recht op?

 

Ik wil de mogelijkheden in kaart brengen om te voorkomen dat hij hier ook in meedeelt.

Waarom heeft deze aandeelhouder daar geen recht op?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoezo onwillend als jullie al een afspraak hebben gemaakt om afscheid van elkaar te nemen.

 

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. De vraag is echter waarom je de aandelenoverdracht nog niet geformaliseerd heb. Hoe langer je daarmee wacht hoe problematischer je het maakt. Aandeelhouders worden namelijk verplicht geïnformeerd tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

 

Dus als jij de aandelen overgedragen hebt voordat de recente ontwikkelingen gedeeld wordt met de aandeelhouders hoef je nog geen problemen te hebben.

 

Dat wil niet zeggen dat je daarna geen problemen kan hebben met de daadwerkelijke overdracht (geloof me, ik spreek uit ervaring) maar zoals ik de casus nu kan zien heb je die stappen nog niet ondernomen.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.