• 0

Oudedagsreserve en ondernemingsvermogen

Beste forumleden. Ik heb flink rond gestruind op het internet, maar kan eigenlijk geen duidelijk antwoord vinden op mijn vraag. Hopelijk kunnen jullie mijn vraag beantwoorden.

 

Ik ben nu ca 5 jaar ondernemer met een eenmanszaak. Ik heb dus te maken met IB. Sinds jaar 2 maak ik gebruik van de oudedagreserve (OR, vroeger FOR).

 

Ik werk als ZZP'er en hoef geen hele grote investeringen te doen. Maar ik heb wel een auto nodig, want ik maak veel zakelijke kilometers. De stand van mijn OR was tot nu toe te laag om zakelijk een auto aan te schaffen. Inmiddels zou ik een auto kunnen betalen vanuit de OR, maar vind ik dat niet meer aantrekkelijk als gevolg van gewijzigde regels rondom bijtelling.

 

Al enkele jaren rijd ik naar tevredenheid met mijn privé auto en maak ik gebruik van de onbelaste kilometer vergoeding. Dit bevalt goed, maar het heeft een belangrijk nadeel. Het legt beslag op mijn privé vermogen, terwijl ik in mijn eenmanszaak voldoende geld heb staan dat ik hiervoor had willen gebruiken.

 

Na deze inleiding komt mijn vraag. Ik heb overal gelezen dat ik niet kan toevoegen aan de OR als de stand van de OR daardoor boven het ondernemingsvermogen uitkomt. Maar ik lees nergens of het wel andersom is toegestaan. Mag ik ondernemingsvermogen uit mijn eenmanszaak opnemen, waardoor dit onder de stand van de OR uitkomt? Moet ik de OR dan laten afnemen, of mag deze blijven staan?

 

Ik vermoed dat ik de OR niet hoef af te bouwen. Op die manier kan ik het gereserveerde geld naar privé halen. De auto schrijf ik in privé netjes af en zo kan ik het geld laten terugvloeien naar mijn eenmanszaak. Op die manier heb ik geen liquiditeitsbeslag voor mijn privé geld en gebruik ik het geld uit de OR nuttig. Als ik tzt moet afrekenen is het geld alweer terug in de eenmanszaak.

 

Ik denk zelf dat het kan, maar vind het niet in zoveel woorden terug. Ik vind overal teksten over verplichte afname van de OR, maar dat is in situaties waarin een ondernemer stopt en dat is bij mij niet aan de orde.

 

Overigens is mijn auto keuzevermogen, want ik rijd ca 60% zakelijk en 40% privé.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste 1000POOT,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Na deze inleiding komt mijn vraag. Ik heb overal gelezen dat ik niet kan toevoegen aan de OR als de stand van de OR daardoor boven het ondernemingsvermogen uitkomt. Maar ik lees nergens of het wel andersom is toegestaan. Mag ik ondernemingsvermogen uit mijn eenmanszaak opnemen, waardoor dit onder de stand van de OR uitkomt? Moet ik de OR dan laten afnemen, of mag deze blijven staan?

Je ondernemingsvermogen bestaat op papier en op de OR zit een papieren uitgestelde belastingclaim. Het geld hoeft niet daadwerkelijk op de zakelijke rekening te staan, dus je kunt er gewoon privé een auto van kopen die je niet zakelijk opvoert. Als je er maar rekening mee houdt dat er ooit wel afgerekend moet worden over de OR, dus ooit moet er wel weer genoeg geld zijn om die uitgestelde belasting te betalen.

 

De auto schrijf ik in privé netjes af en zo kan ik het geld laten terugvloeien naar mijn eenmanszaak.

Privé afschrijven?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.