• 0

Zelf kiezen: UWV startersregeling of Urenregeling

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Vanlier, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Kan iemand mij vertellen hoe het UWV bepaalt of je in aanmerking komt voor 1) de startersregeling (26 weken lang 29%minder WW uitkering)

 

2 criteria:

1) ben je al wel of niet actief als ondernemer. Indien wel, dan valt de startersregeling af.

2) ga je opdrachten uitvoeren voor je oud-werkgever? Indien ja, dan valt de startersregeling af

 

of 2) de urenregeling.

Dat beoordeelt UWV niet, die pas je gewoon toe. Je hebt daar geen toestemming voor nodig

 

Als je zelf voorkeur hebt voor de startersregeling, kun je dat dan zelf aangeven?

Dat doe je zodra je de startersregeling aanvraagt, of niet :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert, dank voor je snelle reactie. Dat is het punt: ik neig zelf naar de startersregeling voor 26 weken. Echter heb ik een eerste gesprek gehad bij het UWV en vertelde de coach me dat het UWV bepaalt of je voor 1) startersregeling of 2) urenregeling in aanmerking komt. Ik heb nog geen bedrijfsactiviteiten maar heb me wel (met het oog op een vaststellingsovereenkomst) ingeschreven bij de KVK. Dat laatste heeft overigens geen invloed op het wel of niet krijgen van een startersregeling heb ik me laten vertellen. Kun en mag je zelf pro-actief zelf aangeven dat je voor een startersregeling in aanmerking wilt komen omdat je inschat dat dat het beste bij je past? En zo ja, hoe dat bij UWV aan te geven zonder te veel sturend te zijn (of heb je daar gewoon recht op). Ik heb in ieder geval een startsein gekregen voor de zogenaamde 'onderzoeksperiode' en heb mijn plannen deze week in een ondernemingsplan opgetekend. Hoor graag.

Link naar reactie
  • 0
en vertelde de coach me dat het UWV bepaalt of je voor 1) startersregeling of 2) urenregeling in aanmerking komt.

Hij bedoelde het vast anders: het UWV bepaalt of je voor de startersregeling in aanmerking komt of niet. Kom je er niet voor in aanmerking, dan krijg je (automatisch, zonder toestemming) de urenreegeling

 

Ik heb nog geen bedrijfsactiviteiten maar heb me wel (met het oog op een vaststellingsovereenkomst) ingeschreven bij de KVK. Dat laatste heeft overigens geen invloed op het wel of niet krijgen van een startersregeling heb ik me laten vertellen.

Dat klopt in formele zin, maar het levert soms gedoe op als er geen valide reden is waarom je al eerder inschrijft dan de aanvang van je bedrijfswerkzaamheden (voor oa aanvragen benodigde vergunningen bijvoorbeeld)

 

Kun en mag je zelf pro-actief zelf aangeven dat je voor een startersregeling in aanmerking wilt komen omdat je inschat dat dat het beste bij je past? En zo ja, hoe dat bij UWV aan te geven zonder te veel sturend te zijn (of heb je daar gewoon recht op).

Je kunt gewoon een aanvraag doen voor de WW startersregeling, punt. Je hoeft niet te motiveren dat dat beter bij je past.

 

Nogmaals: voor de urenregeling heb je geen toestemming nodig, die krijg je sowieso (als je geen gebruik maakt van of geen recht hebt op de WW startersregeling)

 

Kortom: UWV bepaalt alleen of jij in aanmerking komt door de WW startersregeling of niet. De rest bepaal je helemaal zelf

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien wordt bedoeld of onstaat verwarring over de urenregeling bij starten vanuit de ww (uren registreren en doorgeven voor korting op een uitkering) versus het urencriterium.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Alle voorwaarden etc zijn duidelijk, echter zegt UWV coach dat ze op basis van je ondernemingsplan bepalen welke regeling van toepassing is. Maar als er én nog geen bedrijfsactiviteiten zijn én je gaat niet voor oude werkgever werken, dan zie ik geen reden om de urenregeling voor te stellen ipv startersregeling, toch? Of mis ik iets.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.