• 0

familiebedrijf overnemen

Hallo Allemaal.

Nu ben ik hier nieuw op dit forum en ben hier terecht gekomen omdat ik aan het zoeken ben naar de mogelijkeheden die er zijn om een familiebedrijf (eenmanszaak) over te nemen (Vader->Zoon)

 

een kleine indicatie van bedrijfsomvang:

Momenteel omzet 90K winst 20K

Door omstandigheden is er in het verleden een hele hoge schuld ontstaan.

Dit komt door niet voldoende te hebben kunnen aflossen.

Nu wil ik (omdat het een familiebedrijf is) het voortzetten.

Maar om het weer gezond te krijgen is een verandering in bedrijfsvoering nodig en dat vergt een inverstering.

Hierdoor komt de omzet op 220K en de winst op 85K

de komende tijd zal er van die winst dan afgelost moeten worden om achterstanden weg te werken

 

Mijn vader is al aow gerechtigd en heeft om te kunnen leven niet echt het bedrijf meer nodig, hij wil het dan ook zo aan mij overdragen zonder er iets voor te krijgen in geld. (zijn aow is zijn inkomen nu en dat vindt hij voldoende)

 

Mijn vraag is hoe en in welke vorm kan ik dit doen,ik sta open voor alle vormen en mogelijkheden, vanzelfsprekend heb ik ook een adviseur en accountant voor advies maar ik wil gewoon alle haalbare mogelijkheden weten die ik dan met hun kan bespreken en uitwerken, nu wil ik niet horen van doe het niet oid, het is mijn enige kans om een bedrijf over te nemen en daarnaast het familiebedrijfgevoel kan ik ook nog niet loslaten.....

 

alvast bedankt voor de reacties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als risicospreiding niet mogelijk is dan moet je de risicofactoren van jouw profiel niet groter willen laten worden. Ik denk dat je dit niet alleen aan kunt. Het komt op mij in ieder geval zeer onverstandig over. Als feit heb je als boekhouder het probleem over de afgelopen jaren ook niet weten op te lossen en nu wijs je oplossingsrichtingen bij voorbaat af.

 

Waarom zou je je willen (over)laden met schulden en de zekerheden van een baan in loondienst willen opzeggen? Reken je als advies gewoon niet rijk.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De procuctie waar we destijds mee getopt zijn en de ruimte zijn gaan verhuren is een verstandige en weloverwogen keus geweest, dit heeft geleid tot een opgaande lijn in de financiële resultaten (en zelfs de beste boekhouder kan een gat waar 100 kruiwagens in moeten niet sneller vullen als je maar 1 kruiwagen ter beschikking hebt), alleen is de marge in deze vorm (300 producten nu per jaar en de verhuur van de ruimte, en nu hoor ik jullie weer denken, 300 nu, 1000 straks, dit is een verdrievoudiging, klopt, maar dit geldt niet voor de arbeid. dit is nu laten we zeggen 3 uur per dag en dat wordt nog geen 8 uur, , wat de arbeidsplek weer volledig maakt).

veel te laag om het voor mijzelf rendabel te hebben, ik kan er niet voldoende inkomen uithalen.

ik ben toen ik van school ging ook in loondienst gegaan omdat het bedrijf te klein is voor 2 inkomens

 

en bij een baan in loondienst heb je net zo weinig zekerheden.

 

ik reken me zeker niet rijk, is ook niet mijn doel, ik wil gewoon een leuk leven lijden en mijn gezin ook een leuk leven bieden, ik wil werk doen waar ik plezier in heb. de vrijheden die ik straks zou hebben zijn voor mij het waardevolst (begrijp me niet verkeerd, ik weet heel goed dat het rooskleurig klinkt dan het is) het ondernemerschap in onze sector bied heel veel verplichtingen maar ook heel veel vrijheden, hier ben ik mij zeker van bewust.

 

 

Link naar reactie
  • 0

en bij een baan in loondienst heb je net zo weinig zekerheden.

Oh? Als het werk op is, wordt je doorbetaald. Als je ziek wordt, wordt je doorbetaald. Als je op vakantie gaat, wordt je doorbetaald. Als je werkgever failliet gaat, wordt je doorbetaald. Als je ontslagen wordt, wordt je doorbetaald. Als je arbeidsongeschikt raakt, wordt je doorbetaald. Maar dat zijn dingen die alleen anderen overkomen, jou niet, toch?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De kans op ontslag in loondienst is niet veel anders dan de kans om de opdrachtgever kwijt te raken

 

als ik in loondienst ontslagen wordt lever ik al snel 30% inkomen in, de kans dat ik 30% minder krijg bij een andere opdrachtgever is een heel stuk kleiner....

 

ik suggereer helemaal niet dat dat dingen zijn die mij niet kunnen overkomen, en de 'bescherming' daar tegen daar draag je ook premies voor af, net als in loondienst

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heerlijk al die discussies en vraagstukken...maar we dwalen een beetje af van de oorspronkelijke vraag...... :P

 

Je oorspronkelijke vraag was in welke vorm je plannen te gieten. Daar is uitgebreid op geantwoord. Vervolgens bleek dat we je niet goed hadden begrepen, of beter gezegd, dat jij niet goed formuleert: je informeerde naar de bedrijfsvorm.

 

Daar was misschien al min of meer door Ron op geantwoord toen hij zei dat je voor de overdracht van het bedrijf en zijn schulden de medewerking van alle schuldeisers nodig hebt. Die zullen wellicht veel minder geneigd zijn die medewerking te verlenen als je het bedrijf in een BV inbrengt dan wanneer je het overdraagt aan een of meerdere natuurlijke personen, want die laatsten zijn makkelijker te plukken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Heerlijk al die discussies en vraagstukken...maar we dwalen een beetje af van de oorspronkelijke vraag...... :P

 

Je oorspronkelijke vraag was in welke vorm je plannen te gieten. Daar is uitgebreid op geantwoord. Vervolgens bleek dat we je niet goed hadden begrepen, of beter gezegd, dat jij niet goed formuleert: je informeerde naar de bedrijfsvorm.

 

Daar was misschien al min of meer door Ron op geantwoord toen hij zei dat je voor de overdracht van het bedrijf en zijn schulden de medewerking van alle schuldeisers nodig hebt. Die zullen wellicht veel minder geneigd zijn die medewerking te verlenen als je het bedrijf in een BV inbrengt dan wanneer je het overdraagt aan een of meerdere natuurlijke personen, want die laatsten zijn makkelijker te plukken.

 

Hi,

 

Ja , en dat is waarom ik juist een BV vermeld heb ook al is die fiscaal misschien minder aantrekkelijk.

Daarnaast lijkt me een activa overname het beste.

Zonder de balans gezien te hebben en begrijpend dat het pijn doet je vader met een restschuld te laten zitten zie ik toch geen goeie reden om zijn schulden mee te nemen in de overname als die de waarde van de activa en/of onderneming overtreffen. Anderzijds zal het al moeilijk genoeg worden zelf alles te financieren. Maar nogmaals zonder overnamebalans en investeringsplaatje is dat allemaal speculatie.

 

Veel succes!

 

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.