• 0

Aliexpress als leverancier [dropshipping produktaansprakelijkheid]

Momenteel heb ik een webshop die international verkoopt. Het gaat hier voornamelijk om eigen design producten die geprint worden op diverse artikelen en worden verstuurd naar de klant.

 

Nu zit ik er aan te denken om ook echte fysieke producten te gaan aanbieden. Je komt dan vaak al snel uit in China (Aliexpress / Alibaba etc). In eerste instantie zou ik deze producten willen laten dropshippen direct naar mijn klant (tegenwoordig kun je naar diverse landen al binnen 15 dagen leveren, niet ideaal, maar dat zal duidelijk vermeld worden). Mochten bepaalde producten goed lopen dan deze via een fulfillment center laten versturen (bulk inkoop).

 

Nu lees ik allerlei verhalen over lood in sierraden, kleding die chemicalien bevatten, hoverboards die exploderen, huizen die afbranden, dingen die ingeslikt worden etc etc.

 

Dat maakt mij ook een beetje huiverig. Voor mijn huidige producten maak ik gebruik van een US en EU leverancier, die goed bekend zijn in de markt. Ik doe niet aan eigen merk, dus volgens mij kan ik dan qua aansprakelijkheid altijd wel terugvallen op de leverancier. (heb daarvoor geen verzekering).

 

Echter in China lijkt het me er toch anders aan toe te gaan. Je kan vandaag producten testen, en morgen kunnen ze iets anders uitleveren. Wil bij voorkeur wel gaan werken met een lokale partij in China die voorm ij de producten gaat testen, foto's maken etc. Maar nog blijf ik met een onderbuikgevoel zitten.

 

Ik zie de webshops zowel in NL als in het buitenland uit de grond komen die veelal alleen maar Chinees spul verkopen. Grootste gedeelte zal vast wel ok zijn, maar je wilt natuurlijk niet net dat ene geval zijn die rotzooi heeft geleverd.

 

Is Aliexpress als mogelijke leverancier gewoon 100% af te raden of zijn er mogelijkheden om zoveel mogelijk maatregelen te nemen?

 

Ondernemen doe ik vanuit een BV, maar volgens mij zegt dat ook niet altijd alles?

 

Qua retouren, niet aankomen en andere zaken zal ik allemaal als bedrijfskosten zien, geef dan ook 100% refund als een product niet volgens onze voorwaarden aankomt of als het product niet is zoals het zou moeten zijn.

 

Heb reeds contact gezocht met een jurist en mijn verhaal gedaan. Zij geven aan gewoon vanuit een BV ondernemen, aangezien een verzekering heel lastig zal gaan worden. Bij aansprakelijkheid zou volgens hun mijn BV aansprakelijk zijn voor letselschade, inbreuk in patenten etc etc (allerlei risico's die je loopt met chinese producten). Evt een aparte BV oprichten voor dit gedeelte was ook nog hun advies.

 

Volgens mij bestaat er ook nog zoiets als prive aansprakelijkheid bij een BV, maar dit was volgens de jurist niet de normale gang. Dit zijn zouden zeer complexe zaken zijn en wordt alleen maar succesvol gestart door een belastingdienst, en andere officiele instanties. Daarnaast Nederlands recht van toepassing laten zijn en duidelijke algemene voorwaarden.

 

Aangezien mijn grootste afzetmarkt de US zal zijn, is er nog steeds twijfel of die BV wel voldoende is en gewoon lekker te starten.

 

Zijn er manieren om in eerste instantie te dropshippen vanuit een Aliexpress of vergelijkbaar en later import te doen naar fulfillment centers zonder mijn prive vermogen op het spel te zetten. Is het roulette of is het zeker wel mogelijk.

 

Hoor graag hoe jullie hier over denken.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik doe niet aan eigen merk, dus volgens mij kan ik dan qua aansprakelijkheid altijd wel terugvallen op de leverancier. (heb daarvoor geen verzekering).

Je bedoelt: als er ooit een klant aan de bel hangt met een vervelende claim, dan kun jij naar een vage dropship-leverancier in China wijzen die je op Alibaba hebt leren kennen?

 

::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft Aliexpress als leverancier zou ik niet teveel risico's nemen met dropshipping. Bestel de producten eerst, test deze en houdt een voorraad aan. Het komt redelijk vaak voor dat producten niet aankomen met standaard shipping methodes van aliexpress. Gebruik altijd UPS of bijvoorbeeld DHL.

 

Het is mogelijk om vanuit een BV te opereren maar laat je eerst goed informeren door een geschikte finance professional.

 

En wat betreft jouw afzetmarkt:

Waar de nationale wetgeving vaak al moeilijk te doorgronden blijkt te zijn, is dat nog erger met internationale overeenkomsten. Er gelden dan vaak regels die voortvloeien uit verdragen die tussen twee landen zijn gesloten of regels die gemaakt zijn door organisaties die boven de lidstaten staan.

 

Hierna zijn de hoofdlijnen voor het toepasselijke recht bij internationale overeenkomsten te vinden. Bedenk daarbij dat op die hoofdlijnen nog steeds uitzonderingen van toepassing zijn en het is duidelijk waarom internationaal zakendoen of procederen vaak voor problemen zorgt.

 

Kortom, er zijn best veel risico's aan verbonden.

http://www.financeconnect.nl | FinanceConnect is hét platform om de meest geschikte boekhouder, accountant of fiscalist te vinden
Link naar reactie
  • 0

Qua finance/tax heb ik een hele goede adviseur die internationaal veel ervaring heeft. Ik doe het tenslotte al, de betreffende partij heeft ook wereldwijd adviseurs waar ze kennis mee uitwisselen.

 

Het gaat me er voornamelijk om dat een jurist me verteld dat gewoon BV oprichten en het risico zit dan voornamelijk bij de BV en niet bij mij persoonlijk. Echter lees ik tegenstrijdige dingen hier op dit forum, dus trek het advies van de jurist in twijfel. Dat mijn BV risico loopt dat durf ik wel te nemen, maar loop liever geen persoonlijk risico als het te ontlopen is.

Zeker in een claim gevoelig land als de US. De reden dat ik het niet wil importeren is onnodig voorraden aanleggen met het risico dat het op de plank blijft liggen. Voor die reden zou rechtstreekse dropshipping beter zijn om nieuwe producten te testen, voordat ik ze op de plank leg. Importeren naar Nederland is niet echt een optie, ivm met de extreem hoge verzendkosten tov kosten van de producten.

 

Ik twijfel gewoon of ik mijn jurist blindelings moet vertrouwen. Bij een letselclaim als lood in sierraden, hoverboards die uit elkaar klappen, gevaarlijk speelgoed etc (om maar iets te noemen, doe totaal iets anders) gaat mijn BV dan daadwerkelijk failliet zoals mijn jurist me verteld, of kan ik zeker wel persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. Producten zullen zeker getest / nagekeken worden door onszelf, maar we weten niet wat er morgen verscheept wordt. Het blijft china. Ik ben inderdaad niet de fabrikant, maar doorverwijzen naar China zal een lastig verhaal worden als er iemand uit de EU tussenzit. Zullen ze toch bij mij aankloppen. Gaat die BV mij daar voldoende mee beschermen, of is het zo risicovol, dat je er beter gewoon niet aan kan beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Een BV vorm beschermd niet, althans beperkt, tegen produktaansprakelijkheid.

 

Als jij rechtstreeks van fabrikant China naar consument in de US laat bezorgen blijf je als verkoper wel aansprakelijk. Mocht er iets (ernstigs) gebeuren met een produkt welke jij door controle had kunnen voorkomen zal een bv waarschijnlijk niet voldoende bescherming bieden tegen evt claims.

Link naar reactie
  • 0

Een BV vorm beschermd niet, althans beperkt, tegen produktaansprakelijkheid.

 

Als jij rechtstreeks van fabrikant China naar consument in de US laat bezorgen blijf je als verkoper wel aansprakelijk. Mocht er iets (ernstigs) gebeuren met een produkt welke jij door controle had kunnen voorkomen zal een bv waarschijnlijk niet voldoende bescherming bieden tegen evt claims.

 

Zeker in de Verenigde Staten als direct bestuurder van je BV ben je verantwoordelijk voor claims als hierboven omschreven. Je hebt wel een beperkter risico voor schulden aan je crediteuren etc. Ik zou toch maar zo een verzekering afsluiten als dit je kippenvel geeft, schade ga je niet bij je leverancier kunnen verhalen

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 0

En als verzekeringen 0 op request geven? Als bestuurder heb ik er dan wel voor gezorgd en geprobeerd om mezelf te beschermen, maar een verzekering is onmogelijk lijkt het wel. Krijg alleen maar afwijzingen....

 

Moeilijk om zelfs adviseurs te vertrouwen, want die gaf aan...zorg dat je een verzekering afsluit, krijg je dat niet dan heb je er als bestuurder voldoende aan gedaan en kunnen ze hooguit je BV leegtrekken...

Link naar reactie
  • 0

Moeilijk om zelfs adviseurs te vertrouwen, want die gaf aan...zorg dat je een verzekering afsluit, krijg je dat niet dan heb je er als bestuurder voldoende aan gedaan en kunnen ze hooguit je BV leegtrekken...

 

Een adviseur die zegt dat je dan niet aansprakelijk bent is het equivalent van de bekende uitspraak van de autoverkoper die zegt dat deze occasion van een oud vrouwtje is geweest en altijd heeft binnen gestaan, mooi verhaal maar geeft geen enkele garantie op kwaliteit (of juistheid). Het is niet veel meer dan een verkooppraatje..

 

Proberen een verzekering te krijgen is geen garantie dat je niet persoonlijk aansprakelijk gesteld wordt. Dat is een omkering van een stelling die je niet kunt maken. Wat je wel kunt zeggen is dat als er een claim komt en dat leidt tot faillissement dat dan zal onderzocht worden of jij als bestuurder geen ernstig verwijtbare fouten hebt gemaakt in de bedrijfsvoering waardoor ofwel het faillissement danwel de product aansprakelijkheid is ontstaan.

Maar het gaat hier niet om (on)betrouwbaarheid van verzekeringsadviseurs of juristen maar om de risicobereidheid van de ondernemer. Adviseurs kunnen slechts onder gegeven omstandigheden en feiten een redelijke inschatting maken wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. De jurist heeft gelijk als jij een BV naar Nederlands recht hebt en handel drijft onder Nederlands recht en de bedrijfsvoering van je BV is goed/normaal geweest dan zal je na faillissement door productaansprakelijkheid niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Waarschijnlijk geldt die uitspraak globaal ook wel voor de hele EU.

 

Maar als je als Nederlandse onderneming Chinese producten gaat dropshippen naar consumenten in de US, dan is de kans vrij klein dat je onder Nederlands recht wordt aangesproken en dan heb je dus ineens een heel ander risicoprofiel.

Het is aan jou om te zorgen dat je niet alleen beschermd bent naar EU normen maar ook naar normen die gelden in heel andere regio's in de wereld, het zal niet voor niks zijn dat grotere ondernemingen meerdere rechtsvormen hebben die lokaal gevestigd zijn of waarvan de rechtsvorm naam de naam draagt van het land of de regio waar ondernomen wordt. 1 bv is dus geen goede bescherming als je wereldwijd gaat ondernemen, want de lokale / regionale wetgevingen wijken te zeer af om dat in 1 entiteit te kunnen ondervangen.

 

Het dus aan jou als ondernemer om je onderneming goed in te richten naar de markten waar je op wilt opereren en dat correct inrichten is dus wel onderdeel van jou bestuurdersverantwoordelijkheid. Dus als je 1000 klanten hebt in Europa en 50 uit de US kun je prima volledig ingericht zijn naar EU recht, de 50 passanten zullen niet bepalend zijn, beetje vergelijkbaar met een willekeurige winkel in Enschede die ook af en toe en buitenlandse klant heeft. Maar als de helft van je klanten komt uit de US dan onderneem je dus ook in de US en moet je de inrichting van je onderneming aanpassen naar die situatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste, als een verzekering al moeilijk is om te vinden waarom zou je er dan uberhaupt aan beginnen. Misschien dat je handelsvoorwaarden zo kan aanpassen dat je enigzins uit de gevaren zone blijft, de producten die jij levert hebben geen keurmerk als ik het goed begrijp.

Mogen ze dan eigenlijk wel ingevoerd of geleverd worden in America als alles daar toch zo gevoelig ligt.

 

Dan vind ik het vreemd dat mensen in America 'Alibaba' niet weten te vinden en het via jou bestellen, je bent eigenlijk een doorgeefluik en de verantwoordelijke, zo zullen ze in America ook denken!

 

Succes,

Link naar reactie
  • 0

Zit eigenlijk met hetzelfde issue.

 

Steeds meer producten binnen mijn webshop worden wereldwijd vanuit een leverancier verstuurd naar mijn consument. Volgens mij kan ik dit prima doen vanuit mijn Nederlandse BV, maar lees hier nu dus ook dat je in elk land eigenlijk een aparte entiteit zou moeten hebben.

 

Het internet maakt de wereld klein, maar door de papierhandel lijkt het groot te zijn.

 

Waar moet ik aan voldoen zodat ik zonder problemen producten kan leveren vanuit China naar de consument. In mijn geval gaat het voornamelijk om kleding en accessoires en het zijn allemaal B2C aankopen.

 

Moet ik daadwerkelijk een verzekering afsluiten?

Moet ik in meerdere landen een entiteit hebben?

Ben ik als bestuurder aansprakelijk als iemand bijvoorbeeld letselschade oploopt?

 

Ik zie steeds meer bedrijven rechtstreeks vanaf China versturen naar de consument, dus ik neem aan dat hier toch ook wel mogelijkheden voor moeten zijn.

 

Zou een onderneming in bijvoorbeeld Hong Kong een betere oplossing zijn?

Link naar reactie
  • 0

Zit eigenlijk met hetzelfde issue.

 

Steeds meer producten binnen mijn webshop worden wereldwijd vanuit een leverancier verstuurd naar mijn consument. Volgens mij kan ik dit prima doen vanuit mijn Nederlandse BV, maar lees hier nu dus ook dat je in elk land eigenlijk een aparte entiteit zou moeten hebben.

 

Het internet maakt de wereld klein, maar door de papierhandel lijkt het groot te zijn.

 

Waar moet ik aan voldoen zodat ik zonder problemen producten kan leveren vanuit China naar de consument. In mijn geval gaat het voornamelijk om kleding en accessoires en het zijn allemaal B2C aankopen.

 

Moet ik daadwerkelijk een verzekering afsluiten?

Moet ik in meerdere landen een entiteit hebben?

Ben ik als bestuurder aansprakelijk als iemand bijvoorbeeld letselschade oploopt?

 

Ik zie steeds meer bedrijven rechtstreeks vanaf China versturen naar de consument, dus ik neem aan dat hier toch ook wel mogelijkheden voor moeten zijn.

 

Zou een onderneming in bijvoorbeeld Hong Kong een betere oplossing zijn?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.