• 0

Ervaringen met Trustpilot

Dag allen! Wij hebben nogal wat wrange gevoelens bij Trustpilot.

 

Iedereen kent Trustpilot wel: review site voor webwinkels.

 

Het probleem: abbonementskosten zijn super hoog, gratis kun je als bedrijf niets.

 

Wat gebeurt nu: enkele (in eerste instantie!) ontevreden klanten beoordelen de website slecht. Geen probleem; goed recht. Als volgt lossen wij alle problemen op, maar de klanten passen de score niet aan. In emails geven alle klanten aan tevreden te zijn, maar wij behouden een lage score. Trustpilot doet niets.

Onze enige oplossing is: positieve reviews krijgen. Helaas neemt niemand zich, zonder motivatie, de moeite om positieve reviews te plaatsen op trustpilot. Zelfs kortingen na plaatsen van leveren niets op.

Met moeite krijgen wij een gemiddelde beoordeling uiteindelijk.

 

Wat blijkt nu: je kunt alleen reviewen op trustpilot met een facebook account. Onze klanten zijn vaak iets ouder en die hebben dit niet. We kunnen dus niets.

 

Wat doet facebook nu ineens: ze verwijderen zomaar, zonder melding naar ons of naar de betreffende klanten, enkele positieve reacties. Poef; score naar een onvoldoende. Contact met Trustpilot: beleidsregels waren geschonden. Watblief? welke regels? Ze kunnen niet gericht motiveren welke regels geschonden zijn.

 

Antwoord trustpilot: als wij een betaald account openen dan kunnen wij klanten lokken middels emails.

 

Het lijkt erop dat Trustpilot er dus gebaad bij is dat bedrijven betaalde acounts aanschaffen en dat ze daarvoor zorgen voor zo negatief mogelijke scores. Dus verwijderen van positieve scores waar mogelijk.

 

Tevens nog een leuke: onze andere website heeft 2 beoordelingen. 2x maximale score 5 sterren. Gemiddeld levert dit 4 sterren op met een score van 7,7. Dat klopt toch ook niet?

 

Ben ik de enige die dit niet snapt? Of zijn hier meer mensen die dit probleem hebben.

 

Ik heb het gevoel te worden opgelicht en het ruikt voor mij zelfs naar smaad. Trustpilot maakt ons kapot door de score kunstmatig laag te houden en te maken.

 

Hoe kunnen wij ons hieruit helpen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Trustpilot zou ik nooit aan beginnen. Al meer negatiefs over gelezen. En de kosten zijn ook niet mals. Wijzelf kiezen voor kleinere webwinkels ervoor om te verwijzen naar Google Mijn Bedrijf. Is gewoon helemaal gratis. Daarbij indien mensen je merknaam googelen zul je die reviews ook zien aan de rechterkant van de zoekresultaten. Ook zie je ze bij lokale zoekopdrachten als 'jouw industrie + jouw stad'. Google lijkt neppe reviews zelf te weren. Je moet wel een Google account hebben namelijk om een review te kunnen schrijven en als dit een gloednieuwe Google account is afkomstig uit de Filipijnen o.i.d., geheid dat ie gefilterd wordt.

 

Enige nadeel is dat Google Mijn Bedrijf niet echt ingeburgerd is. Is moeilijk om mensen er zo heen te sturen. Het kan slimmer met WordPress plugins en dergelijke of handmatig implementeren in site, maar dan moet je beetje technisch zijn.

“Ideas are easy. Implementation is hard.” |

hemdvoorhem.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me sterk af of Trustpilot wel objectief is. De waarde van Trustpilot reviews worden door veel consumenten als onbetrouwbaar gezien (althans dat vermoed ik). Neem bijvoorbeeld de webwinkel Topticketshop, een doorverkoper van concert en theaterkaarten. Alhoewel dit bedrijf vaak bij Tros Radar is geweest zijn de vele honderden reviews bij Trustpilot erg positief.

 

Mijn advies: niet aan beginnen, hou het bij sociale facebook recensies.

Stef de Reeder - Online Marketeer
Link naar reactie
  • 0

Trustpilot geeft een (optie tot) verzekering af naast het reviewen. Dit doet men slim - de klant ervaart dit als een exceptionele service. Daarnaast worden de beoordelingen ook positief ingezet - ie het word je makkelijk gemaakt om 5 sterren te geven

Beste snhovh,

 

"Verzekering" van wat en wie is de "klant" in dit geval: jouw klant die een review geeft of jij als zakelijke klant van Trustpilot?

 

PS: zo te zien maak jij zakelijk (nog) geen gebruik van Trustpilot / en heeft je site daarop ook nog geen enkele beoordeling... ik kan je reactie daarom niet helemaal volgen, kun je hem wellicht iets nader toelichten/verduidelijken? :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe staat het er nu voor? Als ik op je bedrijfsnaam Google zie ik geen trustpilot, als ik trustplot erbij zet wel met gelukkkg wel goede reviews maar ook hele slechts / duidelijk neppe.

 

Ik ben al paar jaar trustpilot klant, zal ik misschien mail sturen nav deze topic en de rare reviews, kijken of ze dan wel wat doen?

Link naar reactie
  • 0

Op mijn werk gebruiken we Feedback Company. Hier betalen we wel voor. Maar in ruil daarvoor mogen we elke maand een x aantal uitnodigingen naar klanten sturen. Zo'n 10 procent van de mensen doet dat. Ze krijgen hier niets extra's voor. Het merendeel van de reacties is positief. In het geval dat niet zo is, kijken we wat het probleem is en lossen dat zover mogelijk op.

 

Een aantal voordelen:

- Mensen hoeven geen social media account te hebben om te kunnen reageren.

- Je kunt een bedrijfsreactie plaatsen bij slechte reviews. Zo kunnen toekomstige klanten zien hoe je omgaat met problemen.

- Heb je een probleem opgelost naar tevredenheid van de klant, dan kan deze zijn review herzien. De meeste doen dit.

- Onterechte reviews worden verwijderd door Feedback Company als je kunt bewijzen dat die onterecht is. Zo hadden we laatst een slechte review van iemand die nooit wat bij ons besteld had.

- Je kunt op je website een widget plaatsen naar de reviews. Als je zelf een link hebt naar een reviewsite en daar staan veel positieve reacties op, dan weegt dat weer op tegen de negatieve van Trustpilot.

 

 

Hannie

www.sticker.nl

Link naar reactie
  • 0

Zonder het voor iemand (of trustpilot) op te nemen zijn er een aantal zaken helder:

 

1. Het is vervelend als iemand uit eigen beweging een negatieve review op trustpilot plaatst.

2. Het is aan de leverancier om negatieve reviews zoveel mogelijk te voorkomen

3. Als trustpilot een review verwijdert hebben ze hier een grondige reden voor. Als dit lukraak zou zijn, zouden ze vanwege de rechtszaken die dan aangespannen worden zo klaar zijn als bedrijf). Ik weet in ieder geval dat trustpilot reviews verwijdert waarvan duidelijk is dat deze door de leverancier zelf geplaatst zijn. Dat is eenvoudig na te gaan door bijvoorbeeld het ip-adres te checken.

4. Als iemand een review plaatst op trustpilot en de leverancier vind dat de review onterecht is, kan de leverancier de review aankaarten bij trustpilot. Trustpilot vraagt aan de reviewer dan om bewijs dat zij klant zijn om zo vast te stellen dat de reviewer recht van spreken heeft. Als de reviewer dat bewijs niet kan overhandigen, zal trustpilot de review verwijderen. Het is dus niet zo dat een negatieve review tegen betaling verwijderd kan worden.

 

Mijn advies:

- Verbeter hetgeen waarover geklaagd wordt op trustpilot

- Spoor klanten aan reviews te plaatsen (hoe persoonlijker, hoe groter de kans)

- Huur een seo-specialist in om de trustpilot pagina in de zoekresultaten verder naar beneden te drukken

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Jan-PieterGLD zei:

Zonder het voor iemand (of trustpilot) op te nemen zijn er een aantal zaken helder:

 

Dat is een samenvatting die alle terechte kritiek op Trustpilot compleet negeert. Een andere reviewsite stelde nota bene vast dat Trustpilot zichzelf positief laat beoordelen door eigen medewerkers. Dat duidt op een ingebakken cultuur van misleiding. 

 

*Tenzij die andere reviewsite de boel bedriegt. Dat vechten ze maar onderling uit.

Schermafbeelding 2019-06-01 om 13.52.48.png

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaringen met trustpilot zijn nogal gemengd: Voor sommige bedrijven lijkt het een heel realistisch beeld te schetsen, maar voor andere compleet ongeloofwaardig. Je ziet er bedrijven die gemiddeld best een goede score halen, maar die vrijwel helemaal is opgebouwd uit 1 en 5 sterren reviews, met niets gematigds daartussen. Andere bedrijven hebben een veel natuurlijker patroon met 2/3/4 sterren reviews in het hele verhaal. 

 

Iets met nagenoeg alleen minimale en maximale scores zou ik niet direct vertrouwen: zelfs een prima bedrijf haalt wel eens 4 sterren, wellicht omdat het product een dagje later aankwam (al dan niet door de schuld van het bedrijf zelf) of omdat de koper het wel ontvangen heeft maar het niet helemaal naar smaak is. 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Mijn ervaringen met trustpilot zijn nogal gemengd: Voor sommige bedrijven lijkt het een heel realistisch beeld te schetsen, maar voor andere compleet ongeloofwaardig. Je ziet er bedrijven die gemiddeld best een goede score halen, maar die vrijwel helemaal is opgebouwd uit 1 en 5 sterren reviews, met niets gematigds daartussen. Andere bedrijven hebben een veel natuurlijker patroon met 2/3/4 sterren reviews in het hele verhaal. 

 

Iets met nagenoeg alleen minimale en maximale scores zou ik niet direct vertrouwen: zelfs een prima bedrijf haalt wel eens 4 sterren, wellicht omdat het product een dagje later aankwam (al dan niet door de schuld van het bedrijf zelf) of omdat de koper het wel ontvangen heeft maar het niet helemaal naar smaak is. 

Hey benm!

 

ik denk toch dat je een essentieel effect van reviews over het hoofd ziet: wanneer zullen mensen zich geroepen voelen om een review te plaatsen: 

1 als ze het helemaal geweldig vinden en het de leverancier gunnen

2 als ze het helemaal ruk vinden en hun ongenoegen willen uiten.

 

resultaat: voornamelijk 1 en 5 sterren reviews. Lijkt mij dus een zeer natuurlijk proces. Je kunt zelfs beargumenteren dat als er veel 3 sterren reviews zijn de leverancier hard zijn best doet om reviews te krijgen: waarom zou iemand immers die neutraal staat in zijn mening, de moeite nemen om die te uiten 🙂

Link naar reactie
  • 0

Veel bedrijven die waarde hechten aan hun score op trustpilot doen actief hun best om klanten een review achter te doen laten. Ik krijg zelf ook wel eens follow-up mailtjes van webshops die vragen om er een review in te vullen. 

 

Over het algemeen ga ik daar niet op in. Als ik het wel doe kom je met zo'n mailtje niet verder dan 4 sterren als alles perfect is gegaan - bedelen om reviews is irritant en dan kost je de 5e ster wat mij betreft. 

 

Als een order compleet in de soep gelopen is, en je niets  hebt gedaan om dat te herstellen, krijg je reviews met de laagst mogelijke score. Daar doe je verder vrij weinig meer aan, maar de meeste bedrijven laten het niet structureel zodanig verkeerd lopen dat een klant kwaad genoeg is om slechte reviews te gaan achterlaten. 

 

Iedereen maakt wel eens een fout, en als je die redelijk herstelt kun je rekenen op een matig review: bijvoorbeeld initieel zeer negatief als je per ongeluk het verkeerde product opstuurde, maar dan kan nog 3 of 4 sterren worden als je de retour netjes afhandelt en daarna alsnog het juiste product levert. Dit soort dingen gebeuren in de dagelijkse praktijk nou eenmaal, en een klant die na een dergelijke optie een review achterlaat zal je niet de maximale score geven: Initieel ging het tenslotte mis, maar door het netjes op te lossen kom je alsnog wel aan 4 sterren als je dat goed doet, of aan 2 als je dat niet goed doet, maar uiteindelijk toch wel levert wat de klant wilde.

 

Zaken met alleen 5 en 1 sterren  reviews zijn toch wel verdacht: Als die  5 sterren reviews al echt zijn, wat best zou kunnen, dan is het duidelijk een hit-or-miss toko. 

Link naar reactie
  • 0

Zoals je her beschrijf zou het moeten werken. Alleen dan heb je wel de medewerking van klanten nodig. Dat blijkt in de praktijk niet haalbaar.

 

bij de meeste 1 sterren reviews is het echt helemaal in de soep gelopen of de klant heeft gewoon een andere reden om de leverancier te naaien (ja, komt zeker voor!!) in beide gevallen is de kans op een herziene review ongeveer 0.

 

heb je zelf trouwens als leverancier reviews gehad via trustpilot?

Link naar reactie
  • 0

 

De valse reviews die ik zie op Trustpilot en bij Google zijn doorgaans afkomstig van een persoon die verder geen bestaan leidt, zich aanmeldt, op dezelfde dag één of enkele reviews plaatst en daarna nooit meer terugkomt. Volgens mij zijn Google en Trustpilot (en Facebook en anderen) prima in staat om enkele scam-mechanismen te bestrijden, maar zit het helaas in hun revenu-model ingebakken om de andere kant op te kijken. Het scheelt inkomsten als ze scammers aanpakken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Jan-PieterGLD zei:

heb je zelf trouwens als leverancier reviews gehad via trustpilot?

 

Nope, maar ik heb het idee dat  het vooral iets is voor consumenten/particulieren, niet direct mijn doelgroep. 

 

Je ziet inderdaad vaak reviews met 1 ster, maar soms ook 5, van gebruikers die maar 1 review plaatsen. Dat kan natuurlijk best wel voorkomen, maar als bij een bedrijf de meerderheid van de reviews van dit type zijn vraag ik me af hoeveel waarde je eraan kunt hechten. 

Link naar reactie
  • 0
Op 19-2-2013 om 15:48, Danoontje zei:

Antwoord trustpilot: als wij een betaald account openen dan kunnen wij klanten lokken middels emails.

 

Dit kun je makkelijk zelf doen, zonder een abonnement bij Trustpilot. Is wel wat werk, maar als je de abonnementskosten wilt besparen is het iets om zelf te doen.

Kleding bedrukken doe je natuurlijk bij de leukste online kledingdrukkerij van NL en BE.

Bezoek 👕Kleding bedrukken op Bedrukt.nl voor: 

✔Goede kwaliteit ✔Betaalbare prijzen ✔Zelf online ontwerpen ✔Modieuze kleding ✔Bedrukken vanaf 1 stuk

Link naar reactie
  • 0
Op 19-2-2013 om 15:48, Danoontje zei:

Tevens nog een leuke: onze andere website heeft 2 beoordelingen. 2x maximale score 5 sterren. Gemiddeld levert dit 4 sterren op met een score van 7,7. Dat klopt toch ook niet?

 

Of het klopt is een goede vraag, maar het werkt wel zo bij reviews. Het is niet zo simpel dat met in totaal 2 vijf sterren reviews je een 10 krijgt. Voor de berekening wordt ook gekeken naar het aantal reviews en hoe oud deze zijn. Dus de berekeningen zijn iets ingewikkelder.

Kleding bedrukken doe je natuurlijk bij de leukste online kledingdrukkerij van NL en BE.

Bezoek 👕Kleding bedrukken op Bedrukt.nl voor: 

✔Goede kwaliteit ✔Betaalbare prijzen ✔Zelf online ontwerpen ✔Modieuze kleding ✔Bedrukken vanaf 1 stuk

Link naar reactie
  • 0

Dat is dat weinig transparant. Het gemiddelde van 5 en 5 is 5 sterren. 

 

Als er factoren zijn waardoor dit toch anders uitvalt mag je verwachten dat men daar heel transparant over is. Uiteraard is het best realistisch om een score bij te stellen vanwege een zeer gering aantal reviews, oude reviews of iets dergelijks, zolang je het maar kunt uitleggen. 

 

Je krijgt nu een score van 7.7 op basis van 2 geheel positieve reviews, en dat is gewoon vaag. Als je een transparant mechanisme hebt wat bijvoorbeeld oude reviews niet meetelt, of reviews van reviewers met slechts 1 of 2 reviews ook niet, dan is dat prima te verantwoorden. De score zou in dat geval 'onbekend' moeten zijn, maar geen random getal als 7.7. Niet dat het een slechte score is, maar het is ook geen 10, terwijl je voor zover zichtbaar nooit iets verkeerds hebt gedaan. 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het logisch is dat een review gemiddelde niet op basis van een rekenkundig gemiddelde wordt vastgesteld.

 

van geen reputatie naar 2 reviews met 5 sterren resulteert in mijn ogen niet in een realistisch gemiddelde van 5 sterren. Daarvoor is de informatie te dun. Je kunt beargumenteren dat je dan gewoon geen score moet weergeven. Maar dan ontstaat de vraag: wanneer geef je wel een score weer. Bij 10 reviews, 100, 1000? 

 

Ik denk dat het goed te beargumenteren is dat TP in het geval dat er nog heel weinig reviews zijn niet de volle score als gemiddelde weergeeft. 

 

Daarnaast weet ik dat bij trustpilot de waarde van een review verminderd naarmate hij ouder wordt en tellen negatieve reviews zwaarder mee dan positieve. Dat eerste lijkt me meer dan logisch, dat tweede is denk ik meer vatbaar voor discussie.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Benm zei:

Dat is dat weinig transparant. Het gemiddelde van 5 en 5 is 5 sterren. 

 

Als er factoren zijn waardoor dit toch anders uitvalt mag je verwachten dat men daar heel transparant over is. Uiteraard is het best realistisch om een score bij te stellen vanwege een zeer gering aantal reviews, oude reviews of iets dergelijks, zolang je het maar kunt uitleggen. 

 

Je krijgt nu een score van 7.7 op basis van 2 geheel positieve reviews, en dat is gewoon vaag. Als je een transparant mechanisme hebt wat bijvoorbeeld oude reviews niet meetelt, of reviews van reviewers met slechts 1 of 2 reviews ook niet, dan is dat prima te verantwoorden. De score zou in dat geval 'onbekend' moeten zijn, maar geen random getal als 7.7. Niet dat het een slechte score is, maar het is ook geen 10, terwijl je voor zover zichtbaar nooit iets verkeerds hebt gedaan. 

 

E.e.a. wordt door Trustpilot zelf uitgelegd:

 

Quote

...De formule waarmee je TrustScore wordt berekend houdt rekening met meerdere factoren, zoals het aantal reviews, hoe lang geleden de reviews geplaatst zijn en de sterrenscore van iedere review. We herberekenen je TrustScore iedere keer wanneer je een nieuwe review op Trustpilot ontvangt.


Sterrenscore

Elke review die op Trustpilot wordt geplaatst heeft een sterrenscore, die door de gebruiker wordt gekozen. Elke sterrenscore tussen de 1 tot 5 sterren heeft een waarde tussen de 0-10. Aantal Trustpilot-sterrenTrustScore-waarde

1: 0

2: 2,5

3: 5

4: 7,5

5: 10

Waardewijziging van oude reviews

Recente reviews zijn voor zowel jou als consumenten relevanter dan oudere reviews. Dus hoe ouder een review is, hoe minder invloed deze review heeft op je algehele TrustScore. Je TrustScore wordt na elke nieuwe review die je ontvangt opnieuw berekend. We herberekenen de waarde van oude reviews iedere keer wanneer een nieuwe review is geplaatst, zodat nieuwe reviews altijd zwaarder meewegen dan oudere reviews.
 

Bayesiaans Gemiddelde

In alle TrustScore berekeningen voegen we automatisch de waarde van 7 reviews toe die ieder een TrustScore-waarde van 7,0 hebben. Dit staat bekend als een Bayesiaans Gemiddelde. We doen dit om te verzekeren dat bedrijven met weinig reviews niet met een extreem hoge of extreem lage TrustScore eindigen wanneer ze net op Trustpilot zijn begonnen.

Zonder een Bayesiaans Gemiddelde in onze TrustScore berekening, kan een enkele positieve review een bedrijf direct een TrustScore van 10 geven en een enkele negatieve review zou een bedrijf direct een TrustScore van 0 kunnen geven.

We gebruiken altijd het Bayesiaans Gemiddelde wanneer we je TrustScore berekenen, maar wanneer je meer reviews verzamelt zal het Bayesiaans Gemiddelde uiteindelijk een veel kleinere rol spelen in de berekening van je totale TrustScore.
 

De uiteindelijke TrustScore

Bij ontvangst van iedere nieuwe review passen we de bovenstaande regels toe om je TrustScore opnieuw te berekenen.

Onthoud:

• Elke sterrenscore wordt omgerekend naar een waarde tussen 0 en 10.

• De invloed van elke review wordt berekend op basis van hoe oud de review is.

• Het Bayesiaans Gemiddelde wordt bij het berekenen toegepast.

Het uiteindelijke resultaat is een TrustScore tussen 0,0 tot 10,0 die wordt getoond op de profielpagina van je bedrijf. We tonen bovendien een visuele sterrenscore van je bedrijf gebaseerd op de TrustScore.
 

TrustScore tussen de 0 en 2.9 = 1 ster

TrustScore tussen de 3.0 en 4.9 = 2 sterren

TrustScore tussen de 5.0 en 6.9 = 3 sterren

TrustScore tussen de 7.0 en 8.9 = 4 sterren

TrustScore tussen de 9.0 en 10.0 = 5 sterren


Bron: https://support.trustpilot.com/hc/nl/articles/201748946-TrustScore-Uitgelegd

Kleding bedrukken doe je natuurlijk bij de leukste online kledingdrukkerij van NL en BE.

Bezoek 👕Kleding bedrukken op Bedrukt.nl voor: 

✔Goede kwaliteit ✔Betaalbare prijzen ✔Zelf online ontwerpen ✔Modieuze kleding ✔Bedrukken vanaf 1 stuk

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.