• 0

Wat houd ik ongeveer netto over van een management fee?

Ik ben gevraagd om mee te gaan doen in een nieuwe BV met 3 anderrrn waarbij een moederbedrijf 52% heeft en wij met zn 3en de rest verdelen. Nu is mij een standaard management fee geboden van 9.400,- per maand. Ik ben nieuw in deze materie dus vraag mij af of ik daarover nog allerlei premies en verzekeringen moet betalen. M.a.w. wat zal ik ongeveer overhouden aan netto inkomsten per maand?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Willem, allereerst welkom op HL!

 

Jouw vraag valt niet te beantwoorden zonder inzage in jouw salaris (wat ga je verlonen?) en jouw kosten in de holding.

 

Ben je verplicht sociaal verzekerd?

En heb je al een eigen jurist en fiscalist ingeschakeld?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zal de vraag niet beter kunnen zijn: Hoeveel wil je netto per maand ontvangen en moet je dus bruto uitkeren? Je gaat toch niet jouw complete management fee omzetten in salaris? Wil je geen spaarpot opbouwen in jouw holding?

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Een paar aannames:

 

- Het bedrag van 9400,- is exclusief BTW.

- Je keert het bedrag van 9400,- ook uit zijnde loon (als DGA).

- Je hebt nog niet de AOW leeftijd bereikt.

- Je kan loonheffingskorting toepassen (want je hebt geen andere baan/uitkering).

 

Dan houd je hier (vanaf januari 2017) circa 5000,- netto aan over. Op je loonstrook dan, want uiteraard kunnen er allerlei dingen in de inkomstenbelasting zijn waarbij je geld terugkrijgt of juist bij moet betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste WillemSnel,

 

Om je vraag te beantwoorden zijn er spijtig genoeg te veel niet gespecificeerde afhankelijke factoren, ik ga er dan ook van uit dat je nog weinig advies hebt ingewonnen.

De meest gebruikte en fiscaal meest vriendelijke structuur is om een BV op te richten, een zogenaamde Holding BV. Jij zult enig aandeelhouder hiervan zijn en dus 100% van de aandelen in WillemSnel Holding BV hebben. De aandelen die je zult verkrijgen, ik verneem dat dit 16% is, breng je onder in deze Holding BV. Vervolgens spreek je met de werkmaatschappij af dat het management wordt gedaan door Holding BV en de 9400 euro per maand wordt naar de Holding BV overgeboekt. Het grote voordeel is dat je nu zelf kunt bepalen hoeveel salaris je eruit trekt en dat je fiscaal aantrekkelijk(er) je pensioen en verzekeringen kunt verzorgen.

Er zijn natuurlijk meer constructies mogelijk dan het aantal meters dat de zee diep is, aanvullende informatie is dan ook gewenst.

Burgerlijke staat, leeftijd, nevenactiviteiten, winst werk BV, aftrekposten, huur/koophuis?

Gebruik dit forum om je te oriënteren, maar laat het zeker niet na om advies in te winnen bij een professional.

 

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 1

@6Figures, allereerst welkom op Higherlevel!

 

De meest gebruikte en fiscaal meest vriendelijke structuur is om een BV op te richten, een zogenaamde Holding BV.

Is een het niet gewoon de enige manier? Hoe kun je anders een management-fee overeenkomen?

 

(even afgezien van andere vormen van rechtspersonen, oa Ltd, maar dat komt op hetzelfde neer )

 

Vervolgens spreek je met de werkmaatschappij af dat het management wordt gedaan door Holding BV en de 9400 euro per maand wordt naar de Holding BV overgeboekt.

Missen we hier niet 2 stappen?

1) de holding geeft aan de werkmij door welk salaris er in de holding wordt verloond

2) de werkmij draagt daar (gemaximeerd tot SV loon) de sociale lasten en premies (WW, WHK) over af.

Mee eens?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@6Figures, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Is een het niet gewoon de enige manier? Hoe kun je anders een management-fee overeenkomen?

 

Missen we hier niet 2 stappen?

1) de holding geeft aan de werkmij door welk salaris er in de holding wordt verloond

2) de werkmij draagt daar (gemaximeerd tot SV loon) de sociale lasten en premies (WW, WHK) over af.

Mee eens?

 

 

Het gaat me nog niet zo handig af om losse stukken te citeren, dus helaas dan maar alles in 1x.

Allereerst bedankt! Ik heb al wat langer rond zitten neuzen op dit forum en zal me er vanaf nu ook eens wat mee gaan bemoeien. Direct dan ook mijn complimenten, jullie moderators houden het goed onder controle met kwalitatief hoogwaardige antwoorden..

 

Dan nu inhoudelijk.

Ik ben hier een aantal constructies tegengekomen als een VOF of eenmanszaak die het management zou doen tegen vergoeding van een managementfee (?!), dat in combinatie met OP die naar mijn idee zich niet heeft verdiept in de systematiek gaf mij een reden om dit te verduidelijken. Maar inderdaad, dit is de enige manier, hoewel ik nog wel eens ben tegengekomen dat iemand er nog een werkmaatschappij tussen had gezet.

 

Volgende 2 puntjes kloppen onder de veronderstelling dat holding geen significante nevenactiviteiten heeft, je doelt hier op de doorbetaaldloonregeling.

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de heldere reactie! Dat geeft me een 'ballpark'. Ik neem aan dat de inkomstenbelasting nog van die 5.000,- afgaat? Maw ik houd daar dan ca 3.000,- aan over om van te leven?

 

In bovenstaande berekening was die er al vanaf gehaald.

Mag er toch van uit gaan dat je werkgever de werkgeverskosten gaat betalen..

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 51 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.