• 0

Mannenmode 2.0

Omschrijving van je concept:

Ik ben nu 3 kwart jaar aan het ondernemen en dat bevalt echt heel erg goed. Mijn partner werkte in loondienst en is later nog een studie gaan volgen. Ze heeft al bijbaan in een kledingwinkel gewerkt. Mode is een gedeelde hobby van ons.

 

Een maand of 3 kwam er bij ons ( vooral bij haar ) een idee op. We hebben er veel over gesproken. In het begin was het vooral dromen en fantaseren maar zo langzamerhand beginnen de ideeën wat vorm te krijgen. Het idee komt voort uit een dienst war ik een aantal keren gebruik van heb gemaakt. Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik merken noem dus ik zal het omschrijven. Tegenwoordig is het mogelijk om via internet kledingboxen te bestellen in een bepaalde stijl. Je klikt een aantal stijlen aan, voert je maten in en krijgt dan een PA die kleding aan je gaat verzenden. Ik heb deze dienst bij 2 bedrijven afgenomen en heb het contact, de sfeer van service en de kleding als zeer goed ervaren. een groot nadeel. Vrijwel alle kleding stuurde ik terug omdat het toch niet was wat ik zocht of dat de maten niet goed waren. Het blijft toch fijn om te passen.

 

Het concept in het kort:

 

Mannenmode 2.0 zoals geschreven. Het is geen gewone winkel in een gewone winkelstraat. Een mooi oud (monumentaal)pand waar je binnenkomt, een goede espresso oid krijgt, even plaatsnemen in een lekker stoel of bank en samen met je assistent doornemen waar je naar op zoek bent. Je bent dus alleen of met je eigen groep vrienden of collega's in de ruimte.

 

Tijdens het passen kan er rustig een biertje of frisje worden gedronken. Relax, gezellig en kwaliteit en exclusiviteit.

 

Ik ben schriftelijk niet heel goed in het uitschrijven dus ik hoop dat jullie het idee maar ovaal de sfeer begrijpen. Niet met tientallen mensen wachten voor een pashokje en dan in de spiegel met elkaar moeten kijken. Maar het gevoel van een persoonlijke kleermaker.

 

Qua kleding denken we aan de wat duurdere merken met niet het topsegment. Goede schoenen, Chino's, jasjes en overhemden en natuurlijk mooie attributen.

 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

We hebben ( eigenlijk voor de lol ) destijds een plan geschreven. In het plan kwam vooral naar voren wat we wilde uitstralen, welke sfeer er moet hangen en natuurlijk wat we verkopen. Dat is voor ons wel duidelijk.

 

Financieel hebben we nog niet de onderste steen boven. We hebben wel een ruimte op het oog. Dit betreft een studio in een prachtig landhuis. kosten ongeveer 500 per maand. Je zou daar ongeveer 4 a 5 mensen kunnen ontvangen. De locatie zijn we helemaal weg van.

 

Vervolgens moet de ruimte worden ingericht. Dat hoeft niet heel erg duur te zijn. Het belangrijkste is dat er kleding moet worden ingekocht. Hiervoor is natuurlijk wel geld nodig. Het idee is om niet te vee in te kopen omdat alles na het passen door de kleermaker op maat gemaakt zal worden. Maar toch is er een aardige voorraad nodig. Wij denken aan ongeveer 5000 euro voorraad.

 

Tot slot zal er een goede website moeten komen. Dit kunnen wij in de familie oplossen voor niet al te veel.

 

Wij willen het best proberen. We hebben wel wat geld maar niet genoeg. Dus het financieren van voorraad zal op een andere manier moeten.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Een exclusief gevoel geven aan de klanten maar toch voor een grote groep goed betaalbaar zijn.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Zover wij kunnen zien is er geen vergelijkbaar concept in Nederland. Natuurlijk bestaan er wel degelijk zeer luxe zaken waarbij je op deze manier wordt ontvangen maar deze zijn voor de meeste mensen niet betaalbaar. We willen de zelfde sfeer maar dan tegen normale prijzen. Dit zijn alsnog geen C en A prijzen overigens.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Wij zijn naar een aantal zaken benieuwd. Wij zijn gek op kleding en winkelen en zouden een zaak als dit zeker bezoeken maar wat denkt de meute er eigenlijk van?

 

Zouden jullie het zien zitten om alleen of met een aantal vrienden een paar uur lekker ergens wat te drinken en te eten en ondertussen te winkelen.

 

Begrijpen jullie het gevoel wat we willen maken en zou dit aanslaan?

 

Zijn er andere manieren om voorraad te financieren in plaats van het allemaal in te moeten kopen?

 

Ik ben benieuwd naar de reacties en wie weet! We gaan in ieder geval wat doen met jullie feedback.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Leuk idee! Al verwacht ik van kleine boetieks wel dat die zo'n service oppakken en met de klant meedenken. Maar over het algemeen gebeurt dat niet altijd. Bovendien verkoopt een boetiek niet de hele kledinglijn van onderbroek tot schoenen.

 

Voor zover ik jouw idee goed inzie wil je Personal Shopper zijn/worden voor klant. Ik kan mij indenken dat in een wat toegankelijker segment/prijsniveau hier wel behoefte aan is. Genoeg mannen die écht niet van winkelen houden, maar er wel goed uit willen zien.

Qua omzet kun je denken aan : personal service kosten en bijv. een x-percentage op de kleding.

 

Je zit te denken aan een (showroom)boetiek. De kosten van de studio die je op het oog hebt klinkt rendabel. Zit je in de randstad? Heb je voldoende "voorbijgangers". Dan nog, heb je slechts regionaal/plaatselijk bereik.

 

Idee voor landelijk bereik: Je kunt een tussenmodes bedenken: gebruik het voorbeeld van de internet kledingboxen, maar laat deze niet thuis bezorgen. Nodig klant uit om te komen passen in de showroom.

Je vraagt dan online/website bij potentiële klanten naar hen stijl/kledingwensen/behoeften/aantal/maat. Geef daarvoor wel voldoende voorbeelden op je website!

Vervolgens ga je voor hem shoppen en maak je daarna met hem een afspraak in je showroom. Óf laat klant kiezen. Biedt ook de service aan dat je naar klant thuis komt. Als die te ver weg woont, kun je bedenken om naar de klant toe te gaan (bereken dan bijv. km-vergoeding).

Voordeel hierbij is dat je geen grote kledingvoorraden hoeft in te kopen, maar dat je "taylormade" inkoopt. Liefst met de mogelijkheid dat je de kleding (indien niet past of klant niet tevreden is) je deze ook zelf weer kunt ruilen/retourneren.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Omschrijving van je concept: Begrijpen jullie het gevoel wat we willen maken en zou dit aanslaan?

Meer onderzoek doen, dit is in diverse varianten al geprobeerd, zie bv Trunk Club. Met wisselend succes.

 

Je kan wellicht ook uit andermans voorraad verkopen. Vraag des klants details (meet ze op, nog beter) en presenteer hem/haar drie looks in een hotelkamer. De kleren haal je bij winkels in de buurt, waar je uiteraard afspraken mee hebt gemaakt. Verkoop op commissie.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Idee voor landelijk bereik: Je kunt een tussenmodes bedenken: gebruik het voorbeeld van de internet kledingboxen, maar laat deze niet thuis bezorgen. Nodig klant uit om te komen passen in de showroom.

Je vraagt dan online/website bij potentiële klanten naar hen stijl/kledingwensen/behoeften/aantal/maat. Geef daarvoor wel voldoende voorbeelden op je website!

Vervolgens ga je voor hem shoppen en maak je daarna met hem een afspraak in je showroom. Óf laat klant kiezen. Biedt ook de service aan dat je naar klant thuis komt. Als die te ver weg woont, kun je bedenken om naar de klant toe te gaan (bereken dan bijv. km-vergoeding).

Voordeel hierbij is dat je geen grote kledingvoorraden hoeft in te kopen, maar dat je "taylormade" inkoopt. Liefst met de mogelijkheid dat je de kleding (indien niet past of klant niet tevreden is) je deze ook zelf weer kunt ruilen/retourneren.

 

Dit is echt precies wat ik ook dacht toen ik het bericht van TS las. Ik denk dat dit best wel kan aanslaan als je social media 'tribes' creëert. Dus een Pinterest pagina met allerlei verschillende stijlen waar mensen inspiratie op kunnen doen. Een mooie instagram feed, lekker veel snapchatten, etc.

 

Ik denk ook dat eerlijkheid dan echt heel belangrijk is. Hoe vaak ik al in een winkel heb gestaan in een afschuwelijke outfit die me totaal niet stond terwijl de verkoopster 'prachtig!' uitriep...

 

Als het tegen een redelijke prijs is, dan weet ik dat mijn man heel gelukkig zou worden van zo een service. Hij is breed met een smalle taille. Goed zittende kleding is dan best lastig te vinden. Van een tripje Bijenkorf wordt hij ook ongelukkig, omdat het te warm, te druk en er te veel keuze is waardoor de moed hem al snel in de schoenen zakt.

 

Misschien kun je ook met verschillende pakketten gaan werken. Dus bijvoorbeeld een compleet nieuwe stijl pakket, waarbij je van top tot teen wordt gekleed. Of het 'business man' pakket, dus mooie hemden, stropdassen en pakken. Of het 'slim' pakket, dus als iemand bijvoorbeeld enkel 5 paar nieuwe jeans nodig heeft, dan stuurt hij je wat foto's van zijn stijl en ga je op zoek naar jeans. Tijdens het passen kun je dan eventueel nog wat upsell doen. Zijn maar wat ideeën, misschien heb je er wat aan.

Link naar reactie
  • 0

He, leuke reacties!

 

Het idee is idd dat mensen op bijv de site al een soort stijl quiz doen. Dus een aantal outfits selecteren waar hun voorkeur naar uit gaat. Vervolgens een budget en maten invoeren. De een zoekt iets zakelijks en de ander voor vrije tijd. of er tussen in natuurlijk. Dus dat moet online goed te doen zijn en lijkt mij ook niet zo moeilijk.

 

Ik kom niet uit de randstad maar uit het noorden. Dat zou het iets moeilijker kunnen maken. Ik kom oorspronkelijk wel uit de randstad en de mensen zijn er toch anders.

 

Het idee om kleding van bijv een winkel te verkopen is een goed plan. Zo heb ik je niet direct de grote investering voor wat betreft voorraad. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Een mail sturen aan een aantal grote merken of juist contact leggen met een aantal grote kleding winkels uit de regio?

 

voor wat betreft de locatie. Dit leek ons wat:

http://www.fundainbusiness.nl/kantoor/oudeschoot/object-49622916-schoterlandseweg-45/

 

voordeel is het exclusieve karakter. Nadeel is dat het vrij afgelegen is.

 

Link naar reactie
  • 0

Een mail sturen aan een aantal grote merken of juist contact leggen met een aantal grote kledingwinkels uit de regio?

Praten met lokale winkeliers. De oude generatie weet nog hoe ze bij de boer op bezoek gingen om een hele garderobe voor het jaar te verkopen.

 

Misschien een variant op je model: de garderobebus!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat jij beschrijft is wat ik heb gezien bij het bedrijf ''Kain'', waarbij er een soort personal shopper naast je staat en helpt bij het aanschaffen. Als je demografisch juist gesitueerd zou zitten, heeft dit naar mijn idee een kans van slagen. Je levert een experience aan klanten en die zijn daar wellicht bereid voor extra te betalen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.