Jump to content
Danoontje

Ervaringen met Trustpilot

Recommended Posts

Als webwinkeliers zich verenigen...

Ja, dat is inderdaad een fluitje van een cent. ::)

 

Alternatief is een guerrilla-actiegroep op te zetten. Trustpirat.nl en dot.com! Actief worden met creatieve acties, op forums en social media, bij vakbladen en op vakbeurzen. Op Twinkl, bij Webwinkel.org en op de Webwinkelvakdagen.

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is maar een heel klein dingetje wat je kunt doen, maar had je Trustpilot ook al op Trustpilot gerecenseerd?


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trustpilot zou ik nooit aan beginnen. Al meer negatiefs over gelezen. En de kosten zijn ook niet mals. Wijzelf kiezen voor kleinere webwinkels ervoor om te verwijzen naar Google Mijn Bedrijf. Is gewoon helemaal gratis. Daarbij indien mensen je merknaam googelen zul je die reviews ook zien aan de rechterkant van de zoekresultaten. Ook zie je ze bij lokale zoekopdrachten als 'jouw industrie + jouw stad'. Google lijkt neppe reviews zelf te weren. Je moet wel een Google account hebben namelijk om een review te kunnen schrijven en als dit een gloednieuwe Google account is afkomstig uit de Filipijnen o.i.d., geheid dat ie gefilterd wordt.

 

Enige nadeel is dat Google Mijn Bedrijf niet echt ingeburgerd is. Is moeilijk om mensen er zo heen te sturen. Het kan slimmer met WordPress plugins en dergelijke of handmatig implementeren in site, maar dan moet je beetje technisch zijn.


“Ideas are easy. Implementation is hard.” |

hemdvoorhem.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me sterk af of Trustpilot wel objectief is. De waarde van Trustpilot reviews worden door veel consumenten als onbetrouwbaar gezien (althans dat vermoed ik). Neem bijvoorbeeld de webwinkel Topticketshop, een doorverkoper van concert en theaterkaarten. Alhoewel dit bedrijf vaak bij Tros Radar is geweest zijn de vele honderden reviews bij Trustpilot erg positief.

 

Mijn advies: niet aan beginnen, hou het bij sociale facebook recensies.


Stef de Reeder - Online Marketeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trustpilot zou ik nooit aan beginnen.

Het probleem ontstaat soms doordat Trustpilot aan jou begint. ::)

 


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wellicht is het Webwinkel Keurkmerk iets voor je (https://www.webwinkelkeur.nl/)? Ik gebruik dit sinds kort en mijn score wordt bepaald door combo van bestellingen in mijn webshop (deze kon ik met terugwerkende kracht persoonlijk uitnodigen van afgelopen 12 maanden), verkopen via bol.com en reviews op facebook. Beslist wordt straks ook gekoppeld.

 

12 euro per maand.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste,

 

Webwinkelkeur hebben we wel naar gekeken. Bleek dat we nog een tal van zaken moesten instellen alvorens we gebruik konden maken van dit systeem. Het is dus geen plug en play er komt toch wel meer bij kijken.


Alles over Clip in extensions Tips, Trends en natuurlijk haar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trustpilot geeft een (optie tot) verzekering af naast het reviewen. Dit doet men slim - de klant ervaart dit als een exceptionele service. Daarnaast worden de beoordelingen ook positief ingezet - ie het word je makkelijk gemaakt om 5 sterren te geven

 


Overhemden liefhebber - https://overhemden.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trustpilot geeft een (optie tot) verzekering af naast het reviewen. Dit doet men slim - de klant ervaart dit als een exceptionele service. Daarnaast worden de beoordelingen ook positief ingezet - ie het word je makkelijk gemaakt om 5 sterren te geven

Beste snhovh,

 

"Verzekering" van wat en wie is de "klant" in dit geval: jouw klant die een review geeft of jij als zakelijke klant van Trustpilot?

 

PS: zo te zien maak jij zakelijk (nog) geen gebruik van Trustpilot / en heeft je site daarop ook nog geen enkele beoordeling... ik kan je reactie daarom niet helemaal volgen, kun je hem wellicht iets nader toelichten/verduidelijken? :)

 


B2Bsure, vooruithelpers bij risicomanagement & verzekeringen

Solopartners: belangenbehartiging en klachtenregeling voor ZZP'ers in de zorg 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe staat het er nu voor? Als ik op je bedrijfsnaam Google zie ik geen trustpilot, als ik trustplot erbij zet wel met gelukkkg wel goede reviews maar ook hele slechts / duidelijk neppe.

 

Ik ben al paar jaar trustpilot klant, zal ik misschien mail sturen nav deze topic en de rare reviews, kijken of ze dan wel wat doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op mijn werk gebruiken we Feedback Company. Hier betalen we wel voor. Maar in ruil daarvoor mogen we elke maand een x aantal uitnodigingen naar klanten sturen. Zo'n 10 procent van de mensen doet dat. Ze krijgen hier niets extra's voor. Het merendeel van de reacties is positief. In het geval dat niet zo is, kijken we wat het probleem is en lossen dat zover mogelijk op.

 

Een aantal voordelen:

- Mensen hoeven geen social media account te hebben om te kunnen reageren.

- Je kunt een bedrijfsreactie plaatsen bij slechte reviews. Zo kunnen toekomstige klanten zien hoe je omgaat met problemen.

- Heb je een probleem opgelost naar tevredenheid van de klant, dan kan deze zijn review herzien. De meeste doen dit.

- Onterechte reviews worden verwijderd door Feedback Company als je kunt bewijzen dat die onterecht is. Zo hadden we laatst een slechte review van iemand die nooit wat bij ons besteld had.

- Je kunt op je website een widget plaatsen naar de reviews. Als je zelf een link hebt naar een reviewsite en daar staan veel positieve reacties op, dan weegt dat weer op tegen de negatieve van Trustpilot.

 

 


Hannie

www.sticker.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder het voor iemand (of trustpilot) op te nemen zijn er een aantal zaken helder:

 

1. Het is vervelend als iemand uit eigen beweging een negatieve review op trustpilot plaatst.

2. Het is aan de leverancier om negatieve reviews zoveel mogelijk te voorkomen

3. Als trustpilot een review verwijdert hebben ze hier een grondige reden voor. Als dit lukraak zou zijn, zouden ze vanwege de rechtszaken die dan aangespannen worden zo klaar zijn als bedrijf). Ik weet in ieder geval dat trustpilot reviews verwijdert waarvan duidelijk is dat deze door de leverancier zelf geplaatst zijn. Dat is eenvoudig na te gaan door bijvoorbeeld het ip-adres te checken.

4. Als iemand een review plaatst op trustpilot en de leverancier vind dat de review onterecht is, kan de leverancier de review aankaarten bij trustpilot. Trustpilot vraagt aan de reviewer dan om bewijs dat zij klant zijn om zo vast te stellen dat de reviewer recht van spreken heeft. Als de reviewer dat bewijs niet kan overhandigen, zal trustpilot de review verwijderen. Het is dus niet zo dat een negatieve review tegen betaling verwijderd kan worden.

 

Mijn advies:

- Verbeter hetgeen waarover geklaagd wordt op trustpilot

- Spoor klanten aan reviews te plaatsen (hoe persoonlijker, hoe groter de kans)

- Huur een seo-specialist in om de trustpilot pagina in de zoekresultaten verder naar beneden te drukken

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 uur geleden, Jan-PieterGLD zei:

Zonder het voor iemand (of trustpilot) op te nemen zijn er een aantal zaken helder:

 

Dat is een samenvatting die alle terechte kritiek op Trustpilot compleet negeert. Een andere reviewsite stelde nota bene vast dat Trustpilot zichzelf positief laat beoordelen door eigen medewerkers. Dat duidt op een ingebakken cultuur van misleiding. 

 

*Tenzij die andere reviewsite de boel bedriegt. Dat vechten ze maar onderling uit.

Schermafbeelding 2019-06-01 om 13.52.48.png

Edited by TwaBla

Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaringen met trustpilot zijn nogal gemengd: Voor sommige bedrijven lijkt het een heel realistisch beeld te schetsen, maar voor andere compleet ongeloofwaardig. Je ziet er bedrijven die gemiddeld best een goede score halen, maar die vrijwel helemaal is opgebouwd uit 1 en 5 sterren reviews, met niets gematigds daartussen. Andere bedrijven hebben een veel natuurlijker patroon met 2/3/4 sterren reviews in het hele verhaal. 

 

Iets met nagenoeg alleen minimale en maximale scores zou ik niet direct vertrouwen: zelfs een prima bedrijf haalt wel eens 4 sterren, wellicht omdat het product een dagje later aankwam (al dan niet door de schuld van het bedrijf zelf) of omdat de koper het wel ontvangen heeft maar het niet helemaal naar smaak is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuten geleden, Benm zei:

Mijn ervaringen met trustpilot zijn nogal gemengd: Voor sommige bedrijven lijkt het een heel realistisch beeld te schetsen, maar voor andere compleet ongeloofwaardig. Je ziet er bedrijven die gemiddeld best een goede score halen, maar die vrijwel helemaal is opgebouwd uit 1 en 5 sterren reviews, met niets gematigds daartussen. Andere bedrijven hebben een veel natuurlijker patroon met 2/3/4 sterren reviews in het hele verhaal. 

 

Iets met nagenoeg alleen minimale en maximale scores zou ik niet direct vertrouwen: zelfs een prima bedrijf haalt wel eens 4 sterren, wellicht omdat het product een dagje later aankwam (al dan niet door de schuld van het bedrijf zelf) of omdat de koper het wel ontvangen heeft maar het niet helemaal naar smaak is. 

Hey benm!

 

ik denk toch dat je een essentieel effect van reviews over het hoofd ziet: wanneer zullen mensen zich geroepen voelen om een review te plaatsen: 

1 als ze het helemaal geweldig vinden en het de leverancier gunnen

2 als ze het helemaal ruk vinden en hun ongenoegen willen uiten.

 

resultaat: voornamelijk 1 en 5 sterren reviews. Lijkt mij dus een zeer natuurlijk proces. Je kunt zelfs beargumenteren dat als er veel 3 sterren reviews zijn de leverancier hard zijn best doet om reviews te krijgen: waarom zou iemand immers die neutraal staat in zijn mening, de moeite nemen om die te uiten 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel bedrijven die waarde hechten aan hun score op trustpilot doen actief hun best om klanten een review achter te doen laten. Ik krijg zelf ook wel eens follow-up mailtjes van webshops die vragen om er een review in te vullen. 

 

Over het algemeen ga ik daar niet op in. Als ik het wel doe kom je met zo'n mailtje niet verder dan 4 sterren als alles perfect is gegaan - bedelen om reviews is irritant en dan kost je de 5e ster wat mij betreft. 

 

Als een order compleet in de soep gelopen is, en je niets  hebt gedaan om dat te herstellen, krijg je reviews met de laagst mogelijke score. Daar doe je verder vrij weinig meer aan, maar de meeste bedrijven laten het niet structureel zodanig verkeerd lopen dat een klant kwaad genoeg is om slechte reviews te gaan achterlaten. 

 

Iedereen maakt wel eens een fout, en als je die redelijk herstelt kun je rekenen op een matig review: bijvoorbeeld initieel zeer negatief als je per ongeluk het verkeerde product opstuurde, maar dan kan nog 3 of 4 sterren worden als je de retour netjes afhandelt en daarna alsnog het juiste product levert. Dit soort dingen gebeuren in de dagelijkse praktijk nou eenmaal, en een klant die na een dergelijke optie een review achterlaat zal je niet de maximale score geven: Initieel ging het tenslotte mis, maar door het netjes op te lossen kom je alsnog wel aan 4 sterren als je dat goed doet, of aan 2 als je dat niet goed doet, maar uiteindelijk toch wel levert wat de klant wilde.

 

Zaken met alleen 5 en 1 sterren  reviews zijn toch wel verdacht: Als die  5 sterren reviews al echt zijn, wat best zou kunnen, dan is het duidelijk een hit-or-miss toko. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je her beschrijf zou het moeten werken. Alleen dan heb je wel de medewerking van klanten nodig. Dat blijkt in de praktijk niet haalbaar.

 

bij de meeste 1 sterren reviews is het echt helemaal in de soep gelopen of de klant heeft gewoon een andere reden om de leverancier te naaien (ja, komt zeker voor!!) in beide gevallen is de kans op een herziene review ongeveer 0.

 

heb je zelf trouwens als leverancier reviews gehad via trustpilot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

De valse reviews die ik zie op Trustpilot en bij Google zijn doorgaans afkomstig van een persoon die verder geen bestaan leidt, zich aanmeldt, op dezelfde dag één of enkele reviews plaatst en daarna nooit meer terugkomt. Volgens mij zijn Google en Trustpilot (en Facebook en anderen) prima in staat om enkele scam-mechanismen te bestrijden, maar zit het helaas in hun revenu-model ingebakken om de andere kant op te kijken. Het scheelt inkomsten als ze scammers aanpakken.


Als je wil weten wat we eigenlijk eten... watch mee!  

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 uur geleden, Jan-PieterGLD zei:

heb je zelf trouwens als leverancier reviews gehad via trustpilot?

 

Nope, maar ik heb het idee dat  het vooral iets is voor consumenten/particulieren, niet direct mijn doelgroep. 

 

Je ziet inderdaad vaak reviews met 1 ster, maar soms ook 5, van gebruikers die maar 1 review plaatsen. Dat kan natuurlijk best wel voorkomen, maar als bij een bedrijf de meerderheid van de reviews van dit type zijn vraag ik me af hoeveel waarde je eraan kunt hechten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 19-2-2013 om 15:48, Danoontje zei:

Antwoord trustpilot: als wij een betaald account openen dan kunnen wij klanten lokken middels emails.

 

Dit kun je makkelijk zelf doen, zonder een abonnement bij Trustpilot. Is wel wat werk, maar als je de abonnementskosten wilt besparen is het iets om zelf te doen.


Kleding bedrukken doe je natuurlijk bij de leukste online kledingdrukkerij van NL en BE.

Bezoek 👕Kleding bedrukken op Bedrukt.nl voor: 

✔Goede kwaliteit ✔Betaalbare prijzen ✔Zelf online ontwerpen ✔Modieuze kleding ✔Bedrukken vanaf 1 stuk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 19-2-2013 om 15:48, Danoontje zei:

Tevens nog een leuke: onze andere website heeft 2 beoordelingen. 2x maximale score 5 sterren. Gemiddeld levert dit 4 sterren op met een score van 7,7. Dat klopt toch ook niet?

 

Of het klopt is een goede vraag, maar het werkt wel zo bij reviews. Het is niet zo simpel dat met in totaal 2 vijf sterren reviews je een 10 krijgt. Voor de berekening wordt ook gekeken naar het aantal reviews en hoe oud deze zijn. Dus de berekeningen zijn iets ingewikkelder.


Kleding bedrukken doe je natuurlijk bij de leukste online kledingdrukkerij van NL en BE.

Bezoek 👕Kleding bedrukken op Bedrukt.nl voor: 

✔Goede kwaliteit ✔Betaalbare prijzen ✔Zelf online ontwerpen ✔Modieuze kleding ✔Bedrukken vanaf 1 stuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dat weinig transparant. Het gemiddelde van 5 en 5 is 5 sterren. 

 

Als er factoren zijn waardoor dit toch anders uitvalt mag je verwachten dat men daar heel transparant over is. Uiteraard is het best realistisch om een score bij te stellen vanwege een zeer gering aantal reviews, oude reviews of iets dergelijks, zolang je het maar kunt uitleggen. 

 

Je krijgt nu een score van 7.7 op basis van 2 geheel positieve reviews, en dat is gewoon vaag. Als je een transparant mechanisme hebt wat bijvoorbeeld oude reviews niet meetelt, of reviews van reviewers met slechts 1 of 2 reviews ook niet, dan is dat prima te verantwoorden. De score zou in dat geval 'onbekend' moeten zijn, maar geen random getal als 7.7. Niet dat het een slechte score is, maar het is ook geen 10, terwijl je voor zover zichtbaar nooit iets verkeerds hebt gedaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het logisch is dat een review gemiddelde niet op basis van een rekenkundig gemiddelde wordt vastgesteld.

 

van geen reputatie naar 2 reviews met 5 sterren resulteert in mijn ogen niet in een realistisch gemiddelde van 5 sterren. Daarvoor is de informatie te dun. Je kunt beargumenteren dat je dan gewoon geen score moet weergeven. Maar dan ontstaat de vraag: wanneer geef je wel een score weer. Bij 10 reviews, 100, 1000? 

 

Ik denk dat het goed te beargumenteren is dat TP in het geval dat er nog heel weinig reviews zijn niet de volle score als gemiddelde weergeeft. 

 

Daarnaast weet ik dat bij trustpilot de waarde van een review verminderd naarmate hij ouder wordt en tellen negatieve reviews zwaarder mee dan positieve. Dat eerste lijkt me meer dan logisch, dat tweede is denk ik meer vatbaar voor discussie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Jan-PieterGLD zei:

Je kunt beargumenteren dat je dan gewoon geen score moet weergeven. Maar dan ontstaat de vraag: wanneer geef je wel een score weer. Bij 10 reviews, 100, 1000

 

Een bekende vergelijkingssite heeft dat precies zó opgelost: zij tonen pas een gemiddelde vanaf 5 reviews.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept