• 0

Garage uitgebouwd t.b.v. zakelijk gebruik fiscaal aftrekbaar?

Goedendag.

 

Kan iemand mij helpen met het volgende interessante fiscale vraagstuk

 

Situatie:

Ik heb mijn garage laten uitbouwen (groter maken) omdat ik deze garage gebruik als werkplaats voor meubelmaak werkzaamheden, zakelijk ingeschreven bij KVK. Tegelijkertijd is die garage onderdeel van mijn privewoonhuis.

De uitbouw is alleen om de zakelijke reden gedaan. Als ik de garage alleen prive gebruikte had ik die uitbouw nooit laten doen.

 

De vraag nu is:

Kan ik de kosten voor de verbouwing nu aftrekken van mijn fiscale winst? (zodat ik minder ink.bel. betaal) en wel in 1 keer aftrekken in 2016. Stel de kosten waren ca. 2500€.

 

Bedankt alvast voor een reactie!

 

[verandering: titel]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb mijn garage laten uitbouwen (groter maken) omdat ik deze garage gebruik als werkplaats voor meubelmaak werkzaamheden, zakelijk ingeschreven bij KVK. Tegelijkertijd is die garage onderdeel van mijn privewoonhuis.

(...)

Kan ik de kosten voor de verbouwing nu aftrekken van mijn fiscale winst? (zodat ik minder ink.bel. betaal) en wel in 1 keer aftrekken in 2016. Stel de kosten waren ca. 2500€.

Heb je de rekenhulp werkruimte geprobeerd? Bij start van de onderneming of eerste gebruik van het pand door de onderneming kun je onder voorwaarden kiezen of de werkruimte zakelijk of privé wordt geëtiketteerd. Er worden dan wel eisen aan de werkruimte gesteld (eigen opgang, eigen sanitair).

 

Als de werkruimte zakelijk is geëtiketteerd, dan komt de werkruimte op de balans. De verbouwing is dan een waardevermeerdering van zakelijk eigendom waarvan kosten aftrekbaar zijn. Over de waardevermeerdering moet later (bij verkoop van de werkruimte of staking van de onderneming) alsnog worden afgerekend voor de inkomstenbelasting.

 

Als de werkruimte privé is geëtiketteerd, dan is de verbouwing een waardevermeerdering van privé-eigendom. De kosten daarvoor zijn zakelijk niet aftrekbaar. De waardestijging is aan de andere kant ook niet belast.

 

Ik maak de aanname dat het gaat om een koopwoning. Samengevat is het nog niet zo eenvoudig. Eigenlijk is hier fiscaal advies op maat nodig. Door alle kosten die dat oplevert lijkt me de kans dat het enig voordeel op levert klein, je maakt het er vooral heel ingewikkeld mee.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Goedendag.

 

Kan iemand mij helpen met het volgende interessante fiscale vraagstuk

 

Situatie:

Ik heb mijn garage laten uitbouwen (groter maken) omdat ik deze garage gebruik als werkplaats voor meubelmaak werkzaamheden, zakelijk ingeschreven bij KVK. Tegelijkertijd is die garage onderdeel van mijn privewoonhuis.

De uitbouw is alleen om de zakelijke reden gedaan. Als ik de garage alleen prive gebruikte had ik die uitbouw nooit laten doen.

 

De vraag nu is:

Kan ik de kosten voor de verbouwing nu aftrekken van mijn fiscale winst? (zodat ik minder ink.bel. betaal) en wel in 1 keer aftrekken in 2016. Stel de kosten waren ca. 2500€.

 

 

Hallo,

 

Indien het gebruik of het goed aanzienlijk verandert is heretikettering privé- of ondernemingsvermogen mogelijk.

Indien verder aan alle regels voor etiketteren als ondernemingsvermogen wordt voldaan.

In andere woorden checken bij belastingadviseur.

Van privé naar ondernemingsvermogen wordt heretikettering zelfs strikt toegepast.

Investeringen boven € 450 afschrijven (Zie site belastingdienst voor willekeurig afschrijven.).

 

Her etiketteren

Willekeurig afschrijven

 

Citaat;

34 552 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2017)

DERDE NOTA VAN WIJZIGING

De keuze voor ondernemingsvermogen dan wel privévermogen kan volgens vaste jurisprudentie van de Hoge Raad nadien slechts worden herzien als sprake is van bijzondere omstandigheden. Daarvan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij een ingrijpende verbouwing in verband met de werkruimte.

 

Vriendelijke groet

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.