• 0

Zakelijk Netwerken

Ik kreeg een goede tip van een ondernemer, die nu een negen maanden geleden met een bedrijf begonnen is.

Hij vertelt dat hij zijn netwerk vergroot door aan iedereen met wie hij serieus in contact kwam, vraagt hem in contact te brengen met twee anderen.

Hij heeft wel van te voren nagedacht wat voor contact profiel hij zoekt (bijv. finacier uit een bepaalde hoek, klantcontact bij een bepaald bedrijf of een bepaalde branche).

Hij heeft dan een introductie verhaal klaar, zodat hij snel en kwalitatief goed kan reageren op het aangebrachte contact.

Dit is belangrijk omdat de contact legger een zeker risico loopt door zijn netwerk open te stellen, en als er dan een slechte (langzaam of lage kwaliteit) reactie komt, werkt dat negatief ook voor voor de contactlegger

8)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Contactleggen is altijd goed.

Moet hier spontaan denken aan het pyramide spel. Je weet wel, dat als je lid bent er van je verwacht wordt dat je bij de volgende bijeenkomst twee nieuwe mensen meeneemt.

Dat pyramide spel werkte prima. Ookal heeft juist dat succes de organisatie gekilled en heeft het de meesten alleen maar geld gekost, dan opgeleverd.

Maar de organisatie van het spel heeft er zijn voordeel bij gehaald.

Ik zie dus veel voordeel bij netwerken. Mooie tip ... ik geef je twee visitekaartjes met wensenlijst van mij en zal er twee van jou uitdelen.

Zolang het geen concurrenten zijn natuurlijk, want dan verdwijnt mijn visitekaartje waarschijnlijk in de prullenbak.

 

Voor hen die geen kennis hebben vergaard is de A gewoon drie stokje

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Gooi al je charmes in je netwerk (gelezen in De Zaak - publicatie datum 27-5-2002)

 

Onderstaand artikel had ik ook al aan Tirza gemeld, maar ik denk dat het een interessant verhaal is voor alle ondernemers onder ons.

 

***quote***

Starters kunnen hun kans op overleven in de eerste jaren vergroten door samen te werken met collega ondernemers. Ook actief informeel netwerken verhoogd de overlevingskans. Twijfel niet, iedereen heeft de eigenschappen en kwalificaties die nodig zijn om te kunnen participeren in netwerken.

***unquote***

 

Op een informatiepagina van De Zaak kun je dit artikel in zijn geheel lezen.

Hier staan heel wat tips hoe om te gaan met netwerken. Ook tips hoe je informeel kan netwerken. Ook is daar te lezen dat ondernemersvrouwen anders netwerken dan mannen.

 

Daarnaast een algemene tip: lid worden van De Zaak geeft je diverse voordelen (hulp en advies) voor een vast zeer laag jaartarief. Je ontvangt dan tevens hun magazine en kun je on line alle informatie lezen. Zo blijf je op de hoogte van perikelen in en rond "ondernemersland" De abonnementsgelden kun je weer fiscaal afschrijven (kosten onderneming).

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Onderstaand een stuk over netwerken van email marketeer Terrance Rey, dit is een onderdeel van een volledig rapport voor startende ondernemers.

 

Voor meer informatie kun je contact met mij opnemen.

 

 

======

Netwerken, netwerken en nog eens netwerken

 

 

Netwerk met andere ondernemers, venture capitalists, investeerders, banken, adviseurs, consultants, experts, journalisten, redacteuren en alle anderen die u en uw bedrijf zouden kunnen helpen.

 

Zorg dat u deze mensen kent en dat ze u kennen. Het helpt als u uzelf al als expert hebt geprofileerd. Een bekende Engelse gezegde: "It’s not what you know, it’s who you know."

 

In de opstartfase van uw bedrijf is het niet alleen belangrijk dat u veel mensen kent, maar ook de juiste mensen. Als u een bepaald probleem hebt, dan zit er zeker iemand in uw netwerk die een oplossing weet.

 

Veel mensen zijn bereid een startende ondernemer een helpende hand te bieden. Durf wel om die hulp te vragen als u een probleem hebt. Durf ook dat grote bedrijf te vragen u dat opdracht te gunnen.

 

Menig directeur van een groot bedrijf is bereid een starter een opdracht te gunnen puur om die te helpen een ´jumpstart´ te krijgen. In het begin moet u het hebben van gunsten.

 

Een bewezen gunst vandaag moet u morgen niet vergeten te belonen. George Parry’s Principles of Abundance leert ons dit.

 

Nog beter is het om te netwerken met mensen die het soort succes al hebben bereikt die u nastreeft. "Success breeds success!" en "Success rubs off!" zijn uitdrukkingen die op waarheid berusten.

 

Als u lang genoeg met succesvolle mensen omgaat, ga u vanzelf net zo denken en handelen. "Success is in the mind: dare to dream the impossible!" Netwerk met succesvolle mensen en op een gegeven gaat u op hen lijken en er naar handelen en dát genereert succes.

 

======Einde artikel.

 

Nils Luyt

Link naar reactie
  • 0

Tja, netwerken... voor velen een reden om excuses te maken. Het grappige is dat die mensen die niet genoeg netwerken vaak bezorgd of bang zijn voor afwijzingen en mogelijke schaamte. De contradictie hierbij is dat juist deze mensen als gevolg van deze opstelling en mindset steeds vaker worden afgewezen en zich daardoor gaan schamen.

 

Zo heeft Kaplan (op Harvard) wel een onderzoek verricht naar top performers binnen het bedrijfsleven. Het resultaat van het onderzoek was dat IQ niet de doorslaggevende factor was maar juist initiatieven tonen en netwerken (gelukkig er is nog hoop, ook voor mij ;-) Ook in de banenmarkt zie je statestieken die er niet om liegen: 50% v/d banen wordt gevonden door te netwerken, slechts 12% door vacatures, 11% door open sollicaties en 27% via headhunters.

 

Enkele tips bij het netwerken:

- Bedenk waar andere mee zitten; wat zijn hun vragen en problemen en bedenk vervolgens hoe je ze daarmee kunt helpen.

- Vertel je netwerk altijd over je plannen en je ideeen, zodat met weet waarmee je bezig bent zodat zij ook anderen op je af kunnen sturen als ze daar toevallig tegenaan lopen.

- Vraag niet alleen om advies en hulp, maar vooral om 'wie moet ik daarvoor spreken of kan me daarbij helpen'. Vergeet niet te vragen indien je wordt geholpen met een nieuwe contactpersoon om te vragen of je de tipgever als referentie mag gebruiken.

- Blijf contact houden. Het maken van contact kost energie en daar moet je voor investeren. Het onderhouden van contacten is relatief simpel en is vaak met een aantal telefoontjes per jaar voldoende.

 

Hoe kom ik met mensen in contact? Begin bij je familie en vrienden. Vraag je weg naar buiten! Kennissen, andere mensen, High-Levelers, Oud Collega's, je sportvereniging, je opleiding, oude studiegenoten, etc. Er zijn genoeg contacten die je kunnen helpen aan nieuwe contacten bij toekomstige klanten, leveranciers, advocaten, accountants of waar je ook naar op zoek bent.

 

Het uitwisselen en/of ruilen van visitekaartjes van volstrekt vreemden kan handig zijn voor het plegen van cold calls. Maar dit is weinig gericht. Daarnaast is het toch geven en nemen en zul je eerst moeten geven voordat je kunt nemen (en dan kun en mag je vaak best veel nemen!).

 

Overigens vond ik de stelling in het bovenstaande artikel erg toepasselijk. Als je met succesvolle mensen omgaat dan ga je je ook zo gedragen. Hier ben ik het absoluut mee eens. Sterker nog, soms is het goed om mensen bewust te 'kopieeren', een veel toegepaste techniek waarmee je veel in het leven kunt bereiken. Een aanrader, maar waarschijnlijk voor velen al bekend, voor mensen die een peptalk kunnen gebruiken en echt nuttig leesvoer hieromtrent willen lezen; 'Unlimited Powers' van Anthony Robbins. One of my favourites...

Link naar reactie
  • 0

Zo heeft Kaplan (op Harvard) wel een onderzoek verricht naar top performers binnen het bedrijfsleven. Het resultaat van het onderzoek was dat IQ niet de doorslaggevende factor was maar juist initiatieven tonen en netwerken (gelukkig er is nog hoop, ook voor mij ;-)

 

Enkele tips bij het netwerken:

- Bedenk waar andere mee zitten; wat zijn hun vragen en problemen en bedenk vervolgens hoe je ze daarmee kunt helpen.

- Vertel je netwerk altijd over je plannen en je ideeen, zodat met weet waarmee je bezig bent zodat zij ook anderen op je af kunnen sturen als ze daar toevallig tegenaan lopen.

 

 

Leuke info. Ik geloof meteen dat IQ niet doorslaggevend is, maar als ik dit verhaal zo lees is E.Q. wel erg belangrijk. Succesvol netwerken vereist - als ik het goed begrijp - goede communicatieve vaardigheden, een flinke dosis zelfvertrouwen, inlevingsvermogen, een goed luisterend oor, het aanvoelen van spanningen,...

Zeer interessant om te weten als startend ondernemer.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Leuk boek hierover is EMOTIE MANAGEMENT van Susanne Piet! (Werken met emoties van jezelf en anderen).

 

Zeker een aanrader!

 

Kanban

Link naar reactie
  • 0

Alles leuk en aardig, maar een serieus netwerk opbouwen kost heel veel tijd en energie. Je bent er jaren mee bezig. Opportinistische relaties houden geen stand. Je moet "echte relaties" zien op te bouwen. Echte relaties zijn gebasserd op waardering en respect. Hoe verdien je iemands respect? Als iemand die je nodig hebt, zijn kaartje aan je geeft, is er dan sprake van een "echte relatie"?

 

Mijn ervaring is dat de meeste "goede" relaties voortkomen uit (studie)vrienden, (ex)collega's en mensen waar je langdurig zaken mee gedaan hebt.

 

Netwerken is geen truckje of een kustje, dat je even snel flikt. Netwerken is iets waar je je hele leven mee bezig bent en waar je behoorlijk in moet investeren. Als je net een onderneming gestart bent kan ik me voorstellen dat je even iets ander te doen hebt als netwerken. Als het op dat miment moet is het of te laat of zonde van je tijd. Netwerken gaat wat makkelijker als je eerst wat gepresteerd hebt met je bedrijf.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens Nils. Kost tijd en je moet respect en vertrouwen verdienen door geleverde prestaties. Ook heb ik de indruk dat het vaak gaat om minder tastbare zaken, zoals "ik heb een goed gevoel bij die man of ik vind die vrouw recht door zee..." en dat kun je niet altijd rationeel en zakelijk analyseren.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Netwerken = intresse tonen in een ander en over jezelf praten !

Ik vind netwerken een van de (vele) main topics in ondernemerschap. En tuurlijk als je eenmaal on the road bent en al een klantenbestand (best practices/naamsbekendheid) hebt is dat een stuk makkelijker.

Maar als starter moet je toch flink babbelen, jezelf voorstellen en zoveel mogelijk om je heen kijken. Altijd doorvragen.

Moet aan een voorbeeld van Bengel denken dat iemand naar Engeland was en daar een man in de taxi ontmoette die nu een potentiele partner is. Je netwerk kan overal zijn! Maar kan je ook overal praten?

Anniewees ... netwerken is niet makkelijk. Zeker als je al geen onwijze prater bent. Als je dat van jezelf herkent dan is het misschien raadzaam om hiervoor een een cursus te volgen.

Die kosten ook tijd, maar lijkt mij een goede persoonlijke investering als ondernemer.

Er zijn diverse cursussen als communicatievaardigheden, NLP (=Neurologisch Linquistisch Programmeren), presentatieskills e.d. Ze zijn niet altijd leuk, want er wordt je flink een spiegel voorgehouden waar je naar jezelf moet kijken (zelfconfrontatie) tot je er moe van wordt. Maar het levert wel iets op.

Een samenwerkingspartner die voor jou de talking does en jij de business kan natuurlijk ook.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel een beetje een catchy stelling om te zeggen dat je, als je net gestart bent, wel iets anders te doen hebt dan te netwerken.

Tenzij je je kunt permitteren om veel te adverteren of op andere manieren structureel aan marketing te doen is het eigenlijk één van de weinige direct beschikbare instrumenten om inkomsten te genereren. Ik heb nagenoeg al mijn 'klandizie' in m'n eerste jaar aan mijn netwerk te danken. En aan mijn netwerken (als werkwoord).

Er zijn genoeg mensen die starters graag een kans geven. Er zijn mensen die snappen dat je na 3 maanden nog geen credibility of goedgevuld portfolio hebt. Zorg er gewoon voor dat je op de één of andere manier laat zien wie je bent en wat je kunt. (Helemaal zonder beeld van je kunnen te presenteren kun je niet). Roep desnoods zelf iets in het leven waarmee je je skills demonstreert en ga niet zitten wachten tot je een prestigeuze opdracht krijgt voordat je je gaat bewijzen.

 

Zorg er voor dat je presentatie er van begin af aan al professioneel uitziet, anders snij je jezelf in de vingers. Investeer in je visitekaartje, want je visitekaartje is je visitekaartje.

Wees van begin af aan onderscheidend, want het 'onderscheiden' geeft je power (momentum) in je startfase.

Niet degelijkheid of 13 in een dozijnheid.

(degelijkheid kan wel een belangrijk onderscheidend element zijn maar dit bewijst zich pas op langere termijn, dan wordt het onderdeel van je 'corporate identity'.)

 

Voor gerichte vragen over netwerken of feedback op b.v. je huidige uitstraling/strategie/look-and-feel/website/visitekaartje mag je me mailen,

annedien@impulsant.nl

 

Succes! (En voeg mij maar toe aan je netwerk ;))

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Annedien,

 

Netwerken is belangrijk. Dat ben ik met je eens. Maar het kost tijd. Het kost jaren om een goed netwerk op te bouwen. In hoeverre was de basis voor jouw netwerk als gelegd voor je start? Als je nog geen netwerk hebt en je hebt NU een netwerk nodig, dan gaat dat niet zo makkelijk.

 

Ik zit weleens aan de andere kant van het netwerk proces. Dan zijn er van die ondernemende types die denken dat ik over goede contacten en dat ik dus in hun netwerk hoor.

 

Ze bellen me, om "een keertje kennis te maken om te bezien of we wat voor elkaar kunnen betekenen". Aan de openingszin weet je al waar het over gaat. Als je ingaat op hun voorstel, dan zitten ze twee uur aan je bureau, je koffie op te drinken, te vertellen hoe goed ze zijn en wat ZIJ willen (meestal een bedrijfje ter overname).

 

Tjonge jonge, wat een netwerkers. Volgens mij hebben ze alemaal hetzelde boek gelezen. Je ziet ze uit de verte aankomen. Daar wordt niemand vrolijk van.

 

Aan de andere kant, als iemand mij belt met een concrete vraag, heb ik altijd tijd voor ze.

 

Ondernemers die zich bij de start van de onderneming blind op het netwerken storten, berijken te weinig. Die gaat niet effectief met hun tijd om.

 

Misschien moet netwerken wel niet op netwerken lijken en moet je er vroeg mee beginnen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils, hoe heb jij je netwerk opgebouwd? Ben je daar bewust mee bezig geweest? Heb je de openingszin: "eens zien wat we voor elkaar kunnen betekenen?" zelf wel eens gebruikt? Zijn er bepaalde dingen die niet "in het boek staan" waarvan je vind dat er aandacht aan besteed moet worden?

 

Het mag duidelijk zijn dat een goed netwerk opbouwen jaren duurt. Mijn ervaring is dat het het beste werkt om daadwerkelijk ook iets voor iemand anders te betekenen. De openingszin of de presentatie zijn wel belangrijk, maar maak je ook waar wat je zegt? Daar komt volgens mij de doorslaggevende factor naar voren (of dit ook daadwerkelijk zo is, kan ik pas over een jaar of dertig zeggen volgens mij ;)).

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ha Zrski,

 

Het netwerk dat wij nu hebben bestaat bijna uitsluitend uit mensen die we hebben leren kennen nadat we met de NeBIB zijn gestart. Netwerken is onze core business, het is zo'n beetje het enige dat we doen.

 

Professionele dienstverleners benaderen we direct (zij zijn onze aangevers). Ik kom wel meteen "to the point". Of ik heb ze wat te bieden (wat niet vaak zo is) Of ik heb hun klanten wat te bieden (wat ze niet interesseerd) of ik heb ze niks te bieden, maar heb ze wat te vragen. Dat doe ik dan ook gewoon. Vindt niemand erg, als je jezelf maar niet opdringt. Soms krijg je nee en soms krijg je ja.

 

Het levert meestal niks op. Je weet van elkaars bestaan en soms klikt het, dan ontstaat er na vele maanden (soms zelfs jaren) een goede relatie. Daar heb je dan wel een hoop tijd in geinvesteerd.

 

Klanten, met name de investeerders benaderen we nooit direct. Dat werkt ik ons geval niet. Je hebt ze te weinig te bieden en als je je diensten "verkoopt", dan beloof je vaak te veel en die belofte kan je dan weer niet waarmaken en dat lijdt tot teleurstelling. Als je iets niet wil, ij mensen die je belangrijk vindt teleurstellen.

 

Als ik iets geleerd heb over duurzaam netwerken, is het vooral om weinig te beloven en veel waar te maken. Dan worden je klanten je ambassadeurs. Daar moet je het van hebben. Een aanbeveling is wel 100x effectiever als een cold call.

 

Hoe wij aan onze relaties komen? In het begin met mailingen over onze missie, goeie folders en veel naar bijeenkomsten toe gaan en kaartje uitdelen. Dan komt de pers met wat artikeltjes (als je bedrijf origineel genoeg is). Als je een beetje bekend bent kun je bijeenkomsten, workshops en seminars organiseren, als die kwaliteit hebben helpt je dat geweldig bij je reputatie.

 

Ik denk dat 90% van onze relaties naar ons toe gekomen is, terwijl ons marketing budget niks voorsteld. De taktiek verloopt in de tijd.

 

Ik heb in mijn cariere misschien 10 wat grotere investeerders gebeld om ze binnen ons netwerk te krijgen. Het is me nooit gelukt. Ze gaan meteen achterover zitten met de gedachte: "Die jongen wil wat van mij en ik ben belangrijk, dus kom maar op! Wat ben je mij te bieden?" Dat is een kansloze situatie. Door kom je dan niet meer doorheen.

 

Dus wil je wat berijken, profileer je dan op gepaste wijze. Je moet in positieve zin zien op te vallen. Moet je iemand (die erg belangrijk is) benaderen omdat hij jou niet belt, probeer het dan via een verwijzing. Lukt dat niet, dan zijn er ook truckjes (heb ik van mijn zus geleerd, die was er erg handig in). Zoek uit wanneer iemand spreekt of op een bijeenkomst is. Ga op de eerste of tweede rij zitten en kijk geinteresseerd. Als de gelegenheid zich aanbiedt stel je een intelligente vraag en in de pauze spreek je de betreffende persoon aan op iets dat hem (of haar) bezighoudt. Als de persoon interesse toont wissel je kaartjes uit. Ik moet toegeven, het vergt moed en mijn zus was er veel handiger in dan ik. Zij kon werkelijk iedereen te spreken krijgen.

 

Verder: wees aardig en oprecht. Vraag je af waar je een ander een plezier mee doet. Probeer uit te vinden wat de ander interesseerd en zorg dat mensen met JOU willen spreken.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils, topverhaal: nuchter, echt, geloofwaardig en, denk ik, eigenlijk heel herkenbaar! Hoe wil je tenslotte zelf het liefst benaderd worden?

 

Alle anderen: heb je een resultaatgerichte topnetwerker nodig? Bel Nils: wellicht wil 'ie een goed woordje voor je doen bij zijn zus!

 

:heup:

 

Maar denk erom: je moet natuurlijk wel wat te bieden hebben: lees Nils' z'n bijdrage nog maar 'ns ....

 

Dank Nils,

 

 

gr.

 

 

 

Bengel.

 

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zozeer het aantal mensen dat je kent, maar het soort: ik noem ze 'knieschijven': mensen die ingebed zitten in twee netwerken. Dus bijvoorbeeld financieel en academisch, of juridisch en business of technisch en marketing. Verder maak ik er een gewoonte van om in de file mijn hele netwerk stukje bij beetje na te bellen. Hierbij probeer ik altijd informatie weg te geven. Dus ik kan iets gehoord of gelezen hebben en feliciteer of tip daar dan een contact mee.

Het is net'werken' en mijn ervaring is niet alleen dat mensen het dan zelden vervelend vinden om gebeld te worden, maar ook dat de band groeit waardoor de informatie die gegeven wordt in kwaliteit toeneemt (vertrouwelijkheid, timing etc.)

Ik ben lobbyist en combineer op eigen houtje bestaande technologie tot nieuwe, direct inzetbare waardeketens voor praktische problemen.

Na een heftige twee jaar en twee bedrijven in twee landen verder (eentje in Abu Dhabi) werk ik momenteel als (goedbetaalde) business development manager voor de Rijksoverheid.

In plaats van zelf nog grote risico's nemen schnabbel ik bij als matchmaker/concept lobbyist en leer voorlopig bij.

Link naar reactie
  • 0

Networking... some random thoughts.

 

A large liver helps - no explanation needed.

 

Smoking can have advantages- some of the more interesting people I've met were in need of a match or cigarette, or in some cases the smokers are banned outside (and smokers always talk, even if to pass the time).

 

Sense of humour - if an event is not panning out, people still want to enjoy themselves. If that can't be by direct business opportunities, then selling your person with a nice story and a laugh will always open doors.

 

Do not star gaze - don't run around looking at name badges and being blatantly obvious that you are looking for opportunities to meet "made" people. This turns off a lot of people and may cost you a good opportunity with an investor or other potential partner.

 

Learn the art of not selling - never say you are at the event looking for new clients, that is obvious as most people are there for the same reason. You can just say you are there to get a feel of the market, for the drinks, to get out of the office, you find the topics of discussion interesting, whatever...

 

Try to remember names - this is my weakpoint, but I have mastered the art of evesdropping on an introduction to hear it again. Another technique is just admit you are crap with names which is charming if done correctly (I've had enough practice).

 

Networking is a team sport - Besides being crap at remembering names, I am a bad opener. I have problems with just walking up to people and starting a compelling conversation. Luckily in my circle I have friends who are very good at this. Once the door is open, I'm fine. And when you have built a good network, you'll always have some friends around to help with introductions. Failing this, the bar is a great place, one where I do seem to meet people (see point 1).

 

Go in with zero expectations - if you set too high expectations, you will always go away from an event feeling unsatisfied.

 

Come back for more abuse - in some circles, it takes a while to be accepted. Don't get discouraged if you do not meet people. Coming back to regularly to events, you start to become a known face. People will approach you as if you belong. And I suppose at that point, you do.

 

Be creative when talking about what you do - For example, don't say you are currently working as a petrol station attendant, you are a "Petrolium Transfer Engineer".

 

Connect people with people - if you can't benefit from meeting someone, but know who they should meet, make the introduction.

Link naar reactie
  • 0

Leuk die mail alerts als ergens op geantwoord is.

Ik heb ook nog wel een paar tips: works 4 me.

 

- bel de dag van tevoren de secretaresse die de intake doet, bevestig dat je komt, spel je naam goed, vraag naar bijzonderheden (beste manier om goeie parkeerplekken te regelen) en vraag haar dan meteen of het mogelijk is een gastenlijst gemaild te krijgen. (die ze dankzij je vraag toch voor zich heeft)

- bel dezelfde dag, ongeveer 15 minuten van tevoren weer de balie, verifieer de route. Eenmaal binnen 'ken' je de intakers, dat is de beste manier om gratis tickets, tips voor volgende borrels en andere service te krijgen. Je bent niet meer anoniem.

- goede tweede is de portier, die is ongelooflijk onderschat als kennis(sen)bron en die is op zijn beurt vaak een prima omweg naar de huishoudelijke dienst. (laptop stekkers heb je nooit genoeg)

- het is niet altijd makkelijk, maar een droge stevige hand onderstreept je zelfvertrouwen (natte handjes duiden op fysiologisch omgezet ongemak)

Ik ben zelf rechtshandig en heb mezelf aangeleerd om nooit een (bier)glas in mijn rechterhand te houden. Het koude glas condenseert ...

- Mensen zijn sociale beesten en kennen dus onbewust rangorde.

Degene met een goed verhaal, natuurlijk charisma of een traditionele rang(bewustzijn) trekt mensen aan die zich om hem/haar heen opstellen.

Zo ontstaan hoefijzers in een zaal.

Investeer 5 minuten in rondlopen zonder met iemand te praten en bestudeer de onderlinge verhoudingen. Target daarna in volgorde van 'potentieel belang'(kun je je enorm in vergissen trouwens) de mensen die het midden van de cirkel uitmaken en als je die gesproken hebt heb je 90% van je doelgroep te pakken.

- Doe altijd wat je belooft en beloof nooit iets wat je niet op eigen kracht waar kunt maken.

- Lieg nooit, dat kost te veel energie.

- Gebruik suggesties, open vragen etc. Mensen vinden belangstelling leuk en praten (zeker met een borrel op) snel te veel.

- Als er sterke drank wordt geschonken, neem 1 jenever en vervang dat in het zelfde glas door water.

- Als je belooft informatie te mailen, doe dat ook.

Stop daarbij nooit meer dan 1 onderwerp in een mail.

- Houd je adressen bestand voortdurend in beweging.

Iedereen die duidelijk achterblijft: lozen.

(in mijn geval aan die naar een sub-adressenbestand)

Als je twijfelt wat iemand nu doet: bellen. Blijf top of mind.

- Mensen zijn lui, geef ze geen reden om iets niet te doen.

Dus altijd je mobiele nummer en/of email adres meegeven, ook bij mensen die je al heel lang kent. Cc: belangwekkende mail naar mensen met overlappende belangen (sociale controle opbouwen)

- Aan het eind van de dag is de insteek: ik ga om me te vermaken, omdat ik het onderwerp interessant vind, aardige mensen heb je overal en de bottom line is goeie koffie, drank en happen: betaald borrelen.

- De 'anderen' zijn daar ook voor hun hypotheek en het kan verfrissend zijn om daar juist NIET over te praten.

- Waaruit volgt: doe echte zaken nooit op een borrel (teveel grote oren)

- Ik zie netwerken als (mijn) entertainment, niet krampachtig, gewoon wat basis spelregels en kansen meteen inschieten (agenda, kaartje!).

Mensen zijn druk, die kans komt meestal niet terug op die dag.

 

Ik weet dat dit berekenend klinkt (ben tenslotte lobbyist) maar aan het eind van de rit ben je wel gewoon aan het WERK en dat kan dan buiten zo leuk beter ook zo effectief mogelijk zijn.

Na een heftige twee jaar en twee bedrijven in twee landen verder (eentje in Abu Dhabi) werk ik momenteel als (goedbetaalde) business development manager voor de Rijksoverheid.

In plaats van zelf nog grote risico's nemen schnabbel ik bij als matchmaker/concept lobbyist en leer voorlopig bij.

Link naar reactie
  • 0

Leuke mensen met leuke babbels zijn succesvoller?

;D

 

Nog een tip:

Die stille, twee jaar geleden, in de hoek, met een bibberig stemmetje en een klam handje en de uitstraling: "Help, wat doe ik hier?", dat was ik. Ik kende nog niemand, had geen flitsende kleren aan en keek verlegen om me heen... of liever nog; naar mijn schoenen (die niet hip of corporate waren) of naar de mevrouw van de catering die lief terugglimlachte.

In het dagelijks leven de spontane spring-in-het-veld, zakelijk gezien zo groen als gras en erg onwennig.

Die stille van toen, die sommigen niet interessant vonden of meteen veroordeelden als artistiek, androgyn, te verlegen, groen of te introvert heeft nu een ongelofelijk leuk, stimulerend, motiverend en interessant netwerk om zich heen verzameld- dank zij mensen die gewoon even met haar gingen praten en haar niet meteen in een hokje stopten.

Die mensen hebben van haar op hun beurt ontelbare goeie suggesties gekregen, interessante nieuwe contacten, artikelen... hulp in 'donkere tijden'.

Ook dank zij zichzelf, omdat ze gewoon tussen die hot shots en pakken ging staan en afwachtte wat er gebeurde of toch onhandig een gesprek aanknoopte.

 

Nu krijg IK de mailtjes "of we eens kunnen zien wat we voor elkaar kunnen betekenen"... en de onwennige blikken toegeworpen. Sommigen zijn zonder twijfel opportunistisch aan het proberen op mijn rijdende trein te springen omdat ze hun voordeel al zien gloren aan de horizon (mind you, dat voelen mensen! Ik dus ook!) omdat ze zien wat er gebeurd is de afgelopen 2 jaar.

Ik rij trouwens niet in een sportwagen (ik heb een heel lief peugeotje 205 :-*) en woon niet in een villa, maar doe wel leuke dingen en leuke zaken! Ik leef mijn droom en op de één of andere manier trekt het mensen aan.

 

En als ik nu een onwennige 'newbie' zie staan of met hem of haar spreek ben ik altijd even enthousiast als wanneer ik met de directeur van een grote organisatie praat.

Ik probeer altijd te bedenken hoe ik die ander kan helpen- en precies die gedachte is wat mij zo geholpen heeft in mijn beginfase.

Je moet het niet 'weggeven' (ten koste van jezelf), maar wel gul omgaan met wat je hebt...of je nou een starter bent of een gevestigde ondernemer met jaren ervaring. Dat is tenminste hoe ik het zie.

 

Nu er wat tijd voorbij gegaan is merk ik dat het echt en oprecht waar is dat 'wat je geeft is wat je krijgt'. Soms heeft het tijd nodig voor de kans zich voordoet iets terug te doen voor een ander, of andersom. Soms duiken er ineens uit je netwerk kansen op, juist als je het niet verwacht.

Mensen uit je netwerk worden soms je vrienden, en je vrienden soms je netwerk. Soms vloeien zakelijke en persoonlijke belangen door elkaar - - maar juist dan ga je je realiseren hoe zeer je netwerk gebaseerd is op sympathie en genegenheid- en hoe het eigenlijk maar weinig met cijfers en overeenkomsten te maken heeft.

Als je een ander af en toe zonder eigenbelang kunt helpen merk je dat je, als je het nodig hebt (bijvoorbeeld omdat je, aangezien je een mens bent, ook wel een stuk zit of geen motivatie hebt of in de rats zit ergens over) mensen in de buurt zijn die je helpen en 'oprapen' of een extra duwtje geven om weer verder te kunnen. Of simpelweg een opdracht voor je 'regelen' omdat dat precies is wat je nodig hebt - zodat je de huur kunt betalen. Soms is het zo menselijk, zaken doen!

 

Op basis van je menselijkheid en liefde (voor groei en interactie en mensen helpen) in zaken zijn is een leerproces dat volgens mij zijn gelijke niet kent.

Je trekt hiermee ook gelijkgestemden aan, en nu kan ik concluderen dat ik echt kan bouwen en vertrouwen op de mensen om me heen. Soms moet je met elkaar door 1 deur, dat blijkt dan een draaideur te zijn en komt er iemand met zijn fikken tussen :-X maar als je de juiste basis hebt kom je er samen wel weer uit aan de andere kant en kun je verder.

 

Ik vind het een wonderlijk proces en ik verbaas me er elke dag over!

Erg mooi. En ik ben de mensen die mij hielpen eigenlijk heel vaak bewust dankbaar en laat ze dit weten. Vind ik belangrijk.

 

Ik klim weer van de kansel 8) en hoop dat iemand hier iets aan heeft!

 

Groet,

Annedien

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo, ik ben hier net aangemeld om mee te kunnen praten met jullie en ik wilde inhaken op Nils. Ik vroeg hem: wat is een concrete vraag?

Ik hoop veel van jullie te kunnen leren.

 

Even iets over mijzelf: ik ben account manager bij een ICT bedrijf en ben verantwoordelijk voor het binnenhalen van nieuwe klanten en het behouden ervan. Wij zijn lid van een netwerkorganisatie Vereniging Bedrijfskring Almere waar zo nu en dan borrels worden georganiseerd.

Ik vind netwerken erg leuk, en heb geen moeite met het aanspreken van mensen die ik niet ken.

Cindy van Rosmalen

www.magnetique.nl

 

The artist is the creator of beautiful things- Oscar Wilde

Link naar reactie
  • 0

Wat mij betreft is een concrete vraag (of aanbod natuurlijk) iemand die nagedacht heeft, wat hij/zij zelf wil, hoe ik daar een rol bij kan spelen en wat er voor mij aan vast zit.

 

Nou hoef ik zelf niet zoveel. Ik ben best bereid wat tijd in iemand te stoppen zonder dat ik daar concreet wat voor terug krijg. Maar dan is het ook duidelijk. Iemand die mij benaderd zegt dan: ik ben die en die, daar en daar mee bezig. Ik heb een probleem, kunt u mij daarbij helpen?

 

Hoe kun je daar nou nee tegen zeggen? Een half uurtje heb je dan wel. Een uurtje meestal ook wel als het probleem je aanspreekt. Ik krijg er overiges genoeg voor terug. "Eén keertje dank je wel, je hebt me erg geholpen", maakt mijn hele week weer goed.

 

Het probleem met die andere netwerkers is een kwestie van arogantie. Zzij gaan er van uit, dat ik ze graag wil leren kennen ;D. Nou, dat is helemaal niet zo. De meeste vind ik niet aanrdig en ik heb er verder niks aan. Dus ik hoef ze ook niet te leren kennen.

 

De wereld zit anders in elkaar. Zíj willen míj leren kennen, maar vragen zich niet af, wat ik daar aan heb.

 

Als ze even nadenken komen ze er wel achter hoor. Ik heb (net als alle andere mensen) allemaal triggers die mij bewegen om dingen te doen. Ik doe graag iemand een plezier, ik wordt graag uitgedaagd met inteligente stellingen. Ik houd van debat e.d. en ik houd ervan om aangesproken te worden op mijn kennis van ondernemerschap. Maar dan wel met concrete vragen.

 

Helpt je dit?

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ja het helpt wel ja. Ik zal alleen niet zo snel iemand bellen als ik een specifieke vraag over heb. Vooral niet als ik iemand niets te bieden heb.

 

Maar goed. Hartelijke dank voor je antwoord iig!

 

Cindy van Rosmalen

Cindy van Rosmalen

www.magnetique.nl

 

The artist is the creator of beautiful things- Oscar Wilde

Link naar reactie
  • 0

Je moet niet te snel opgeven! Misschien heb je wel wat te bieden!

 

Wie wil je spreken en wat voor persoon is dat. Heeft ie hobbies, heeft ie een visie, geeft ie lezingen? Hoe zit ie in elkaar en wat vindt ie leuk.

 

Het gesprek hoeft nergens over te gaan, als hij of zij er maar een goed gevoel aan overhoudt. Dat is netwerken!

 

Kijk, als zo iemand van zwarte poezen houdt, zit jij gebakken ;D

 

In het begin lijkt het allemaal erg geknutseld en moet je diep nademken over dit soort dingen. Als je het gewoon doet, ontwikkel je daar vanzelf enige handigheid in. Uiteindelijk wordt het natuurlijk gedrag en krijg je (bijna) alles van iedereen gedaan.

 

In het bedrijf waar je werkt heb je vast veel verkopers. Sommigen zijn goed en anderen minder. Verkopen is een vak. De goede verkopers zijn altijd met dat vak bezig. Je moet niet denken dat die mannen in het begin ook maar één pepernoot verkochten 8) Dat vak hebben ze ook moeten leren, net als iedereen. Netwerken is ook zo'n vak. Om er goed in te zijn, moet je er continu mee bezig zijn. Eerst honderd keer je neus stoten en dan kleine succesje halen. Kleine succesjes worden grote succesjes enz.

 

Vooral doorgaan!

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

ha nils,

zoals je ziet is de zwarte panter verruild voor een andere kat.

het bedrijf waar ik werk ben ik de enige die verkoop doet en dat vind ik erg leuk.

 

hoe dan ook, ik heb al wat succesjes behaald en kan goed met mensen overweg, dat scheelt! :)

 

nu ben ik meer bezig met:hoe kan ik meer mensen leren kennen dan via de huidige netwerken die ik aan het opbouwen ben? waar haal ik klanten vandaan? ik ben al actief op beurzen veelal vakbeurzen.

 

grt Cindy

Cindy van Rosmalen

www.magnetique.nl

 

The artist is the creator of beautiful things- Oscar Wilde

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.