• 0

Detacheringsovereenkomst per direct beëndigd door opdrachtgever.

Een goedemorgen Higherlevel.nl leden en gasten. Ik heb sinds 3 jaar een redelijk succsevolle uitzendonderneming en ik maak voor het eerst mee dat een uitzendkracht die voor mij werk(te) naar de advocaat stapt. Mijn uitzendonderneming is verbonden aan de CAO van de ABU.

 

Graag wil ik jullie mening horen over het volgende:

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

De contract van de uitzendkracht: Detacheringsovereenkomst fase A , bepaalde tijd , uitsluiting uitzendbeding en uitsluiting loondoorbetalingsverplichting.

 

(verder staat in het contract dat tussentijdse beëindiging van het het contract mogelijk is wanneer de opdrachtgever dat wilt , op welke moment dan ook.)

 

Contractduur: 3 maanden.

 

Uitzendkracht werkt sinds 9 maanden voor mij. Hij heeft laatst zijn contract weer verlengd en dus een handtekening gezet op de 4de contract. (elke 3 maanden moet je opnieuw je contract tekenen zodat die wordt verlengd.) Dus de contract zelf loopt nog 3 maanden tot April 2017.

 

En nu is het dus zo dat de opdrachtgever , de opdracht tussentijds heeft beëindigd zonder inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand. De reden waarom de uitzendkracht niet meer welkom is is omdat de opdrachtgever zijn houding niet goed vindt. De uitzendkracht is dus niet op staande voet ontslagen.

 

Dus ik heb tegen de uitzendkracht verteld dat hij geen recht heeft op de opzegtermijn van 1 maand omdat de contract zelf nog gewoon doorloopt bij mijn uitzendonderneming. Dus er is geen sprake van een beëindiging van het contract. De opdrachtgever hoeft zich niet te houden aan een bepaalde opzegtermijn. Verder heb ik aangegeven dat ik werk voor hem zal proberen te vinden zolang de contract nog doorloopt en heb ik aangegeven dat hij zich moet aanmelden bij de UWV voor een uitkering.

 

De uitzendkracht geeft echter aan dat hij momenteel wel werkloos is en dus ineens geen inkomsten meer heeft. Verder gaf die aan dat hij geen zekerheid heeft of de UWV zijn WW aanvraag wel zal accepteren. Ook zei die dat hij geen kans heeft gekregen om een andere werk te zoeken.

 

Hij beroept zich dus op het feit dat volgens de CAO van de ABU een opzegtermijn bestaat van 1 maand en dat hij dus 1 maand loon hoort te ontvangen doordat de opdrachtgever geen rekening heeft gehouden met de opzegtermijn van 1 maand.

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Hebben jullie eventueel nuttige advies voor mij? Ik maak dit voor het eerst mee dus ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren en wat ik het beste kan doen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vermoed dat je uitzendkracht hier zelf ook mee in z'n maag zit, dit lijkt wel erg veel op elkaar:

http://forum.fok.nl/topic/2351948

 

Edit:

Volgens mij ben je beide posters alleen in het ene verhaal ben je het uitzendbureau en in het andere verhaal ben je de uitzendkracht. Beide posts zijn gemaakt vanochtend 6 uur (+/- 30 minuten), en in beide posts word gesproken over "de contract" i.p.v. "het contract". En daarnaast verwijzen beide posters allebei naar dezelfde profiwork-url.

 

Beide topics hebben wel heel erg veel overeenkomsten.

Link naar reactie
  • 1

Goedenavond,

 

Ik heb het draadje een paar keer gelezen maar kan wellicht een aantal zaken in deze brei over het hoofd hebben gezien.

 

1) De opdrachtgever heeft zich niet gehouden aan opzegtermijn van 1 maand. Tja, da's jouw probleem. Niet die van de uitzendkracht.

 

2)Waarom ga je een contract aan van 3 maanden als die 3 maanden niet gedekt zijn in een goede detacheringsovk? Standaard met dit soort contracten is een week.

 

3) Beroepen op het beding van uitsluiting loondoorbetaling:

Je denkt dus een contract met iemand voor 3 maanden te kunnen afsluiten en als het werk wegvalt hem zonder centen het contract laten uitdienen onder het mom van: ik zoek ander werk voor je.

Dat kan niet en is ook niet de bedoeling van de wetgever.

 

Een heel belangrijk zinsdeel uit de CAO lees je overheen:

Art. 15 lid 3 het deel: indien door de uitzendonderneming een beroep wordt gedaan op het zojuist vermelde beding. In dit geval kan de uitzendkracht met onmiddellijke ingang opzeggen en geldt voor de uitzendonderneming een opzegtermijn van drie maanden.

 

Je kan de loonbetaling wel uitsluiten in het contract MAAR je moet je er wel op beroepen! Doe je dat dan kan de uzk opzeggen en vertrekken.

Doe je dat niet (zoals jij) dan betekent dat: BETALEN

 

Het UWV gaat echt niet akkoord met een werkloze die onder contract staat. Eerst moet contract eindigen/ ontbinden dan pas de weg naar UWV. Zou mooi zijn. Werknemer onder contract voor 2 jaar en als er geen werk is doorsturen naar het UWV.

 

Ziek: zolang jij je dus niet beroept op de uitsluiting loonbetaling en de werknemer wordt ziek dan komt dat gedurende de gehele contractsperiode voor JOUW rekening (91%). Net zoals iedere werkgever dat moet. En dus BETALEN! Loopt het contract af en de uzk is nog ziek: dan ziek uit dienst melden bij UWV. UZK krijgt dan 70% en geen aanvulling.

 

Je denkt toch werkelijk niet dat je een uzk aan het lijntje kan houden zonder centen.

 

Dus wat zijn jouw rechten en plichten?

UZK heeft geen recht op maand loon.

Je beroepen op het beding en de werknemer laten gaan naar het UWV of hard werken en de uzk zsm herplaatsen en ondertussen zijn loon doorbetalen (met inachtneming van alle wet- en regelgeving op dat gebied).

 

Nogmaals: dat de opdrachtgever zich niet aan het opzegtermijn heeft gehouden staat hier totaal buiten en is nooit een zaak tussen de uzk en opdrachtgever.

 

Als deze redelijk basale uitzendkennis ontbreekt is het wellicht verstandiger om je backoffice uittebesteden.

 

Sterkte!

 

Ferry

(al jaren succesvol uitzend/ payroll/ backoffice- ondernemer 8))

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga nu echt heel dom klinken maar ik heb tot nu toe nog nooit een beroep gedaan op die uitsluiting loonbetaling. Wel heb ik via de telefoon én mail aangegeven dat dat in het contract staat en de uitzendkracht dus geen loonbetaling kan krijgen. Heb ik het dan verkeerd gedaan?

 

Stel dat de uitzendkracht morgen ziek meld , en stel dat ik op het verkeerde manier een beroep heb gedaan op die loonbetaling dus via de tel en mail aangegeven van dat hij geen recht heeft op loon etc , en hij wordt dus ziek , ben ik dan verplicht om hem zijn loon uit te betalen tot het einde van zijn contract? En kan ik ook achteraf een beroep doen op die uitsluiting beroep (nadat de uitzendkracht aangeeft dat die dus ziek wilt melden)?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ga nu echt heel dom klinken

Alles wat je niet weet, ben je vergeten te vragen. Dus dom is het nooit.

 

Nee, het melden is voldoende. Daarna de keus van de uzk wat ermee te doen. Als hij dus slim genoeg is reageert hij niet op je melding en meld zich ziek bij jou. Dan mag jij de resterende looptijd van het contract of ziekteduur betalen (en terecht).

Met terugwerkende kracht beroepen op het beding werkt niet. Zou ook wel heel makkelijk zijn.

 

Je gebruikt de contracten zonder uitzendbeding en zonder loonbetalingsverplichting niet goed. Dit hele contract is een hype geworden sinds 2005. Bijna de hele uitzendbranche draait erop maar het gebruik is niet geheel duidelijk of word bewust schimmig gehouden. Er zijn kamervragen (zie bijlage) over gesteld. Veel gehoorde uitspraken zijn:"in de geest van de wet" of "goed werkgeverschap"

Dit contract was bedoelt als vervanger voor het contract met uitzendbeding. Geen werk, geen geld en uit dienst. En je kan iets goedkoper werken.

 

Zet je mensen dan ook op een goed weekcontract of geef ze het uitzendbeding. Neem je mensen voor een langere periode in dienst zorg dan ook ervoor dat er een goede detacheringsovk is met de opdrachtgever of dat er meer dan voldoende werk is om de uzk te kunnen herplaatsen. Dit soort uitdagingen wil je toch niet?

 

Veel uitzenders die de weekcontracten gebruiken zijn ook niet op de hoogte dat je gewoon feestdagen moet betalen. Heb je 2e kerstdag betaald? (volgens de formule).

 

Zoals ik het nu lees ben je ABU- volgend en geen ABU-lid. Probleem bij dit soort uitzenders is vaak het up-to-date houden van de kennis. Daar moet jezelf achteraan. Als je toch zo succesvol bent waarom dan geen NBBU-lid (of ABU-lid) worden en NEN 4400 certificeren. Dan zit je dichterbij je bron van alle kennis. Of koop de kennis in. Ik heb zeer goede ervaringen met haar.

 

Veel wijsheid!

 

Ferry

beantwoording-kamervragen-over-het-bericht-weekcontracten-de-nieuwe-schijnconstructie-van-uitzendbureaus_1.pdf

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.