• 0

BV overgenomen, tegenvaller, wat nu?

Beste allemaal,

 

Ongeveer anderhalf week geleden heb ik een BV overgenomen, het zag er allemaal rooskleurig uit. Ik ben van de vorige eigenaren netjes op papier een lijst gekregen met de huidige klanten en de uitgaven. Ook heb ik de balans gekregen van de accountant. Hierin zaten crediteuren, waar ik dus van op de hoogte was.

 

De overname is daarentegen helaas een tegenvaller. De klanten zij niet tevreden, de in het verleden geleverde diensten waren/zijn niet goed en een aantal klanten hebben hun abonnement al opgezegd. Ook een grote offerte die geaccepteerd zou worden is niet geaccepteerd. Er is voor de komende maanden totaal geen omzet in de BV, enkel kosten.

 

Reeds heb ik €1049,- in de BV gestort als vermogen om in eerste instantie een aantal crediteuren te kunnen betalen. De huurder heb ik een voorstel gedaan voor het opzeggen van de huur, deze heeft hij echter niet geaccepteerd.

 

Debet heeft de BV:

- €190 op de bank van de overname

- €1049 gestort

- €475 debiteuren

 

Credit:

- Te betalen omzetbelasting circa €600

- Te betalen loonheffing: €2.400 (hier heb ik al een administratiekantoor op gezet, omdat er veel te veel loonheffing is geheven ivm. niet uitbetaalde lonen)

- Crediteuren: € 1.518,45

 

Lopende contacten:

- Huur: €485,32 exclusief BTW (tot en met 7 augustus)

- Telefoon: €110 exclusief BTW (nog ruim 1 jaar)

- Boekhoudpakket: €16,50 exclusief BTW

 

Het gaat om 'vrij kleine' bedragen, doch voor mij wel geld wat ik liever niet zou missen. Wat is de beste keuze die ik nu kan maken? Alles betalen en de contracten uitdienen? Of bijvoorbeeld faillissement aanvragen?

 

Ik hoor het graag van jullie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste jdoo,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Het gaat om 'vrij kleine' bedragen, doch voor mij wel geld wat ik liever niet zou missen. Wat is de beste keuze die ik nu kan maken? Alles betalen en de contracten uitdienen? Of bijvoorbeeld faillissement aanvragen?

Dude, serieus? Wat had je dan verwacht, dat het schip met geld vanzelf binnen zou glijden? Ondernemen is hard werken, dus aan de bak, breng de diensten op orde, ga verkopen, aan de slag! Als je van dit soort bedragen al schrikt vraag ik me echt af waarom je a) onderneemt en b) dat in de vorm van een BV doet.

 

Ik zou je natuurlijk kunnen adviseren een met een advocaat te gaan praten over of je bij de overname alles wel juist is voorgespiegeld, maar ja, van het uurtarief schrik je dan misschien ook wel heel erg.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nee ik had zeker niet verwacht dat het schip met geld binnen zou komen rijden. Ik weet ook dat het niet realistisch is en met ondernemen ben ik zeker niet onbekend. Met jaren hard zwoegen en doorbuffelen heb ik zelf nu een goed draaiende onderneming met een aantal werknemers, echter is dat geen BV (ivm. de fiscale voordelen van een eenmanszaak). Van BV's heb ik dus minder verstand.

 

De BV heb ik zo overgenomen, zelf heb ik dus geen keuze gehad in de rechtsvorm. Het was niet zo mooi als het voorgespiegeld was. Mij was voorgespiegeld dat er een omzet van >1K/maand in zat en een contract van 7.5K geaccepteerd was. Bleek dus mooi even niet zo te zijn..

 

Hard aan de bak doe ik sowieso al, mij rest alleen de vraag wat het slimste is in dit geval.

Link naar reactie
  • 0
Van BV's heb ik dus minder verstand.

Ik neem aan dat je, voordat je de BV overnam, toch wel even jezelf ingelezen hebt over hoe een BV ongeveer werkt.

 

Je geeft zelf al aan dat een eenmanszaak fiscale voordelen kent. Ik hoop dat je weet wat de belastingdruk in een BV ongeveer is. Als ik dit lees:

 

Mij was voorgespiegeld dat er een omzet van >1K/maand in zat

Dan vrees ik dat je toch wel van te voren had kunnen weten dat het een kat in de zak is. Een BV met een voorgespiegelde omzet van 1k per maand kan nooit een winstgevende BV zijn. Alleen al het normaal DGA loon is 45k. Je bent je complete omzet dus al aan alleen de loonheffing kwijt..

Link naar reactie
  • 0

Wat is de beste keuze die ik nu kan maken? Alles betalen en de contracten uitdienen? Of bijvoorbeeld faillissement aanvragen?

 

Wat dacht je van als de sodeju aan de slag gaan, kwaliteit leveren, omzet draaien en winst genereren? ?

 

 

Allememaggies!

Dat was ook mijn eerste gedachte.

Geen idee om wat voor product of dienst het gaat, maar ontdek als de wiedeweerga waarom klanten ontevreden zijn en verbeter dat. En ga aan de slag om nieuwe klanten te werven die wel tevreden blijven.

 

Informeer klanten dat je de nieuwe eigenaar bent en dat je wilt weten hoe ze jouw bedrijf/dienst/product ervaren. Vraag ze om aan te geven waar ze tegen aan lopen. Een soort marktonderzoek onder (ex)klanten, waarmee je laat zien dat je betrokken bent en gelijk ook jouw nieuwe bedrijf en klanten beter leert kennen en dus ook dingen kunt verbeteren.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Met jaren hard zwoegen en doorbuffelen heb ik zelf nu een goed draaiende onderneming met een aantal werknemers, echter is dat geen BV (...)

 

Als ik een goed draaiende eenmanszaak had en ik had per ongeluk een 'kat in de zak' gekocht, zijnde een BV, dan zou ik de BV liquideren.

Voor het geld hoef je het dan niet te laten en dan ben je er van af.

 

Een alternatief is natuurlijk om de verplichtingen (die niet bloedstollend zijn!) af te kopen c.q. regelen en dan de BV voor iets nuttigs te gebruiken. Misschien kan je dan de goedlopende eenmanszaak inbrengen (afhankelijk van allerlei dingen dan wel te verstaan).

 

Link naar reactie
  • 0

dag Jdoo

 

Heb je omtrent de koop van de aandelen van de BV enige afspraken gemaakt?

Staat er ergens op papier iets over de voorwaarden rond de aandelenkoop? Zijn er garanties gegeven? Staan die ergens op een mail of op papier?

 

Op grond van welk document heeft de notaris de aandelen aan jou geleverd? Een notaris mag niet zomaar aandelen van een BV verkopen aan iemand anders. Ten eerste is daar een besluit van de verkopende aandeelhouders voor nodig en ten tweede moet de notaris zich ook ontfermen over jouw positie. Dus: is er een overeenkomst of document waaruit de voorwaarden van de aandelenoverdracht blijken?

 

Doorgaans koop je een BV natuurlijk nooit op "het woord van de verkoper". Dat je onbekend bent met de BV als rechtsvorm doet daar niets aan af. Nu komt het over alsof je even tegen de banden van de BV geschopt hebt en daarna gezegd hebt "ik koop hem". Maar als het een eenmanszaak was geweest dan doe je toch ook een gezonde testrit (boekenonderzoek, koopovereenkomst met garanties, om maar even het absoluut minimale te noemen).

 

Ik hoop voor jou dus dat er ergens een bewijs is dat hetgeen je gekocht hebt, niet is wat de verkoper aangeprezen heeft. Of je daar wat mee kunt, bezien we na je reactie wel.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
....... De huurder heb ik een voorstel gedaan voor het opzeggen van de huur, deze heeft hij echter niet geaccepteerd. ....

Bedoelt u niet 'verhuurder'? Om wat voor huurovereenkomst gaat het, winkelruimte, overige bedrijfsruimte zoals een kantoor of loods? Wat is de opzegtermijn? Waarom wilt u hiervan af? Kortom, geef veel meer informatie, wilt u een zinnige reactie krijgen.

 

Over de overige onderdelen is al genoeg aan gegeven door de andere forumleden.

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

dag Jdoo

 

Heb je omtrent de koop van de aandelen van de BV enige afspraken gemaakt?

Staat er ergens op papier iets over de voorwaarden rond de aandelenkoop? Zijn er garanties gegeven? Staan die ergens op een mail of op papier?

 

Op grond van welk document heeft de notaris de aandelen aan jou geleverd? Een notaris mag niet zomaar aandelen van een BV verkopen aan iemand anders. Ten eerste is daar een besluit van de verkopende aandeelhouders voor nodig en ten tweede moet de notaris zich ook ontfermen over jouw positie. Dus: is er een overeenkomst of document waaruit de voorwaarden van de aandelenoverdracht blijken?

 

Doorgaans koop je een BV natuurlijk nooit op "het woord van de verkoper". Dat je onbekend bent met de BV als rechtsvorm doet daar niets aan af. Nu komt het over alsof je even tegen de banden van de BV geschopt hebt en daarna gezegd hebt "ik koop hem". Maar als het een eenmanszaak was geweest dan doe je toch ook een gezonde testrit (boekenonderzoek, koopovereenkomst met garanties, om maar even het absoluut minimale te noemen).

 

Ik hoop voor jou dus dat er ergens een bewijs is dat hetgeen je gekocht hebt, niet is wat de verkoper aangeprezen heeft. Of je daar wat mee kunt, bezien we na je reactie wel.

 

Groet

Joost

 

 

De beloofde omzetten zijn per e-mail toegestuurd, met daarbij aangegeven dat de genoemde klanten allen een jaarcontract hebben.

 

De afspraak was (al dan niet mondeling) als volgt: de BV zou aangekocht worden door mij, ik zou de schulden betalen en aangezien er al klanten in de BV zaten zouden deze klanten de schulden weer rechttrekken. Ik heb een lijst met klanten toegestuurd gekregen per e-mail, evenals een lijst met schulden/lopende contracten. Dit staat echter niet in de koopovereenkomst (als je dit bedoelt).

 

Ik realiseer mij ook goed dat ik 'een kat in een zak' heb gekocht en dat het mij geld kost.

 

Wat betreft de huurovereenkomst, ik bedoel inderdaad de verhuurder. Het gaat om de huur van een kantoor. De opzegtermijn is 3 maanden, maar de overeenkomst loopt nog tot en met 7 augustus 2017.

 

Van meerdere kanten heb ik nu het volgende gehoord: schulden vereffenen, eruit komen met de verhuurder en dan de BV liquideren.

 

Wellicht heb ik mijn eerste post niet goed verwoord, excuses.

Link naar reactie
  • 0

Van meerdere kanten heb ik nu het volgende gehoord: schulden vereffenen, eruit komen met de verhuurder en dan de BV liquideren.

Dat kan. In elk geval is het een actieplan, dat is altijd beter dan doormodderen.

 

Wat heeft het administratiekantoor inmiddels gevonden en geadviseerd? Je schrijft alleen over omzet en kosten, maar heeft de BV nog iets van waarde? Kun je de BV misschien nog zinvol voor iets anders gebruiken? Zijn de klanten definitief afgehaakt of kun je ze nog weer binnenboord halen? Het zijn in elk geval leads waar je eens een kop koffie mee kunt gaan drinken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.