• 0

Niet betalende klant. Vervelende situatie.

Omwille van de privacy maak ik namen in dit verhaal even wat anders.

 

Ongeveer 3,5 maand gelende kreeg ik telefoon van een familielid van mijn partner. Ik ben sinds een 3 kwart jaar zelfstandig en hij had een klant voor mij. Het familielid noemen we even X. X is parttime zelfstandig en had een klant. Voor die klant moest een bepaalde berekening gemaakt worden welke hij niet kon maken. Zijn klant noemen we even Y.

 

X belde mij op met de vraag of ik dit wilde doen en wat het zou kosten. Ik heb een offerte gemaakt en aan X verzonden. De opdracht zou via X verlopen. Op de offerte heb ik akkoord gekregen van X en ik ben aan de slag gegaan. Als startende ondernemer was een orderbedrag van 1500 euro wel erg lekker immers!

 

Ik heb het werk afgerond en per mail in concept naar X verzonden. Al snel kreeg ik een compliment en kon ik het rapport uitprinten en opsturen. Een tevreden klant. X belde mij een aantal dagen later en gaf aan dat ik de factuur ook aan X moest versturen. Hij zou het door factureren. Y zat wat moeilijk op dit moment maar het kwam zeker wel goed. Zodra X zijn geld zou krijgen zou X mij ook betalen. Y had voldoende werk om snel te kunnen betalen.

 

3 weken later heb ik een mail gestuurd aan zowel X en Y met de vraag hoe alles ging en of er al zicht was op wanneer Y aan X en X aan mij ging betalen. Al dan niet en deelbetaling. Direct ging de telefoon. X vertelde mij dat Y moeilijk zat maar dat het goedkomt en dat ik vooral geen druk moet zetten.

 

Inmiddels zijn we 3,5 maand verder. Geen enkel bericht en geen betaling. Nu is het niet direct een probleem om even op betaling te wachten maar ik snap niet dat ik niets verneem. Gezien de relatie met X ben ik natuurlijk wel voorzichtig. Volgens mijn partner ben ik overigens te makkelijk en wil ik teveel de vrede bewaren.

 

Nu kreeg ik vrijdag een mail van X. Of ik even wat aanpassingen wilde maken in het rapport. Geen probleem dit is 1,5 uur werk. Maar het staat mij wat tegen om weer werk te moeten verrichten zonder te weten waneer en of er überhaupt een betaling komt. En als ik er dan om vraag moet ik mij vooral rustig houden.

 

Nu wil ik hem straks een mail sturen met mijn bezwaren. Hoe zouden jullie dit doen? En hoe zouden jullie met deze niet betaalde ''klant'' om zijn gegaan?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb een offerte gemaakt en aan X verzonden. De opdracht zou via X verlopen. Op de offerte heb ik akkoord gekregen van X en ik ben aan de slag gegaan.

(...)

X belde mij een aantal dagen later en gaf aan dat ik de factuur ook aan X moest versturen.

(...)

Zodra X zijn geld zou krijgen zou X mij ook betalen.

X is opdrachtnemer en daarmee is een overeenkomst, dus het is niet meer dan logisch dat X ook de factuur krijgt. Die factuur moet je uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin je hebt geleverd versturen. In die overeenkomst ben je vast een betalingstermijn* overeengekomen (en zo niet, dan is het automatisch 60 dagen volgens Richtlijn 2011/7/EU). Daaraan wordt blijkbaar niet voldaan.

 

De vraag is of deze betalingstermijn is komen te vervallen door een later mondelinge afspraak dat je X pas hoeft te betalen als X geld van Y ontvangt. Ik ben geen jurist, maar wel nieuwsgierig. Ik vermoed dat de latere afspraak niet geldig is, omdat deze voorwaarde (naar ik aanneem) niet is opgenomen in het oorspronkelijke contract.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een offerte gemaakt en aan X verzonden. De opdracht zou via X verlopen. Op de offerte heb ik akkoord gekregen van X en ik ben aan de slag gegaan.

(...)

X belde mij een aantal dagen later en gaf aan dat ik de factuur ook aan X moest versturen.

(...)

Zodra X zijn geld zou krijgen zou X mij ook betalen.

X is opdrachtnemer en daarmee is een overeenkomst, dus het is niet meer dan logisch dat X ook de factuur krijgt. Die factuur moet je uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin je hebt geleverd versturen. In die overeenkomst ben je vast een betalingstermijn* overeengekomen (en zo niet, dan is het automatisch 60 dagen volgens Richtlijn 2011/7/EU). Daaraan wordt blijkbaar niet voldaan.

 

De vraag is of deze betalingstermijn is komen te vervallen door een later mondelinge afspraak dat je X pas hoeft te betalen als X geld van Y ontvangt. Ik ben geen jurist, maar wel nieuwsgierig. Ik vermoed dat de latere afspraak niet geldig is, omdat deze voorwaarde (naar ik aanneem) niet is opgenomen in het oorspronkelijke contract.

 

 

 

Dank voor je reactie. Dat X de opdrachtnemer is begrijp ik. Natuurlijk ben ik ook benieuwd hoe het een en ander juridisch zit. Maar ik ben ook benieuwd hoe mede ondernemers met deze gevoelige situatie om zouden gaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien de relatie met X ben ik natuurlijk wel voorzichtig. Volgens mijn partner ben ik overigens te makkelijk en wil ik teveel de vrede bewaren.

(...)

Hoe zouden jullie dit doen? En hoe zouden jullie met deze niet betaalde ''klant'' om zijn gegaan?

Natuurlijk kan ik adviseren geen zaken te doen met privérelaties en vooral geen voorwaarden af te spreken over dit soort doorschuifbetalingen, omdat je zo onterecht een risico op je neemt. Maar dat is achteraf, je hebt hier nu een probleem.

 

Ik ken de personen in kwestie niet, dus het is lastig om een reactie in te calculeren. In het algemeen gezegd zou ik de bezwaren eerlijk op tafel leggen: je hebt onterecht een betalingsrisico op je genomen, je wilt graag eerst betaling van de openstaande factuur voor je verder gaat met deze opdracht. Zowel X als Y zijn ondernemers en het is niet terecht dat jij nu hun ondernemersrisico draagt. Je kunt niet iedereen te vriend houden en zachte heelmeesters...

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Natuurlijk kan ik adviseren geen zaken te doen met privérelaties en vooral geen voorwaarden af te spreken over dit soort doorschuifbetalingen, omdat je zo onterecht een risico op je neemt. Maar dat is achteraf, je hebt hier nu een probleem.

 

Ik ken de personen in kwestie niet, dus het is lastig om een reactie in te calculeren. In het algemeen gezegd zou ik de bezwaren eerlijk op tafel leggen: je hebt onterecht een betalingsrisico op je genomen, je wilt graag eerst betaling van de openstaande factuur voor je verder gaat met deze opdracht. Zowel X als Y zijn ondernemers en het is niet terecht dat jij nu hun ondernemersrisico draagt. Je kunt niet iedereen te vriend houden en zachte heelmeesters...

 

 

Nee het was misschien niet zo handig. Maar goed ik had wat meer vertrouwen en liet mij misschien wat gek maken door een leuke opdracht.

 

Ik denk dat het een goede reactie is om dat in een mail te zetten. Voorzover ik hem kan inschatten verwacht ik een reactie in de trant van'' je wist toch dat hij moeilijk zat'' of '' ik heb je deze opdracht gegeven omdat ik weet dat je net voor jezelf bent begonnen''. Deze reacties heb ik immers de eerste keer toen ik er over begon ook gekregen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het een goede reactie is om dat in een mail te zetten. Voorzover ik hem kan inschatten verwacht ik een reactie in de trant van'' je wist toch dat hij moeilijk zat'' of '' ik heb je deze opdracht gegeven omdat ik weet dat je net voor jezelf bent begonnen''. Deze reacties heb ik immers de eerste keer toen ik er over begon ook gekregen.

Dat kun je voor zijn door dat ook in positieve zin te benoemen. Bedanken voor de opdracht, zeggen dat je de relatie graag goed wilt houden, maar dat je desondanks zakelijk toch wat strakkere afspraken wilt. Je kunt je nog beleefd excuseren voor je onervarenheid als ondernemer waardoor je dit niet handig afgesproken hebt, maar dat hij als ervaren ondernemer toch ook wel begrijpt dat dit niet juist is, enzovoorts.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist een mail verzonden.

 

Ik heb aangegeven dat ik natuurlijk erg blij ben met de opdracht en dat ik graag verder ga voor X en dus voor Y. Ook heb ik aangegeven dat ik graag tot afspraken wil komen voor wat betreft de openstaande betaling en dat wanneer we tot afspraken zijn gekomen ik direct aan de slag zal gaan.

 

Ik heb het voorstel gedaan om bijvoorbeeld wekelijks iets te betalen. Maar het belangrijkste is dat er communicatie is en dat we tot constructieve afspraken komen.

 

We gaan het horen.

Link naar reactie
  • 0
zeker geen extra werkzaamheden meer uitvoeren zolang de originele factuur niet voldaan is

Mee eens, in zo'n situatie zeg ik altijd dat het voor partijen het handigste dat het eerst wordt opgelost in plaats van de rekening verder op te laten lopen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

In dit geval heb je een mooie aanleiding aangeboden gekregen om netjes en kort te reageren: Zodra de betaling bijgeschreven is op de bankrekening kunnen we de aanpassingen in ... tijd gereed hebben.

 

Je maakt eigenlijk de klassieke "fout" van iedereen die begint. Is niet zo erg, maar je hebt een factuur verstuurd met een betaaltermijn, die inmiddels fors overschreden is. Het belangrijkste is dat je vanaf het begin een vast stramien aanhoudt. Bv: 3 dagen nadat de betaaldatum overschreden is: herinnering per mail. Bij geen reactie binnen 48 uur bel je op en bevestig je het telefoontje nog eens per mail. Als daar nog altijd geen betaling op komt een laatste herinnering per brief, eventueel aangetekend. En dan door richting incasso.

 

Of je moet graag gratis werken? :-)

 

Link naar reactie
  • 0

In dit geval heb je een mooie aanleiding aangeboden gekregen om netjes en kort te reageren: Zodra de betaling bijgeschreven is op de bankrekening kunnen we de aanpassingen in ... tijd gereed hebben.

 

Je maakt eigenlijk de klassieke "fout" van iedereen die begint. Is niet zo erg, maar je hebt een factuur verstuurd met een betaaltermijn, die inmiddels fors overschreden is. Het belangrijkste is dat je vanaf het begin een vast stramien aanhoudt. Bv: 3 dagen nadat de betaaldatum overschreden is: herinnering per mail. Bij geen reactie binnen 48 uur bel je op en bevestig je het telefoontje nog eens per mail. Als daar nog altijd geen betaling op komt een laatste herinnering per brief, eventueel aangetekend. En dan door richting incasso.

 

Of je moet graag gratis werken? :-)

 

 

 

Ik weet het :-) Bij een ''normale'' klant zit ik er veel meer op en hanteer ik idd een strakker stramien. Maar aangezien het hier toch om een bijzondere relatie gaat en ik geen gedonder wil in de privé sfeer ben ik misschien laks, voorzichtig en misschien zelfs bang?.....

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik geen gedonder wil in de privé sfeer ben ik misschien laks, voorzichtig en misschien zelfs bang?.....

Wijlen mijn opa van den Bergh zei altijd: "Met familie moet je wandelen, nooit handelen..."

en wijlen mijn vader zei altijd: "Nooit een auto aan een collega verkopen..."

 

Die oude wijsheden, soms doen ze het nog goed... :)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
Nu kreeg ik vrijdag een mail van X. Of ik even wat aanpassingen wilde maken in het rapport. Geen probleem dit is 1,5 uur werk. Maar het staat mij wat tegen om weer werk te moeten verrichten zonder te weten waneer en of er überhaupt een betaling komt. En als ik er dan om vraag moet ik mij vooral rustig houden.

 

Nu wil ik hem straks een mail sturen met mijn bezwaren. Hoe zouden jullie dit doen? En hoe zouden jullie met deze niet betaalde ''klant'' om zijn gegaan?

In mijn beginperiode heb ik ook zoiets gehad. Laat betalen, smoezen en helemaal niet betalen. Uiteindelijk werd er pas betaald nadat ik had gezegd dat er eerst betaald moest zijn voordat ik nieuw werk zou doen. Steeds werd niet betaald totdat ze me weer nodig hadden. Uiteindelijk heb ik de laatste factuur niet betaald gekregen, maar gelukkig was dat voor een kleinere opdracht. Na meerdere herinneringen heb ik het laten zitten en geen werk meer gedaan. Toen ze ooit weer belden zei ik "eerst die oude rekening betalen", maar blijkbaar wilden ze dat niet want het bleef stil. Uiteindelijk een paar jaar later nog wel een linked-in verzoek gekregen! Zeker een slecht geheugen...

 

Mijn vraag omtrent de betaling dus volledig in de negeer.

Typisch kop in het zand en zijn probleem wordt jouw probleem. Met het aanbieden van een regeling ga je mij al veel te ver. Dat is een uitnodiging om meer zoete broodjes te bakken en jou met boter op je hoofd een dooie mus aan te smeren. Het gaat om (slechts) 1500 euro! Alles is via jouw familielid verlopen, waarom zou jij alle schade nemen? Je gaf een vinger en wanneer je niet uitkijkt kost het je hele hand. Ik vermoed dat je nu in termijnen hooguit een fractie van het openstaande bedrag zult krijgen, maar dat het totale uitstaande bedrag alleen maar groter wordt.

 

Waarom mail je niet direct terug dat hij het fout begrepen heeft? Dat je in vriendelijke woorden wilde aangeven dat je eerst geld wilt zien en dat je anders wel wat beters te doen hebt....

Jouw huis en boodschappen kunnen niet met zijn goede beloftes betaald worden, dus geef aan dat je al je tijd moet steken in betaald werk. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen.

 

Maar goed, je kunt beter in het begin leren van kleine wanbetalers dan later geflest worden voor groot geld. Wat dat betreft kun je deze 1500 euro gewoon beschouwen als de prijs voor de cursus "Debiteurbeheer 101". Succes daarmee!

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag omtrent de betaling dus volledig in de negeer.

Dat is dus precies waarom je NU in moet grijpen, voordat het nog verder uit de hand loopt. Als je dit laat lopen kun je waarschijnlijk zelf ook wel invullen hoe dit gaat aflopen.

 

Mooi dat je het kunt aanpassen. Graag zsm. Zullen we vanavond even bellen over hoe ik het wil hebben?

"Fijn dat je de factuur wilt betalen. Ik bel je zodra het bedrag op mijn rekening staat. Het lijkt me leuk om deze opdracht af te maken."

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
In die overeenkomst ben je vast een betalingstermijn* overeengekomen (en zo niet, dan is het automatisch 60 dagen volgens Richtlijn 2011/7/EU). Daaraan wordt blijkbaar niet voldaan.

 

De vraag is of deze betalingstermijn is komen te vervallen door een later mondelinge afspraak dat je X pas hoeft te betalen als X geld van Y ontvangt. Ik ben geen jurist, maar wel nieuwsgierig.

 

De betalingstermijn bedraagt in dat geval 30 dagen bij gebreke van een concrete betalingsafspraak.

 

Voor wat betreft de latere 'afspraak'. Als je inderdaad hebt afgesproken dat X jou pas hoeft te betalen zodra Y heeft betaald, dan heb je wel een probleem. In dat geval is jouw vordering namelijk niet opeisbaar en gaat er nog geen betalingstermijn lopen.

 

Of deze afspraak geldig is? Ja, op zich wel, want het staat partijen vrij nadien een andere (betalings)afspraak te maken. De vraag is echter of deze afspraak wel 'echt' is gemaakt, of dat dit enkel is voorgesteld door X en dat daartegen niet is geprotesteerd door Jeroen. Indien Jeroen de nadere 'afspraak' succesvol zou betwisten, dan kan er na ommekomst van 30 dagen gewoon worden geïncasseerd.

 

Typisch een gevalletje om iemand onbetaald voor je karretje te spannen in de verwachting ermee weg te komen..

Link naar reactie
  • 0

Dank Lucien!

 

Het was idd niet echt een afspraak. Ik heb de mededeling gedaan dat ik een factuur zou sturen met een betalingstermijn van 14 dagen. Dat doe ik altijd. Daarop heeft hij mij via de mail laten weten dat dat ok was. Vervolgens stuurde ik de factuur en gaf hij aan '' jij krijgt het zodra ik het krijg''. Ik moet de exacte datums even nakijken maar ik heb er in ieder geval nooit toestemming voor gegeven of mee ingestemd.

 

Begrijp ik goed dat wanneer partijen niets overeenkomen er een termijn is van 30 dagen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank Lucien!

 

Het was idd niet echt een afspraak. Ik heb de mededeling gedaan dat ik een factuur zou sturen met een betalingstermijn van 14 dagen. Dat doe ik altijd. Daarop heeft hij mij via de mail laten weten dat dat ok was. Vervolgens stuurde ik de factuur en gaf hij aan '' jij krijgt het zodra ik het krijg''. Ik moet de exacte datums even nakijken maar ik heb er in ieder geval nooit toestemming voor gegeven of mee ingestemd.

 

Begrijp ik goed dat wanneer partijen niets overeenkomen er een termijn is van 30 dagen?

 

 

Als jij hebt gezegd: "Betaaltermijn is 14 dagen" en hij heeft dit bevestigd, is dat overeengekomen.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Imho is de enige manier om het gedoe bij zaken met bekenden te beperken er strikt zakelijk in te staan. Voor TS betekent dat dat hij zich afvraagt of hij bij een willekeurige klant ook zo lang gewacht zou hebben of dat hij maatregelen had getroffen.

Link naar reactie
  • 0

Je maakt eigenlijk de klassieke "fout" van iedereen die begint.

 

Is niet alleen een beginnersfout hoor, ik ben al sinds 2003 fulltime ondernemer en heb deze fout vorig jaar nog gemaakt ;-) Kennis wilde een website laten bouwen, overeenkomst zou hij later nog wel even ondertekenen. Ik vol enthousiasme aan de slag gegaan, was allemaal geweldig enzo, totdat er betaald moest worden... nee toen zag hij er toch maar vanaf :-\

 

Eigen schuld, dikke bult, normaal werk ik nooit zonder contract en aanbetaling maar ja het was een kennis dus dat zou wel goed komen... niet dus.

 

Daarnaast komt het ook nog wel eens voor dat ik het bedrag te hoog laat oplopen. Ik doe heel veel kleinere klusjes waarbij ik van tevoren niet precies weet hoe lang ik ermee bezig ben. Zolang het factuurbedrag onder de 500 euro blijft gaat het meestal wel goed, maar het komt ook regelmatig voor dat het factuurbedrag boven de 1000 euro komt en dan kost het soms weleens wat moeite om dat betaald te krijgen...

 

Eigenlijk moet ik bij soort projecten met deelfacturen gaan werken, elke 500 euro factureren en pas weer verder als het geld op de rekening staat, of vooraf factureren (ik bied bijvoorbeeld ook strippenkaarten aan waarmee klanten een bepaald aantal uren vooraf inkopen en betalen).

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.