• 0

[autobedrijf] Auto uit handelsvoorraad tijdelijk gebruiken, een vraag

Als startende ondernemer op zoek naar informatie kwam ik al snel deze site tegen, en laat ik gelijk maar aftrappen:

 

Ik heb een (kleinschalig, beginnend) autobedrijfje, voornamelijk in- en verkoop. Tot voorkort (afgelopen maandag) reed ik met mijn privé auto voor de onderneming. Omdat ik een bedrijfsauto wil hebben had ik deze auto tekoop gezet en vrij onverwacht snel is deze auto afgelopen maandag verkocht.

 

Ik heb vervolgens, om in ieder geval vervoer te hebben, een auto uit de handelsvoorraad* overgeschreven op mijn eigen naam en het plan is om tot ik een geschikte/goede bedrijfswagen vindt in deze auto te rijden. Nou werd ik er echter op gewezen dat een product (auto in dit geval) aan jezelf verkopen niet zomaar opgaat, en deze auto wellicht als zakelijk gezien zou moeten worden.

 

U voelt de vraag al aankomen, is deze auto, na overschrijven en betalen (geld van verkoop privé wagen in de kas, moet ik nog boeken) mijn privé eigendom geworden? Of moet ik de auto toch tot zakelijk eigendom blijven rekenen? Zo ja dan zal ik allicht ook wat moeten aangeven mbt bijtelling?

 

Ik heb meer verstand van mijn vak, dan van boekhouden. Het probleem is echter dat ik een echte boekhouder nog niet kan betalen vanuit mijn onderneming. Tot het zover is dat dat wel kan hoop ik hier af en toe wat advies te vinden :) Ik dank u in ieder geval alvast voor uw tips :)

 

*Dit betreft dan een RDW Bedrijfsvoorraad die uitsluitend dient voor het op naam zetten van voertuigen die bestemt zijn om weer te verkopen, het is niet zo dat de auto op naam van de zaak gestaan heeft.

Ondernemer in de voertuigbranche, in- en verkoop. Onderscheidt zich van anderen door een transparante houding en aanpak.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

U voelt de vraag al aankomen, is deze auto, na overschrijven en betalen (geld van verkoop privé wagen in de kas, moet ik nog boeken) mijn privé eigendom geworden?

Gaat het om een eenmanszaak? Dan kun je niet verkopen aan jezelf, lenen van jezelf enzovoorts. Het maakt niet uit of dat een auto is of een pak printerpapier. De auto is en blijft onderdeel van het ondernemingsvermogen, hoe het ook bij de RDW staat.

 

Bij de RDW is de auto overgeschreven van handelsvoorraad naar eigendom. De auto staat daardoor op je privénaam, maar bij een eenmanszaak komt daar sowieso je privénaam en niet de naam van de eenmanszaak te staan.

 

Wat wel is gebeurd, is dat de auto nu privé wordt gebruikt terwijl het zakelijk eigendom is. Dan krijg je inderdaad te maken met de regels voor privégebruik zakelijke auto, waaronder bijtelling.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Toch een telefoontje eraan gewaagd naar de belastingdienst. Na diverse keren doorverbonden te zijn komt men tot de conclusie dat wat ik gedaan heb valt onder een prive onttrekking, effectief heb ik de auto uit de onderneming gehaald en kan ik deze dus tot mijn privé vermogen rekenen, zegt men.

 

 

Ondernemer in de voertuigbranche, in- en verkoop. Onderscheidt zich van anderen door een transparante houding en aanpak.

Link naar reactie
  • 0

Toch een telefoontje eraan gewaagd naar de belastingdienst. Na diverse keren doorverbonden te zijn komt men tot de conclusie dat wat ik gedaan heb valt onder een prive onttrekking, effectief heb ik de auto uit de onderneming gehaald en kan ik deze dus tot mijn privé vermogen rekenen, zegt men.

Gelukkig, ik ben ook geen fiscalist. Ik vond dit over privéonttrekkingen bij de Belastingdienst. Je auto onttrekken aan de balans mag (voor zover ik weet) niet (behoudens bijzondere situaties) omdat het keuzemoment tussen zakelijk en privé in principe eenmalig is. Een auto onttrekken aan (niet: kopen uit) de voorraad mag blijkbaar weer wel... Of je moet waarderen tegen inkoopprijs of waarde in het economisch verkeer weet ik niet.

 

Blijft wel het punt dat de wijziging fiscaal gebeurt doordat je de privé onttrekking als zodanig onderbouwd doorvoert in de boekhouding, niet door overschrijving bij de RDW. Bij de RDW is er geen verschil of de auto zakelijk of privé eigendom is in het geval van een eenmanszaak, met uitzondering van zakelijke voorraad. Over de onttrekking moet mogelijk ook BTW worden afgedragen. Maak je gebruik van een boekhouder? Die kan je helpen dit goed geadministreerd te krijgen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt inderdaad, het moet als zodanig geboekt worden. Met alleen de auto overschrijven was de auto eigendom van de onderneming gebleven. Volgens de belastingdienst echter was hetgeen ik in eerste instantie dacht te doen (verkoop aan mezelf) in dit geval mogelijk middels privé onttrekking tegen waarde in het economisch verkeer.

Ondernemer in de voertuigbranche, in- en verkoop. Onderscheidt zich van anderen door een transparante houding en aanpak.

Link naar reactie
  • 0

De prive-onttrekking moet uiteraard tegen de waarde in het economisch verkeer. Dat zou anders een mooie manier zijn voor een belastingvoordeeltje. (je hevelt nog IB-én btw-onbelaste waarde over naar prive)

Tweedehandsauto's zijn sinds de opkomst van bijv marktplaats.nl redelijk gelijk geprijsd, en dus is die waarde redelijk vast te stellen. (Maar wat te doen met andere artikelen?)

 

Bovendien komen we nu in conflict met een andere regel van de belasting dienst, de prive- of zakelijke etikettering.

fiscus schreef: De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad.

 

Hoe is dan deze eenmalige etikettering te rijmen met de bovenstaande mogelijkheid (ook) een auto te kunnen onttrekken?

 

Link naar reactie
  • 0

Etikettering gaat toch over bedrijfsmiddelen? In dit geval was de auto geen bedrijfsmiddel, maar voorraad. Het zou anders zijn geweest als hij de bedrijfsauto privé was gaan gebruiken.

 

Wat ik mij dan weer afvraag, is hoe weet je wanneer iets een bedrijfsmiddel is en wanneer iets voorraad is?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hm, ik zeg het niet helemaal goed? Je etiketteert vermogen. Kan voorraad ook vermogen zijn? De pagina's van de bd vind ik ook niet helemaal verhelderend. Deze zegt "ook het privégebruik van een auto van uw onderneming en het privégebruik van de zakelijke woning [zijn] voorbeelden van privéonttrekkingen", en verwijst daarmee naar deze, die zegt dat: "Gebruikt u de auto van uw onderneming ook privé? Dan moet u voor het privégebruik een bedrag verrekenen met de autokosten van uw onderneming."

 

Blijkbaar kan een privéonttrekking ertoe leiden dat iets tot het ondernemingsvermogen blijft horen? Maar dat spreekt de eerst gelinkte pagina tegen: "Privéonttrekkingen verlagen dus het vermogen van uw onderneming."

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

De pagina waar je nu naar linkt betreft het privegebruik van de auto als een prive-onttrekking, niet de auto als zodanig. In dat geval blijft overeind staan dat je de bedrijfsauto niet meer prive mag overnemen.

 

De pagina waarnaar wordt gerefereerd betreft het rijden in auto van de zaak, wat neerkomt op het prive betalen van de autokosten (naar rato).

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mij dan weer afvraag, is hoe weet je wanneer iets een bedrijfsmiddel is en wanneer iets voorraad is?

Het bedrijfsmiddel staat al rijrisico aangemeld in het crwam kentekenregister, en de handelsvoorraad als niet-rijrisico in het handelsvoorraadregister. Met handelsvoorraad mag je niet de openbare weg op (behalve met dealerplaten tijdens proefritten)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, de meeste autobedrijven zijn bij de RDW aangesloten, een auto die ik inkoop kan ik op naam zetten van deze genoemde bedrijfsvoorraad. Daar mag dan niet mee gereden worden op de openbare weg zonder de dealerplaten, en ook het gebruik van die platen is aan wat voorwaarden gebonden. Zo mag je dealerplaten alleen gebruiken om een evt. koper een proefrit te laten maken en je mag zelf met dealerplaten op een van de auto's uit de voorraad rijden om hem bijvoorbeeld te (laten) herstellen/poetsen of om (als je een auto al wat langere tijd bezit) de technische staat te kunnen beoordelen.

 

In dit geval is handelsvoorraad dus redelijk makkelijk te onderscheiden.

Ondernemer in de voertuigbranche, in- en verkoop. Onderscheidt zich van anderen door een transparante houding en aanpak.

Link naar reactie
  • 0

ok, maar nu besluit je om een tweedehands wagen, dus uit je voorraad, in te zette als huurauto. van fietsen weet ik dat het goed zo werkt, ook al omdat je bij een redelijke huurfiets (ATB of race bijvoorbeeld) best een bedrag kunt vragen wat al een eind richting de verkoopprijs kan komen.

 

De huurauto zal nu uit de bedrijfsvoorraad moeten en bij de middelen. Dat kan toch vrij vlot lijkt me? Vooral andersom, als er plots een koper gevonden wordt, zal je snel moeten handelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.