• 0

Pensioen sparen als DGA

Inmiddels heb ik diverse manieren van pensioen opbouw zitten vergelijken. Zeker nu er per 1-1-2017 weer e.e.a. is aangepast. Er ontgaat mij alleen even de duidelijkheid van het basisprincipe van zelf pensioensparen bij bijvoorbeeld BND.

 

Stel mijn werkgever legt nu 200e in per maand voor mij.

Als DGA verreken ik dit natuurlijk in mijn management fee.

Zodra ik dit aan mezelf uitbetaal betaal ik belasting en blijft er zo'n 100e over (even uitgaande van 52%).

Nu leg ik 200e pensioen in, waarvan ik weer 52% terug kan vragen aan de belasting.

 

-Klopt bovenstaande dat ik uiteindelijk dan dus voor een vergelijkbaar bedrag pensioen kan aankopen, even buiten beschouwing gelaten dat de onderhoudskosten privé iets duurder zijn dan collectief.

-Heb ik het bij het juiste eind dat ik dus eerst loon uitkeer en ver volgens pas pensioen stort en dit niet van mijn brutoloon kan doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit vind ik op de BND site wat zou inhouden dat je niet per se privé hoeft in te leggen.

 

DGA pensioenrekening

 

Bezit u meer dan 10% van de aandelen van de onderneming waar u in dienst bent? Dan kunt u als DGA pensioen opbouwen door jaarlijks een bedrag voor uw pensioen te reserveren op de balans van uw bedrijf. Het geld van de reservering kunt u op de DGA pensioenrekening storten. U kunt ook gewoon helemaal los van uw bedrijf pensioen opbouwen. Als privépersoon. U stort dan uw privégeld op een reguliere Brand New Day pensioenrekening. Uiteraard op basis van uw jaarruimte.

Link naar reactie
  • 0

Mijn lampje in deze mistige materie:

 

BND biedt 'pensioen' aan via een 'pensioenrekening'. Fiscaaltechnisch gaat het hier niet om 'pensioen' (voor werknemers, beschermd door de pensioenwet) maar om 'lijfrente', waarvan iedereen in NL gebruik kan maken. Ook de 'ZZP-pensioenrekening' van BND is een lijfrenterekening.

 

De DGA-pensioenrekening van BND is noch een lijfrente- noch een pensioenrekening. Het is een dekkingsrekening die bedoeld is voor BV's waar de DGA een pensioentoezegging in eigen de BV beheer opbouwt. De BV moet ervoor zorgen dat de pensioenuitkeringen t.z.t. ook kunnen worden opgehoest. Dat kan de BV doen door ervoor te zorgen dat ze zelf voldoende liquiditeiten heeft. Daarbij kan er voor worden gekozen om elders een pot geld op te bouwen. Die pot geld kan de vorm hebben van een dekkingspolis bij een verzekeraar of de DGA-pensioenrekening bij BND en is gewoon een activapost (dus ook risicodragend in geval van faillissement). Er zit geen pensioenverplichting op, zoals wel het geval is bij een de pensioenvoorziening aan de passivakant. Tegen de tijd dat de DGA met pensioen gaat, keert de rekening het geld uit naar de BV die dit geld vervolgens gebruikt voor het uitkeren van pensioen.

 

Wat pensioen in eigen beheer betreft: dat staat op het punt om te worden uitgefaseerd. Zie columns die ik hier eerder over schreef. De bedoeling was dat het per 01-01-2017 zou gebeuren, een fiscaaltechnische kwestie heeft de boel echter vertraagd. De staatssecretaris zal nog een aanvulling op het wetsvoorstel maken dat naar verwachting eind januari verschijnt.

 

Als straks pensioen in eigen beheer is afgeschaft, kan de DGA nog steeds fiscaal aftrekbaar voor zijn pensioen sparen via een lijfrenterekening of een pensioenpolis. In het eerste geval legt hij vanuit privé geld in (aftrekbaar via de aangifte inkomstenbelasting). In het tweede geval sluit de BV een polis bij een pensioenverzekeraar, net als men voor een werknemer zou kunnen doen. Deze polis is, net als bij pensioen in eigen beheer, gebaseerd op een pensioenovereenkomst (arbeidsvoorwaarde) die de BV met zijn DGA in rol van werknemer afspreekt. Deze pensioenvormen zijn, in zekere mate, ook beschermd tegen het faillissementsrisico van de DGA (in privé) of de BV.

 

Hopelijk biedt deze uitleg wat duidelijkheid.

 

Groeten

Wim

Wim Schreuder, registerpensioenadviseur

www.hls-pensioen.nl

Link naar reactie
  • 0

Zeker Dirkmuis.

 

Bij zowel pensioen als lijfrente spaar je fiscaal aftrekbaar. In het ene geval via de BV met een product dat bij een verzekeraar is ondergebracht, in het andere geval met een product van een bank of verzekeraar. Tegenover de fiscale aftrek staat dat je het geld dat je opbouwt alleen mag gebruiken voor pensioen/lijfrente. Het is dus 'beklemd' vermogen (en valt buiten box 3). Fiscaal ideaal (en vaak voorkomend) zou zijn dat de aftrek een hoger belastingvoordeel oplevert dan de belasting straks op de periodieke uitkering. Bijvoorbeeld lijfrentepremieaftrek tegen 52%, terwijl het pensioeninkomen vaak lager is en de 52%-schijf niet meer bereikt.

 

Zoals geschreven: beide vormen zijn in zekere zin beschermd tegen het faillissementsrisico van de spaarder. Aan de aanbiederskant speelt dat bij lijfrente (bancaire) producten onder het depositogarantiestelsel vallen, dus beschermd tot 100K. Bij verzekeraars is dat n.v.t., omdat bij een verzekeraar geen 'bankrun' kan ontstaan.

 

Verdere verschillen:

 

[*]lijfrente kan tijdelijk worden uitgekeerd (wel met spelregels), pensioen is altijd levenslang;

[*]lijfrentepremieaftrek is pakweg 14% van een inkomensgrondslag, voor jong en oud, bij pensioen is het leeftijdsafhankelijk. Een jongere kan minder pensioenpremie inleggen dan een oudere. Omslagpunt ligt ruwweg rondom leeftijd 45 (afhankelijk van een hele rits aan variabelen)

[*]bij lijfrente kun je van jaar tot jaar bepalen of en wat je wilt storten (mits onder max), bij pensioen moet je elk jaar de verplichting (tot opbouw en risico-afdekking) uit de pensioenovereenkomst nakomen.

 

En er zijn nog verschillen met betrekking tot nabestaandenpensioen en afdekking arbeidsongeschiktheid, maar die laat ik nu even voor wat het is.

 

Al met al twee verschillende pensioenopbouwmogelijkheden waarbij de persoonlijke situatie van belang is om voor het een of het ander te kiezen.

 

 

 

Wim Schreuder, registerpensioenadviseur

www.hls-pensioen.nl

Link naar reactie
  • 0

Blijft de volgorde bij een pensioenrekening/lijfrente altijd de volgende:

 

BV betaalt aan privé, belasting dienst heft belasting.

Privé betaalt aan pensioen en vordert belasting weer terug.

 

Of kan het ook:

BV betaalt aan pensioen en het betalen en terugvorderen van belasting is overbodig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.