• 0

Verkeersboetes voor eigen rekening/niet fiscaal aftrekbaar?

Beste forum,

 

Ik werk via m'n holding voor een werkmaatschappij; m'n auto is eigendom van de werkmaatschappij; ik rijd geheel zakelijk. Voorheen werden verkeersboetes altijd als kosten in de werkmaatschappij geboekt maar onze nieuwe accountant geeft aan dat dit niet mag.

 

Graag zou ik via deze weg willen verifiëren of dit juist is en hoe dan met boetes moet worden omgegaan.

 

Bij voorbaat dank.

 

[verandering: titel]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Graag zou ik via deze weg willen verifiëren of dit juist is

Voor 99,9% juist. Alleen buitenlandse verkeersboetes met de zakenauto zijn aftrekbaar, onder de voorwaarde dat u kunt aantonen dat er een zakelijk belang was bij het maken van de overtreding.

 

en hoe dan met boetes moet worden omgegaan
meest gebruikelijke en praktische is dat de werkmij de boete betaalt en deze kosten 1 op 1 aan de bestuurder in privé doorbelast.

Bij werknemers of DGA's op de loonlijst van de werkmij kan dat in mindering gebracht worden op/ verrekend worden met het netto salaris.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het vlotte antwoord!

 

meest gebruikelijke en praktische is dat de werkmij de boete betaalt en deze kosten 1 op 1 aan de bestuurder in privé doorbelast.

Bij werknemers of DGA's op de loonlijst van de werkmij kan dat in mindering gebracht worden op/ verrekend worden met het netto salaris.

Ik factureer een fee vanuit m'n holding aan de werkmaatschappij en sta niet op de loonlijst. Betekent dat dat de werkmaatschappij m'n holding voor het hele bedrag aan boete moet factureren?

Dient er ook gedifferentieerd tussen zakelijk en privé gereden boetes?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste forum,

 

Ik werk via m'n holding voor een werkmaatschappij; m'n auto is eigendom van de werkmaatschappij; ik rijd geheel zakelijk. Voorheen werden verkeersboetes altijd als kosten in de werkmaatschappij geboekt maar onze nieuwe accountant geeft aan dat dit niet mag.

 

Graag zou ik via deze weg willen verifiëren of dit juist is en hoe dan met boetes moet worden omgegaan.

 

Bij voorbaat dank.

 

 

 

Hallo,

 

Algemene antwoord is nee, Verkeersboetes zijn niet aftrekbaar staat in Wet IB.

Maar in Nederland is er altijd wel weer een uitzondering, zie link;

LB Verkeersboetes

 

Vriendelijke groet.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0
Ik factureer een fee vanuit m'n holding aan de werkmaatschappij en sta niet op de loonlijst. Betekent dat dat de werkmaatschappij m'n holding voor het hele bedrag aan boete moet factureren?

Nee, de werkmij moet de bestuurder van de auto factureren, jij als privé persoon dus

 

Dient er ook gedifferentieerd tussen zakelijk en privé gereden boetes?

Nee, behoudens boetes in het buitenland, zie boven.

 

Maar in Nederland is er altijd wel weer een uitzondering, zie link;

Daarmee haal je even een draak aan, zie de daar genoemde "praktische voorbeelden".

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Nee, de werkmij moet de bestuurder van de auto factureren, jij als privé persoon dus

Hmm, terecht eigenlijk.

 

Afsluitend:

[*]je krijgt privé dan dus ook BTW in rekening?

[*]de escalatiekosten van het CJIB doordat de werkmaatschappij te laat betaald zijn wel voor de werkmaatschappij neem ik aan?

[*]als ik die link bekijk zou ik overigens zeggen daar voldoe ik aan, kortom, zoals we het deden strookt hier wel mee, verwarrend weer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

[*]je krijgt privé dan dus ook BTW in rekening?

Nee het gaat om een doorbelasting van een boete en niet om de levering van een dienst dus er hoeft geen btw berekend te worden op deze doorbelasting (check de facturen van de leasemaatschappij maar eens die doen dat ook niet)

 

[*]als ik die link bekijk zou ik overigens zeggen daar voldoe ik aan, kortom, zoals we het deden strookt hier wel mee, verwarrend weer.

 

Een externe accountant zal altijd uitgaan van de hoofdregel en dat is niet aftrekbaar.

als je wilt dat de accountant de boete wel boekt als kosten dan zul je hem dus, bij elke boete moeten informeren dat er een zakelijk belang was. Hij gaat niet voor jou de smoes verzinnen die je wilt gebruiken om de boete alsnog in de administratie te frommelen.. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik werk via m'n holding voor een werkmaatschappij; m'n auto is eigendom van de werkmaatschappij; ik rijd geheel zakelijk. Voorheen werden verkeersboetes altijd als kosten in de werkmaatschappij geboekt maar onze nieuwe accountant geeft aan dat dit niet mag.

Ik denk dat je er op beide manier iets is aan te merken. De waarheid ligt ergens in het midden.

 

Je kunt voor wat betreft je boekhouding de boetes gewoon als kosten inboeken. Je eigen vermogen gaat daarmee omlaag (net als bij andere kosten). Echter, bij het bepalen van de vennootschapsbelasting moet je deze boete niet als kosten meenemen. Je betaalt dan per saldo een iets hogere percentage Vpb, omdat je bepaalde kosten voor de berekening ervan niet mag meenemen.

 

Samengevat: je boekt de boete dus gewoon als kosten, maar bij het doen van je Vpb-aangifte corrigeer je simpelweg het boetebedrag onder "niet aftrekbare kosten".

 

Als alternatief kun je uiteraard ook de boete gewoon doorbelasten aan jezelf (via je loonstrook). Hoewel het misschien hetzelfde lijkt, is dat niet helemaal het geval. Het eigen vermogen van de BV blijft bij het doorbelasten aan privé namelijk iets hoger dan in het eerste geval.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@ Prinsrachid

 

Zo verwerk ik het ook al jaren en dat gaat voor de VPB dan ook goed.

maar ik denk dat er officieel dan nog steeds wel sprake is van loon voor de LH. Wanneer er nog vrije ruimte is in de WKR dan zou je daar wellicht nog iets mee aan kunnen. Al corrigeer ik het zelf eigenlijk nooit.

 

Link naar reactie
  • 1

Gewoon niet te hard rijden en niet door rood rijden is veiliger en goedkoper. :p

Het idee dat een potentieel gevaarlijke verkeersovertredingen fiscaal ondersteund kunnen worden, vind ik vrij bizar. Dat maakt sommigen gelijker dan anderen.

Nou ik wilde het niet zeggen om niet teveel off topic te geraken, maar de voorbeelden die genoemd worden in de oorspronkelijke titelpost: 90 ipv 60, door rood rijden.

Gaat de baas, of beter dan de fiscus, ook de hufterig verkeerscursus volgen?

 

Ik vind het argument van rijden onder werktijd ook totaal verkeerd. je zou dan juist minder haast hoeven te hebben, want je rijdt gewoon in de baas z'n tijd. Maakt het jou uit als je 30 seconden later op de plek van bestemming bent?

Link naar reactie
  • 1
Als alternatief kun je uiteraard ook de boete gewoon door belasten aan jezelf (via je loonstrook). Hoewel het misschien hetzelfde lijkt, is dat niet helemaal het geval. Het eigen vermogen van de BV blijft bij het door belasten aan privé namelijk iets hoger dan in het eerste geval.

 

Simpeler alternatief is gewoon via je privérekening betalen :) heeft tevens het voordeel dat je de eerste weken weer wat bewuster aan het verkeer deelneemt ;D

 

Eventuele escalatiekosten van het CJIB doordat de werkmaatschappij te laat betaald zijn wel voor de werkmaatschappij neem ik aan?

 

Al tijden geen bekeuring meer gehad maar volgens mij heb je voldoende tijd om te betalen, zonde van de kosten om het te vergeten. ;)

 

Link naar reactie
  • 0
Samengevat: je boekt de boete dus gewoon als kosten, maar bij het doen van je Vpb-aangifte corrigeer je simpelweg het boetebedrag onder "niet aftrekbare kosten".

Zo deden we het ook maar de nieuwe accountant meent dus dat dit niet klopt.

 

Als alternatief kun je uiteraard ook de boete gewoon doorbelasten aan jezelf (via je loonstrook). Hoewel het misschien hetzelfde lijkt, is dat niet helemaal het geval. Het eigen vermogen van de BV blijft bij het doorbelasten aan privé namelijk iets hoger dan in het eerste geval.

Dit is i.i.g. veel duurder (als je privémiddelen "terugredeneert" naar zakelijk geld).

 

Een boete van EUR 100 betekent EUR 100 kosten in de werkmaatschappij.

Als het vanuit privé betaald wordt betekent dit EUR 100 / .49 = 204 aan loon dus "zakelijke kosten".

 

Ik druk me vast helemaal verkeerd uit, vandaar dat ik wat quotes gebruik.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.