• 0

Niet betalende klant. Vervelende situatie.

Omwille van de privacy maak ik namen in dit verhaal even wat anders.

 

Ongeveer 3,5 maand gelende kreeg ik telefoon van een familielid van mijn partner. Ik ben sinds een 3 kwart jaar zelfstandig en hij had een klant voor mij. Het familielid noemen we even X. X is parttime zelfstandig en had een klant. Voor die klant moest een bepaalde berekening gemaakt worden welke hij niet kon maken. Zijn klant noemen we even Y.

 

X belde mij op met de vraag of ik dit wilde doen en wat het zou kosten. Ik heb een offerte gemaakt en aan X verzonden. De opdracht zou via X verlopen. Op de offerte heb ik akkoord gekregen van X en ik ben aan de slag gegaan. Als startende ondernemer was een orderbedrag van 1500 euro wel erg lekker immers!

 

Ik heb het werk afgerond en per mail in concept naar X verzonden. Al snel kreeg ik een compliment en kon ik het rapport uitprinten en opsturen. Een tevreden klant. X belde mij een aantal dagen later en gaf aan dat ik de factuur ook aan X moest versturen. Hij zou het door factureren. Y zat wat moeilijk op dit moment maar het kwam zeker wel goed. Zodra X zijn geld zou krijgen zou X mij ook betalen. Y had voldoende werk om snel te kunnen betalen.

 

3 weken later heb ik een mail gestuurd aan zowel X en Y met de vraag hoe alles ging en of er al zicht was op wanneer Y aan X en X aan mij ging betalen. Al dan niet en deelbetaling. Direct ging de telefoon. X vertelde mij dat Y moeilijk zat maar dat het goedkomt en dat ik vooral geen druk moet zetten.

 

Inmiddels zijn we 3,5 maand verder. Geen enkel bericht en geen betaling. Nu is het niet direct een probleem om even op betaling te wachten maar ik snap niet dat ik niets verneem. Gezien de relatie met X ben ik natuurlijk wel voorzichtig. Volgens mijn partner ben ik overigens te makkelijk en wil ik teveel de vrede bewaren.

 

Nu kreeg ik vrijdag een mail van X. Of ik even wat aanpassingen wilde maken in het rapport. Geen probleem dit is 1,5 uur werk. Maar het staat mij wat tegen om weer werk te moeten verrichten zonder te weten waneer en of er überhaupt een betaling komt. En als ik er dan om vraag moet ik mij vooral rustig houden.

 

Nu wil ik hem straks een mail sturen met mijn bezwaren. Hoe zouden jullie dit doen? En hoe zouden jullie met deze niet betaalde ''klant'' om zijn gegaan?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

En wat doe je met de 300 euro aan BTW die je hebt af moeten dragen? Na 3 maanden ben je die al kwijt. En een oninbare vordering is het nog niet...

 

Met een overeen gekomen betalingstermijn van 14 dagen zou ik na ruim 3 maanden toch wel iets meer "aandringen" . Familie/kennis of niet.

...en het ergste is dan nog: Y heeft deze € 300 waarschijnlijk wel als voorbelasting af kunnen trekken.

 

Nog even een vraagje:

betaalt Y niet (zo lees ik het), maar wat is de rol van X daar maar tussenin? Je hebt wel direct cotact gehad met Y inmiddels?

Link naar reactie
  • 0

Je bent niet alleen.

 

Toevallig vandaag een betaling ontvangen van een klant: 212 dagen te laat.

 

Ik heb zelf ook niet de gewoonte om vooraf bestelbonnen te laten tekenen en in 99% van de gevallen gaat dit goed.

 

In dit geval was het eigenlijk ook een goede kennis ik al heel lang ken. Ik blijf dan gewoon zeuren via telefoon, sms, mail,... totdat het geld op de rekening staat, tot op de laatste euro.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties.

 

Inmiddels heb ik X uitvoerig gesproken. Alvorens we over mijn werkzaamheden gingen spreken heb ik hem aangesproken op het betaalgedrag van hem en/of van Y. X gaf eigenlijk aan dat Y het moeilijk heeft en ook nog niet betaald heeft gekregen. X gaf ook aan dat hij nog niet van Y zijn geld had gehad. Ik heb daarop aangegeven dat dat allemaal heer erg vervelend is maar dat het heel zwart wit gezien niet mijn probleem is en ik niet zo'n houding hoef te verwachten. Ook heb ik aangegeven dat ik de BTW al wel heb afgedragen. Tot slot heb ik aangegeven dat ik open sta voor een regeling aangezien er iets moet gebeuren.

 

X trekt nu zijn handen er eigenlijk vanaf. Hij geeft aan dat Y de opdrachtgever is en dat Y nu gewoonweg geen geld heeft. Tja.... Over wie de opdrachtgever is kunnen we discussiëren. Ik ben er gewoon veel te makkelijk in geweest en schiet er nu voor 1500 euro bij in. Tot een oplossing is het niet echt gekomen. X begreep dat ik geen werkzaamheden meer ging doen. Ik ga nu even goed de correspondentie doorlezen om te bepalen wie mij de opdracht heeft gegeven. Vervolgens ga ik die een herinnering sturen en gaan we helaas maar gewoon dat traject in.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ga nu even goed de correspondentie doorlezen om te bepalen wie mij de opdracht heeft gegeven.
Lijkt mij dat diegene die jij een factuur hebt gestuurd de opdrachtgever is.

Dat geef je zelf al aan in het verhaal.

 

Je kan moeilijk een bedrag eisen van iemand die niet boven de factuur genoemd staat.

 

Dat Y niet betaald aan X is jouw probleem niet.

Dan had X zelf de opdracht van Y niet aan moeten nemen.

Zeker niet omdat hij blijkbaar al in een vroeg stadium wist dat Y het moeilijk had (althans zo lees ik het uit jouw verhaal).

 

Dat X zijn handen ervan af trekt is ook een leuke, jij probeert blijkbaar de vrede te bewaren en X zegt nu 'zoek het maar uit ik heb de opdracht niet gegeven', terwijl de factuur aan hem gericht is?

 

Dan maar geen vrede meer en een incasso erop!

 

Link naar reactie
  • 0

X is idd mijn opdrachtgever. Ik heb eigenlijk niets met Y te maken. Tjah.... incasso er op... dat zou ik zeker doen bij een normale klant. Zouden jullie dat in deze sfeer ook doen?

 

Ik kan en wil natuurlijk ook niet voor niks werken en ik voel mij ook ge*****. Maar feit is dat we elkaar ook op iedere verjaardag zien. Dat maakt het niet makkelijker.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een keuze die je zelf het best kan maken. Wat je ook besluit, je zult in de toekomst ongetwijfeld opnieuw te maken krijgen met niet-betalende klanten, dus het is wel zaak om minder onzeker te zijn. Jij hebt geleverd, jij hebt je aan de afspraken gehouden, dus zou de andere partij dat ook moeten doen.

 

Overigens is het helemaal niet gek om een aanbetaling te laten doen voor je voor 1500 euro werk gaat verzetten.

 

Voor nu: ofwel afsluiten en jezelf er niet schuldig over voelen dat je het laat lopen, ofwel op je strepen staan en doorzetten.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Wat zegt je vrouw dat je moet doen? Kan zij niet wat druk zetten (desnoods via ouders ofzo)? Dat Y niet betaalt is heel vervelend maar dat is inderdaad het probleem van X, dan had hij er maar niet tussen moeten gaan zitten.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Maar feit is dat we elkaar ook op iedere verjaardag zien. Dat maakt het niet makkelijker.
Misschien niet maar aan de andere kant jij hebt wel werk geleverd waarvoor hij je niet betaald heeft terwijl daar wel een afspraak over is gemaakt en een factuur is gestuurd.

 

Wie is er hier dan fout? Jij toch zeker niet!

 

Dus,

of jij bent diegene op de verjaardag die alles voor niets doet en niet achter je verdiende geld aan gaat.

of hij is diegene die een andere laat opdraaien voor iemand anders zijn sores (Y zijn sores dus).

 

Lekkere familie dan, als mij zoiets zo overkomen dan zou ik mezelf niet durven laten zien op een verjaardag omdat ik misbruik van je gemaakt heb.

 

Ik als X zijnde zou de factuur betalen en Y 'het leven zuur maken' zodat hij mij ook uiteindelijk zou betalen, want deze komt zijn betalingsverplichting niet na.

 

Maar blijkbaar heeft X de ballen daar niet voor en licht deze liever zijn familie op!

Nogmaals, lekker familielid dan.

 

 

Maar zoals gezegd door robberttk, je kan het ook laten rusten en je tijd en energie in zaken steken die wel wat opleveren.

 

Grt,

Berto.

Link naar reactie
  • 0

Precies! Het is de opstelling van X die mij het meest boos maakt. Stel hij had gezegd, Jeroen, kut situatie ik ga er mee bezig en maak jou alvast een deel over. Dan was het al heel anders geweest.

 

Vrouw is veel duidelijker. Slachten die hap. En als hij moeilijk gaat doen tijdens verjaardagen dan kun jij gewoon vertellen hoe het zit. Aan de andere kant snapt ze mij ook wel. Was het in mijn fam voorgevallen dan had ik al op de stoep gestaan.

 

Ik ga er een nachtje over slapen en zie het morgen wel.

Link naar reactie
  • 0

Vrouw is veel duidelijker. Slachten die hap.

Dat was me al eerder opgevallen: je weet eigenlijk al precies wie je achter jullie (!) geld moet aansturen.

 

Nu alleen nog even de knop omzetten van zakelijk naar privé. Jij wilt het te zakelijk, rationeel en formeel correct houden; misschien krijgt zij het in twee telefoontjes of één verjaardag voor elkaar.

Link naar reactie
  • 0

Leg het probleem lekker bij X neer. Laat hem alsnog maar binnen een maand betalen, een open brief aan de familie schrijven of jij doet dat laatste met aanzegging van een incassotraject. En dan meld je voor nu dat je hem met zijn mooie praatjes bij aanvang en stijlloos zakelijk vervolg geen verdere (familie-)relaties laat verpesten.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik zou misschien eerder een neutrale derde (incassobureau) erachteraan laten gaan, die kan dat doen zonder dat er al die emoties bij komen kijken.

 

Overigens is 1.500 euro een vrij laag bedraag, mocht het tot een rechtszaak komen, dan haal je dat er mogelijk niet uit. Wat dat betreft is het wellicht slimmer je vrouw erop te zetten.

 

Hij lult trouwens lekker, die X. Laat je niet overrompelen. Dat Y 'niet lekker zit' is totaal niet relevant voor jou, dat is meer iets voor de proctoloog.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees alleen dat X aangeeft dat "Y het moeilijk heeft". Heb je dat ook van Y zelf gehoord? Of heeft X gewoon slechte afspraken met Y gemaakt en is het verhaal dat Y geen geld heeft gewoon een smoes?

 

Je zegt dat je ook gemaild hebt met Y, heb je daar nog een reactie op gekregen?

Link naar reactie
  • 0

Maar feit is dat we elkaar ook op iedere verjaardag zien. Dat maakt het niet makkelijker.

 

Zakelijk en privé gescheiden houden is makkelijker dan je denkt. Wil je de vervolgverjaardagen en ontmoetingen doorbrengen met in je achterhoofd de gedacht, "door jou ben ik € 1500,00 kwijt geraakt. ???"

 

Bel op en zeg vriendelijk dat je het uit handen geeft en de relatie goed wil houden, en geef het dan ook uit handen. Vergeet niet, hij is er zelf tussen gaan zitten, zonder zijn tussenkomst had je de opdracht ook uit kunnen voeren.

Link naar reactie
  • 1

Zojuist een telefoongesprek gehad met Y. Hij gaf aan dat bij het uitgeven van de opdracht hij al had aangegeven aan X dat hij niet snel kon betalen. Daar heeft hij ook mails van. Als dat geen probleem zou zijn dan mocht X voor Y een opdrachtnemer ( ik dus ) zoeken. X is dus niet helemaal eerlijk geweest.

 

Daarop heb ik X gebeld en aangegeven dat dit de druppel was. Als het geld aankomende vrijdag niet op mijn rekening staat ga ik een incassotraject starten. Dit willen we beide niet vanwege onze relatie maar het zij zo. Het blijkt overigens dat meneer wel meer financiele akkefietjes heeft gehad in de fam en vrienden kring.

 

Bij mij heeft het altijd even nodig voordat ik er echt klaar mee ben. Maar als ik er dan eenmaal klaar mee ben dan ben ik er ook goed klaar mee. Ik stuur hem vandaag nog een brief met deze termijn.

 

Jammer dat het zo moet. Als hij gewoon eerlijk was geweest was er steeds wel wat te regelen.

 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist een telefoongesprek gehad met Y. Hij gaf aan dat bij het uitgeven van de opdracht hij al had aangegeven aan X dat hij niet snel kon betalen. Daar heeft hij ook mails van. Als dat geen probleem zou zijn dan mocht X voor Y een opdrachtnemer ( ik dus ) zoeken. X is dus niet helemaal eerlijk geweest.

 

Heel goed. Ik had het al eerder aangegeven: ik zou, zéker in dit speciale geval met familie, contact hebben gezocht met Y sowieso al om van die kant te horen hoe precies de vork in de steel zat.

Het was mij nl ook nog niet geheel duidelijk wie er uiteindelijk iet over de brug kwam, het had ook zo kunnen zijn dat Y wel betaalt maar X dat achterhoudt of zijn eigen gaatjes mee vult.

 

Highio heeft wel gelijk: twee dagen is te kort. Ook hier weer toch nog wat voorzichtig blijven omdat het familie is. Een redelijke termijn is 14 dagen.

Blijf ook nu nog zoveel moeliijk hoffelijk. "en nu betalen klootzak anders stuur ik een deurwaarder op je af"

klinkt heel wat anders als 'dan begrijp je toch wel dat ik ook genoodzaakt ben andere stappen te nemen?

Sowieso moet je scheldwoorden voorkomen. Niemand vindt het leuk als het woord deurwaarder valt.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist een telefoongesprek gehad met Y. Hij gaf aan dat bij het uitgeven van de opdracht hij al had aangegeven aan X dat hij niet snel kon betalen. Daar heeft hij ook mails van. Als dat geen probleem zou zijn dan mocht X voor Y een opdrachtnemer ( ik dus ) zoeken. X is dus niet helemaal eerlijk geweest.
Niet snel is nog wat anders dan in delen of helemaal niet. Heb je Y nog gevraag wanneer er dan wel betaald gaat worden en waarom deze een opdracht uitzet zonder er geld voor te hebben?

 

Valt met Y niets af te spreken qua betaling? Formeel heb jij natuurlijk een deal met X, maar aangezien je ook met Y contact hebt, kan goede communicatie wellicht helpen om eea. in goede banen te leiden en ongewenste escalatie tegen te gaan. Misschien wordt het tijd om eens met z'n drieën samen een kop koffie te drinken. Dan voorkom je dat de één tegen de ander wordt uitgespeeld.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.